Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Szczepionki mikrobiologiczne stosowane w rolnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szczepionki mikrobiologiczne stosowane w rolnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 9 1,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 6 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy mikrobiologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie bioróżnorodności mikrobiologicznej, znaczenia mikroorganizmów dla rolnictwa i praktyczych możliwości wykorzystania drobnoustrojów w ochronie roślin oraz jako sposobu zwiększania plonów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bakterie stymulujące wzrost i rozwój roślin (Plant Growth Promoting Bacteria) - zakres stosowania i perspektywy dla rolnictwa.1
T-A-2Mechanizmy działania bakterii z grupy PGPB. PGPB w praktyce rolniczej.2
T-A-3Ekologiczne i gospodarcze znaczenie symbioz.2
T-A-4Technologia EM (Efektywne Mikroorganizmy) w uprawie roślin i hodowli.1
6
wykłady
T-W-1Podstawy biotechnologii w rolnictwie.1
T-W-2Bioróżnorodność mikrobiologiczna. Mikroorganizmy istotne dla rolnictwa.2
T-W-3Elementy ekologii mikroorganizmów.1
T-W-4Integrowana ochrona roślin - zasady, kierunki i aspekty prawne rozwoju praktycznej ochrony roślin. Bakulowirusy, bakterie i grzyby stosowane w biologicznej ochronie roślin.1
T-W-5Szczepionki mikrobiologiczne - wytwarzanie i zastosowanie. Mechanizmy stymulacji wzrostu i rozwoju roślin.1
T-W-6Szczepionki bakteryjne - wykorzystanie w praktyce rolniczej symbiotycznych i wolnożyjących asymilatorów azotu.2
T-W-7Mikoryza - rodzaje, rola i funkcja. Szczepionki mikoryzowe stymulujące wzrost i rozwój roślin oraz stosowane w ochronie roślin.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie prezentacji.9
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu9
A-A-4Konsultacje.2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu podanej przez prowadzącego.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Multimedialny wykład informacyjny.
M-2Prezentacja.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.
S-2Ocena formująca: Kolokwium.
S-3Ocena podsumowująca: Test.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O09 -2_W01
Student ma wiedze w zakresie znaczenia mikroorganizmów dla rolnictwa i rodzajów szczepionek mikrobiologicznych wykorzystywanych w praktyce rolniczej.
ROL_1A_W05C-1T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O09 -2_U01
Student potrafi ocenic jaki rodzaj szczepionki mikrobiologicznej należy stosować w celu zwiększenia plonowania roślin lub też ochrony roślin.
ROL_1A_U10C-1T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O09 -2_K01
Student ma świadomość konieczności produkcji żywności zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i istnienia możliwości wykorzystywania w tym celu mikroorganizmów .
ROL_1A_K04, ROL_1A_K05, ROL_1A_K06C-1T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O09 -2_W01
Student ma wiedze w zakresie znaczenia mikroorganizmów dla rolnictwa i rodzajów szczepionek mikrobiologicznych wykorzystywanych w praktyce rolniczej.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy odnośnie znaczenia mikroorganizmów dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz możliwości wykorzystania ich do ochrony roślin.
3,0Student ma podstawową wiedzę odnośnie znaczenia mikroorganizmów dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz możliwości wykorzystania ich do ochrony roślin.
3,5Student ma podstawową wiedzę odnośnie znaczenia mikroorganizmów dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz możliwości wykorzystania ich do ochrony roślin.
4,0Student ma pszerzoną wiedzę odnośnie znaczenia mikroorganizmów dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz możliwości wykorzystania ich do ochrony roślin.
4,5Student ma poszerzoną wiedzę odnośnie znaczenia mikroorganizmów dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz możliwości wykorzystania ich do ochrony roślin.
5,0Student ma szeroką wiedzę odnośnie znaczenia mikroorganizmów dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz możliwości wykorzystania ich do ochrony roślin.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O09 -2_U01
Student potrafi ocenic jaki rodzaj szczepionki mikrobiologicznej należy stosować w celu zwiększenia plonowania roślin lub też ochrony roślin.
2,0
3,0Student potrafi dopasować odpowiedni rodzaj poznanych szczepionek mikrobiologicznych w zależności od aktualnych potrzeb rośliny, bez umiejętności scharakteryzowania mechanizmów ich działania,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O09 -2_K01
Student ma świadomość konieczności produkcji żywności zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i istnienia możliwości wykorzystywania w tym celu mikroorganizmów .
