Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej

Sylabus przedmiotu Organizacja systemów bezpieczeństwa i ratownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Organizacja systemów bezpieczeństwa i ratownictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejetność tworzenia systemów bezpieczeństwa pożarowego, znajomość organizacji działań ratowniczo - gaśniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza wymagań przepisów dotyczących systemów bezpieczeństwa pożarowego i organizacji systemu ratowniczo- gaśniczego w kraju1
T-A-2Analiza wymagań przepisów dotyczących wspólpracy międzynarodowej podmiotów1
T-A-3Modele organizacji działania służb podczas wybranych scenariuszy zdarzeń w obiektach użyteczności publicznej5
T-A-4Analiza zasobów ludzkich i sprzętowych dla efektywnych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa pożarowego obieków użyteczności publicznej2
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń1
10
wykłady
T-W-1Podstawa prawna dotycząca systemów bezpieczeństwa i organizacji systemu ratowniczo-gaśniczego1
T-W-2Podmioty zaangażowane w oragnizację bezpieczeństwa pożarowego i ratownictwa2
T-W-3Zadania realizowane w zakresie bezpieczeństwa pożarowego i ratownictwa2
T-W-4Zasoby ludzkie i sprzętowe podmiotów2
T-W-5Organizacja i współpraca podmiotów na szczeblu krajowym i międzynarodowym2
T-W-6Zaliczenie wykładów1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia15
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno- problemow w połączeniu z dyskusją dydaktyczną.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta oraz identyfikacji braków prowadzona w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pod koniec przedmiotu podsumowująca osiagnięte efekty uczenia się.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BPOUP_10-_02_W01
ma wiedzę na temat prawa określającego funkcjonowanie systemów bezpieczeństwa oraz oragnizację działania i współpracy służb ratowniczych w Polsce, Europie i na świecie. Student zna zasady prowadzenia akcji ratowniczo-gaśniczych w różnego rodzaju obiektach. Student posiada wiedzę na temat zasobów ludzkich i sprzętowaych służb.
BPOUP_10-_W01, BPOUP_10-_W03, BPOUP_10-_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BPOUP_10-_02_U01
rozumie zasady funkcjonowania systemów bezpieczeństwa i służb ratowniczych. Potrafi zidentyfikować i ocenić zagrożenia pożarowe oraz ich konsekwencje. Student potrafi tworzyć scenariusze postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń, dobierać środki zabezpieczeń oraz podjąć efektywną wspólpracę ze służbami, a także strukturami administracyjnymi.
BPOUP_10-_U01, BPOUP_10-_U02, BPOUP_10-_U03, BPOUP_10-_U06, BPOUP_10-_U08C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BPOUP_10-_02_K01
ma świadomość znaczenia podejmowanych działań i odpowiedzialnie je realizuje.
BPOUP_10-_K01, BPOUP_10-_K02, BPOUP_10-_K03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BPOUP_10-_02_W01
ma wiedzę na temat prawa określającego funkcjonowanie systemów bezpieczeństwa oraz oragnizację działania i współpracy służb ratowniczych w Polsce, Europie i na świecie. Student zna zasady prowadzenia akcji ratowniczo-gaśniczych w różnego rodzaju obiektach. Student posiada wiedzę na temat zasobów ludzkich i sprzętowaych służb.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BPOUP_10-_02_U01
rozumie zasady funkcjonowania systemów bezpieczeństwa i służb ratowniczych. Potrafi zidentyfikować i ocenić zagrożenia pożarowe oraz ich konsekwencje. Student potrafi tworzyć scenariusze postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń, dobierać środki zabezpieczeń oraz podjąć efektywną wspólpracę ze służbami, a także strukturami administracyjnymi.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować  umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię  umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię  umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BPOUP_10-_02_K01
ma świadomość znaczenia podejmowanych działań i odpowiedzialnie je realizuje.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Biniak-Pieróg Małgorzata, Zamiar Zenon, Organizacja systemów ratownictwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2013, 978-83-7717-156-1
  2. Piotr Bielicki, Ratownictwo i ewakuacja podczas pożaru, Centralna Szkoła Państwowej Straży Pożarnej, Warszawa, 2001, 83-910868-4-4
  3. Jan Ziobro, Teoretyczne i praktyczne konteksty funkcjonowania ochotniczych straży pożarnych w krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym. Aspekty prawno-organizacyjne i geograficzno-przestrzenne. Część 1, Difin, 2019, 978-83-8085-823-7

Literatura dodatkowa

  1. Witold Frankowski Bogdan Zaleski (autor rozdziału X), Skrypt inspektora ochrony przeciwpożarowej, Ośrodek Techniki Pożarniczej, Warszawa, 2019, 978-83-936073-2-7
  2. Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, Dz.U. 2017 poz. 1204
  3. Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, Dz.U. 2017 poz. 736
  4. Ustawa z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej, Dz.U. 2017 poz. 1169

