Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)

Sylabus przedmiotu Parazytologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Parazytologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Angelika Linowska <angelika.linowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW5 45 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa znajomość zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze związkami pomiędzy światem pasożytów a organizmem żywiciela
C-2Przedstawienie strategii życiowych pasożytów, ich rozwoju i rozmnażania
C-3Uświadomienie studentom zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady pracy w laboratorium parazytologicznym. Morfologia, fizjologia i cykle życiowe przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych pasożytów22
T-L-2Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi, zwierząt i roślin.4
T-L-3Praktyczne zastosowanie wybranych metod badawczych, stosowanych w badaniach parazytologicznych. Techniki różnicowania pasożytów, zasady korzystania z literarury fachowej, wykorzystanie internetowych baz danych.4
30
wykłady
T-W-1Krótkie wprowadzenie do przedmiotu. Definicje i aspekty pasożytnictwa. Nomenklatura parazytologiczna.2
T-W-2Ogólna charakterystyka poszczególnych grup pasożytów; cechy morfologiczne, systematyka, klasyfikacja, wpływ na organizm żywicielski. Czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie organizmów pasożytniczych w środowisku. Najważniejsze choroby pasożytnicze występujące w Europie.20
T-W-3Cechy biologiczne i fizjologiczne układu pasożyt – żywiciel. Przystosowania do pasożytniczego trybu życia. Istota pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków. Miejsce pasożytnictwa w środowisku naturalnym.7
T-W-4Ekologia pasożynictwa. Pojęcie transmisji, sekwencji, skracanie i wydłużanie cyklu rozwojowego5
T-W-5Czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie pasozytów. Adaptacje do pasożytniczego trybu życia.3
T-W-6Filogeneza i ewolucja pasożytnictwa. Biologiczne właściwości układu pasożyt - żywiciel.5
T-W-7Fizjologia układu pasożyt - żywiciel.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Godziny kontaktowe z prowadzącym10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3krótkie filmy
M-4ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z trescią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący zakres treści programowych wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C7_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu: • istotę pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków, • ekologię populacyjną pasożytów i ich klasyfikację, • budowę różnych znaczeniowo grup pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski, • czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie organizmów pasożytniczych w środowisku, • źródła zarażenia, drógi wnikania i transmisji pasożytów, • kryteria oceny parazytologicznej i metody badawcze stosowane w parazytologii.
MS_1A_W05, MS_1A_W08C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-3, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C7_U01
Student potrafi: • posługiwać się specjalistyczną terminologią parazytologiczną, • wykonywać zadania badawcze, prawidłowo interpretowaći wyniki i wyciągać wnioski, • wskazać właściwe techniki diagnostyczne w badaniach parazytologicznych.
MS_1A_U05, MS_1A_U06C-3T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C7_K01
Student jest gotów do ciągłego dokształcania się w zakresie problematyki przedmiotu
MS_1A_K01C-2, C-3, C-1T-W-3, T-L-2, T-L-3M-1, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C7_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu: • istotę pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków, • ekologię populacyjną pasożytów i ich klasyfikację, • budowę różnych znaczeniowo grup pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski, • czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie organizmów pasożytniczych w środowisku, • źródła zarażenia, drógi wnikania i transmisji pasożytów, • kryteria oceny parazytologicznej i metody badawcze stosowane w parazytologii.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student w dostatecznym stopniu opanował materiał przedmiotu
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, zna podstawową literaturę przedmiotu - wykazuje średnie zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błędy merytoryczne
4,0Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - w dużej mierze przyswoił zasadnicze treści programowe, zna literaturę przedmiotu - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błędy.
4,5Student: - opanował materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błędów merytorycznych, zna literaturę przedmiotu
5,0Student: - opanował obowiązujący materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, zna literaturę przedmiotu - nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C7_U01
Student potrafi: • posługiwać się specjalistyczną terminologią parazytologiczną, • wykonywać zadania badawcze, prawidłowo interpretowaći wyniki i wyciągać wnioski, • wskazać właściwe techniki diagnostyczne w badaniach parazytologicznych.
