Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)

Sylabus przedmiotu Żywienie roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 25 1,50,51zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,50,49zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy gleboznawstwa, fizjologii roślin i chemii nieorganicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta zasad żywienia i wpływu nawozów na prawidłowy wzrost, rozwój i jakość roślin ogrodniczych
C-2Poznanie gleb oraz podłoży ogrodniczych jako źródła składników pokarmowych. Umiejętność doboru komponentów do sporządzenia podłoży.
C-3Nabycie wiedzy potrzebnej do uprawy roślin przeznaczonych do przetwórstwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady pobierania próbek gleby z upraw polowych, sadów, rabat, podłoży ogrodniczych i ich przygortowanie do analiz chemicznych.2
T-A-2Omówienie klas zasobności gleb w makro- i mikroskładniki. Oznaczanie przyswajalnego fosforu w glebie metodą Egnera-Riehma. Zalecenia nawozowe.2
T-A-3Metoda oznaczania azotu w glebie i podłożach ogrodniczych (destylacyjna).2
T-A-4Demonstracja próbek nawozów mineralnych, organicznych i naturalnych2
T-A-5Obliczanie dawek nawozów pod rośliny ogrodnicze. Komputerowe doradztwo stosowane w nawożeniu roślin ogrodniczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
10
wykłady
T-W-1Podstawowe prawa w żywieniu roślin. Ustawa o nawozach i nawożeniu.2
T-W-2Gleba i podłoża jako główne źródło składników pokarmowych (makro- i mikroskładniki) dla roślin ogrodniczych.3
T-W-3Charakterystyka nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych, ich podział oraz zasady stosowania i przechowywania.2
T-W-4Stosowanie i przechowywanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych w uprawach ogrodniczych.3
T-W-5Technologia uprawy i nawożenia wybranych roślin wykorzystywanych do produkcji win.4
T-W-6Określenie i obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych.4
T-W-7Pobieranie części wskaźnikowych roślin ogrodniczych oraz przygotowanie ich do analiz chemicznych. Mineralizacja na "sucho" materiału roślinnego. Ocena stanu odżywiania roślin.3
T-W-8Efektywność i opłacalność nawożenia2
T-W-9Negatywne i pozytywne skutki stosowania nawożenia.1
T-W-10Pisemne zaliczenie wykładów1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2dokończenie sprawaozdań z ćwiczeń oraz samodzielne studiowanie literatury przedmiotowej12
A-A-3konsultacje13
A-A-4przygotowanie prezentacji10
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2udział w konsultacjach dotyczących zagadnień realizowanego przedmiotu6
A-W-3samodzielne przygotowanie do zaliczenia przredmiotu, studiowanie literatury przedmiotowej10
A-W-4przygotowanie na kolokwium4
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców)
M-3Metody praktyczne (rozpoznawanie nawozów, interpretacja wyników i wyciągnięcie wniosków, opanowanie obsługi programu komputerowego stosownego w doradztwie nawozowym roślin ogrodniczych )
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-5Samodzielene studiowanie fachowej literatury

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzenia w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejetności organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykladów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_C14_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu żywienia roślin ogrodniczych. Zna ich wymagania nawozowe i pokarmowe oraz właściwości fizycznochemiczne gleb i podłoży w celu wykorzystania ich jako główne źródło zawartości ogólnej i form przyswajalnych makroskładników dla roślin ogrodniczych. Posiada wiedzę na temat wpływu uprawy i nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin z uwzględnieniem czynników środowiska wpływających na ich wzrost i rozwój. Ma wiedzę na temat obsługi programów komputerowych do ustalania potrzeb nawozowych roślin.
