Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych

Sylabus przedmiotu Uprawa roli i roslin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Uprawa roli i roslin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 14 3,01,00zaliczenie
zajęcia terenoweT2 4 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu biologii i morfologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie podstaw polowej produkcji roślinnej i jej powiązań z produkcją zwierzęcą. Zapoznanie się z zasadami zmianowania, podstawowymi metodami i narzędziami uprawy roli oraz czynnikami wpływającymi na ilość i jakość plonów. Charakterystyka ważniejszych roślin uprawnych, chwastów segetalnych oraz podstawowe elementy technologii uprawy roślin na gruntach ornych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Poznanie rodzaju upraw roślin rolniczych, zmiamowania roslin oraz stanu zachwaszczenia poszczególnych gatunków upraw4
4
wykłady
T-W-1Systemy gospodarowania we współczesnym rolnictwie. Czynniki siedliska. Uprawa roli – cele i zadania. Narzędzia do uprawy roli i zespoły uprawek. Charakterystyka botaniczna i technologia uprawy: zbóż ozimych i jarych (pszenica, pszenżyto, jęczmień, owies, kukurydzy), okopowych (ziemniaki, buraki cukrowe i pastewne, marchew, cykoria, brukiew, rzepa, roślin oleistych (rzepak, rzepik i inne) i włóknistych (len, konopie) oraz roślin strączkowych(groch, bobik, wyki, łubiny, seradela, soja) i motylkowych wieloletnich (lucerna, nostrzyk, esparceta, koniczyny, komonica). Następstwo roślin i konstruowanie płodozmianów. Chwasty jako konkurenci rośliny uprawnej. Biologia wybranych chwastów. Metody kontroli zachwaszczenia. Wartość użytkowa i fazy rozwojowe roślin uprawnych.14
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach4
A-T-2konsultacje12
A-T-3samokształcenie14
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2konsultacje12
A-W-3samokształcenie64
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1podająca

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-5_W01
Ma wiedzą na temat procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i zachwaszczenia upraw rolniczych
ROSUR_10-_W01, ROSUR_10-_W05C-1T-W-1, T-T-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-5_U01
Potrafi rozpoznawać gatunki roślin uprawnych, chwastów i roslin specjalnych, potrafi okreslić warunki uprawy roslin rolniczych
ROSUR_10-_U02C-1T-W-1, T-T-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-5_K01
Ma świadomość wpłuwu i potrzeby prowadzenia upraw rolniczych dla gospodarki i środowiska
ROSUR_10-_K03C-1T-W-1, T-T-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-5_W01
Ma wiedzą na temat procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i zachwaszczenia upraw rolniczych
2,0
3,0umie rozpoznawać i oceniać stan upraw rolniczych i ich zachwaszczenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-5_U01
Potrafi rozpoznawać gatunki roślin uprawnych, chwastów i roslin specjalnych, potrafi okreslić warunki uprawy roslin rolniczych
2,0
3,0potrafi dokonać stan upraw rolniczych i ich stopień zawansowania w rozwoju morfologicznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-5_K01
Ma świadomość wpłuwu i potrzeby prowadzenia upraw rolniczych dla gospodarki i środowiska
2,0
3,0Ma świadomość wpływu zasad gospodarowania rolniczego na środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Red, B. Jabłoński., Ogólna uprawa roli i roślin, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1993
  2. J. Chotkowski, Rynki i technologie produkcji roślin uprawnych, Wyd. „Wieś Jutra” Warszawa, Warszawa, 2005
  3. W. Grzebisz, Produkcja roślinna cz. II i III, HORTPRESS Warszawa, Warszawa, 2009

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Poznanie rodzaju upraw roślin rolniczych, zmiamowania roslin oraz stanu zachwaszczenia poszczególnych gatunków upraw4
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy gospodarowania we współczesnym rolnictwie. Czynniki siedliska. Uprawa roli – cele i zadania. Narzędzia do uprawy roli i zespoły uprawek. Charakterystyka botaniczna i technologia uprawy: zbóż ozimych i jarych (pszenica, pszenżyto, jęczmień, owies, kukurydzy), okopowych (ziemniaki, buraki cukrowe i pastewne, marchew, cykoria, brukiew, rzepa, roślin oleistych (rzepak, rzepik i inne) i włóknistych (len, konopie) oraz roślin strączkowych(groch, bobik, wyki, łubiny, seradela, soja) i motylkowych wieloletnich (lucerna, nostrzyk, esparceta, koniczyny, komonica). Następstwo roślin i konstruowanie płodozmianów. Chwasty jako konkurenci rośliny uprawnej. Biologia wybranych chwastów. Metody kontroli zachwaszczenia. Wartość użytkowa i fazy rozwojowe roślin uprawnych.14
14

