Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych

Sylabus przedmiotu Skutki zagrożeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Skutki zagrożeń
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Dobrzyńska <Renata.Dobrzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW1 30 3,00,42egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu chemii, fizyki, ochrony środowiska, bezpieczeństwa i higieny pracy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką czynników występujących w środowisku pracy oraz ich wpywu na zdrowie i życie człowieka.
C-2Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń na stanowiskach pracy w celu zapobiegania wypadkom przy pracy oraz chorób zawodowych,
C-3Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania zagrożeń powodowanych przez substancje niebezpieczne.
C-4Zapoznanie studentów z zagrożeniami dla ludzi spowodowanymi pożarami.
C-5Zapoznanie studentów ze sposobami usuwania skutków zagrożeń.
C-6Ukształtowanie wrażliwości studentów na możliwość wystąpienia zagrożenia w środowisku człowieka i potencjalnych skutków tych zagrożeń.
C-7Ukształtowanie umiejętności doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizujących ich skutki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody oceny zagrożeń.2
T-A-2Metody oceny ilościowej czynników stwarzających zagrożenie dla ludzi w miejscu pracy4
T-A-3Metody badania wypadków przy pracy.4
T-A-4Metody oceny obciążenia termicznego pracowników na stanowiskach pracy.4
T-A-5Ocena narażenia ludzi na szkodliwe substancje chemiczne wydzielające się w warunkach pożaru.4
T-A-6Wyznaczanie stref zagrożonych wybuchem.4
T-A-7Metody oceny narażenia na czynniki biologiczne.2
T-A-8Metody pomiaru czynników toksycznych.4
T-A-9Zaliczenie pisemne.2
30
projekty
T-P-1Identyfikacja zagrożeń na różnego rodzaju stanowiskach pracy (stanowiska pracy w przemyśle, stanowiska biurowe itp.). Opracowanie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom na stanowiskach pracy. Opracowanie metod usuwania zidentyfikowanych zagrożeń na stanowiskach pracy. Identyfikacja zagrożeń w sytuacjach awaryjnych i ich usuwanie.15
15
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Charakterystyka czynników występujących w środowisku pracy. Wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń (NDS, NDSCh lub NDSP) i najwyższych dopuszczalnych natężeń (NDN) czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. Zagrożenia zdrowia i życia ludzi związane z miejscem pracy.5
T-W-3Klasy zagrożeń chemicznych. Klasyfikacja i oznakowanie niebezpiecznych substancji chemicznych.4
T-W-4Substancje niebezpieczne - wpływ na środowisko naturalne i człowieka.2
T-W-5Wypadki i choroby zawodowe - przyczyny, skutki i sposoby zapobiegania.2
T-W-6Oddziaływanie urządzeń elektrycznych. Źródła iskier elektrycznych -elektryczność przewodowa, elektryczność statyczna, elektryczność atmosferyczna. Promieniowanie laserowe i promieniowanie jonizujące. Promieniowanie elektromagnetyczne. Monitory ekranowe. Telefonia komórkowa.2
T-W-7Zagrożenia radiologiczne. Oddziaływanie promieniowania na materię żywą i nieożywioną. Charakterystyka skutków aktynicznych promieniowania.2
T-W-8Charakterystyka właściwości palnych surowców i produktów. Promieniowanie cieplne. Zagrożenia dla ludzi spowodowane pożarami. Strefy wybuchowe.4
T-W-9Zagrożenia biologiczne. Mikrobiologia przemysłowa.2
T-W-10Toksykologia i higiena przemysłowa.2
T-W-11Sposoby usuwania skutków zagrożeń.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć7
A-A-3Studiowanie literatury7
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego.6
50
projekty
A-P-1Zapoznanie się z tematem projektu, studiowanie literatury10
A-P-2Przygotowanie prezentacji na zadany temat8
A-P-3Przedstawienie prezentacji podczas zajęć1
A-P-4Wysłuchanie wszystkich prezentacji, udział w dyskusji.6
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury28
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu13
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie pisemnym i ustnym4
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań.
