Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

Sylabus przedmiotu Higieniczno - toksykologiczna ocena opakowań:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Higieniczno - toksykologiczna ocena opakowań
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii, higieny żywności i toksykologii, technologii żywności oraz opakowań i systemów pakujących

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy w zakresie oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.1
T-L-2Przygotowanie płynów modelowych do badań migracji substancji z opakowań do żywności zgodnie z obowiązującą Dyrektywą UE.1
T-L-3Oznaczenie migracji globalnej oraz ocena przekazywania zapachu i smaku z materiałów opakowaniowych2
T-L-4Badanie toksyczności ekstraktu2
T-L-5Analizy chemiczne opakowań i ekstraktu na obecność monomerów, pierwszorzędowych amin aromatycznych, formaldehydu, plastyfikatorów, izopropylotioksantonu, semikarbazydu, lotnych związków organicznych, toksycznych metali ciężkich i innych związków szkodliwych14
20
wykłady
T-W-1Historia rozwoju opakowań stosowanych do żywnościi i aktualne tendencje rozwojowe opakowań w przemyśle spożywczym.1
T-W-2Prawne uregulowania dotyczące opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym oraz zasad postępowania z odpadami opakowaniowymi.1
T-W-3Higieniczno-toksykologiczna ocena w doborze opakowań stosowanych do kontaktu z żywnością jako element zapewnienia bezpieczeństwa żywności.1
T-W-4Metody oceny opakowań w świetle możliwości migracji substancji z opakownia do produktu.4
T-W-5Metody pakowania, a bezpieczeństwo żywności1
T-W-6Charakterystyka i ocena materiałów stosowanych w produkcji opakowań.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie się do zajęć3
A-L-3Przygotowanie pracy kontrolnej2
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia3
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studia literatury przedmiotu10
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-4Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
S-4Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-7oaizjz_W01
Student zna i rozumie problem migracji substancji niebezpiecznych z opakowań do żywności, zna metody badania ich migracji, rozumie w pogłębionym stopniu jak oszacować zagrożenie zdrowia konsumentów
TZZ_2A_W03, TZZ_2A_W04C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6M-1, M-3, M-2, M-4S-1, S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-7oaizjz_U01
Student potrafi wyszukać niezbędne informacje na temat oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym w literaturze naukowej i innych źródłach, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Umie oszacować zagrożenie jakości produktów spożywczych w razie stosowania niewłaściwych opakowań, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu i podjąć dyskusję w celu uzasadnienia propozycji.
TZZ_2A_U08, TZZ_2A_U09C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-1, M-3, M-2, M-4S-1, S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-7oaizjz_K01
Student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności do analizy zagrożeń bezpieczeństwa żywności w przypadku stosowania niewłaściwych opakowań i urządzeń, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu.
TZZ_2A_K03C-1T-W-5, T-L-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-3, M-2, M-4S-1, S-4, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-7oaizjz_W01
Student zna i rozumie problem migracji substancji niebezpiecznych z opakowań do żywności, zna metody badania ich migracji, rozumie w pogłębionym stopniu jak oszacować zagrożenie zdrowia konsumentów
2,0
3,0Student w 60% zna i rozumie jak zastosować metody oceny higieniczno- toksykologicznej opakowań spożywczych, potrafi ocenić stopień zagrożenia bezpieczeństwa żywności w razie zastosowania nieodpowiednich materiałów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-7oaizjz_U01
Student potrafi wyszukać niezbędne informacje na temat oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym w literaturze naukowej i innych źródłach, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Umie oszacować zagrożenie jakości produktów spożywczych w razie stosowania niewłaściwych opakowań, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu i podjąć dyskusję w celu uzasadnienia propozycji.
2,0
3,0Student w 60% potrafi wyszukiwać i przezentować informacje literaturowe oraz prezentować wyniki swoich badań na temat oceny toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-7oaizjz_K01
Student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności do analizy zagrożeń bezpieczeństwa żywności w przypadku stosowania niewłaściwych opakowań i urządzeń, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu.
2,0
3,0Wykorzystuje podstawowe narzędzia niezbędne do realizacji przedmiotu. Student jest świadomy znaczenia jakości toksykologicznej opakowań i potrzeby stałego dokształcania się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lisińska-Kuśnierz M., Badanie i ocena jakości materiałów opakowaniowych i opakowań jednostkowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków, 2005
  2. Lisińska-Kuśnierz M., Ucherek M., Współczesne opakowania, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Technologii Żywności, Kraków, 2003
  3. Korzeniowska A., Kwiatkowski J., Towaroznawstwo opakowań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Journal of Stored Products Research, Czasopismo

