Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Technologia mapowania pól na potrzeby rolnictwa precyzyjnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia mapowania pól na potrzeby rolnictwa precyzyjnego | ||
Specjalność | Rolnictwo precyzyjne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość obsługi oprogramowania GIS, zalecana znajomość podstaw statystyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi aspektami technologii mapowania pól |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Weryfikacja dokładności pozycjonowania. Pozyskiwanie danych przestrzennych w skali pola z różnych urządzeń pomiarowych. Interpolacja danych punktowych i ich przetwarzanie. Przykłady mapowania wybranych właściwości gleb i plonów w skali pola. Przygotowanie map aplikacyjnych - przykład. | 10 |
10 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Zapoznanie z pozyskiwaniem danych dla rolnictwa precyzyjnego oraz ich wykorzystaniem w warunkach rzeczywistych | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie mapowania pól w rolnictwie precyzyjnym. Systemy lokalizacji przestrzennej. Pobieranie prób – schematy. Kodowanie informacji przestrzennej oraz metody interpolacji danych punktowych. Sposoby wizualizacja danych przestrzennych ilościowych i jakościowych. Formaty plików w systemach informacji geograficznej i ich konwersja. Zasady przygotowywania map do wydruku. Automatyzacja poboru prób. Mechaniczne czujniki pomiaru zagęszczenia gleby. Pomiary oporności i przewodności elektrycznej gleby. Wykorzystanie georadarów w mapowaniu pól. Elektrody jonoselektywne i czujniki optyczne do pomiaru właściwości gleby. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 20 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 3 |
A-T-2 | Przygotowanie do zajęć | 12 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 30 |
A-W-3 | Konsultacje | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Ćwiczenia terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin - test |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D11_W01 posiada rozszerzoną wiedzę, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i zwalczania chorób i szkodników | ROL_2A_W06, ROL_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D11_U01 Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii zmiennego dawkowania środków produkcji, dostosowanego do zmiennych warunków przyrodniczych w obrębie pola | ROL_2A_U02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-T-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D11_K01 ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie | ROL_2A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-T-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D11_W01 posiada rozszerzoną wiedzę, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i zwalczania chorób i szkodników | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ogólną orientację o technologii mapowania pól na potrzeby rolnictwa precyzyjnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D11_U01 Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii zmiennego dawkowania środków produkcji, dostosowanego do zmiennych warunków przyrodniczych w obrębie pola | 2,0 | |
3,0 | potrafi zaproponować zastosowanie wybranego rozwiązania technicznego do określonej sytuacji z zakresu praktyki rolniczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D11_K01 ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość znaczenia stosowania omawianych na zajęciach rozwiazań technicznych, co przejawia się uczęszczaniem na zajęcia i aktywnego w nich uczestnictwa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Samborski S. (red.), Rolnictwo precyzyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa S.A., Warszawa, 2018
- Walczykova M. (red.), Pozyskiwanie i wykorzystanie informacji w rolnictwie precyzyjnym, PTIR Kraków, Kraków, 2016
Literatura dodatkowa
- Jurga J., Kowaliński P., Błażejczak D., Słowik M., Technologia oraz wskaźniki zmiennego dawkowania nawozów na podstawie danych o zasobności gleby, ITP w Falentach, Warszawa, 2020, Rozdział w monografii pod red. Romaniuka W.: Innowacyjne rozwiązania w produkcji rolnej ze szczególnym uwzględnieniem chowu zwierząt
- Dawidowski J.B., Dobek T., Jurga J., Rolnictwo precyzyjne, PTIR, Kraków, 2011, Rozdział w monografii pod red. Juliszewski T., Kurpaska S.: Współczesna inżynieria rolnicza – badania i zastosowanie. s. 65-86.