M-3Zajęcia projektowe wykonywane są samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej samodzielnie przez studenta na zadany temat.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C03_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna zagrożenia na stanowiskach pracy, zna metody oceny skutków zagrożeń
IB_1A_W14, IB_1A_W20C-1, C-3, C-2, C-5, C-4, C-6T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11M-1S-1
IB_1A_C03_W02
Zna skutki zagrożeń, zna metody i środki stosowane do zapobiegania zagrożeniom lub minimalizowania ich skutków.
IB_1A_W14, IB_1A_W22C-1, C-5, C-4, C-6T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11M-1, M-3, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C03_U01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach występujących na stanowiskach pracy i w środowisku, potrafi wyszukać i dobrać informacje na temat skutków zagrożeń
IB_1A_U01, IB_1A_U03, IB_1A_U04, IB_1A_U11, IB_1A_U12, IB_1A_U13, IB_1A_U20C-1, C-5, C-4T-A-8, T-A-7, T-A-5, T-A-2, T-A-1M-1, M-3, M-2S-2, S-3
IB_1A_C03_U02
Potrafi zidentyfikować zagrożenie, dobrać środki zmniejszające skutki zagrożeń. potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały
IB_1A_U03, IB_1A_U04, IB_1A_U11, IB_1A_U12, IB_1A_U20C-3, C-2, C-4, C-7T-P-1, T-A-4, T-A-3, T-A-8, T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-A-2, T-A-1M-1, M-3, M-2S-2, S-3
IB_1A_C03_U03
Potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające występowaniu zagrożeń lub mające na celu usunięcie skutków zagrożeń
IB_1A_U03, IB_1A_U04, IB_1A_U11, IB_1A_U12, IB_1A_U13C-2, C-6, C-7T-P-1, T-A-5M-1, M-3, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_C03_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie bezpieczeństwa ludzi na stanowiskach pracy i w jego otoczeniu, ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków.
IB_1A_K02, IB_1A_K04, IB_1A_K07C-3, C-2, C-6, C-7T-P-1, T-A-5, T-W-4, T-W-5M-1, M-3, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C03_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna zagrożenia na stanowiskach pracy, zna metody oceny skutków zagrożeń
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
IB_1A_C03_W02
Zna skutki zagrożeń, zna metody i środki stosowane do zapobiegania zagrożeniom lub minimalizowania ich skutków.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C03_U01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach występujących na stanowiskach pracy i w środowisku, potrafi wyszukać i dobrać informacje na temat skutków zagrożeń
2,0Student nie potrafi posługiwać się źródłami literatury lub nie potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach, albo popełnia zasadnicze błędy w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
3,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacjio zagrożeniach i ich skutkach, ale umiejętnośc ta jest źle przyswojona, czyni to powoli i niekompletnie, pomija zasadnicze źródła itp. ale nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
3,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach w stopniu zadowalającym, czyni to powoli lecz kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
4,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach, czyni to sprawnie i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
4,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach, czyni to w sposób biegły i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje.
5,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach, czyni to w sposób biegły i kompletny, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje, znaleźć dodatkowe źródła dostępu do informacji, także w języku obcym. Rozumie i poprawnie interpretuje wyniki poszukiwań.
IB_1A_C03_U02
Potrafi zidentyfikować zagrożenie, dobrać środki zmniejszające skutki zagrożeń. potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały
2,0Student nie potrafi zidentyfikować zagrożeń na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, nie potrafi odpowiednio dobrać środków zmniejszających skutków występujących zagrożeń, nie potrafi przekazać informacji o zagrożeniu lub informuje w sposób niezrozumiały i chaotyczny.
