Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej
Sylabus przedmiotu Rola komunikacji w sytuacjach kryzysowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rola komunikacji w sytuacjach kryzysowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość różnych rodzajów nośników informacji oraz środków komunikowania w sytuacjach krysysowych. Umiejętność tworzenia informacji wykorzystwywanych w sytuacjach kryzysowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Plan komunikacji kryzysowej | 2 |
T-A-2 | Komikacja werbalna i niewerbalna | 1 |
T-A-3 | Obraz, schamat, instrukacja, plan jako nośniki informacji w sytuacjach kryzysowych | 2 |
T-A-4 | Rola technologii informatycznych jako środka komunikowania | 2 |
T-A-5 | Techniczne systemy komunikacji | 2 |
T-A-6 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola informacji w sytuacjach kryzysowych | 2 |
T-W-2 | Klasyfikacja i ochrona informacji | 1 |
T-W-3 | Sposoby komunikowania się w sytuacjach kryzysowych | 2 |
T-W-4 | Narzędzia komunikacji w sytuacjach kryzysowych | 2 |
T-W-5 | Podmioty zaangażowane w przekazywanie informacji | 1 |
T-W-6 | Negocjacje i mediacje w sytuacjach kryzysowych | 1 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładu | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie. | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na koniec przedmiotu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BPOUP_10-_12_W01 ma wiedzę o przepisach dotyczących komunikacji w sytuacjach kryzysowych, o radzajach i nośnikach informacji oraz o nowoczesnych środkach i metodach komunikowania się w sytuacjach kryzysowych. | BPOUP_10-_W01, BPOUP_10-_W03, BPOUP_10-_W04, BPOUP_10-_W07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BPOUP_10-_12_U01 potrafi formułować różnego rodzaju informacje jak np. komunikaty, instrukcje, procedury; potrafi wykorzystać różne narzędzia do przygotwania informacji oraz do komunikowania się w sytuacjach kryzysowych. | BPOUP_10-_U01, BPOUP_10-_U02 | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BPOUP_10-_12_K01 wykazuje wrażliwość społeczną na właściwe wykorzystanie informacji w procesie komunikowania; posiada kompetencje, by zapobiegać nadużywaniu informacji, manipulowaniu informacją z nadużyciem zaufania społecznego. | BPOUP_10-_K01, BPOUP_10-_K02, BPOUP_10-_K03 | — | C-1 | T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BPOUP_10-_12_W01 ma wiedzę o przepisach dotyczących komunikacji w sytuacjach kryzysowych, o radzajach i nośnikach informacji oraz o nowoczesnych środkach i metodach komunikowania się w sytuacjach kryzysowych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BPOUP_10-_12_U01 potrafi formułować różnego rodzaju informacje jak np. komunikaty, instrukcje, procedury; potrafi wykorzystać różne narzędzia do przygotwania informacji oraz do komunikowania się w sytuacjach kryzysowych. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BPOUP_10-_12_K01 wykazuje wrażliwość społeczną na właściwe wykorzystanie informacji w procesie komunikowania; posiada kompetencje, by zapobiegać nadużywaniu informacji, manipulowaniu informacją z nadużyciem zaufania społecznego. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, Księga komunikacji kryzysowej, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, Warszawa, 2017
- red. Jadwiga Stawnicka, Komunikacja w sytuacjach kryzysowych, Uniwerstetet Śląski, Katowice, 2010, 978-83-60743-39-3
- Sylwia Wojciechowska-Filipek , Beata Mazurek-Kucharska, Zarządzanie w kryzysie. Aspekty organizacyjne i psychologiczne (wyd. II), CeDeWu, Warszawa, 2019, 9788381022149
- Smektała Tymon, Komunikacja wizerunkowa w sytuacjach kryzysowych firmy, Astrum, Wrocław, 2016, 9788372779335
Literatura dodatkowa
- Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, EFEKTYWNA KOMUNIKACJA Z UWZGLĘDNIENIEM SYTUACJI KRYZYSOWYCH, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa, https://dsc.kprm.gov.pl/sites/default/files/pliki/13.pdf