Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Biopreparaty w rolnictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biopreparaty w rolnictwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie przez studentów właściwości organizmów glebowych mających wpływ na plonowanie roślin. Znajomość podstaw koncepcji systemu Integrowanej Ochrony Roślin w aspekcie konieczności stosowania naturalnych środków wspomagających uprawę roślin (w tym preparatów mikrobiologicznych) obok pestycydów. |
C-2 | Umiejętność dobrania właściwego biopeparatu w zależności od rodzaju agrofagów. Zdolność do analizy zalet i wad biologicznej i chemicznej ochrony roślin odnośnie wpływu na bioróżnorodność i równowagę biologiczną gleb. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wady i zalety stosowania chemicznej i biologicznej ochrony roślin. Porównanie systemów uprawy roślin pod względem wpływu na agrobiocenozę. | 2 |
T-A-2 | Bioróżnorodność jako podstawa właściwego funkcjonowania agrobiocenozy | 2 |
T-A-3 | Stan faktyczny skali stosowania biopreparatów i chemicznych środków ochrony roślin na podstawie danych statystycznych, na przestrzeni dekady. | 2 |
T-A-4 | Skuteczność biopreparatów, przegląd opinii specjalistów i użytkowników środków. Praca własna z literaturą naukową, popularnonaukowa, opiniami rolników. | 2 |
T-A-5 | Etyczne dylematy rolników zobowiązanych do wyeliminowania/ograniczenia chemicznych środków ochrony roślin z agrotechniki w rolnictwie ekologicznym i zintegrowanym. Analiza danych z kontroli w gospodarstwach ekologicznych. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Funkcjonowanie organizmów glebowych w agrobiocenozie, grupy fizjologiczne mikroorganizmów i ich wzajemne interakcje, a także interakcje między organizmami i czynnikami abiotycznymi. | 4 |
T-W-2 | Obieg materii i energii w przyrodzie - rola mikroorganizmów. | 1 |
T-W-3 | Znaczenie mikroorganizmów w systemie Integrowanej Ochronie Roślin. Podstawy prawne i konsekencje wprowadzania systemu. Porównanie systemów uprawy roślin w zależności od oddziaływania na bioróżnorodność agrobiocenozy. | 3 |
T-W-4 | Środki wspomagające uprawę roślin, podział i mechanizm działania wg obowiązujących uregulowań prawnych. | 3 |
T-W-5 | Biopreparaty grzybobójcze, wykaz dopuszczonych do użytkowania środków, mechanizm działania. | 2 |
T-W-6 | Biopreparaty owadobójcze, wykaz dopuszczonych do użytkowania środków, mechanizm działania. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 10 |
A-A-2 | konsultacje z prowadzącym | 2 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-A-4 | przygotowanie do dyskusji na zajęciach | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 13 |
A-W-3 | konsultacje z prowadzącym | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład multimedialny informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: obserwacja pracy studenta |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O12-B_W01 Poznanie przez studentów właściwości organizmów glebowych mających wpływ na plonowanie roślin. Znajomość podstaw koncepcji systemu integrowanej ochrony roślin, jako narzędzia chroniącego bioróżnorodność i jakość płodów rolnych. | ROL_1A_W16, ROL_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O12-B_U01 Umiejętność dobrania odpowiedniego biopreparatu do eliminacji danego rodzaju agrofagów. Umiejętność wyszukania informacji o skutechności bioprepartów dostępnych na rynku, na podstawie żródeł naukowych i popluarnonaukowych, opinii użytkowników. | ROL_1A_U01, ROL_1A_U10 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-4 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O12-B_K01 Świadomość coraz większej roli biopreparatów w ochronie roślin uprawnych przed agrofagami. Świadomość istotności ochrony bioróżnorodności i równowagi biologicznej w glebach uprawnych. | ROL_1A_K04, ROL_1A_K06, ROL_1A_K05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O12-B_W01 Poznanie przez studentów właściwości organizmów glebowych mających wpływ na plonowanie roślin. Znajomość podstaw koncepcji systemu integrowanej ochrony roślin, jako narzędzia chroniącego bioróżnorodność i jakość płodów rolnych. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe właściwości organizmów glebowych decydujących o prawidłowym funkcjonowaniu agrobiocenozy. Wie o systemie integrowanej ochrony roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O12-B_U01 Umiejętność dobrania odpowiedniego biopreparatu do eliminacji danego rodzaju agrofagów. Umiejętność wyszukania informacji o skutechności bioprepartów dostępnych na rynku, na podstawie żródeł naukowych i popluarnonaukowych, opinii użytkowników. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi jedynie wymienić dostępne na rynku biopreparaty wraz z krótkim opisem mechanizmu ich działania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O12-B_K01 Świadomość coraz większej roli biopreparatów w ochronie roślin uprawnych przed agrofagami. Świadomość istotności ochrony bioróżnorodności i równowagi biologicznej w glebach uprawnych. | 2,0 | |
3,0 | Świadomość roli mikroorganizmów w kształtowaniu żyzności i równowagi biologicznej gleb i konieczności zastępowania pestycydów chemicznych biopreparatami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mrówczyński M., Integrowana ochrona upraw rolniczych, Wyd. PWRiL, 2013, T1, T2
- Wilkaniec B., Entomologia stosowana, Wyd. UP w Poznaniu, 2012
Literatura dodatkowa
- Nowak A., Mikrobiologia, AR w Szczecinie, 2000
- Paul E.A., Clark F.C., Mikrobiologia i biochemia gleb, Wyd. UMCS w Lublinie, 2000