Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Statystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
C-2Zapoznanie studentów z zasadami planowania badań i przeprowadzania analiz statystycznych ich wyników
C-3Ukształtowanie umiejętności analizy błędów pomiarowych
C-4Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania prawidłowego wnioskowania statystycznego
C-5Przygotowanie do właściwej interpretacji wyników badań
C-6Rozwinięcie umiejętności samodzielnego planowania badań i przeprowadzania analiz statystycznych ich wyników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza błędów pomiarowych2
T-A-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo5
T-A-3Elementy statystyki opisowej4
T-A-4Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez7
T-A-5Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa7
T-A-6Analiza wariancji5
30
wykłady
T-W-1Statystyka – podstawowe pojęcia, etapy analizy statystycznej, błędy pomiarowe1
T-W-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo2
T-W-3Jednowymiarowe i wielowymiarowe zmienne losowe1
T-W-4Elementy statystyki opisowej2
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez4
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa4
T-W-7Analiza wariancji1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2konsultacje z prowadzącym15
A-A-3rozwiązywanie zadań domowych20
A-A-4przygotowanie się do kolokwium25
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje z prowadzącym5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu16
A-W-4przygotowanie się do egzaminu25
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia rachunkowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena rozwiązań zadań domowych
S-2Ocena formująca: Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B4_W01
Posiada wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
TZZ_1A_W09C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-3, M-2S-1, S-4, S-2, S-3
TZZ_1A_B4_W02
Zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
TZZ_1A_W09C-1, C-2T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-3, M-2S-1, S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B4_U01
Potrafi przeprowadzić analizę błędów pomiarowych
TZZ_1A_U05C-3T-A-1, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-4, S-2, S-3
TZZ_1A_B4_U02
Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne
TZZ_1A_U01C-1, C-4T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7M-1, M-3, M-2S-1, S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B4_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05C-6T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-3, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B4_W01
Posiada wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
2,0
3,0Student zna i rozumie rachunek prawdopodobiestwa i statystykę matematyczną w zadowalającym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_B4_W02
Zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
2,0
3,0Student zna i rozumie zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych w zadowalającym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B4_U01
Potrafi przeprowadzić analizę błędów pomiarowych
2,0
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_B4_U02
Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne
2,0
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, ale z licznymi błędami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B4_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
2,0
3,0Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krysicki W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach – Rachunek prawdopodobieństwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. Krysicki W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach – Statystyka matematyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  3. Taylor J.R., Wstęp do analizy błędu pomiarowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  4. Sobczyk M., Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Steinhaus H., Orzeł czy reszka?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. Computational Statistics & Data Analysis

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza błędów pomiarowych2
T-A-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo5
T-A-3Elementy statystyki opisowej4
T-A-4Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez7
T-A-5Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa7
T-A-6Analiza wariancji5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Statystyka – podstawowe pojęcia, etapy analizy statystycznej, błędy pomiarowe1
T-W-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo2
T-W-3Jednowymiarowe i wielowymiarowe zmienne losowe1
T-W-4Elementy statystyki opisowej2
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez4
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa4
T-W-7Analiza wariancji1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2konsultacje z prowadzącym15
A-A-3rozwiązywanie zadań domowych20
A-A-4przygotowanie się do kolokwium25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje z prowadzącym5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu16
A-W-4przygotowanie się do egzaminu25
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B4_W01Posiada wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W09Zna w zaawansowanym stopniu organizmy wodne pozyskiwane dla przetwórstwa, zna i rozumie metody pozyskiwania organizmów wodnych poławianych i hodowlanych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
Treści programoweT-A-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo
T-A-3Elementy statystyki opisowej
T-A-4Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-A-5Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-A-6Analiza wariancji
T-W-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo
T-W-4Elementy statystyki opisowej
T-W-3Jednowymiarowe i wielowymiarowe zmienne losowe
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-W-7Analiza wariancji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Ćwiczenia rachunkowe
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena rozwiązań zadań domowych
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie rachunek prawdopodobiestwa i statystykę matematyczną w zadowalającym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B4_W02Zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W09Zna w zaawansowanym stopniu organizmy wodne pozyskiwane dla przetwórstwa, zna i rozumie metody pozyskiwania organizmów wodnych poławianych i hodowlanych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
C-2Zapoznanie studentów z zasadami planowania badań i przeprowadzania analiz statystycznych ich wyników
Treści programoweT-A-3Elementy statystyki opisowej
T-A-1Analiza błędów pomiarowych
T-A-4Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-A-5Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-A-6Analiza wariancji
T-W-1Statystyka – podstawowe pojęcia, etapy analizy statystycznej, błędy pomiarowe
T-W-4Elementy statystyki opisowej
T-W-3Jednowymiarowe i wielowymiarowe zmienne losowe
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-W-7Analiza wariancji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Ćwiczenia rachunkowe
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena rozwiązań zadań domowych
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych w zadowalającym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B4_U01Potrafi przeprowadzić analizę błędów pomiarowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U05Potrafi posługiwać się terminologią chemiczną, dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności analizy błędów pomiarowych
Treści programoweT-A-1Analiza błędów pomiarowych
T-W-1Statystyka – podstawowe pojęcia, etapy analizy statystycznej, błędy pomiarowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Ćwiczenia rachunkowe
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena rozwiązań zadań domowych
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B4_U02Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnycyh źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
C-4Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania prawidłowego wnioskowania statystycznego
Treści programoweT-A-3Elementy statystyki opisowej
T-A-4Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-A-5Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-A-6Analiza wariancji
T-W-4Elementy statystyki opisowej
T-W-3Jednowymiarowe i wielowymiarowe zmienne losowe
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-W-7Analiza wariancji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Ćwiczenia rachunkowe
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena rozwiązań zadań domowych
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin
S-2Ocena formująca: Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, ale z licznymi błędami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B4_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
TZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-6Rozwinięcie umiejętności samodzielnego planowania badań i przeprowadzania analiz statystycznych ich wyników
Treści programoweT-A-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo
T-A-3Elementy statystyki opisowej
T-A-1Analiza błędów pomiarowych
T-A-4Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-A-5Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-A-6Analiza wariancji
T-W-1Statystyka – podstawowe pojęcia, etapy analizy statystycznej, błędy pomiarowe
T-W-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo
T-W-4Elementy statystyki opisowej
T-W-3Jednowymiarowe i wielowymiarowe zmienne losowe
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-W-7Analiza wariancji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Ćwiczenia rachunkowe
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
3,5
4,0
4,5
5,0