Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy energetyczne morskie i lądowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy energetyczne morskie i lądowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,25zaliczenie
wykładyW6 30 3,00,75zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstaw termodynamiki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie z budową i podstawami projektowania oraz eksploatacji morskich i lądowych systemów energetycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie. Zasady BHP2
T-L-2Badania stanowiskowe instalacji siłowni i wybranych urządzeń12
T-L-3Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Definicja, klasyfikacja i przeznaczenie morskich i lądowych systemów energetycznych2
T-W-2Czynniki robocze stosowane w morskich i lądowych systemach energetycznych2
T-W-3Urządzenia morskich i lądowych systemów energetycznych6
T-W-4Elektrownie i elektrociepłownie lądowe4
T-W-5Instalacje siłowni spalinowych- przeznaczenie, budowa, wymagania projektowe8
T-W-6Siłownie turboparowe3
T-W-7Siłownie turbogazowe i kombinowane2
T-W-8Elektrownie okrętowe2
T-W-9Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu15
A-L-2Opracowywanie wyników i sprawozdań4
A-L-3Przygotowanie do zajęć4
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Studiowanie źródeł internetowych18
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-5Zaliczenie2
74

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C13_W01
Student ma podstawowa wiedzę dotyczącąa budowy i eksploatacji morskich i lądowych systemów energetycznych
CK_1A_W10, CK_1A_W07C-1T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C13_U01
Student potrafi dobrać główne urządzenia wchodzące w skład morskiego lub lądowego systemu energetycznego; potrafi przeprowadzić proste obliczenia związane z wyznaczeniem parametrów konstrukcyjnych systemów energetycznych
CK_1A_U15C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C13_K01
Student nabędzie świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się oraz świadomość ryzyka i zagrożeń wynikających z eksploatacji morskich i lądowych systemów energetycznych
CK_1A_K05, CK_1A_K01C-1T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C13_W01
Student ma podstawowa wiedzę dotyczącąa budowy i eksploatacji morskich i lądowych systemów energetycznych
2,0
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C13_U01
Student potrafi dobrać główne urządzenia wchodzące w skład morskiego lub lądowego systemu energetycznego; potrafi przeprowadzić proste obliczenia związane z wyznaczeniem parametrów konstrukcyjnych systemów energetycznych
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejetności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_1A_C13_K01
Student nabędzie świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się oraz świadomość ryzyka i zagrożeń wynikających z eksploatacji morskich i lądowych systemów energetycznych
2,0
3,0Student prezentuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmielniak T.J, Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
  2. Balcerski Andrzej, Siłownie okrętowe, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1990
  3. Michalski Ryszrad, Siłownie okrętowe, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997
  4. Urbański Przemysław, Instalacje spalinowych siłowni okrętowych, Politechnika Gdańska, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Urbański Przemysław, Gospodarka energetyczna mna statkach, Wyd. Morskie Gdańsk, Gdańsk, 1984

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie. Zasady BHP2
T-L-2Badania stanowiskowe instalacji siłowni i wybranych urządzeń12
T-L-3Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja, klasyfikacja i przeznaczenie morskich i lądowych systemów energetycznych2
T-W-2Czynniki robocze stosowane w morskich i lądowych systemach energetycznych2
T-W-3Urządzenia morskich i lądowych systemów energetycznych6
T-W-4Elektrownie i elektrociepłownie lądowe4
T-W-5Instalacje siłowni spalinowych- przeznaczenie, budowa, wymagania projektowe8
T-W-6Siłownie turboparowe3
T-W-7Siłownie turbogazowe i kombinowane2
T-W-8Elektrownie okrętowe2
T-W-9Zaliczenie1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu15
A-L-2Opracowywanie wyników i sprawozdań4
A-L-3Przygotowanie do zajęć4
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury12
A-W-3Studiowanie źródeł internetowych18
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-5Zaliczenie2
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C13_W01Student ma podstawowa wiedzę dotyczącąa budowy i eksploatacji morskich i lądowych systemów energetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W10ma pogłębioną uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zasad działania i budowy maszyn przepływowych i wyporowych
CK_1A_W07ma pogłębioną wiedzę związaną z pozyskiwaniem i konwersją energii dla potrzeb chłodnictwa i klimatyzacji
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z budową i podstawami projektowania oraz eksploatacji morskich i lądowych systemów energetycznych
Treści programoweT-W-3Urządzenia morskich i lądowych systemów energetycznych
T-W-4Elektrownie i elektrociepłownie lądowe
T-W-1Definicja, klasyfikacja i przeznaczenie morskich i lądowych systemów energetycznych
T-W-5Instalacje siłowni spalinowych- przeznaczenie, budowa, wymagania projektowe
T-W-6Siłownie turboparowe
T-W-7Siłownie turbogazowe i kombinowane
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C13_U01Student potrafi dobrać główne urządzenia wchodzące w skład morskiego lub lądowego systemu energetycznego; potrafi przeprowadzić proste obliczenia związane z wyznaczeniem parametrów konstrukcyjnych systemów energetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U15rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z budową i podstawami projektowania oraz eksploatacji morskich i lądowych systemów energetycznych
Treści programoweT-W-4Elektrownie i elektrociepłownie lądowe
T-W-5Instalacje siłowni spalinowych- przeznaczenie, budowa, wymagania projektowe
T-W-6Siłownie turboparowe
T-W-2Czynniki robocze stosowane w morskich i lądowych systemach energetycznych
T-W-7Siłownie turbogazowe i kombinowane
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejetności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_1A_C13_K01Student nabędzie świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się oraz świadomość ryzyka i zagrożeń wynikających z eksploatacji morskich i lądowych systemów energetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K05ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy
CK_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z budową i podstawami projektowania oraz eksploatacji morskich i lądowych systemów energetycznych
Treści programoweT-W-5Instalacje siłowni spalinowych- przeznaczenie, budowa, wymagania projektowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym
3,5
4,0
4,5
5,0