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość roli szczepionek mikrobiologicznych w praktyce rolniczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Schlegel H.G., Mikrobiologia ogólna, PWN, Warszawa, 2008
  2. Salyers A.A., Whitt D.D., Mikrobiologia. Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko., PWN, Warszawa, 2003
  3. Muller G, Podstawy mikrobiologii żywności., WNT, Warszawa, 1990
  4. Gołębiowska J., Mikrobiologia rolnicza., PWRiL, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Paul E.A., Clark F.E., Mikrobiologia i biochemia gleb., UMCS, Lublin, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bakterie stymulujące wzrost i rozwój roślin (Plant Growth Promoting Bacteria) - zakres stosowania i perspektywy dla rolnictwa.1
T-A-2Mechanizmy działania bakterii z grupy PGPB. PGPB w praktyce rolniczej.2
T-A-3Ekologiczne i gospodarcze znaczenie symbioz.2
T-A-4Technologia EM (Efektywne Mikroorganizmy) w uprawie roślin i hodowli.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy biotechnologii w rolnictwie.1
T-W-2Bioróżnorodność mikrobiologiczna. Mikroorganizmy istotne dla rolnictwa.2
T-W-3Elementy ekologii mikroorganizmów.1
T-W-4Integrowana ochrona roślin - zasady, kierunki i aspekty prawne rozwoju praktycznej ochrony roślin. Bakulowirusy, bakterie i grzyby stosowane w biologicznej ochronie roślin.1
T-W-5Szczepionki mikrobiologiczne - wytwarzanie i zastosowanie. Mechanizmy stymulacji wzrostu i rozwoju roślin.1
T-W-6Szczepionki bakteryjne - wykorzystanie w praktyce rolniczej symbiotycznych i wolnożyjących asymilatorów azotu.2
T-W-7Mikoryza - rodzaje, rola i funkcja. Szczepionki mikoryzowe stymulujące wzrost i rozwój roślin oraz stosowane w ochronie roślin.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Przygotowanie prezentacji.9
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu9
A-A-4Konsultacje.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu podanej przez prowadzącego.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O09 -2_W01Student ma wiedze w zakresie znaczenia mikroorganizmów dla rolnictwa i rodzajów szczepionek mikrobiologicznych wykorzystywanych w praktyce rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W05Zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do gleby, produkcji rolniczej, stosowania pestycydów oraz naturalnych ekosystemów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie bioróżnorodności mikrobiologicznej, znaczenia mikroorganizmów dla rolnictwa i praktyczych możliwości wykorzystania drobnoustrojów w ochronie roślin oraz jako sposobu zwiększania plonów.
Treści programoweT-A-4Technologia EM (Efektywne Mikroorganizmy) w uprawie roślin i hodowli.
T-A-3Ekologiczne i gospodarcze znaczenie symbioz.
T-A-2Mechanizmy działania bakterii z grupy PGPB. PGPB w praktyce rolniczej.
T-W-1Podstawy biotechnologii w rolnictwie.
T-W-5Szczepionki mikrobiologiczne - wytwarzanie i zastosowanie. Mechanizmy stymulacji wzrostu i rozwoju roślin.
T-W-7Mikoryza - rodzaje, rola i funkcja. Szczepionki mikoryzowe stymulujące wzrost i rozwój roślin oraz stosowane w ochronie roślin.
T-W-6Szczepionki bakteryjne - wykorzystanie w praktyce rolniczej symbiotycznych i wolnożyjących asymilatorów azotu.
T-W-3Elementy ekologii mikroorganizmów.
T-W-2Bioróżnorodność mikrobiologiczna. Mikroorganizmy istotne dla rolnictwa.
T-W-4Integrowana ochrona roślin - zasady, kierunki i aspekty prawne rozwoju praktycznej ochrony roślin. Bakulowirusy, bakterie i grzyby stosowane w biologicznej ochronie roślin.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny.
M-2Prezentacja.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy odnośnie znaczenia mikroorganizmów dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz możliwości wykorzystania ich do ochrony roślin.
3,0Student ma podstawową wiedzę odnośnie znaczenia mikroorganizmów dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz możliwości wykorzystania ich do ochrony roślin.
