Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Precyzyjne nawodnienia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Precyzyjne nawodnienia | ||
Specjalność | Rolnictwo precyzyjne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa i chemii środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z czynnikami przyrodniczymi oddziaływującymi na plonowanie roślin, wymaganiami wodnymi i potrzebami nawadniania roślin rolniczych. |
C-2 | Poznanie zasad i kryteriów stosowania oraz przykładów precyzyjnego nawadniania w uprawach rolniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | T-T-1 – zapoznanie się studentów z systemem precyzyjnego nawadniania w wybranym gospodarstwie rolnym | 4 |
T-T-2 | T-T-2 – Zaliczenie na podstawie opracowanego sprawozdanie z ćwiczeń terenowych | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka czynników przyrodniczych w aspekcie plonowania roślin | 4 |
T-W-2 | Programy wsparcia dla rolników dotyczące nawadniania. Zrównoważone gospodarowanie wodą w obliczu zjawiska suszy | 4 |
T-W-3 | Rolnictwo precyzyjne a systemy nawadniania - kryteria ich wyboru. Metody sterowania nawadnianiem. | 6 |
T-W-4 | Precyzyjne nawadnianie – zasady, kryteria oraz przykłady stosowania w wybranych grupach roślin rolniczych | 6 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-T-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń | 5 |
9 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów | 7 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawozdanie z odbytych ćwiczeń terenowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D16_W07 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie precyzyjnego nawadniania oraz efektów jego stosowania w zależności od uwarunkowań klimatycznych produkcji roślinnj. | ROL_2A_W07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-T-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D16_U01 Posiada umiejętność wyboru i wprowadzenia do praktyki rolniczej nowoczesnych rozwiazań w zakresie precyzyjnego nawadniania w celu zrównoważonego gospodarowania zasobami wody. | ROL_2A_U02 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-T-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D16_K01 Ma świadomość poszerzania swojej wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii nawadniania precyzyjnego. | ROL_2A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-2, T-T-1, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D16_W07 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie precyzyjnego nawadniania oraz efektów jego stosowania w zależności od uwarunkowań klimatycznych produkcji roślinnj. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu rozumie znaczenie precyzyjnego nawadniania oraz efekty jego stosowania w zależności od uwarunkowań przyrodniczych produkcji roślinnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D16_U01 Posiada umiejętność wyboru i wprowadzenia do praktyki rolniczej nowoczesnych rozwiazań w zakresie precyzyjnego nawadniania w celu zrównoważonego gospodarowania zasobami wody. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić główne zasady i kryteria doboru i wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych rozwiązań w zakresie nawadniania precyzyjnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D16_K01 Ma świadomość poszerzania swojej wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii nawadniania precyzyjnego. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość znaczenia stosowania nowoczesnych rozwiązań w zakresie nawadniania dla zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stanisław Karczmarczyk i Lech Nowak, Nawadnianie roślin, PWRIL, Poznań, 2006
- Stanisław Samborski, Rolnictwo Precyzyjne, 2020
- Piotr Łysoń i Rafał Wawer, Adaptacja gospodarki wodnej w rolnictwie do zmieniającego się klimatu, IUNG, Puławy, 2020
- Józef Dzieżyc, Czynniki plonotwórcze - plonowanie roślin, PWN, Warszawa - Wrocław, 1993
Literatura dodatkowa
- Nina Dobrzyńska i Wiesław Dembek, Gospodarowanie wodą w rolnictwie w obliczu susz, MRIRW, Warszawa, 2020
- Jóżef Dzieżyc, Potrzeby wodne roślin uprawnych, PWN, Warszawa, 1989
- Ustawa Prawo Wodne, Warszawa, 2018