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach4
A-T-2konsultacje12
A-T-3samokształcenie14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2konsultacje12
A-W-3samokształcenie64
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PD-ROSUR-5_W01Ma wiedzą na temat procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i zachwaszczenia upraw rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_W01Ma wiedzę na temat procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROSUR_10-_W05Ma wiedzę z zakresu produkcji roślin rolniczych, ogrodniczych, stosowanych technologii i nawożenia
Cel przedmiotuC-1poznanie podstaw polowej produkcji roślinnej i jej powiązań z produkcją zwierzęcą. Zapoznanie się z zasadami zmianowania, podstawowymi metodami i narzędziami uprawy roli oraz czynnikami wpływającymi na ilość i jakość plonów. Charakterystyka ważniejszych roślin uprawnych, chwastów segetalnych oraz podstawowe elementy technologii uprawy roślin na gruntach ornych.
Treści programoweT-W-1Systemy gospodarowania we współczesnym rolnictwie. Czynniki siedliska. Uprawa roli – cele i zadania. Narzędzia do uprawy roli i zespoły uprawek. Charakterystyka botaniczna i technologia uprawy: zbóż ozimych i jarych (pszenica, pszenżyto, jęczmień, owies, kukurydzy), okopowych (ziemniaki, buraki cukrowe i pastewne, marchew, cykoria, brukiew, rzepa, roślin oleistych (rzepak, rzepik i inne) i włóknistych (len, konopie) oraz roślin strączkowych(groch, bobik, wyki, łubiny, seradela, soja) i motylkowych wieloletnich (lucerna, nostrzyk, esparceta, koniczyny, komonica). Następstwo roślin i konstruowanie płodozmianów. Chwasty jako konkurenci rośliny uprawnej. Biologia wybranych chwastów. Metody kontroli zachwaszczenia. Wartość użytkowa i fazy rozwojowe roślin uprawnych.
T-T-1Poznanie rodzaju upraw roślin rolniczych, zmiamowania roslin oraz stanu zachwaszczenia poszczególnych gatunków upraw
Metody nauczaniaM-1podająca
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie rozpoznawać i oceniać stan upraw rolniczych i ich zachwaszczenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PD-ROSUR-5_U01Potrafi rozpoznawać gatunki roślin uprawnych, chwastów i roslin specjalnych, potrafi okreslić warunki uprawy roslin rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_U02Potrafi rozpoznać gatunki roślin uprawnych, chwastów i roślin chronionych
Cel przedmiotuC-1poznanie podstaw polowej produkcji roślinnej i jej powiązań z produkcją zwierzęcą. Zapoznanie się z zasadami zmianowania, podstawowymi metodami i narzędziami uprawy roli oraz czynnikami wpływającymi na ilość i jakość plonów. Charakterystyka ważniejszych roślin uprawnych, chwastów segetalnych oraz podstawowe elementy technologii uprawy roślin na gruntach ornych.
Treści programoweT-W-1Systemy gospodarowania we współczesnym rolnictwie. Czynniki siedliska. Uprawa roli – cele i zadania. Narzędzia do uprawy roli i zespoły uprawek. Charakterystyka botaniczna i technologia uprawy: zbóż ozimych i jarych (pszenica, pszenżyto, jęczmień, owies, kukurydzy), okopowych (ziemniaki, buraki cukrowe i pastewne, marchew, cykoria, brukiew, rzepa, roślin oleistych (rzepak, rzepik i inne) i włóknistych (len, konopie) oraz roślin strączkowych(groch, bobik, wyki, łubiny, seradela, soja) i motylkowych wieloletnich (lucerna, nostrzyk, esparceta, koniczyny, komonica). Następstwo roślin i konstruowanie płodozmianów. Chwasty jako konkurenci rośliny uprawnej. Biologia wybranych chwastów. Metody kontroli zachwaszczenia. Wartość użytkowa i fazy rozwojowe roślin uprawnych.
T-T-1Poznanie rodzaju upraw roślin rolniczych, zmiamowania roslin oraz stanu zachwaszczenia poszczególnych gatunków upraw
Metody nauczaniaM-1podająca
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi dokonać stan upraw rolniczych i ich stopień zawansowania w rozwoju morfologicznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PD-ROSUR-5_K01Ma świadomość wpłuwu i potrzeby prowadzenia upraw rolniczych dla gospodarki i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_K03Rozumie konieczność dostosowania elementów działalności rolniczej do zmiennych warunków środowiskowych, gospodarczych i do obowiązujących przepisów
Cel przedmiotuC-1poznanie podstaw polowej produkcji roślinnej i jej powiązań z produkcją zwierzęcą. Zapoznanie się z zasadami zmianowania, podstawowymi metodami i narzędziami uprawy roli oraz czynnikami wpływającymi na ilość i jakość plonów. Charakterystyka ważniejszych roślin uprawnych, chwastów segetalnych oraz podstawowe elementy technologii uprawy roślin na gruntach ornych.
Treści programoweT-W-1Systemy gospodarowania we współczesnym rolnictwie. Czynniki siedliska. Uprawa roli – cele i zadania. Narzędzia do uprawy roli i zespoły uprawek. Charakterystyka botaniczna i technologia uprawy: zbóż ozimych i jarych (pszenica, pszenżyto, jęczmień, owies, kukurydzy), okopowych (ziemniaki, buraki cukrowe i pastewne, marchew, cykoria, brukiew, rzepa, roślin oleistych (rzepak, rzepik i inne) i włóknistych (len, konopie) oraz roślin strączkowych(groch, bobik, wyki, łubiny, seradela, soja) i motylkowych wieloletnich (lucerna, nostrzyk, esparceta, koniczyny, komonica). Następstwo roślin i konstruowanie płodozmianów. Chwasty jako konkurenci rośliny uprawnej. Biologia wybranych chwastów. Metody kontroli zachwaszczenia. Wartość użytkowa i fazy rozwojowe roślin uprawnych.
T-T-1Poznanie rodzaju upraw roślin rolniczych, zmiamowania roslin oraz stanu zachwaszczenia poszczególnych gatunków upraw
Metody nauczaniaM-1podająca
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość wpływu zasad gospodarowania rolniczego na środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0