2,0Student nie zna, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią z zakresu parazytologii.
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi: • posługiwać się specjalistyczną terminologią parazytologiczną, • wykonywać zadania badawcze, prawidłowo interpretowaći wyniki i wyciągać wnioski, • wskazać właściwe techniki diagnostyczne w badaniach parazytologicznych.
3,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przykłady.
4,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów.
4,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość wybranych przez nauczyciela przykładów.
5,0Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu programu nauczania parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi. Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwać.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C7_K01
Student jest gotów do ciągłego dokształcania się w zakresie problematyki przedmiotu
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0Student jest w dostatecznym stopniu gotów i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie problematyki przedmiotu
3,5Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0Student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5Student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje je, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0Student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Niewiadomska K., Pojmańska T., Machnicka B., Czubaj A., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2001, 2

Literatura dodatkowa

  1. Bush A., Fernandez J.C., Esch G.W., Seed J.R., Parasitism. The diversity and ecology of animal parasites, Cambridge University Press, Cambridge, 2002, 2, pp 566
  2. Gundłach J., Sadzikowski A., Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady pracy w laboratorium parazytologicznym. Morfologia, fizjologia i cykle życiowe przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych pasożytów22
T-L-2Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi, zwierząt i roślin.4
T-L-3Praktyczne zastosowanie wybranych metod badawczych, stosowanych w badaniach parazytologicznych. Techniki różnicowania pasożytów, zasady korzystania z literarury fachowej, wykorzystanie internetowych baz danych.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Krótkie wprowadzenie do przedmiotu. Definicje i aspekty pasożytnictwa. Nomenklatura parazytologiczna.2
T-W-2Ogólna charakterystyka poszczególnych grup pasożytów; cechy morfologiczne, systematyka, klasyfikacja, wpływ na organizm żywicielski. Czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie organizmów pasożytniczych w środowisku. Najważniejsze choroby pasożytnicze występujące w Europie.20
T-W-3Cechy biologiczne i fizjologiczne układu pasożyt – żywiciel. Przystosowania do pasożytniczego trybu życia. Istota pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków. Miejsce pasożytnictwa w środowisku naturalnym.7
T-W-4Ekologia pasożynictwa. Pojęcie transmisji, sekwencji, skracanie i wydłużanie cyklu rozwojowego5
T-W-5Czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie pasozytów. Adaptacje do pasożytniczego trybu życia.3
T-W-6Filogeneza i ewolucja pasożytnictwa. Biologiczne właściwości układu pasożyt - żywiciel.5
T-W-7Fizjologia układu pasożyt - żywiciel.3
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Godziny kontaktowe z prowadzącym10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C7_W01Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu: • istotę pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków, • ekologię populacyjną pasożytów i ich klasyfikację, • budowę różnych znaczeniowo grup pasożytów, zna i rozumie ich rolę i wpływ na organizm żywicielski, • czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie organizmów pasożytniczych w środowisku, • źródła zarażenia, drógi wnikania i transmisji pasożytów, • kryteria oceny parazytologicznej i metody badawcze stosowane w parazytologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych (mikroorganizmy, grzyby, parazyty i szkodniki) występujących w żywności, nowoczesnych metod ich wykrywania, wpływu tych czynników na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności.
MS_1A_W08Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu patogenów roślin, zwierząt i ludzi oraz metod ich identyfikacji.
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie strategii życiowych pasożytów, ich rozwoju i rozmnażania
C-3Uświadomienie studentom zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem
C-1Zapoznanie studentów ze związkami pomiędzy światem pasożytów a organizmem żywiciela
Treści programoweT-W-1Krótkie wprowadzenie do przedmiotu. Definicje i aspekty pasożytnictwa. Nomenklatura parazytologiczna.
T-W-3Cechy biologiczne i fizjologiczne układu pasożyt – żywiciel. Przystosowania do pasożytniczego trybu życia. Istota pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków. Miejsce pasożytnictwa w środowisku naturalnym.