3,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
3,5Student potrafi zidentyfikować zagrożenia na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
4,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia na różnorodnych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi określić podstawowe kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
4,5Student potrafi zidentyfikować zagrożenia na różnorodnych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi zaproponować rozwiązania altrnatywne, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
5,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia na różnorodnych stanowiskach pracy lub w środowisku w sytuacjach nietypowych, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi zaproponować rozwiązania altrnatywne, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
IB_1A_C03_U03
Potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające występowaniu zagrożeń lub mające na celu usunięcie skutków zagrożeń
2,0Student nie potrafi zaproponować rozwiązań inżynierskich zapobiegających zagrożeniom na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, nie potrafi odpowiednio dobrać środków służących do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
3,0Student potrafi zaproponować proste rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi odpowiednio dobrać podstawowe środki służące do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
3,5Student potrafi zaproponować proste rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi określić kryteria doboru środków i potrafi odpowiednio dobrać podstawowe środki służące do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
4,0Student potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi wskazać rozwiązania altrnatywne, potrafi określić kryteria doboru środków i potrafi odpowiednio dobrać środki służące do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
4,5Student potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom na róznorodnych stanowiskach pracy lub w środowisku w sytuacjach nietypowych, potrafi wskazać rozwiązania altrnatywne, potrafi określić kryteria doboru środków i potrafi odpowiednio dobrać środki służące do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
5,0Student potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom na róznorodnych stanowiskach pracy lub w środowisku w sytuacjach nietypowych, potrafi wskazać rozwiązania altrnatywne, potrafi określić kryteria doboru środków i potrafi w szerszym zakresie dobrać środki służące do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IB_1A_C03_K01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie bezpieczeństwa ludzi na stanowiskach pracy i w jego otoczeniu, ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej, nie potrafi formułować i komunikowć opinii dotyczących zagrożeń i ich skutków, nie potrafi współpracować z zespołem.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, ale popełnia błędy wymagające korekt, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem w formie odtwórczej, nie ma zdolności i predyspozycji do kierowania zespołem.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, ale popełnia sporadyczne błędy wymagające korekt, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem w formie odtwórczej, nie ma zdolności i predyspozycji do kierowania zespołem.
4,0Student stosuje w stopniu podstawowym i poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem w formie odtwórczej, ale ma zdolności i predyspozycje do kierowania zespołem.
4,5Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem, ma zdolności i predyspozycje do kierowania zespołem.
5,0Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, wykazuje inicjatywę podczas współpracy z zespołem, ma zdolności i predyspozycje do kierowania zespołem - najczęściej pełni funkcję kierownika zespołu.

Literatura podstawowa

  1. Red. Bodzek D., Chemia i fizykochemia substancji toksycznych i niebezpiecznych, Śląska Akademia Medyczna, Katowice, 2003
  2. Carson Ph. A., Mumford C. J., Hazardous chemical handbook, Oxford Butterworth-Heinemann, 2002
  3. Red. Kowal E., Dolegliwości zdrowotne a warunki pracy, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2008
  4. Kowalczyk M., Rump S., Kołaciński Z., Medycyna katastrof chemicznych, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2004
  5. Red. Libudzisz Z., Mikrobiologia techniczna. T. 1, Mikroorganizmy środowiska i ich występowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  6. Red. Libudzisz Z., Mikrobiologia techniczna. T. 2, Mikroorganizmy w biotechnologii, ochronie środowiska i produkcji żywności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  7. Uzarczyk A., Metody badań czynników szkodliwych w środowisku pracy, Tarbonus, Gdańsk, 2008
  8. Wojciechowska H., Charakterystyki powszechnie stosowanych prostych i złożonych substancji szkodliwych i (lub) niebez-piecznych, Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe EKOS, Gdańsk, 1990
  9. Wykaz substancji niebezpiecznych wraz z ich klasyfikacją i oznakowaniem, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Skowron J., Zapór L., Pośniak M., Szewczyńska M., Lisowski A., Czynniki chemiczne w środowisku pracy, CIOPPIB, 2008
