Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych

Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo rolnicze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo i ocena stanu upraw rolniczych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Gleboznawstwo rolnicze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 2,01,00zaliczenie
zajęcia terenoweT2 4 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu chemii, fizyki oraz mikrobiologii gleb.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność określenia żyzności gleby

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Oznaczenie składu granulometrycznego gleb i ocena jego wpływu na stosunki wodno-powietrzne w glebie. Oznaczenie kwasowości gleb i ocena przyswajalności makro i mikropierwiastków. Określenie żyzności gleb.4
4
wykłady
T-W-1Czynniki kształtujące właściwości gleb. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na żyzność gleb. Sposoby poprawy żyzności gleb. Ocena urodzajności (produktywności) gleb. Klasy bonitacyjne gruntów ornych. Klasy bonitacyjne trwałych użytków zielonych. Ocena przydatności rolniczej gleb. Kompleksy przydatności rolniczej gruntów ornych. Kompleksy przydatności rolniczej użytków zielonych. Metody szacowania gruntów.10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach4
A-T-2konsultacje6
A-T-3samokształcenie20
30
wykłady
A-W-1obesność na zajęciach10
A-W-2konsultacje8
A-W-3samokształcenie42
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1podająca - wykład

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-1_W01
Ma wiedzę z zakresu glebowych i wodnych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROSUR_10-_W01, ROSUR_10-_W03C-1T-W-1, T-T-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-1_U01
Potrafi rozpoznawać podstawowe cechy gleby warunkujące produkcję roślin rolniczych i ocenić jej przydatność pod uprawę
ROSUR_10-_U01C-1T-W-1, T-T-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-1_K01
Ma świadomość wpływu typu gleby na produkcję roślin rolniczych i ich wpływu na środowisko przyrodnicze
ROSUR_10-_K02C-1T-W-1, T-T-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-1_W01
Ma wiedzę z zakresu glebowych i wodnych uwarunkowań produkcji rolniczej
2,0
3,0ma wiedzą zakresu typu gleby wpływajacej na produktywność upraw rolniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-1_U01
Potrafi rozpoznawać podstawowe cechy gleby warunkujące produkcję roślin rolniczych i ocenić jej przydatność pod uprawę
2,0
3,0Potrafi ocenić wpływ warunków glebowych na produktywność upraw rolniczych oraz potrafi wpływać na ich poprawę
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROSUR_10-_PD-ROSUR-1_K01
Ma świadomość wpływu typu gleby na produkcję roślin rolniczych i ich wpływu na środowisko przyrodnicze
2,0
3,0Ma świadomość wpływu typu gleby na produkcję rolną i środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, Warszawa, 1999
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii., AR Szczecin, Szczecin, Szczecin, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Andrzej Mocek, Stanisław Drzymała, Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 1997

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Oznaczenie składu granulometrycznego gleb i ocena jego wpływu na stosunki wodno-powietrzne w glebie. Oznaczenie kwasowości gleb i ocena przyswajalności makro i mikropierwiastków. Określenie żyzności gleb.4
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki kształtujące właściwości gleb. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na żyzność gleb. Sposoby poprawy żyzności gleb. Ocena urodzajności (produktywności) gleb. Klasy bonitacyjne gruntów ornych. Klasy bonitacyjne trwałych użytków zielonych. Ocena przydatności rolniczej gleb. Kompleksy przydatności rolniczej gruntów ornych. Kompleksy przydatności rolniczej użytków zielonych. Metody szacowania gruntów.10
10

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach4
A-T-2konsultacje6
A-T-3samokształcenie20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1obesność na zajęciach10
A-W-2konsultacje8
A-W-3samokształcenie42
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PD-ROSUR-1_W01Ma wiedzę z zakresu glebowych i wodnych uwarunkowań produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_W01Ma wiedzę na temat procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej
ROSUR_10-_W03Ma wiedzę z zakresu glebowych, wodnych i klimatycznych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Umiejętność określenia żyzności gleby
Treści programoweT-W-1Czynniki kształtujące właściwości gleb. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na żyzność gleb. Sposoby poprawy żyzności gleb. Ocena urodzajności (produktywności) gleb. Klasy bonitacyjne gruntów ornych. Klasy bonitacyjne trwałych użytków zielonych. Ocena przydatności rolniczej gleb. Kompleksy przydatności rolniczej gruntów ornych. Kompleksy przydatności rolniczej użytków zielonych. Metody szacowania gruntów.
T-T-1Oznaczenie składu granulometrycznego gleb i ocena jego wpływu na stosunki wodno-powietrzne w glebie. Oznaczenie kwasowości gleb i ocena przyswajalności makro i mikropierwiastków. Określenie żyzności gleb.
Metody nauczaniaM-1podająca - wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma wiedzą zakresu typu gleby wpływajacej na produktywność upraw rolniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PD-ROSUR-1_U01Potrafi rozpoznawać podstawowe cechy gleby warunkujące produkcję roślin rolniczych i ocenić jej przydatność pod uprawę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_U01Potrafi rozpoznać podstawowe cechy elementów środowiska wywierające wpływ na produkcję rolniczą
Cel przedmiotuC-1Umiejętność określenia żyzności gleby
Treści programoweT-W-1Czynniki kształtujące właściwości gleb. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na żyzność gleb. Sposoby poprawy żyzności gleb. Ocena urodzajności (produktywności) gleb. Klasy bonitacyjne gruntów ornych. Klasy bonitacyjne trwałych użytków zielonych. Ocena przydatności rolniczej gleb. Kompleksy przydatności rolniczej gruntów ornych. Kompleksy przydatności rolniczej użytków zielonych. Metody szacowania gruntów.
T-T-1Oznaczenie składu granulometrycznego gleb i ocena jego wpływu na stosunki wodno-powietrzne w glebie. Oznaczenie kwasowości gleb i ocena przyswajalności makro i mikropierwiastków. Określenie żyzności gleb.
Metody nauczaniaM-1podająca - wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ocenić wpływ warunków glebowych na produktywność upraw rolniczych oraz potrafi wpływać na ich poprawę
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROSUR_10-_PD-ROSUR-1_K01Ma świadomość wpływu typu gleby na produkcję roślin rolniczych i ich wpływu na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROSUR_10-_K02Ma świadomość istnienia powiązań i zależności produkcji rolniczej z elementami środowiska
Cel przedmiotuC-1Umiejętność określenia żyzności gleby
Treści programoweT-W-1Czynniki kształtujące właściwości gleb. Wpływ zabiegów agrotechnicznych na żyzność gleb. Sposoby poprawy żyzności gleb. Ocena urodzajności (produktywności) gleb. Klasy bonitacyjne gruntów ornych. Klasy bonitacyjne trwałych użytków zielonych. Ocena przydatności rolniczej gleb. Kompleksy przydatności rolniczej gruntów ornych. Kompleksy przydatności rolniczej użytków zielonych. Metody szacowania gruntów.
T-T-1Oznaczenie składu granulometrycznego gleb i ocena jego wpływu na stosunki wodno-powietrzne w glebie. Oznaczenie kwasowości gleb i ocena przyswajalności makro i mikropierwiastków. Określenie żyzności gleb.
Metody nauczaniaM-1podająca - wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość wpływu typu gleby na produkcję rolną i środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0