Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych
Sylabus przedmiotu Ochrona roslin rolniczych (entomologia i fitopatologia):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona roslin rolniczych (entomologia i fitopatologia) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>, Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu: entomologii (morfologia i anatomia owadów) i botaniki. Znajomość systematyki roślin, podstawowe wiadomości z zakresu botaniki i fizjologii roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykształcenie umiejętności diagnozowania szkodników znajomość przyczyny oraz analizowania masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem wpływu czynników biotycznych i abiotycznych. Zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami oraz podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw rolniczych przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne. Uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin rolniczych oraz ich oddziaływania na środowisko. Poznanie najczęściej występujących i najgroźniejszych chorób roślin rolniczych. Zdobycie wiedzy o identyfikacji sprawców chorób roślin rolniczych i rozwoju procesów chorobowych przez nie wywoływanych. Zapoznanie z planowaniem i prowadzeniem właściwej metody ochrony roślin rolniczych przed patogenami (metody agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Monitoring szkodników w wybranych uprawach rolniczych. Ocena i szacowanie strat powodowanych przez monitorowane szkodniki. Zapoznanie z obiawami chorobowymi występującymi na roślinach i prowadzeniem właściwej metody ochrony roślin rolniczych przed patogenami (metody agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne). | 8 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powiązania owadów z roślinami. Diagnostyka szkodników w ważniejszych uprawach rolniczych. Klasyfikacja typów uszkodzeń roślin powodowanych przez szkodniki. Cel i zadania prognoz oraz sygnalizacji w ochronie roślin przed szkodnikami upraw rolniczych. Identyfikacja zagrożeń wynikających z masowego pojawu szkodników w wybranych uprawach rolniczych. Progi zagrożenia i szkodliwości. Integrowana metoda ograniczania szkodników w wybranych uprawach rolniczych. Zasady prowadzenia dokumentacji w integrowanej ochronie roślin. Zasady bezpiecznego i skutecznego stosowania środków ochrony roślin. Odporność szkodników na środki ochrony roślin. Znaczenie i diagnostyka najważniejszych chorób roślin rolniczych. Metody ochrony roślin przed sprawcami omawianych chorób. Zasady wyboru i metody stosowanie chemicznych i innych preparatów do ochrony roślin rolniczych przed chorobami. | 14 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | udział w zajęciach | 8 |
A-T-2 | konsultacje | 12 |
A-T-3 | samokształcenie | 40 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w zajęciach | 14 |
A-W-2 | konsultacje | 8 |
A-W-3 | samokształcenie | 38 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PDROSUR-15_W01 Ma wiedzę na temat chorób i szkodników roślin uprawnych oraz metod ich zwalczania. | ROSUR_10-_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-T-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PDROSUR-15_U01 Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania szkodników i chorób na roślinach uprawnych i im przeciwdziałać. | ROSUR_10-_U06 | — | C-1 | T-W-1, T-T-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PDROSUR-15_K01 Ma świadomość wpływu stosowanych środków ochrony roślin na środowisko. | ROSUR_10-_K01, ROSUR_10-_K02, ROSUR_10-_K03 | — | C-1 | T-W-1, T-T-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PDROSUR-15_W01 Ma wiedzę na temat chorób i szkodników roślin uprawnych oraz metod ich zwalczania. | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę z zakresu biologii podstawowych chorób i szkodników roślin uprawnych oraz metod ich zwalczania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PDROSUR-15_U01 Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania szkodników i chorób na roślinach uprawnych i im przeciwdziałać. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozpoznawać podstawowe obiawy działania szkodników i choró na roślinach uprawnych i im przeciwdziałać. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PDROSUR-15_K01 Ma świadomość wpływu stosowanych środków ochrony roślin na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość wpływu stosowanych środków ochrony roślin na środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Boczek J., Lewandowski M., Nauka o szkodnikach roślin uprawnych., Wyd. SGGW Warszawa, Warszawa, 2016
- Hołubowicz-Kliza G., Mrówczyński M., Starzyński P., Szkodniki i owady pożyteczne w integrowanej ochronie roślin rolniczych., Wydawnictwo IUNG-PIB w Puławach, Puławy, 2018
- Mrówczyński M. (red.), Integrowana ochrona upraw rolniczych., Wydawnictwo PWRiL, Poznań, Poznań, 2013
- Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL Warszawa, Warszawa, 2001
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia, t. 1 i 2., PWRiL, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Wilkaniec B. (red.), Entomologia ogólna., PWRiL Poznań., Poznań, 2009
- Borecki Z., Fungicydy stosowane w ochronie roślin, PWN, Warszawa, Warszawa, 1984