  2. Uzarczyk A., Zabiegała W., Charakterystyka czynników szkodliwych i niebezpiecznych w środowisku pracy, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody oceny zagrożeń.2
T-A-2Metody oceny ilościowej czynników stwarzających zagrożenie dla ludzi w miejscu pracy4
T-A-3Metody badania wypadków przy pracy.4
T-A-4Metody oceny obciążenia termicznego pracowników na stanowiskach pracy.4
T-A-5Ocena narażenia ludzi na szkodliwe substancje chemiczne wydzielające się w warunkach pożaru.4
T-A-6Wyznaczanie stref zagrożonych wybuchem.4
T-A-7Metody oceny narażenia na czynniki biologiczne.2
T-A-8Metody pomiaru czynników toksycznych.4
T-A-9Zaliczenie pisemne.2
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Identyfikacja zagrożeń na różnego rodzaju stanowiskach pracy (stanowiska pracy w przemyśle, stanowiska biurowe itp.). Opracowanie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom na stanowiskach pracy. Opracowanie metod usuwania zidentyfikowanych zagrożeń na stanowiskach pracy. Identyfikacja zagrożeń w sytuacjach awaryjnych i ich usuwanie.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Charakterystyka czynników występujących w środowisku pracy. Wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń (NDS, NDSCh lub NDSP) i najwyższych dopuszczalnych natężeń (NDN) czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. Zagrożenia zdrowia i życia ludzi związane z miejscem pracy.5
T-W-3Klasy zagrożeń chemicznych. Klasyfikacja i oznakowanie niebezpiecznych substancji chemicznych.4
T-W-4Substancje niebezpieczne - wpływ na środowisko naturalne i człowieka.2
T-W-5Wypadki i choroby zawodowe - przyczyny, skutki i sposoby zapobiegania.2
T-W-6Oddziaływanie urządzeń elektrycznych. Źródła iskier elektrycznych -elektryczność przewodowa, elektryczność statyczna, elektryczność atmosferyczna. Promieniowanie laserowe i promieniowanie jonizujące. Promieniowanie elektromagnetyczne. Monitory ekranowe. Telefonia komórkowa.2
T-W-7Zagrożenia radiologiczne. Oddziaływanie promieniowania na materię żywą i nieożywioną. Charakterystyka skutków aktynicznych promieniowania.2
T-W-8Charakterystyka właściwości palnych surowców i produktów. Promieniowanie cieplne. Zagrożenia dla ludzi spowodowane pożarami. Strefy wybuchowe.4
T-W-9Zagrożenia biologiczne. Mikrobiologia przemysłowa.2
T-W-10Toksykologia i higiena przemysłowa.2
T-W-11Sposoby usuwania skutków zagrożeń.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do zajęć7
A-A-3Studiowanie literatury7
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego.6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Zapoznanie się z tematem projektu, studiowanie literatury10
A-P-2Przygotowanie prezentacji na zadany temat8
A-P-3Przedstawienie prezentacji podczas zajęć1
A-P-4Wysłuchanie wszystkich prezentacji, udział w dyskusji.6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury28
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu13
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie pisemnym i ustnym4
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C03_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna zagrożenia na stanowiskach pracy, zna metody oceny skutków zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
IB_1A_W20zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa technicznego, zna wpływ inżynierii bezpieczeństwa na rozwój i kształtowanie postępu w technice
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką czynników występujących w środowisku pracy oraz ich wpywu na zdrowie i życie człowieka.
C-3Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania zagrożeń powodowanych przez substancje niebezpieczne.
C-2Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń na stanowiskach pracy w celu zapobiegania wypadkom przy pracy oraz chorób zawodowych,
C-5Zapoznanie studentów ze sposobami usuwania skutków zagrożeń.
C-4Zapoznanie studentów z zagrożeniami dla ludzi spowodowanymi pożarami.
C-6Ukształtowanie wrażliwości studentów na możliwość wystąpienia zagrożenia w środowisku człowieka i potencjalnych skutków tych zagrożeń.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka czynników występujących w środowisku pracy. Wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń (NDS, NDSCh lub NDSP) i najwyższych dopuszczalnych natężeń (NDN) czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. Zagrożenia zdrowia i życia ludzi związane z miejscem pracy.
T-W-3Klasy zagrożeń chemicznych. Klasyfikacja i oznakowanie niebezpiecznych substancji chemicznych.
T-W-4Substancje niebezpieczne - wpływ na środowisko naturalne i człowieka.
T-W-5Wypadki i choroby zawodowe - przyczyny, skutki i sposoby zapobiegania.
T-W-6Oddziaływanie urządzeń elektrycznych. Źródła iskier elektrycznych -elektryczność przewodowa, elektryczność statyczna, elektryczność atmosferyczna. Promieniowanie laserowe i promieniowanie jonizujące. Promieniowanie elektromagnetyczne. Monitory ekranowe. Telefonia komórkowa.
T-W-9Zagrożenia biologiczne. Mikrobiologia przemysłowa.
T-W-7Zagrożenia radiologiczne. Oddziaływanie promieniowania na materię żywą i nieożywioną. Charakterystyka skutków aktynicznych promieniowania.
