Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiocenozy środowisk naturalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiocenozy środowisk naturalnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii i ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze strukturą i funkcjonalną rolą mikrobiocenoz środowisk naturalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rola mikroorganizmów w biocenozach o róznym stopniu zeutrofizowania4
T-A-2Sukcesja ekologiczna w mikrobiocenozach naturalnych4
T-A-3Środowiska ekstremalne i charakterystyka mikroorganizmów w nich bytujace4
T-A-4Środowiska ekstremalne jako źródło pozyskiwania mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii i przemyśle3
15
laboratoria
T-L-1Człowiek jako środowisko bytowania mikroorganizmów4
T-L-2Mikroflora wód4
T-L-3Mikroflora powietrza2
T-L-4Rola mikroorganizmów w środowisku ich bytowania3
T-L-5Wykorzytsanie drobnoustrojów wprocesach kontrolowanych2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z mikrobiologii środowiskowej1
T-W-2Różnorodność i mechanizmy ewolucji w procesach życiowych mikroorganzimów zasiedlających zróżnicowane ekosystemy5
T-W-3Zespoły drobnoustrojów w środowiskach naturalnych - różnice i podobieństwa3
T-W-4Wpływ mikroorganizmów w kształtowaniu zmian zachodzących w naturalnych ekosystemach3
T-W-5Środowiska estremalne jako miejsce bytowania mikroorganizmów3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne przygotowanie się do zaliczenia formy audytoryjnej przedmiotu10
A-A-3konsultacje5
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3konsultacje z prowadzącym zajęcia5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej10
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projeków
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena projektów przygotowanych na ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O5-1_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zróżnicowanie mikroorganizmów i tworzonych przez nie społeczności w środowiskach naturalnych oraz wpływ czynników determinujących obecność drobnoustrojów i ich rolę w środowisku.
MS_1A_W03, MS_1A_W07, MS_1A_W09C-1T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O5-1_U01
Student potrafi wskazać charakterystyczne dla określonych środowisk mikroorganizmy, opisać zależności między nimi oraz określić wpływ tych mikroorganizmów na miejsce ich bytowania
MS_1A_U05, MS_1A_U08C-1T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O5-1_K01
Student jest gotów do wskazania i zrelacjonowania związku między środowiskiem a strukturą gatunkową i funkcją mikroorganizmów w nim występujących
MS_1A_K05C-1T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O5-1_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zróżnicowanie mikroorganizmów i tworzonych przez nie społeczności w środowiskach naturalnych oraz wpływ czynników determinujących obecność drobnoustrojów i ich rolę w środowisku.
2,0
3,0Student zna i rozumie zagadnienia związane ze zróżnicowaniem mikroorganizmów i tworzonych przez nie społeczności w środowiskach naturalnych oraz wpływ czynników determinujących obecność drobnoustrojów i ich rolę w środowisku w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O5-1_U01
Student potrafi wskazać charakterystyczne dla określonych środowisk mikroorganizmy, opisać zależności między nimi oraz określić wpływ tych mikroorganizmów na miejsce ich bytowania
2,0
3,0Student potrafi wskazać charakterystyczne dla określonych środowisk mikroorganizmy, opisać zależności między nimi oraz określić wpływ tych mikroorganizmów na miejsce ich bytowania w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O5-1_K01
Student jest gotów do wskazania i zrelacjonowania związku między środowiskiem a strukturą gatunkową i funkcją mikroorganizmów w nim występujących
2,0
3,0Student jest gotów do wskazania i zrelacjonowania związku między środowiskiem a strukturą gatunkową i funkcją mikroorganizmów w nim występujących w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Martin Alexander, Ekologia mikroorganizmów, PWN, Warszawa, 1975
  2. Sayers A.A., Whitt D.D., Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., PWN, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, PWN, 2007
  2. Microbial ecology

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rola mikroorganizmów w biocenozach o róznym stopniu zeutrofizowania4
T-A-2Sukcesja ekologiczna w mikrobiocenozach naturalnych4
T-A-3Środowiska ekstremalne i charakterystyka mikroorganizmów w nich bytujace4
T-A-4Środowiska ekstremalne jako źródło pozyskiwania mikroorganizmów wykorzystywanych w biotechnologii i przemyśle3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Człowiek jako środowisko bytowania mikroorganizmów4
T-L-2Mikroflora wód4
T-L-3Mikroflora powietrza2
T-L-4Rola mikroorganizmów w środowisku ich bytowania3
T-L-5Wykorzytsanie drobnoustrojów wprocesach kontrolowanych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z mikrobiologii środowiskowej1
T-W-2Różnorodność i mechanizmy ewolucji w procesach życiowych mikroorganzimów zasiedlających zróżnicowane ekosystemy5
T-W-3Zespoły drobnoustrojów w środowiskach naturalnych - różnice i podobieństwa3
T-W-4Wpływ mikroorganizmów w kształtowaniu zmian zachodzących w naturalnych ekosystemach3
T-W-5Środowiska estremalne jako miejsce bytowania mikroorganizmów3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne przygotowanie się do zaliczenia formy audytoryjnej przedmiotu10
A-A-3konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3konsultacje z prowadzącym zajęcia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej10
A-W-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O5-1_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zróżnicowanie mikroorganizmów i tworzonych przez nie społeczności w środowiskach naturalnych oraz wpływ czynników determinujących obecność drobnoustrojów i ich rolę w środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtowania środowiska.