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.1
T-L-2Przygotowanie płynów modelowych do badań migracji substancji z opakowań do żywności zgodnie z obowiązującą Dyrektywą UE.1
T-L-3Oznaczenie migracji globalnej oraz ocena przekazywania zapachu i smaku z materiałów opakowaniowych2
T-L-4Badanie toksyczności ekstraktu2
T-L-5Analizy chemiczne opakowań i ekstraktu na obecność monomerów, pierwszorzędowych amin aromatycznych, formaldehydu, plastyfikatorów, izopropylotioksantonu, semikarbazydu, lotnych związków organicznych, toksycznych metali ciężkich i innych związków szkodliwych14
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia rozwoju opakowań stosowanych do żywnościi i aktualne tendencje rozwojowe opakowań w przemyśle spożywczym.1
T-W-2Prawne uregulowania dotyczące opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym oraz zasad postępowania z odpadami opakowaniowymi.1
T-W-3Higieniczno-toksykologiczna ocena w doborze opakowań stosowanych do kontaktu z żywnością jako element zapewnienia bezpieczeństwa żywności.1
T-W-4Metody oceny opakowań w świetle możliwości migracji substancji z opakownia do produktu.4
T-W-5Metody pakowania, a bezpieczeństwo żywności1
T-W-6Charakterystyka i ocena materiałów stosowanych w produkcji opakowań.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie się do zajęć3
A-L-3Przygotowanie pracy kontrolnej2
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Przygotowanie się do zaliczenia3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studia literatury przedmiotu10
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-7oaizjz_W01Student zna i rozumie problem migracji substancji niebezpiecznych z opakowań do żywności, zna metody badania ich migracji, rozumie w pogłębionym stopniu jak oszacować zagrożenie zdrowia konsumentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
TZZ_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wpływ zanieczyszczeń różnego pochodzenia obecnych w środowisku na jakość i bezpieczeństwo żywności, ma pogłębioną wiedzę o toksynach roślinnych i zwierzęcych, szkodnikach.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy w zakresie oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym
Treści programoweT-W-1Historia rozwoju opakowań stosowanych do żywnościi i aktualne tendencje rozwojowe opakowań w przemyśle spożywczym.
T-W-4Metody oceny opakowań w świetle możliwości migracji substancji z opakownia do produktu.
T-W-5Metody pakowania, a bezpieczeństwo żywności
T-W-3Higieniczno-toksykologiczna ocena w doborze opakowań stosowanych do kontaktu z żywnością jako element zapewnienia bezpieczeństwa żywności.
T-W-2Prawne uregulowania dotyczące opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym oraz zasad postępowania z odpadami opakowaniowymi.
T-W-6Charakterystyka i ocena materiałów stosowanych w produkcji opakowań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-4Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-3Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w 60% zna i rozumie jak zastosować metody oceny higieniczno- toksykologicznej opakowań spożywczych, potrafi ocenić stopień zagrożenia bezpieczeństwa żywności w razie zastosowania nieodpowiednich materiałów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-7oaizjz_U01Student potrafi wyszukać niezbędne informacje na temat oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym w literaturze naukowej i innych źródłach, potrafi je analizować, ocenić ich przydatność i sformułować wnioski. Umie oszacować zagrożenie jakości produktów spożywczych w razie stosowania niewłaściwych opakowań, potrafi zaproponować sposób rozwiązania problemu i podjąć dyskusję w celu uzasadnienia propozycji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy w zakresie oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym
Treści programoweT-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.
T-L-3Oznaczenie migracji globalnej oraz ocena przekazywania zapachu i smaku z materiałów opakowaniowych
T-L-4Badanie toksyczności ekstraktu
T-L-5Analizy chemiczne opakowań i ekstraktu na obecność monomerów, pierwszorzędowych amin aromatycznych, formaldehydu, plastyfikatorów, izopropylotioksantonu, semikarbazydu, lotnych związków organicznych, toksycznych metali ciężkich i innych związków szkodliwych
T-L-2Przygotowanie płynów modelowych do badań migracji substancji z opakowań do żywności zgodnie z obowiązującą Dyrektywą UE.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-4Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-3Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w 60% potrafi wyszukiwać i przezentować informacje literaturowe oraz prezentować wyniki swoich badań na temat oceny toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-7oaizjz_K01Student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności do analizy zagrożeń bezpieczeństwa żywności w przypadku stosowania niewłaściwych opakowań i urządzeń, rozumie potrzebę przekazywania jej społeczeństwu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy w zakresie oceny higieniczno-toksykologicznej opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym
Treści programoweT-W-5Metody pakowania, a bezpieczeństwo żywności
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń.
T-W-6Charakterystyka i ocena materiałów stosowanych w produkcji opakowań.
T-W-2Prawne uregulowania dotyczące opakowań stosowanych w przemyśle spożywczym oraz zasad postępowania z odpadami opakowaniowymi.
T-W-3Higieniczno-toksykologiczna ocena w doborze opakowań stosowanych do kontaktu z żywnością jako element zapewnienia bezpieczeństwa żywności.
T-W-4Metody oceny opakowań w świetle możliwości migracji substancji z opakownia do produktu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-4Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
S-3Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykorzystuje podstawowe narzędzia niezbędne do realizacji przedmiotu. Student jest świadomy znaczenia jakości toksykologicznej opakowań i potrzeby stałego dokształcania się.
3,5
4,0
4,5
5,0