T-W-8Charakterystyka właściwości palnych surowców i produktów. Promieniowanie cieplne. Zagrożenia dla ludzi spowodowane pożarami. Strefy wybuchowe.
T-W-10Toksykologia i higiena przemysłowa.
T-W-11Sposoby usuwania skutków zagrożeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C03_W02Zna skutki zagrożeń, zna metody i środki stosowane do zapobiegania zagrożeniom lub minimalizowania ich skutków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
IB_1A_W22zna środki bezpieczeństwa i ochrony indywidualnej i zbiorowej oraz kryteria ich doboru
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką czynników występujących w środowisku pracy oraz ich wpywu na zdrowie i życie człowieka.
C-5Zapoznanie studentów ze sposobami usuwania skutków zagrożeń.
C-4Zapoznanie studentów z zagrożeniami dla ludzi spowodowanymi pożarami.
C-6Ukształtowanie wrażliwości studentów na możliwość wystąpienia zagrożenia w środowisku człowieka i potencjalnych skutków tych zagrożeń.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka czynników występujących w środowisku pracy. Wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń (NDS, NDSCh lub NDSP) i najwyższych dopuszczalnych natężeń (NDN) czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. Zagrożenia zdrowia i życia ludzi związane z miejscem pracy.
T-W-4Substancje niebezpieczne - wpływ na środowisko naturalne i człowieka.
T-W-5Wypadki i choroby zawodowe - przyczyny, skutki i sposoby zapobiegania.
T-W-6Oddziaływanie urządzeń elektrycznych. Źródła iskier elektrycznych -elektryczność przewodowa, elektryczność statyczna, elektryczność atmosferyczna. Promieniowanie laserowe i promieniowanie jonizujące. Promieniowanie elektromagnetyczne. Monitory ekranowe. Telefonia komórkowa.
T-W-9Zagrożenia biologiczne. Mikrobiologia przemysłowa.
T-W-7Zagrożenia radiologiczne. Oddziaływanie promieniowania na materię żywą i nieożywioną. Charakterystyka skutków aktynicznych promieniowania.
T-W-8Charakterystyka właściwości palnych surowców i produktów. Promieniowanie cieplne. Zagrożenia dla ludzi spowodowane pożarami. Strefy wybuchowe.
T-W-10Toksykologia i higiena przemysłowa.
T-W-11Sposoby usuwania skutków zagrożeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Zajęcia projektowe wykonywane są samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
M-2Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej samodzielnie przez studenta na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedyńczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzaja się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Zdarzają się pojedyńcze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki lecz rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru
5,0Student ma wiedzę poszerzoną wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienic przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C03_U01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyszukać źródła informacji o zagrożeniach występujących na stanowiskach pracy i w środowisku, potrafi wyszukać i dobrać informacje na temat skutków zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
IB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
IB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
IB_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
IB_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, rózne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa.
IB_1A_U20rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką czynników występujących w środowisku pracy oraz ich wpywu na zdrowie i życie człowieka.
C-5Zapoznanie studentów ze sposobami usuwania skutków zagrożeń.
C-4Zapoznanie studentów z zagrożeniami dla ludzi spowodowanymi pożarami.
Treści programoweT-A-8Metody pomiaru czynników toksycznych.
T-A-7Metody oceny narażenia na czynniki biologiczne.
T-A-5Ocena narażenia ludzi na szkodliwe substancje chemiczne wydzielające się w warunkach pożaru.
T-A-2Metody oceny ilościowej czynników stwarzających zagrożenie dla ludzi w miejscu pracy
T-A-1Metody oceny zagrożeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Zajęcia projektowe wykonywane są samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
M-2Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej samodzielnie przez studenta na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się źródłami literatury lub nie potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach, albo popełnia zasadnicze błędy w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
3,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacjio zagrożeniach i ich skutkach, ale umiejętnośc ta jest źle przyswojona, czyni to powoli i niekompletnie, pomija zasadnicze źródła itp. ale nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
3,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach w stopniu zadowalającym, czyni to powoli lecz kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji
4,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach, czyni to sprawnie i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji.
4,5Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach, czyni to w sposób biegły i kompletnie, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje.