3,5Student ma podstawową wiedzę odnośnie znaczenia mikroorganizmów dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz możliwości wykorzystania ich do ochrony roślin.
4,0Student ma pszerzoną wiedzę odnośnie znaczenia mikroorganizmów dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz możliwości wykorzystania ich do ochrony roślin.
4,5Student ma poszerzoną wiedzę odnośnie znaczenia mikroorganizmów dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz możliwości wykorzystania ich do ochrony roślin.
5,0Student ma szeroką wiedzę odnośnie znaczenia mikroorganizmów dla prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin oraz możliwości wykorzystania ich do ochrony roślin.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O09 -2_U01Student potrafi ocenic jaki rodzaj szczepionki mikrobiologicznej należy stosować w celu zwiększenia plonowania roślin lub też ochrony roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U10Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników biotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie bioróżnorodności mikrobiologicznej, znaczenia mikroorganizmów dla rolnictwa i praktyczych możliwości wykorzystania drobnoustrojów w ochronie roślin oraz jako sposobu zwiększania plonów.
Treści programoweT-A-4Technologia EM (Efektywne Mikroorganizmy) w uprawie roślin i hodowli.
T-A-3Ekologiczne i gospodarcze znaczenie symbioz.
T-A-1Bakterie stymulujące wzrost i rozwój roślin (Plant Growth Promoting Bacteria) - zakres stosowania i perspektywy dla rolnictwa.
T-A-2Mechanizmy działania bakterii z grupy PGPB. PGPB w praktyce rolniczej.
T-W-5Szczepionki mikrobiologiczne - wytwarzanie i zastosowanie. Mechanizmy stymulacji wzrostu i rozwoju roślin.
T-W-7Mikoryza - rodzaje, rola i funkcja. Szczepionki mikoryzowe stymulujące wzrost i rozwój roślin oraz stosowane w ochronie roślin.
T-W-6Szczepionki bakteryjne - wykorzystanie w praktyce rolniczej symbiotycznych i wolnożyjących asymilatorów azotu.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny.
M-2Prezentacja.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dopasować odpowiedni rodzaj poznanych szczepionek mikrobiologicznych w zależności od aktualnych potrzeb rośliny, bez umiejętności scharakteryzowania mechanizmów ich działania,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_O09 -2_K01Student ma świadomość konieczności produkcji żywności zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i istnienia możliwości wykorzystywania w tym celu mikroorganizmów .
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K04Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie bioróżnorodności mikrobiologicznej, znaczenia mikroorganizmów dla rolnictwa i praktyczych możliwości wykorzystania drobnoustrojów w ochronie roślin oraz jako sposobu zwiększania plonów.
Treści programoweT-A-4Technologia EM (Efektywne Mikroorganizmy) w uprawie roślin i hodowli.
T-A-3Ekologiczne i gospodarcze znaczenie symbioz.
T-A-1Bakterie stymulujące wzrost i rozwój roślin (Plant Growth Promoting Bacteria) - zakres stosowania i perspektywy dla rolnictwa.
T-A-2Mechanizmy działania bakterii z grupy PGPB. PGPB w praktyce rolniczej.
T-W-1Podstawy biotechnologii w rolnictwie.
T-W-5Szczepionki mikrobiologiczne - wytwarzanie i zastosowanie. Mechanizmy stymulacji wzrostu i rozwoju roślin.
T-W-7Mikoryza - rodzaje, rola i funkcja. Szczepionki mikoryzowe stymulujące wzrost i rozwój roślin oraz stosowane w ochronie roślin.
T-W-6Szczepionki bakteryjne - wykorzystanie w praktyce rolniczej symbiotycznych i wolnożyjących asymilatorów azotu.
T-W-3Elementy ekologii mikroorganizmów.
T-W-2Bioróżnorodność mikrobiologiczna. Mikroorganizmy istotne dla rolnictwa.
T-W-4Integrowana ochrona roślin - zasady, kierunki i aspekty prawne rozwoju praktycznej ochrony roślin. Bakulowirusy, bakterie i grzyby stosowane w biologicznej ochronie roślin.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny.
M-2Prezentacja.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium.
S-1Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość roli szczepionek mikrobiologicznych w praktyce rolniczej.
3,5
4,0
4,5
5,0