UWW_1A_W09C-1, C-2T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3M-1, M-4, M-2, M-5S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_C14_U01
student potrafi zdiagnozować zasobność gleb, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roslin ogrodniczych
UWW_1A_U05, UWW_1A_U06C-1, C-3T-W-4, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3M-1, M-3, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_C14_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej
UWW_1A_K02, UWW_1A_K05C-3T-A-2, T-A-4, T-A-3M-3, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_C14_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu żywienia roślin ogrodniczych. Zna ich wymagania nawozowe i pokarmowe oraz właściwości fizycznochemiczne gleb i podłoży w celu wykorzystania ich jako główne źródło zawartości ogólnej i form przyswajalnych makroskładników dla roślin ogrodniczych. Posiada wiedzę na temat wpływu uprawy i nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin z uwzględnieniem czynników środowiska wpływających na ich wzrost i rozwój. Ma wiedzę na temat obsługi programów komputerowych do ustalania potrzeb nawozowych roślin.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakrsu oceny żywienia roślin ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_C14_U01
student potrafi zdiagnozować zasobność gleb, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roslin ogrodniczych
2,0
3,0Student posiada minimalne umiejętności z zakresu oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz ich potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_C14_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R. Myśliwiec, Uprawa winorośli, PWRiL, Warszawa, 2013
  2. J. Lisek, Winorośl w uprawie przydomowej i towarowej., Wyd. Hortpress, 2013
  3. A. Komosa, Żywienie roślin ogrodniczych, PWRiL Warszawa, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. E. Krzywy-Gawrońska, Analiza chemiczna gleb, nawozów i roślin, Akadamia Rolnicza, Szczecin, 2007, I
  2. E. Krzywy, Żywienie roślin, Akadamia Rolnicza, Szczecin, 2007, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady pobierania próbek gleby z upraw polowych, sadów, rabat, podłoży ogrodniczych i ich przygortowanie do analiz chemicznych.2
T-A-2Omówienie klas zasobności gleb w makro- i mikroskładniki. Oznaczanie przyswajalnego fosforu w glebie metodą Egnera-Riehma. Zalecenia nawozowe.2
T-A-3Metoda oznaczania azotu w glebie i podłożach ogrodniczych (destylacyjna).2
T-A-4Demonstracja próbek nawozów mineralnych, organicznych i naturalnych2
T-A-5Obliczanie dawek nawozów pod rośliny ogrodnicze. Komputerowe doradztwo stosowane w nawożeniu roślin ogrodniczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe prawa w żywieniu roślin. Ustawa o nawozach i nawożeniu.2
T-W-2Gleba i podłoża jako główne źródło składników pokarmowych (makro- i mikroskładniki) dla roślin ogrodniczych.3
T-W-3Charakterystyka nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych, ich podział oraz zasady stosowania i przechowywania.2
T-W-4Stosowanie i przechowywanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych w uprawach ogrodniczych.3
T-W-5Technologia uprawy i nawożenia wybranych roślin wykorzystywanych do produkcji win.4
T-W-6Określenie i obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych.4
T-W-7Pobieranie części wskaźnikowych roślin ogrodniczych oraz przygotowanie ich do analiz chemicznych. Mineralizacja na "sucho" materiału roślinnego. Ocena stanu odżywiania roślin.3
T-W-8Efektywność i opłacalność nawożenia2
T-W-9Negatywne i pozytywne skutki stosowania nawożenia.1
T-W-10Pisemne zaliczenie wykładów1
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2dokończenie sprawaozdań z ćwiczeń oraz samodzielne studiowanie literatury przedmiotowej12
A-A-3konsultacje13
A-A-4przygotowanie prezentacji10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2udział w konsultacjach dotyczących zagadnień realizowanego przedmiotu6
A-W-3samodzielne przygotowanie do zaliczenia przredmiotu, studiowanie literatury przedmiotowej10
A-W-4przygotowanie na kolokwium4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_C14_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu żywienia roślin ogrodniczych. Zna ich wymagania nawozowe i pokarmowe oraz właściwości fizycznochemiczne gleb i podłoży w celu wykorzystania ich jako główne źródło zawartości ogólnej i form przyswajalnych makroskładników dla roślin ogrodniczych. Posiada wiedzę na temat wpływu uprawy i nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin z uwzględnieniem czynników środowiska wpływających na ich wzrost i rozwój. Ma wiedzę na temat obsługi programów komputerowych do ustalania potrzeb nawozowych roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W09student ma wiedzę z zakresu żywienia roślin ogrodniczych, wpływu nawożenia organicznego i mineralnego na glebę i środowisko naturalne
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta zasad żywienia i wpływu nawozów na prawidłowy wzrost, rozwój i jakość roślin ogrodniczych
C-2Poznanie gleb oraz podłoży ogrodniczych jako źródła składników pokarmowych. Umiejętność doboru komponentów do sporządzenia podłoży.
