Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych
Sylabus przedmiotu Uprawa roli i roslin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Uprawa roli i roslin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu biologii i morfologii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie podstaw polowej produkcji roślinnej i jej powiązań z produkcją zwierzęcą. Zapoznanie się z zasadami zmianowania, podstawowymi metodami i narzędziami uprawy roli oraz czynnikami wpływającymi na ilość i jakość plonów. Charakterystyka ważniejszych roślin uprawnych, chwastów segetalnych oraz podstawowe elementy technologii uprawy roślin na gruntach ornych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Poznanie rodzaju upraw roślin rolniczych, zmiamowania roslin oraz stanu zachwaszczenia poszczególnych gatunków upraw | 4 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systemy gospodarowania we współczesnym rolnictwie. Czynniki siedliska. Uprawa roli – cele i zadania. Narzędzia do uprawy roli i zespoły uprawek. Charakterystyka botaniczna i technologia uprawy: zbóż ozimych i jarych (pszenica, pszenżyto, jęczmień, owies, kukurydzy), okopowych (ziemniaki, buraki cukrowe i pastewne, marchew, cykoria, brukiew, rzepa, roślin oleistych (rzepak, rzepik i inne) i włóknistych (len, konopie) oraz roślin strączkowych(groch, bobik, wyki, łubiny, seradela, soja) i motylkowych wieloletnich (lucerna, nostrzyk, esparceta, koniczyny, komonica). Następstwo roślin i konstruowanie płodozmianów. Chwasty jako konkurenci rośliny uprawnej. Biologia wybranych chwastów. Metody kontroli zachwaszczenia. Wartość użytkowa i fazy rozwojowe roślin uprawnych. | 14 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-T-2 | konsultacje | 12 |
A-T-3 | samokształcenie | 14 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-W-2 | konsultacje | 12 |
A-W-3 | samokształcenie | 64 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | podająca |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-5_W01 Ma wiedzą na temat procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i zachwaszczenia upraw rolniczych | ROSUR_10-_W01, ROSUR_10-_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-T-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-5_U01 Potrafi rozpoznawać gatunki roślin uprawnych, chwastów i roslin specjalnych, potrafi okreslić warunki uprawy roslin rolniczych | ROSUR_10-_U02 | — | C-1 | T-W-1, T-T-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-5_K01 Ma świadomość wpłuwu i potrzeby prowadzenia upraw rolniczych dla gospodarki i środowiska | ROSUR_10-_K03 | — | C-1 | T-W-1, T-T-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-5_W01 Ma wiedzą na temat procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i zachwaszczenia upraw rolniczych | 2,0 | |
3,0 | umie rozpoznawać i oceniać stan upraw rolniczych i ich zachwaszczenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-5_U01 Potrafi rozpoznawać gatunki roślin uprawnych, chwastów i roslin specjalnych, potrafi okreslić warunki uprawy roslin rolniczych | 2,0 | |
3,0 | potrafi dokonać stan upraw rolniczych i ich stopień zawansowania w rozwoju morfologicznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROSUR_10-_PD-ROSUR-5_K01 Ma świadomość wpłuwu i potrzeby prowadzenia upraw rolniczych dla gospodarki i środowiska | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość wpływu zasad gospodarowania rolniczego na środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Red, B. Jabłoński., Ogólna uprawa roli i roślin, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1993
- J. Chotkowski, Rynki i technologie produkcji roślin uprawnych, Wyd. „Wieś Jutra” Warszawa, Warszawa, 2005
- W. Grzebisz, Produkcja roślinna cz. II i III, HORTPRESS Warszawa, Warszawa, 2009