5,0Student potrafi posługiwać się źródłami literatury i potrafi skorzystać z sieci Internetu dla wyszukania informacji o zagrożeniach i ich skutkach, czyni to w sposób biegły i kompletny, nie pomija zasadniczych źródeł i nie popełnia zasadniczych błędów w odczytaniu, zrozumieniu i zinterpretowaniu uzyskanej informacji. Potrafi zinterpretować uzyskane informacje, znaleźć dodatkowe źródła dostępu do informacji, także w języku obcym. Rozumie i poprawnie interpretuje wyniki poszukiwań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C03_U02Potrafi zidentyfikować zagrożenie, dobrać środki zmniejszające skutki zagrożeń. potrafi przekazać informacje o występującym zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
IB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
IB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
IB_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
IB_1A_U20rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych prostych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania zagrożeń powodowanych przez substancje niebezpieczne.
C-2Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń na stanowiskach pracy w celu zapobiegania wypadkom przy pracy oraz chorób zawodowych,
C-4Zapoznanie studentów z zagrożeniami dla ludzi spowodowanymi pożarami.
C-7Ukształtowanie umiejętności doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizujących ich skutki.
Treści programoweT-P-1Identyfikacja zagrożeń na różnego rodzaju stanowiskach pracy (stanowiska pracy w przemyśle, stanowiska biurowe itp.). Opracowanie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom na stanowiskach pracy. Opracowanie metod usuwania zidentyfikowanych zagrożeń na stanowiskach pracy. Identyfikacja zagrożeń w sytuacjach awaryjnych i ich usuwanie.
T-A-4Metody oceny obciążenia termicznego pracowników na stanowiskach pracy.
T-A-3Metody badania wypadków przy pracy.
T-A-8Metody pomiaru czynników toksycznych.
T-A-7Metody oceny narażenia na czynniki biologiczne.
T-A-6Wyznaczanie stref zagrożonych wybuchem.
T-A-5Ocena narażenia ludzi na szkodliwe substancje chemiczne wydzielające się w warunkach pożaru.
T-A-2Metody oceny ilościowej czynników stwarzających zagrożenie dla ludzi w miejscu pracy
T-A-1Metody oceny zagrożeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Zajęcia projektowe wykonywane są samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
M-2Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej samodzielnie przez studenta na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować zagrożeń na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, nie potrafi odpowiednio dobrać środków zmniejszających skutków występujących zagrożeń, nie potrafi przekazać informacji o zagrożeniu lub informuje w sposób niezrozumiały i chaotyczny.
3,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi dobrać podstawowe środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
3,5Student potrafi zidentyfikować zagrożenia na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
4,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia na różnorodnych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi określić podstawowe kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
4,5Student potrafi zidentyfikować zagrożenia na różnorodnych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi zaproponować rozwiązania altrnatywne, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
5,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia na różnorodnych stanowiskach pracy lub w środowisku w sytuacjach nietypowych, potrafi odpowiednio dobrać środki zmniejszające skutki występujących zagrożeń, potrafi określić podstawowe i szersze kryteria ich doboru, potrafi uzasadnić swój wybór, potrafi zaproponować rozwiązania altrnatywne, potrafi przekazać informacje o zagrożeniu w sposób prosty i zrozumiały.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C03_U03Potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające występowaniu zagrożeń lub mające na celu usunięcie skutków zagrożeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
IB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
IB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
IB_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
IB_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, rózne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń na stanowiskach pracy w celu zapobiegania wypadkom przy pracy oraz chorób zawodowych,
C-6Ukształtowanie wrażliwości studentów na możliwość wystąpienia zagrożenia w środowisku człowieka i potencjalnych skutków tych zagrożeń.
C-7Ukształtowanie umiejętności doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizujących ich skutki.
Treści programoweT-P-1Identyfikacja zagrożeń na różnego rodzaju stanowiskach pracy (stanowiska pracy w przemyśle, stanowiska biurowe itp.). Opracowanie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom na stanowiskach pracy. Opracowanie metod usuwania zidentyfikowanych zagrożeń na stanowiskach pracy. Identyfikacja zagrożeń w sytuacjach awaryjnych i ich usuwanie.
