Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy chłodnictwa i kriogeniki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy chłodnictwa i kriogeniki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Tuchowski <Wojciech.Tuchowski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Termodynamika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i nabycie umiejętności w zakresie teoretycznych podstaw chłodnictwa i kriogeniki, oceny energetycznej i obliczenia obiegów chłodniczych i kriogenicznych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności realizacji zadań obliczeniowych w zakresie analizy sprężarkowych parowych obiegów chłodniczych i kriogenicznych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności doboru zasadniczych elementów składowych sprężarkowej instalacji chłodniczej. |
C-4 | Ukształtowanie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko. |
C-5 | Ukształtowanie świadomości potrzeby ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznaczenia kierunków własnego rozwoju i kształcenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zadania obliczeniowe dotyczące sprężarkowych parowych obiegów chłodniczych i kriogenicznych. | 28 |
T-A-2 | Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Praktyczne sposoby uzyskania niskich temperatur. | 4 |
T-W-2 | Podstawy termodynamiczne obiegów lewobieżnych. Wykresy T-S i lgp-h dla czynników chłodniczych. | 4 |
T-W-3 | Obiegi lewobieżne: Carnota, Lindego. | 2 |
T-W-4 | Wewnętrzna i zewnętrzna regeneracja ciepła w lewobieżnych obiegach chłodniczych | 4 |
T-W-5 | Obiegi chłodnicze sprężarkowe dwustopniowe z pełnym i niepełnym chłodzeniem międzystopniowym. | 4 |
T-W-6 | Obiegi kaskadowe. | 3 |
T-W-7 | Obiegi pompy ciepła i chłodniczo-grzejny. Obiegi rzeczywiste - straty energetyczne w obiegach chłodniczych. | 3 |
T-W-8 | Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła. | 4 |
T-W-9 | Systemy chłodzenia: pośredni i bezpośredni. | 3 |
T-W-10 | Sposoby zasilania parowników. | 2 |
T-W-11 | Obiegi kriogeniczne. | 5 |
T-W-12 | Czynniki stosowane w kriogenice. Własności materiałow w niskich temperaturach. | 3 |
T-W-13 | Metody rozdzielenia gazów. | 4 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-A-2 | Odrabianie zadań domowych i przygotowanie do zajęć. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 45 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 30 |
A-W-3 | przygotowanie i udział w egzaminie | 25 |
100 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe. |
M-4 | Metody podające: objaśnienie. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej: losowanie zestawu 2 pytań z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie zadań domowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań obliczeniowych sprawdzających czy student opanował zakładany efekt kształcenia. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne w postaci pytań sprawdzających czy student opanował zakładany efekt kształcenia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C03_W01 Przekazanie wiedzy w zakresie teoretycznych podstaw chłodnictwa, oceny energetycznej i obliczenia obiegów chłodniczych | CK_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-5, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-12, T-W-11, T-W-13, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C03_U01 Ma umiejętności w zakresie porównawczej oceny energetycznej obiegów chłodniczych. | CK_1A_U11 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
CK_1A_C03_U02 Student potrafi przeprowadzać zadania obliczeniowe w zakresie analizy sprężarkowych parowych obiegów chłodniczych realizowanych w urządzeniach stosowanych w transporcie żywności, dostrzegając przy tym aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, środowiskowe). | CK_1A_U10, CK_1A_U08 | — | — | C-2 | T-A-2 | M-3 | S-3, S-2 |
CK_1A_C03_U03 Student potrafi dobrać w oparciu o podstawowe kryteria zasadnicze elementy składowe sprężarkowej instalacji chłodniczej. | CK_1A_U12, CK_1A_U14 | — | — | C-3 | T-A-1 | M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C03_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe zycie, zna możliwości ciągłego doskonalenia się - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych | CK_1A_K01 | — | — | C-5 | T-W-7, T-W-5, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
CK_1A_C03_K03 Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | CK_1A_K04 | — | — | C-4 | T-A-2 | M-3, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C03_W01 Przekazanie wiedzy w zakresie teoretycznych podstaw chłodnictwa, oceny energetycznej i obliczenia obiegów chłodniczych | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C03_U01 Ma umiejętności w zakresie porównawczej oceny energetycznej obiegów chłodniczych. | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić najprostszego modelu opisującego wybrany proces lub obiekt. |