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza wymagań przepisów dotyczących systemów bezpieczeństwa pożarowego i organizacji systemu ratowniczo- gaśniczego w kraju1
T-A-2Analiza wymagań przepisów dotyczących wspólpracy międzynarodowej podmiotów1
T-A-3Modele organizacji działania służb podczas wybranych scenariuszy zdarzeń w obiektach użyteczności publicznej5
T-A-4Analiza zasobów ludzkich i sprzętowych dla efektywnych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa pożarowego obieków użyteczności publicznej2
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawa prawna dotycząca systemów bezpieczeństwa i organizacji systemu ratowniczo-gaśniczego1
T-W-2Podmioty zaangażowane w oragnizację bezpieczeństwa pożarowego i ratownictwa2
T-W-3Zadania realizowane w zakresie bezpieczeństwa pożarowego i ratownictwa2
T-W-4Zasoby ludzkie i sprzętowe podmiotów2
T-W-5Organizacja i współpraca podmiotów na szczeblu krajowym i międzynarodowym2
T-W-6Zaliczenie wykładów1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBPOUP_10-_02_W01ma wiedzę na temat prawa określającego funkcjonowanie systemów bezpieczeństwa oraz oragnizację działania i współpracy służb ratowniczych w Polsce, Europie i na świecie. Student zna zasady prowadzenia akcji ratowniczo-gaśniczych w różnego rodzaju obiektach. Student posiada wiedzę na temat zasobów ludzkich i sprzętowaych służb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBPOUP_10-_W01zna przepisy, normy krajowe i Unii Europejskiej obowiązujące w zakresie bezpieczeństwa pożarowego obiektów użyteczności publicznej
BPOUP_10-_W03ma podstawową wiedzę z zakresu zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia ludzi w obiektach użyteczności publicznej
BPOUP_10-_W08ma wiedzę z zakresu organizacji służb ratowniczo- gaśniczych
Cel przedmiotuC-1Umiejetność tworzenia systemów bezpieczeństwa pożarowego, znajomość organizacji działań ratowniczo - gaśniczych.
Treści programoweT-W-1Podstawa prawna dotycząca systemów bezpieczeństwa i organizacji systemu ratowniczo-gaśniczego
T-W-2Podmioty zaangażowane w oragnizację bezpieczeństwa pożarowego i ratownictwa
T-W-3Zadania realizowane w zakresie bezpieczeństwa pożarowego i ratownictwa
T-W-4Zasoby ludzkie i sprzętowe podmiotów
T-W-5Organizacja i współpraca podmiotów na szczeblu krajowym i międzynarodowym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno- problemow w połączeniu z dyskusją dydaktyczną.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta oraz identyfikacji braków prowadzona w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pod koniec przedmiotu podsumowująca osiagnięte efekty uczenia się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia.
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBPOUP_10-_02_U01rozumie zasady funkcjonowania systemów bezpieczeństwa i służb ratowniczych. Potrafi zidentyfikować i ocenić zagrożenia pożarowe oraz ich konsekwencje. Student potrafi tworzyć scenariusze postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń, dobierać środki zabezpieczeń oraz podjąć efektywną wspólpracę ze służbami, a także strukturami administracyjnymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBPOUP_10-_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie bezpieczeństwa pożarowego obiektów użyteczności publicznej; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
BPOUP_10-_U02potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla bezpieczeństwa obiektów użyteczności publicznej; dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne dla użytkownika lub adresata opracowania
BPOUP_10-_U03potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu bezpieczeństwa pożarowego obiektów użyteczności publicznej
BPOUP_10-_U06potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów związanych z eksploatacją obiektów użyteczności publicznej i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
BPOUP_10-_U08potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa obiektów użyteczności publicznej
Cel przedmiotuC-1Umiejetność tworzenia systemów bezpieczeństwa pożarowego, znajomość organizacji działań ratowniczo - gaśniczych.
Treści programoweT-A-1Analiza wymagań przepisów dotyczących systemów bezpieczeństwa pożarowego i organizacji systemu ratowniczo- gaśniczego w kraju
T-A-2Analiza wymagań przepisów dotyczących wspólpracy międzynarodowej podmiotów
T-A-3Modele organizacji działania służb podczas wybranych scenariuszy zdarzeń w obiektach użyteczności publicznej
T-A-4Analiza zasobów ludzkich i sprzętowych dla efektywnych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa pożarowego obieków użyteczności publicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno- problemow w połączeniu z dyskusją dydaktyczną.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta oraz identyfikacji braków prowadzona w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pod koniec przedmiotu podsumowująca osiagnięte efekty uczenia się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować  umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię  umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię  umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBPOUP_10-_02_K01ma świadomość znaczenia podejmowanych działań i odpowiedzialnie je realizuje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBPOUP_10-_K01rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
BPOUP_10-_K02ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
BPOUP_10-_K03potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Umiejetność tworzenia systemów bezpieczeństwa pożarowego, znajomość organizacji działań ratowniczo - gaśniczych.
Treści programoweT-A-1Analiza wymagań przepisów dotyczących systemów bezpieczeństwa pożarowego i organizacji systemu ratowniczo- gaśniczego w kraju
T-A-2Analiza wymagań przepisów dotyczących wspólpracy międzynarodowej podmiotów
T-A-3Modele organizacji działania służb podczas wybranych scenariuszy zdarzeń w obiektach użyteczności publicznej
T-A-4Analiza zasobów ludzkich i sprzętowych dla efektywnych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa pożarowego obieków użyteczności publicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno- problemow w połączeniu z dyskusją dydaktyczną.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta oraz identyfikacji braków prowadzona w trakcie trwania zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pod koniec przedmiotu podsumowująca osiagnięte efekty uczenia się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli.