Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Entomologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Entomologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z zakresu: entomologii (morfologia i anatomia owadów), botaniki i fizjologii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zdobycie wiedzy dotyczącej najważniejszych grup szkodników upraw rolniczych |
C-2 | wykształcenie umiejętności diagnozowania szkodników znajomość przyczyn oraz analizowania masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem wpływu czynników biotycznych i abiotycznych |
C-3 | zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami oraz podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw rolniczych przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne |
C-4 | uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin rolniczych oraz ich oddziaływania na środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Nematologia rolnicza - przegląd najważnieszych szkodników. | 1 |
T-A-2 | Pożyteczne i szkodliwe roztocze. Rola drapieżnych roztoczy w biologicznej metodzie zwalczania szkodników roślin. | 1 |
T-A-3 | Budowa morfologiczna owadów (Insecta). Rozmnażanie i rozwój owadów. | 3 |
T-A-4 | Typy uszkodzeń roślin powodowanych przez szkodniki roślin. | 2 |
T-A-5 | Rola organizmów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami. Przegląd i diagnostyka owadów zapylających rośliny w uprawach rolniczych. | 3 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Przegląd ważniejszych gatunków nicieni pasożytów roślin. Diagnostyka uszkodzeń roślin powodowanych przez nicienie roślinożerne. | 1 |
T-L-2 | Morfologia roztoczy, preferencje pokarmowe, diagnostyka uszkodzeń powodowanych przez roztocza roślinożerne. Rola drapieżnych roztoczy w biologicznej metodzie zwalczania szkodników roślin. | 1 |
T-L-3 | Diagnostyka wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym z podgromady Apterygota i Pterygota na podstawie. | 2 |
T-L-4 | Wielożerne szkodniki roślin - przegląd i daignostyka gatunków o największym znaczeniu gospodarczym. | 2 |
T-L-5 | Przegląd i diagnostyka najważniejszych szkodników roślin okopowych. | 2 |
T-L-6 | Przegląd i diagnostyka najważniejszych szkodników rzepaku i roślin jednoliściennych oraz szkodników magazynów i przechowalni. | 2 |
10 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Występowanie owadów w wybranych zbiorowiskach - diagnostyka fitofagów i gatunków pożytecznych oraz ocena ich roli w środowisku. Metody odłowu owadów w terenie. Zebranie i ekspozycja kolekcji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka podstawowych grup szkodników roślin uprawnych w gruncie i pod osłonami. | 3 |
T-W-2 | Przegląd najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. Rodzaje oraz przegląd uszkodzeń roślin powodowancyh przez fitogagi. | 2 |
T-W-3 | Prognozy i sygnalizacja pojawu szkodników roślin. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników. | 3 |
T-W-4 | Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania. Kwarantanna w ochronie roślin przed szkodnikami. | 2 |
T-W-5 | Metody biologiczne. Wykorzystanie organizmów pozytecznych w walce ze szkodnikami roślin. | 3 |
T-W-6 | Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podjemowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujace o skuteczności zwalczania fitofagów. | 3 |
T-W-7 | Integrowana metoda ochrony roślin przed szkodnikami uprawach warzywniczych. | 3 |
T-W-8 | Integrowana metoda ochrony roślin przed szkodnikami w najważnieszych uprawach rolniczych. | 7 |
T-W-9 | Mechanizmy odporności szkodników na pestycydy. | 2 |
T-W-10 | Elementy ekonomiki ochrony roślin przed szkodnikami. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie do sprawdzianów i kolokwium | 10 |
A-A-3 | studiowanie zalecanej literatury | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 20 |
A-L-2 | praca własna z kluczem entomologicznym | 5 |
A-L-3 | przygotowanie do sprawdzianów i kolokwium | 5 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-T-2 | praca własna z kluczem entomologicznym | 5 |
A-T-3 | przygotowanie i ekspozycja kolekcji owadów zebranych z terenu | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie i uczestnictwo w zaliczeniu wykładów | 5 |
A-W-3 | studiowanie przedmiotowej literatury | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | aprobata |
M-5 | film |
M-6 | pokaz z użyciem sprzętu optycznegp |
M-7 | prezntacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizulanych |
M-8 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-9 | ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian z ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: aprobata |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C18_W01 zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin rolniczych oraz objaśnia najwazniejsze przyczyny masowych pojawów szkodników roślin | ROL_1A_W01, ROL_1A_W05, ROL_1A_W07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2 | M-5, M-8, M-6, M-1, M-2, M-7 | S-1, S-3, S-2 |
ROL_1A_C18_W03 rozróżnia i charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu środkow chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne | ROL_1A_W01, ROL_1A_W05, ROL_1A_W07 | — | — | C-3 | T-W-6, T-W-4, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-7 | M-4, M-1, M-2, M-3, M-9 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C18_U01 potrafi właściwie dobierać metody ochrony roślin rolniczych przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom oraz właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników | ROL_1A_U04, ROL_1A_U10 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-T-1, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-W-4, T-W-8 | M-4, M-1, M-2, M-3, M-7 | S-1, S-3 |
ROL_1A_C18_U03 potrafi świadomie podejmować decyzję o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw przed szkodnikami w uprawach rolniczych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne | ROL_1A_U04, ROL_1A_U10 | — | — | C-3, C-4 | T-T-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-A-5 | M-2, M-3, M-7 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C18_K01 świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych | ROL_1A_K06, ROL_1A_K01, ROL_1A_K02 | — | — | C-3, C-1, C-4 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-5, M-1, M-2, M-3, M-7 | S-3 |
ROL_1A_C18_K02 wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne | ROL_1A_K06, ROL_1A_K01, ROL_1A_K02 | — | — | C-4 | T-T-1, T-W-1, T-W-4 | M-5, M-1, M-2, M-3, M-7 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C18_W01 zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin rolniczych oraz objaśnia najwazniejsze przyczyny masowych pojawów szkodników roślin | 2,0 | |
3,0 | potrafi wskazać podstawowe grupy szkodników upraw rolniczych i ocenić ich szkodliwość | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_C18_W03 rozróżnia i charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu środkow chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne | 2,0 | |
3,0 | potrafi wskazać metody ochrony roślin przed najważniejszymi grupami szkodników roślin rolniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C18_U01 potrafi właściwie dobierać metody ochrony roślin rolniczych przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom oraz właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników | 2,0 | |
3,0 | potrafi diagnozować najważniejsze grupy szkodnikówi upraw rolniczych, wskazując odpowiednie metody ich zwalczania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_C18_U03 potrafi świadomie podejmować decyzję o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw przed szkodnikami w uprawach rolniczych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje o zwlaczaniu szkodników roślin rolniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C18_K01 świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach rolniczych | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin rolniczych przed szkodnikami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_C18_K02 wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Boczek J., Nauka o szkodnikach roślin uprawnych, PWRiL, Warszawa, 2001
- Kochman J., Węgorek W., Ochrona Roślin, PWRiL, Warszawa, 1997
- Miętkiewski R. (red.), Zarys nauki o szkodnikach roślin (cz. I, II), WSRP, Siedlce, 1994
- Wnuk A., Entomologia dla rolników (cz. I,II), Wydawnictwo AR w Krakowie, Kraków, 1994
- Hani F. i in., Ochrona roślin rolniczych w uprawie integrowanej, PWRiL, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Zalecenia Ochrony Roślin, IOR-PIB, Poznań