3,0 | Student potrafi przedstawić najprostszy model opisujący wybrany proces lub obiekt. | |
3,5 | Student potrafi przedstawić najprostszy model opisujący kilka wybranych procesów lub obiektów. | |
4,0 | Student potrafi przedstawić sposób doskonalenia modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty. | |
4,5 | Student potrafi wprowadzić rozszerzenia do podstawowych modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty. | |
5,0 | Student potrafi wyczerpująco przedstawić modele opisujące wybrane procesy lub obiekty. | |
CK_1A_C03_U02 Student potrafi przeprowadzać zadania obliczeniowe w zakresie analizy sprężarkowych parowych obiegów chłodniczych realizowanych w urządzeniach stosowanych w transporcie żywności, dostrzegając przy tym aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, środowiskowe). | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić wymaganych obliczeń na poziomie elementarnym. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie elementarnym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi w elementarnym stopniu dostrzec również ich aspekty pozatechniczne. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie podstawowym, popełniając nieliczne istotne błędy merytoryczne. Poza tym, przy rozwiązywaniu zadań, potrafi dostrzec również ich aspekty pozatechniczne. | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia, popełniając drobne błędy merytoryczne. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu chłodniczego, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne. | |
4,5 | Student potrafi rozwiązać zadania bez żadnych błędów merytorycznych, popełniając jedynie drobne pomyłki. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu chłodniczego, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie rozwiązać zadania. Potrafi również dokonać właściwej oceny realizowanego procesu chłodniczego, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne. | |
CK_1A_C03_U03 Student potrafi dobrać w oparciu o podstawowe kryteria zasadnicze elementy składowe sprężarkowej instalacji chłodniczej. | 2,0 | Student nie potrafi na poziomie elementarnym dokonać wstępnego doboru maszyn i urządzeń zgodnie z podaną specyfikacją. Ma elementarne braki w wiedzy na temat tych zagadnień. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu, jednak popełnia przy tym szereg błędów merytorycznych. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu, jednak popełnia przy tym nieliczne istotne błędy merytoryczne. | |
4,0 | Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu, jednak popełnia przy tym drobne błędy merytoryczne. | |
4,5 | Student prezentuje na dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc przeprowadzić w sposób poprawny procedurę wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu, popełniając przy realizacji tego zadania jedynie drobne pomyłki, bez żadnego błędu merytorycznego. | |
5,0 | Student prezentuje na bardzo dobrym poziomie umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, potrafiąc dokonać prawidłowego wstępnego doboru maszyn i urządzeń w realizowanym zadaniu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C03_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe zycie, zna możliwości ciągłego doskonalenia się - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
CK_1A_C03_K03 Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | 2,0 | Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w zakresie określonym przez efekt kształcenia. |
3,0 | Student ma wybiórczą świadomość w zakresie określonym przez efekt kształcenia. | |
3,5 | Student w zadowalającym stopniu posiada kompetencje społeczne w zakresie określonym przez efekt kształcenia. | |
4,0 | Student posiada prawidłową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane w tej kwestii decyzje. | |
4,5 | Student posiada pełną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane w tej kwestii decyzje. | |
5,0 | Student posiada wyróżniające kompetencje społeczne w zakresie określonym przez efekt kształcenia. |
Literatura podstawowa
- Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżania temperatury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
- Швецов Г.М., Ладин Н.В., Судовые холодильные установки. (Podręcznik), Транспорт, Москва, 1986
- Bonca Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, IPPU Masta, Gdańsk, 2003
- Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Wyd. PS, Szczecin, 1987
- Piotrowski I., Okrętowe urządzenie chłodnicze, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1994
- Bohdal T., Charun H., Czapp M., Urządzenia chłodnicze sprężarkowe parowe: podstawy teoretyczne i obliczenia, Wydaw. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- Chorowski M., Kriogenika. Podstawy i zastosowania, Masta, Gdańsk, 2007
Literatura dodatkowa
- Bonca Z., Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 2000
- Przepisy budowy kontenerów, Polski Rejestr Statków, Gdańsk, 2007