Treści programoweT-W-1Podstawowe prawa w żywieniu roślin. Ustawa o nawozach i nawożeniu.
T-A-2Omówienie klas zasobności gleb w makro- i mikroskładniki. Oznaczanie przyswajalnego fosforu w glebie metodą Egnera-Riehma. Zalecenia nawozowe.
T-A-1Zasady pobierania próbek gleby z upraw polowych, sadów, rabat, podłoży ogrodniczych i ich przygortowanie do analiz chemicznych.
T-A-4Demonstracja próbek nawozów mineralnych, organicznych i naturalnych
T-A-3Metoda oznaczania azotu w glebie i podłożach ogrodniczych (destylacyjna).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców)
M-5Samodzielene studiowanie fachowej literatury
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykladów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakrsu oceny żywienia roślin ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_C14_U01student potrafi zdiagnozować zasobność gleb, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roslin ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli, dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
UWW_1A_U06student potrafi zdiagnozować zasobność gleb, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta zasad żywienia i wpływu nawozów na prawidłowy wzrost, rozwój i jakość roślin ogrodniczych
C-3Nabycie wiedzy potrzebnej do uprawy roślin przeznaczonych do przetwórstwa
Treści programoweT-W-4Stosowanie i przechowywanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych w uprawach ogrodniczych.
T-A-2Omówienie klas zasobności gleb w makro- i mikroskładniki. Oznaczanie przyswajalnego fosforu w glebie metodą Egnera-Riehma. Zalecenia nawozowe.
T-A-1Zasady pobierania próbek gleby z upraw polowych, sadów, rabat, podłoży ogrodniczych i ich przygortowanie do analiz chemicznych.
T-A-4Demonstracja próbek nawozów mineralnych, organicznych i naturalnych
T-A-3Metoda oznaczania azotu w glebie i podłożach ogrodniczych (destylacyjna).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Metody praktyczne (rozpoznawanie nawozów, interpretacja wyników i wyciągnięcie wniosków, opanowanie obsługi programu komputerowego stosownego w doradztwie nawozowym roślin ogrodniczych )
M-5Samodzielene studiowanie fachowej literatury
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykladów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzenia w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejetności organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada minimalne umiejętności z zakresu oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz ich potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_C14_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K02Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
UWW_1A_K05Student bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-3Nabycie wiedzy potrzebnej do uprawy roślin przeznaczonych do przetwórstwa
Treści programoweT-A-2Omówienie klas zasobności gleb w makro- i mikroskładniki. Oznaczanie przyswajalnego fosforu w glebie metodą Egnera-Riehma. Zalecenia nawozowe.
T-A-4Demonstracja próbek nawozów mineralnych, organicznych i naturalnych
T-A-3Metoda oznaczania azotu w glebie i podłożach ogrodniczych (destylacyjna).
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (rozpoznawanie nawozów, interpretacja wyników i wyciągnięcie wniosków, opanowanie obsługi programu komputerowego stosownego w doradztwie nawozowym roślin ogrodniczych )
M-5Samodzielene studiowanie fachowej literatury
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzenia w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejetności organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
3,5
4,0
4,5
5,0