Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Wybrane działy w analizie i ocenie jakości żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy w analizie i ocenie jakości żywności
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 60 4,00,50zaliczenie
wykładyW1 45 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1otrzymanie zaliczenia z analizy i oceny jakości żywności oraz chemii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium tak aby umiał wyszukać metodykę, przygotować odczynniki, wykonać oznaczenie a także opracować i przedstawić wyniki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady organizacji pracy w laboratorium. Ćwiczenia wprowadzajace do przedmiotu3
T-L-2Zastosowanie metod sensorycznych w analizie i ocenie jakości żywności8
T-L-3Wykorzystanie metod spektroskopowych w analizie i ocenie jakości żywności8
T-L-4Rodzaje metod chromatograficznych i ich wykorzystanie w analizie i ocenie jakości żywności8
T-L-5Wykorzystanie wybranych pozostałych metod instrumentalnych w analizie i ocenie jakości żywności8
T-L-6Wykrywanie sztucznego zabarwienia4
T-L-7Jakość tłuszczów smażalniczych4
T-L-8Oznaczanie zawartości wybranych składników bioaktywnych w żywności.8
T-L-9Metody oznaczania jakości produktów rybołówstwa7
T-L-10Zaliczenie przedmiotu2
60
wykłady
T-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności.3
T-W-2Metody instrumentalne w analizie żywności12
T-W-3Metody sensoryczne w analizie żywności6
T-W-4Metody oznaczania zawartości wybranych związków bioaktywnych i potencjału przeciwutleniającego żywności6
T-W-5Metody oceny jakości wybranych środków spozywczych12
T-W-6Metody oceny jakości tłuszczów smażalniczych3
T-W-7Metody analizy stosowane w oznaczaniu jakości produktow rybołówstwa3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach55
A-L-2Studiowanie literatury naukowej30
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia32
119
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Studiowanie literatury naukowej20
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu21
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D2oaizjz_W01
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu charakterystykę surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZZ_2A_W06C-1T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D2oaizjz_U01
Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
TZZ_2A_U09C-1T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-10, T-L-8, T-L-9M-1, M-2S-1, S-2
TZZ_2A_D2oaizjz_U02
Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZZ_2A_U08C-1T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-10, T-L-8, T-L-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D2oaizjz_K01
Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu wybranych działów w analizie i ocenie jakości żywności oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
TZZ_2A_K03C-1T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D2oaizjz_W01
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu charakterystykę surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
2,0
3,0Zna i rozumie w pogłębionym stopniu charakterystykę surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej na poziomie dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D2oaizjz_U01
Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
2,0
3,0Potrafi opracować przy pomocy Prowadzącego zajęcia kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_D2oaizjz_U02
Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
2,0
3,0Potrafi przy pomocy lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D2oaizjz_K01
Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu wybranych działów w analizie i ocenie jakości żywności oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
2,0
3,0Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu wybranych działów w analizie i ocenie jakości żywności oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fortuna, Teresa Autor Redaktor Bączkowicz, Małgorzata. Autor Juszczak, Lesław. Autor Sobolewska-Zielińska, Joanna, Podstawy analizy i oceny jakości żywności : skrypt do ćwiczeń, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego, Kraków, 2018
  2. Nogala-Kałucka, Małgorzata, Analiza żywności : wybrane metody oznaczeń jakościowych i ilościowych składników żywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2016
  3. Szłyk, Edward Cichosz, Marcin Jastrzębska, Aneta. Kurzawa, Marzanna Filipiak-Szok, Anna, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2015
  4. Gronowska-Senger, Anna, Analiza żywności : zbiór ćwiczeń, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Baryłko-Pikielna, Nina Matuszewska, Irena, Sensoryczne badania żywności : podstawy, metody, zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków, 2015
  2. Journal of Food Composition and Analysis, Elsevier

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady organizacji pracy w laboratorium. Ćwiczenia wprowadzajace do przedmiotu3
T-L-2Zastosowanie metod sensorycznych w analizie i ocenie jakości żywności8
T-L-3Wykorzystanie metod spektroskopowych w analizie i ocenie jakości żywności8
T-L-4Rodzaje metod chromatograficznych i ich wykorzystanie w analizie i ocenie jakości żywności8
T-L-5Wykorzystanie wybranych pozostałych metod instrumentalnych w analizie i ocenie jakości żywności8
T-L-6Wykrywanie sztucznego zabarwienia4
T-L-7Jakość tłuszczów smażalniczych4
T-L-8Oznaczanie zawartości wybranych składników bioaktywnych w żywności.8
T-L-9Metody oznaczania jakości produktów rybołówstwa7
T-L-10Zaliczenie przedmiotu2
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności.3
T-W-2Metody instrumentalne w analizie żywności12
T-W-3Metody sensoryczne w analizie żywności6
T-W-4Metody oznaczania zawartości wybranych związków bioaktywnych i potencjału przeciwutleniającego żywności6
T-W-5Metody oceny jakości wybranych środków spozywczych12
T-W-6Metody oceny jakości tłuszczów smażalniczych3
T-W-7Metody analizy stosowane w oznaczaniu jakości produktow rybołówstwa3
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach55
A-L-2Studiowanie literatury naukowej30
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia32
119
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Studiowanie literatury naukowej20
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu21
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2oaizjz_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu charakterystykę surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia towaroznawstwa żywności, systemy kwalifikacji towarów, zarządzania jakością i normalizacji. Zna i rozumie nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium tak aby umiał wyszukać metodykę, przygotować odczynniki, wykonać oznaczenie a także opracować i przedstawić wyniki
Treści programoweT-W-7Metody analizy stosowane w oznaczaniu jakości produktow rybołówstwa
T-W-2Metody instrumentalne w analizie żywności
T-W-1Źródła informacji z zakresu analizy żywności.