MS_1A_W07Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu procesów zachodzących z udziałem mikroorganizmów i ich wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa.
MS_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z kierunkami i mechanizmami ewolucji, procesami je warunkującymi na poziomie molekularnym. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z podstawowymi technikami biologii molekularnej i inżynierii genetycznej oraz możliwościami wykorzystania organizmów modyfikowanych w rolnictwie i przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze strukturą i funkcjonalną rolą mikrobiocenoz środowisk naturalnych
Treści programoweT-W-5Środowiska estremalne jako miejsce bytowania mikroorganizmów
T-W-2Różnorodność i mechanizmy ewolucji w procesach życiowych mikroorganzimów zasiedlających zróżnicowane ekosystemy
T-W-4Wpływ mikroorganizmów w kształtowaniu zmian zachodzących w naturalnych ekosystemach
T-W-3Zespoły drobnoustrojów w środowiskach naturalnych - różnice i podobieństwa
T-W-1Podstawowe pojęcia z mikrobiologii środowiskowej
T-L-1Człowiek jako środowisko bytowania mikroorganizmów
T-L-2Mikroflora wód
T-L-3Mikroflora powietrza
T-L-5Wykorzytsanie drobnoustrojów wprocesach kontrolowanych
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda projeków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie zagadnienia związane ze zróżnicowaniem mikroorganizmów i tworzonych przez nie społeczności w środowiskach naturalnych oraz wpływ czynników determinujących obecność drobnoustrojów i ich rolę w środowisku w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O5-1_U01Student potrafi wskazać charakterystyczne dla określonych środowisk mikroorganizmy, opisać zależności między nimi oraz określić wpływ tych mikroorganizmów na miejsce ich bytowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne wpływające na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasoby naturalne.
MS_1A_U08Potrafi dobierać metody i wykonać analizy próbek środowiskowych i biologicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze strukturą i funkcjonalną rolą mikrobiocenoz środowisk naturalnych
Treści programoweT-W-5Środowiska estremalne jako miejsce bytowania mikroorganizmów
T-W-2Różnorodność i mechanizmy ewolucji w procesach życiowych mikroorganzimów zasiedlających zróżnicowane ekosystemy
T-W-4Wpływ mikroorganizmów w kształtowaniu zmian zachodzących w naturalnych ekosystemach
T-W-3Zespoły drobnoustrojów w środowiskach naturalnych - różnice i podobieństwa
T-L-1Człowiek jako środowisko bytowania mikroorganizmów
T-L-2Mikroflora wód
T-L-3Mikroflora powietrza
T-L-4Rola mikroorganizmów w środowisku ich bytowania
T-L-5Wykorzytsanie drobnoustrojów wprocesach kontrolowanych
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda projeków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać charakterystyczne dla określonych środowisk mikroorganizmy, opisać zależności między nimi oraz określić wpływ tych mikroorganizmów na miejsce ich bytowania w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O5-1_K01Student jest gotów do wskazania i zrelacjonowania związku między środowiskiem a strukturą gatunkową i funkcją mikroorganizmów w nim występujących
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K05Jest gotów popularyzować nabytą wiedzę.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze strukturą i funkcjonalną rolą mikrobiocenoz środowisk naturalnych
Treści programoweT-W-5Środowiska estremalne jako miejsce bytowania mikroorganizmów
T-W-2Różnorodność i mechanizmy ewolucji w procesach życiowych mikroorganzimów zasiedlających zróżnicowane ekosystemy
T-W-4Wpływ mikroorganizmów w kształtowaniu zmian zachodzących w naturalnych ekosystemach
T-W-3Zespoły drobnoustrojów w środowiskach naturalnych - różnice i podobieństwa
T-L-1Człowiek jako środowisko bytowania mikroorganizmów
T-L-2Mikroflora wód
T-L-3Mikroflora powietrza
T-L-5Wykorzytsanie drobnoustrojów wprocesach kontrolowanych
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2metoda projeków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do wskazania i zrelacjonowania związku między środowiskiem a strukturą gatunkową i funkcją mikroorganizmów w nim występujących w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0