Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Meteorologia i klimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Meteorologia i klimatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 1,00,38zaliczenie
wykładyW2 9 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczjących produkcję rolniczą
C-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiaru elementów i zjawisk pogodowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.1
T-A-2Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię.1
T-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.2
T-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza oraz opadów atmosferycznych2
T-A-57. Ocena stopnia zagrożenia różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.2
T-A-68. Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej1
9
wykłady
T-W-1Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz przepływ promieniowania przez środowisko roślinne1
T-W-2Wymiana ciepła i wilgoci pomiędzy powierzchnią czynną i atmosferą2
T-W-3Przepływ wody i wilgoci przez system gleba-roślina-atmosfera. Podstawowe wiadomości z meteorologii synoptycznej2
T-W-4Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji2
T-W-5Czynniki klimatotwórcze, warunki agroklimatyczne Polski2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych9
A-A-2Zaliczenie części praktycznej ćwiczeń3
A-A-3opracowania graficzne10
A-A-4Przygotowanie prezentacji8
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Praca własna, przygotowanie do końcowego zaliczenia22
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Zaliczenie przedmiotu1
A-W-5Studiowanie literatury tematu25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje na zajęciach audytoryjnych)
M-3Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych
M-4Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C03_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków agrometeorologicznych mających znaczenie dla produkcji rolniczej.
ROL_1A_W08C-1T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C03_U01
Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych
ROL_1A_U01C-1, C-2T-A-3, T-A-1, T-A-4M-4S-1
ROL_1A_C03_U02
Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu
ROL_1A_U13C-1, C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C03_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K04C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C03_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków agrometeorologicznych mających znaczenie dla produkcji rolniczej.
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C03_U01
Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych
2,0
3,0Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C03_U02
Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu
2,0
3,0Student potrafi przedstawić w sposób graficzny w ograniczonym zakresie omawiany element lub zjawisko atmosferyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C03_K01
Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym
2,0
3,0Student ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997, 2
  2. Koźmiński C., Michalska B3, Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Szczecin, 2008, 3

Literatura dodatkowa

  1. red. Koźmiński C., Michalska B, Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
  2. red. nauk. Koźmiński C., Michalska B., Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
  3. red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza., AR Szczecin, US Szczecin, Szczecin, 2004, 1
  4. red. Koźmiński C., Klimat Polski - mapa ścienna, AR Szczecin, Szczecin, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.1
T-A-2Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię.1
T-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.2
T-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza oraz opadów atmosferycznych2
T-A-57. Ocena stopnia zagrożenia różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne.2
T-A-68. Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz przepływ promieniowania przez środowisko roślinne1
T-W-2Wymiana ciepła i wilgoci pomiędzy powierzchnią czynną i atmosferą2
T-W-3Przepływ wody i wilgoci przez system gleba-roślina-atmosfera. Podstawowe wiadomości z meteorologii synoptycznej2
T-W-4Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji2
T-W-5Czynniki klimatotwórcze, warunki agroklimatyczne Polski2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych9
A-A-2Zaliczenie części praktycznej ćwiczeń3
A-A-3opracowania graficzne10
A-A-4Przygotowanie prezentacji8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Praca własna, przygotowanie do końcowego zaliczenia22
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Zaliczenie przedmiotu1
A-W-5Studiowanie literatury tematu25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C03_W01Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków agrometeorologicznych mających znaczenie dla produkcji rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W08Ma podstawową wiedzę z zakresu klimatycznych i pogodowych uwarunkowań produkcji rolniczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczjących produkcję rolniczą
Treści programoweT-W-4Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji
T-W-2Wymiana ciepła i wilgoci pomiędzy powierzchnią czynną i atmosferą
T-W-5Czynniki klimatotwórcze, warunki agroklimatyczne Polski
T-W-1Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz przepływ promieniowania przez środowisko roślinne
T-W-3Przepływ wody i wilgoci przez system gleba-roślina-atmosfera. Podstawowe wiadomości z meteorologii synoptycznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę o elementach i zjawiskach meteorologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C03_U01Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, przetwarzania i wykorzystywania informacji o zróżnicowanej formie i pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczjących produkcję rolniczą
C-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiaru elementów i zjawisk pogodowych
Treści programoweT-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.
T-A-11. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.
T-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza oraz opadów atmosferycznych
Metody nauczaniaM-4Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian okresowy z wiedzy zdobytej na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C03_U02Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczjących produkcję rolniczą
C-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiaru elementów i zjawisk pogodowych
Treści programoweT-A-33. Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych.
T-A-2Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię.
T-A-11. Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych.
T-A-44. Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza oraz opadów atmosferycznych
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - pokaz, graficzne opracowanie danych meteorologicznych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przedstawić w sposób graficzny w ograniczonym zakresie omawiany element lub zjawisko atmosferyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C03_K01Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K04Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczjących produkcję rolniczą
C-2Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiaru elementów i zjawisk pogodowych
Treści programoweT-W-4Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji
T-W-2Wymiana ciepła i wilgoci pomiędzy powierzchnią czynną i atmosferą
T-W-1Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz przepływ promieniowania przez środowisko roślinne
T-W-3Przepływ wody i wilgoci przez system gleba-roślina-atmosfera. Podstawowe wiadomości z meteorologii synoptycznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0