T-W-3Metody sensoryczne w analizie żywności
T-W-4Metody oznaczania zawartości wybranych związków bioaktywnych i potencjału przeciwutleniającego żywności
T-W-5Metody oceny jakości wybranych środków spozywczych
T-W-6Metody oceny jakości tłuszczów smażalniczych
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie w pogłębionym stopniu charakterystykę surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej na poziomie dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2oaizjz_U01Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium tak aby umiał wyszukać metodykę, przygotować odczynniki, wykonać oznaczenie a także opracować i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-1Zasady organizacji pracy w laboratorium. Ćwiczenia wprowadzajace do przedmiotu
T-L-5Wykorzystanie wybranych pozostałych metod instrumentalnych w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-2Zastosowanie metod sensorycznych w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-6Wykrywanie sztucznego zabarwienia
T-L-3Wykorzystanie metod spektroskopowych w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-4Rodzaje metod chromatograficznych i ich wykorzystanie w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-7Jakość tłuszczów smażalniczych
T-L-10Zaliczenie przedmiotu
T-L-8Oznaczanie zawartości wybranych składników bioaktywnych w żywności.
T-L-9Metody oznaczania jakości produktów rybołówstwa
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi opracować przy pomocy Prowadzącego zajęcia kompleks badań związanych z oceną określonych cech jakościowych danego towaru żywnościowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2oaizjz_U02Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium tak aby umiał wyszukać metodykę, przygotować odczynniki, wykonać oznaczenie a także opracować i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-1Zasady organizacji pracy w laboratorium. Ćwiczenia wprowadzajace do przedmiotu
T-L-5Wykorzystanie wybranych pozostałych metod instrumentalnych w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-2Zastosowanie metod sensorycznych w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-6Wykrywanie sztucznego zabarwienia
T-L-3Wykorzystanie metod spektroskopowych w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-4Rodzaje metod chromatograficznych i ich wykorzystanie w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-7Jakość tłuszczów smażalniczych
T-L-10Zaliczenie przedmiotu
T-L-8Oznaczanie zawartości wybranych składników bioaktywnych w żywności.
T-L-9Metody oznaczania jakości produktów rybołówstwa
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przy pomocy lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2oaizjz_K01Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu wybranych działów w analizie i ocenie jakości żywności oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w laboratorium tak aby umiał wyszukać metodykę, przygotować odczynniki, wykonać oznaczenie a także opracować i przedstawić wyniki
Treści programoweT-L-1Zasady organizacji pracy w laboratorium. Ćwiczenia wprowadzajace do przedmiotu
T-L-5Wykorzystanie wybranych pozostałych metod instrumentalnych w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-2Zastosowanie metod sensorycznych w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-6Wykrywanie sztucznego zabarwienia
T-L-3Wykorzystanie metod spektroskopowych w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-4Rodzaje metod chromatograficznych i ich wykorzystanie w analizie i ocenie jakości żywności
T-L-7Jakość tłuszczów smażalniczych
T-L-8Oznaczanie zawartości wybranych składników bioaktywnych w żywności.
T-L-9Metody oznaczania jakości produktów rybołówstwa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych następuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu wybranych działów w analizie i ocenie jakości żywności oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0