Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
Sylabus przedmiotu Doradztwo nawozowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Doradztwo nawozowe | ||
Specjalność | Doradztwo rolnicze | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z zakresu gleboznawstwa, mikrobiologii, produkcji roślinnej, chemii rolnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z światowym i krajowym rynkiem nawozów mineralnych oraz z tendencjami zmian w ich asortymencie |
C-2 | Wyrobienie umiejętności konfrontacji zapisów aktów prawnych z wymogami doradztwa nawozowego |
C-3 | Zapoznanie studenta z proekologicznymi środkami nawozowymi (nawozy niekonwencjonalne) i ich aplikacją. |
C-4 | Wyrobienie umiejętności opracowania bilansu substancji organicznej i składników mineralnych oraz projektów nawozenia roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady wprowadzenia do obrotu krajowego nawozów mineralnych, organicznych i organiczno-mineralnych. Wymagania jakościowe. | 1 |
T-A-2 | Sporządzanie bilansu substancji organicznej i składników mineralnych w gospodarstwie rolnym. | 2 |
T-A-3 | Opracowanie planu nawożenia w gospodarstwie rolnym. | 3 |
T-A-4 | Zasady i perspektywy zmian w diagnostyce wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń autytoryjnych. | 1 |
7 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Aktualne komputerowe programy stosowane w doradztwie nawozowym | 4 |
T-L-2 | Wartość wizualna roślin rolniczych. Metody oceny niedoboru składników nawozowych w roślinie. Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przegląd aktów prawnych dotyczących gospodarki nawozwej. | 2 |
T-W-2 | Światowy i krajowy rynek nawozów mnineralnych (asortyment, zużycie, produkcja). | 2 |
T-W-3 | Aktualne tendencje w aplikacji nawozów płynnych (dolistne i doglebowe). | 1 |
T-W-4 | Perspektywy stosowania środków poprawiajacych uprawę roślin, polepszaczy glebowych. Wykorzystanie wybranych odpadów do nawożenia gleb. | 4 |
T-W-5 | Zasady gospodarki nawozowej w rolnictwie zrównoważonym i ekologicznym | 1 |
T-W-6 | Program wapnowania gleb w Polsce. Zwiększenie efektywności składników pokarmowych w rolnictwie w wyniku aplikowania nawozów o spowolnionym działaniu (otoczkowane, stabilizowane, itp.) | 1 |
T-W-7 | Pozytywne i negatywne skutki aplikacji nawozów (mineralne, naturalne, organiczne) na środowisko (gleby, wody, powietrze). | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. Praca z fachową literaturą | 13 |
A-A-3 | Konsultacje | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | konsultacje | 9 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Konsultacje | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do wykładów, praca z literaturą | 17 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacje mulimedialne |
M-2 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena projektów nawozenia wykonanych w czasie ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów, ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D01_W10 Posiada rozszerzoną w stosunku do studiów pierwszego stopnia wiedzę z zakresu optymalizacji gospodarki nawozowej, poprzez zwiększenie efektywności składników nawozowych oraz wdrażania najnowszych osiagnięć do praktyki rolniczej, w tym obejmujących aktualny asortyment nawozów, środków wspomagających uprawę roślin i nowoczesnych systemów nawożenia. | ROL_2A_W10 | — | — | C-3 | T-A-4, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D01_U05 Potrafi ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu problemów związanych z planowaniem i realizacją produkcji w gospodarstwach rolnicznych. Umie kontrolować zapisy z aktów prawnych z wymogami racjonalnego doradztwa nawozowego | ROL_2A_U05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
ROL_2A_D01_U07 Posiada umiejętności porozumiewania się z różnymi podmiotami w celu racjonalnej gospodarki nawozowej w oparciu o opracowany bilans substancji organicznej oraz projektów planu nawożenia roślin | ROL_2A_U07 | — | — | C-4 | T-A-2, T-A-3, T-L-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D01_K03 Ma świadomość zanczenia społecznej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów z wykorzystaniem nawozów, ale z uwzględnieniem ochrony środowiska | ROL_2A_K03 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D01_W10 Posiada rozszerzoną w stosunku do studiów pierwszego stopnia wiedzę z zakresu optymalizacji gospodarki nawozowej, poprzez zwiększenie efektywności składników nawozowych oraz wdrażania najnowszych osiagnięć do praktyki rolniczej, w tym obejmujących aktualny asortyment nawozów, środków wspomagających uprawę roślin i nowoczesnych systemów nawożenia. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu doradztwa nawozowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D01_U05 Potrafi ocenić podejmowane działania w rozwiązywaniu problemów związanych z planowaniem i realizacją produkcji w gospodarstwach rolnicznych. Umie kontrolować zapisy z aktów prawnych z wymogami racjonalnego doradztwa nawozowego | 2,0 | |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejetności w zakresie doradztwa nawozowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_2A_D01_U07 Posiada umiejętności porozumiewania się z różnymi podmiotami w celu racjonalnej gospodarki nawozowej w oparciu o opracowany bilans substancji organicznej oraz projektów planu nawożenia roślin | 2,0 | |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejetności w zakresie doradztwa nawozowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D01_K03 Ma świadomość zanczenia społecznej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów z wykorzystaniem nawozów, ale z uwzględnieniem ochrony środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, ma ograniczoną świadomość o znaczeniu doradztwa nawozowego w całokształcie agrotechniki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych. Tom I i II, PWRiL, Poznań, 2008
- Baran S., Łabętowicz J., Krzywy E., Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne., PWRiL, Poznań, 2011, I
- Akty prawne ze stron internetowych., ustawy.gov.pl, Sejm RP, 2020
- Roczniki statystyczne, GUS, Warszawa, 2020
- Wiśniowska-Kielian B., Lipiński W., Ocena składu chemicznego roślin, PTIE O/Krakowski, Kraków, 2007
Literatura dodatkowa
- Programy komputerowe, zasoby internetowe, 2011
- Grześkowiak A., Vademecum nawożenia, Grupa Azoty, 2016