Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Wymiana ciepła i wymienniki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wymiana ciepła i wymienniki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu termodynamiki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy pozwalającej na wykonanie podstawowych obliczeń cieplnych wymienników ciepła, zaznajomienie z budową oraz nabycie umiejętności doboru wymienników i ich eksploatcji . |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zadania obliczeniowe dotyczące zagadnień przewodzenia ciepła. | 6 |
T-A-2 | Zadania obliczeniowe dotyczące zagadnień wymiany ciepła. | 6 |
T-A-3 | Obliczenia cieplne wymienników ciepła. | 10 |
T-A-4 | Obliczenia hydrauliczne wymienników ciepła. | 4 |
T-A-5 | Metodyka doboru chłodnic, skraplaczy i podgrzewaczy | 2 |
T-A-6 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i definicje. | 2 |
T-W-2 | Przewodzenie ciepła. Równanie przewodnictwa cieplnego. Stacjonarne przewodzenie ciepła przez ścianki płaskie i cylindryczne, jedno- i wielowarstwowe. | 3 |
T-W-3 | Wnikanie (przejmowanie) ciepła. Współczynnik wnikania ciepła. | 3 |
T-W-4 | Teoria podobieństwa i analiza wymiarowa. | 2 |
T-W-5 | Wymiana ciepła podczas wrzenia i skraplania | 2 |
T-W-6 | Złożona wymiana ciepła. Współczynnik przenikania ciepła. Przenikanie ciepła przez ścianki płaskie, cylindryczne i ożebrowane. | 3 |
T-W-7 | Równania wymiany ciepła i bilansu energii dla wymiennika. Rozkład temperatury wzdłuż powierzchni wymiany ciepła. Obliczanie wymienników metodami średniej różnicy temperatur i sprawnościową. Obliczanie temperatur końcowych czynników dla danego wymiennika. | 3 |
T-W-8 | Opory przepływu w wymiennikach ciepła. | 2 |
T-W-9 | Klasyfikacja wymienników ciepła. Przegląd konstrukcji wymienników ciepła. Dobór typu wymiennika do określonego zadania. | 4 |
T-W-10 | Projektowanie i optymalizacja wymienników ciepła. Uproszczone metody wymiarowania wymienników. | 4 |
T-W-11 | Podstawy eksploatacji wymienników ciepła. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury, nauka własna. | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład infomacyjny, ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test i egzamin pisemny z treści wykładowych, pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w postaci zadań rachunkowych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C01_W01 Ma wiedzę w zakresie wymiany ciepła i potrafi ją wykorzystać w zakresie niezbędnym do: zrozumienia budowy, działania, projektowania oraz eksploatowania wymienników ciepła. | CK_1A_W02, CK_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-11, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C01_U01 Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych wymienników ciepła, potrafi wykonać podstawowe obliczenia projektowe oraz dobrać odpowiednie wymienniki, a także zna podstawy ich eksploatacji. | CK_1A_U12 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_1A_C01_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie eksploatacji wymienników ciepła, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje | CK_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-11, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C01_W01 Ma wiedzę w zakresie wymiany ciepła i potrafi ją wykorzystać w zakresie niezbędnym do: zrozumienia budowy, działania, projektowania oraz eksploatowania wymienników ciepła. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C01_U01 Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych wymienników ciepła, potrafi wykonać podstawowe obliczenia projektowe oraz dobrać odpowiednie wymienniki, a także zna podstawy ich eksploatacji. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_1A_C01_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie eksploatacji wymienników ciepła, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Malinowski L., Wymiana i wymienniki ciepła, Skrypt elektroniczny, Szczecin, 2014, dostępny na stronie www wykładowcy
- Perepeczko A. Górski Z., Okrętowe mechanizmy i urządzenia pomocnicze, Trademar, Gdynia, 2010
- Nowak W., Teoria rekuperatorów, Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
- S. Wiśniewski S., Wiśniewski T.S., Wymiana ciepła, WNT, Warszawa, 1997, 4
- Kalinowski E., Pzrekazywanie ciepła i wymienniki, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1995
Literatura dodatkowa
- Staniszewski B., Wymiana ciepła, PWN, Warszawa, 1980