T-L-1Zasady pracy w laboratorium parazytologicznym. Morfologia, fizjologia i cykle życiowe przedstawicieli poszczególnych grup systematycznych pasożytów
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3krótkie filmy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z trescią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący zakres treści programowych wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student w dostatecznym stopniu opanował materiał przedmiotu
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - przyswoił zasadnicze treści programowe, zna podstawową literaturę przedmiotu - wykazuje średnie zainteresowanie przedmiotem, - popełnia błędy merytoryczne
4,0Student: - opanował prawie cały materiał programowy, - w dużej mierze przyswoił zasadnicze treści programowe, zna literaturę przedmiotu - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - popełnia sporadycznie błędy.
4,5Student: - opanował materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem, - nie popełnia błędów merytorycznych, zna literaturę przedmiotu
5,0Student: - opanował obowiązujący materiał programowy, - wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, zna literaturę przedmiotu - nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C7_U01Student potrafi: • posługiwać się specjalistyczną terminologią parazytologiczną, • wykonywać zadania badawcze, prawidłowo interpretowaći wyniki i wyciągać wnioski, • wskazać właściwe techniki diagnostyczne w badaniach parazytologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne wpływające na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasoby naturalne.
MS_1A_U06Potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz potrafi przeprowadzać obserwację i ocenę zjawisk procesowych.
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie studentom zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem
Treści programoweT-L-2Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi, zwierząt i roślin.
T-L-3Praktyczne zastosowanie wybranych metod badawczych, stosowanych w badaniach parazytologicznych. Techniki różnicowania pasożytów, zasady korzystania z literarury fachowej, wykorzystanie internetowych baz danych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3krótkie filmy
M-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z trescią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się podstawowymi pojęciami i specjalistyczną terminologią z zakresu parazytologii.
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi: • posługiwać się specjalistyczną terminologią parazytologiczną, • wykonywać zadania badawcze, prawidłowo interpretowaći wyniki i wyciągać wnioski, • wskazać właściwe techniki diagnostyczne w badaniach parazytologicznych.
3,5Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i z nieznaczną pomocą nauczyciela posługiwać się nimi w oparciu o pojedyncze, wybrane przykłady.
4,0Student właściwie interpretuje podstawowe pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o kilka wskazanych przez nauczyciela przykładów.
4,5Student zna i rozumie pojęcia z zakresu parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi w oparciu o większość wybranych przez nauczyciela przykładów.
5,0Student właściwie interpretuje większość pojęć z zakresu programu nauczania parazytologii, potrafi je wykorzystać i posługiwać się nimi. Zna terminologię łacińską i umie nią się posługiwać.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C7_K01Student jest gotów do ciągłego dokształcania się w zakresie problematyki przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Jest gotów do dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Jest gotów wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie strategii życiowych pasożytów, ich rozwoju i rozmnażania
C-3Uświadomienie studentom zagrożeń parazytologicznych związanych z kontaktem ze środowiskiem, zwierzętami i pokarmem
C-1Zapoznanie studentów ze związkami pomiędzy światem pasożytów a organizmem żywiciela
Treści programoweT-W-3Cechy biologiczne i fizjologiczne układu pasożyt – żywiciel. Przystosowania do pasożytniczego trybu życia. Istota pasożytnictwa jako przykładu relacji między organizmami należącymi do różnych gatunków. Miejsce pasożytnictwa w środowisku naturalnym.
T-L-2Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi, zwierząt i roślin.
T-L-3Praktyczne zastosowanie wybranych metod badawczych, stosowanych w badaniach parazytologicznych. Techniki różnicowania pasożytów, zasady korzystania z literarury fachowej, wykorzystanie internetowych baz danych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z trescią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący zakres treści programowych wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0Student jest w dostatecznym stopniu gotów i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie problematyki przedmiotu
3,5Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0Student akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5Student nie tylko akceptuje i uczestniczy w zadaniach zaaranżowanych przez nauczyciela, ale i organizuje je, wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0Student wykazuje inicjatywę i samodzielnie aranżuje zadania badawcze, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.