T-A-5Ocena narażenia ludzi na szkodliwe substancje chemiczne wydzielające się w warunkach pożaru.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Zajęcia projektowe wykonywane są samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
M-2Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej samodzielnie przez studenta na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaproponować rozwiązań inżynierskich zapobiegających zagrożeniom na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, nie potrafi odpowiednio dobrać środków służących do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
3,0Student potrafi zaproponować proste rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi odpowiednio dobrać podstawowe środki służące do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
3,5Student potrafi zaproponować proste rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi określić kryteria doboru środków i potrafi odpowiednio dobrać podstawowe środki służące do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
4,0Student potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom na typowych stanowiskach pracy lub w środowisku, potrafi wskazać rozwiązania altrnatywne, potrafi określić kryteria doboru środków i potrafi odpowiednio dobrać środki służące do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
4,5Student potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom na róznorodnych stanowiskach pracy lub w środowisku w sytuacjach nietypowych, potrafi wskazać rozwiązania altrnatywne, potrafi określić kryteria doboru środków i potrafi odpowiednio dobrać środki służące do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
5,0Student potrafi zaproponować rozwiązania inżynierskie zapobiegające zagrożeniom na róznorodnych stanowiskach pracy lub w środowisku w sytuacjach nietypowych, potrafi wskazać rozwiązania altrnatywne, potrafi określić kryteria doboru środków i potrafi w szerszym zakresie dobrać środki służące do usuwania skutków zaistniałych zagrożeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIB_1A_C03_K01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć jest wrażliwy na zagrożenie bezpieczeństwa ludzi na stanowiskach pracy i w jego otoczeniu, ma świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
IB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania zagrożeń powodowanych przez substancje niebezpieczne.
C-2Ukształtowanie umiejętności identyfikacji zagrożeń na stanowiskach pracy w celu zapobiegania wypadkom przy pracy oraz chorób zawodowych,
C-6Ukształtowanie wrażliwości studentów na możliwość wystąpienia zagrożenia w środowisku człowieka i potencjalnych skutków tych zagrożeń.
C-7Ukształtowanie umiejętności doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizujących ich skutki.
Treści programoweT-P-1Identyfikacja zagrożeń na różnego rodzaju stanowiskach pracy (stanowiska pracy w przemyśle, stanowiska biurowe itp.). Opracowanie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom na stanowiskach pracy. Opracowanie metod usuwania zidentyfikowanych zagrożeń na stanowiskach pracy. Identyfikacja zagrożeń w sytuacjach awaryjnych i ich usuwanie.
T-A-5Ocena narażenia ludzi na szkodliwe substancje chemiczne wydzielające się w warunkach pożaru.
T-W-4Substancje niebezpieczne - wpływ na środowisko naturalne i człowieka.
T-W-5Wypadki i choroby zawodowe - przyczyny, skutki i sposoby zapobiegania.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-3Zajęcia projektowe wykonywane są samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia.
M-2Ćwiczenia audytoryjne wykorzystujące metody eksponujące oraz metody programowane umożliwiające wykonanie określonych zadań.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką zadań wykonanych przez studenta podczas ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej samodzielnie przez studenta na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej, nie potrafi formułować i komunikowć opinii dotyczących zagrożeń i ich skutków, nie potrafi współpracować z zespołem.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, ale popełnia błędy wymagające korekt, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem w formie odtwórczej, nie ma zdolności i predyspozycji do kierowania zespołem.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, ale popełnia sporadyczne błędy wymagające korekt, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem w formie odtwórczej, nie ma zdolności i predyspozycji do kierowania zespołem.
4,0Student stosuje w stopniu podstawowym i poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem w formie odtwórczej, ale ma zdolności i predyspozycje do kierowania zespołem.
4,5Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, potrafi współpracować z zespołem, ma zdolności i predyspozycje do kierowania zespołem.
5,0Student stosuje w stopniu poszerzonym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do doboru środków zapobiegających występowaniu zagrożeń lub minimalizowania ich skutków, rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej, potrafi formułować i komunikowć opinie dotyczące zagrożeń i ich skutków, wykazuje inicjatywę podczas współpracy z zespołem, ma zdolności i predyspozycje do kierowania zespołem - najczęściej pełni funkcję kierownika zespołu.