Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Monitoring i diagnostyka fitopatologiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Monitoring i diagnostyka fitopatologiczna | ||
Specjalność | Doradztwo rolnicze | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość anatomii, fizjologii i taksonomii roślin. |
W-2 | Umiejętność rozpoznawania gatunków roślin rolniczych. |
W-3 | Umiejętność posługiwania się mikroskopem świetlnym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykształcenie umiejętności rozpoznawania najważniejszych grup chorób na podstawie oznak chorobowych i etiologicznych. |
C-2 | Nabycie umiejętności rozpoznawania gatunków bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów patogenicznych dla roślin rolniczych oraz ekologii tych organizmów. |
C-3 | Zapoznanie ze sposobem dobierania metod zwalczania sprawców chorób roślin rolniczych. |
C-4 | Wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji o konieczności zastosowania środków chemicznych bezpiecznych dla środowiska i skutecznie zwalczających sprawców chorób. |
C-5 | Wykształcenie umiejętności analizowania wpływu czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie choroby i pojawienie się epidemii. |
C-6 | Wykształcenie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed chorobami i wpływu zabiegów ochronnych na rośliny i środowisko. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Diagnostyka najważniejszych chorób roślin rolniczych powodowanych przez czynniki nieinfekcyjne, wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne, grzyby i pasożytnicze rośliny nasienne. | 8 |
8 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Diagnostyka chorób roślin zidentyfikowanych w polu i porównanie stopnia porażenia roślin z ekonomicznym progiem szkodliwości. | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zadania fitopatologii. Istota choroby rośliny. Szkodliwość chorób roślin. Podział chorób roślin. | 2 |
T-W-2 | Pasożytnictwo i patogeniczność. Cykl chorobowy – znaczenia dla monitorowania i diagnozowania. | 2 |
T-W-3 | Cele i zadania prognoz, sygnalizacji i rejestracji chorób roślin. Metody prognoz długo- i krótkoterminowych pojawu chorób roślin. Zasady opracowania prognoz pojawu chorób. Biologiczne i ekologiczne kryteria prognozowania i sygnalizacji pojawu chorób. | 3 |
T-W-4 | Metody oceny progu ekonomicznego zagrożenia czynnikami chorobotwórczymi. Objawy chorób roślin. Identyfikacja czynników chorobotwórczych. Metody ochrony roślin przed chorobami. | 5 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego. | 16 |
A-L-2 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-L-3 | Konsultacje. | 6 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego. | 12 |
A-T-2 | Uczestnictwo w zajęciach. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 12 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć. | 27 |
A-W-3 | Konsultacje. | 6 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Pokaz. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemne sprawdziany na każdym kolejnym ćwiczeniu. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdziany ustne. |
S-3 | Ocena formująca: Końcowe zaliczenie (pisemne lub ustne). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D03_W01 Wymienia i rozpoznaje ważniejsze choroby roślin rolniczych na podstawie oznak etiologicznych i chorobowych. | ROL_2A_W06 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-W-2, T-W-1, T-T-1 | M-2, M-1, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
ROL_2A_D03_W02 Objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin rolniczych, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby i epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów. | ROL_2A_W06 | — | — | C-2, C-6, C-5 | T-T-1, T-L-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D03_U01 Objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin rolniczych, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby i epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów. | ROL_2A_U06 | — | — | C-3, C-5, C-1, C-2, C-4 | T-W-4, T-W-3, T-T-1, T-L-1 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D03_K01 Ma potrzebę samoksztalcenia. | ROL_2A_K04, ROL_2A_K05, ROL_2A_K03, ROL_2A_K07, ROL_2A_K02, ROL_2A_K01, ROL_2A_K06 | — | — | C-5, C-6, C-2, C-3, C-4, C-1 | T-W-3, T-L-1, T-T-1, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D03_W01 Wymienia i rozpoznaje ważniejsze choroby roślin rolniczych na podstawie oznak etiologicznych i chorobowych. | 2,0 | Nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych. |
3,0 | Rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy kilku chorób, ale nie potrafi ich wskazać na materiale. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_2A_D03_W02 Objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin rolniczych, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby i epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów. | 2,0 | Nie potrafi omówić żadnego procesu chorobowego. |
3,0 | Potrafi omówić proces chorobowy powodowany tylko przez pojedyncze patogeny. Przekazywana wiedza jest niepełna. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D03_U01 Objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin rolniczych, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby i epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów. | 2,0 | |
3,0 | Zna nieliczne metody ochrony roślin przed czynnikami chorobotwórczymi, które charakteryzuje bardzo ogólnie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D03_K01 Ma potrzebę samoksztalcenia. | 2,0 | |
3,0 | Zna nieliczne metody monitorowania pojawu chorób i z trudnością wyjaśnia znaczenie progu szkodliwości. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Warszawa, 2011
- Błaszkowski J., Adamska I., Czerniawska B., Madej T., Zioło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, http://www.zor.zut.edu.pl/Skrypt-web/Home.html, Szczecin, 2021
Literatura dodatkowa
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Warszawa, 2010
- Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, PWRiL, Warszawa, 1997