Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Żywienie roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 25 1,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy gleboznawstwa, fizjologii roślin i chemii nieorganicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta zasad żywienia i wpływu nawozów na prawidłowy wzrost, rozwój i jakość roślin ogrodniczych
C-2Poznanie gleb oraz podłoży ogrodniczych jako źródła składników pokarmowych. Umiejętność doboru komponentów do sporządzenia podłoży.
C-3Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzania, określenia i właściwości mieszanek nawozowych stosowanych w ogrodnictwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady pobierania reprezentatywnych próbek gleby z upraw polowych, sadów, rabat, podłoży z upraw szklarniowych oraz hydroponik.2
T-A-2Omówienie klas zasobności gleb w makro- i mikroskładniki. Oznaczanie przyswajalnego fosforu w glebie metodą Egnera-Riehma.2
T-A-3Metoda oznaczania azotu w glebie i podłożach ogrodniczych (destylacyjna).1
T-A-4Wyznaczenie krzywej neutralizacji oraz oznaczenie zasolenia gleb i ziem ogrodniczych.1
T-A-5Demonstracja próbek nawozów mineralnych, organicznych i naturalnych2
T-A-6Komputerowe doradztwo stosowane w nawożeniu roślin ogrodniczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń.2
10
wykłady
T-W-1Podstawowe prawa w żywieniu roślin. Ustawa o nawozach i nawożeniu.2
T-W-2Gleba i podłoża jako główne źródło składników pokarmowych (makro- i mikroskładniki) dla roślin.3
T-W-3Charakterystyka nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych, ich podział oraz zasady stosowania i przechowywania. Obliczanie dawek nawozowych2
T-W-4Produkcja, stosowanie i przechowywanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych.2
T-W-5Podłoża pochodzenia organicznego i mineralnego oraz syntetyczne w uprawie roślin ogrodniczych pod osłonami.1
T-W-6Efektywność i opłacalność nawożenia2
T-W-7Wykorzystanie odpadów przemysłowych i komunalnych w ogrodnictwie. Negatywne i pozytywne skutki stosowania nawożenia.3
T-W-8Określenie i obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych. Dokamianie dolistne roślin3
T-W-9Metody pobierania próbek roślin ogrodniczych oraz przygotowanie ich do analiz chemicznych. Mineralizacja na "sucho" materiału roślinnego. Ocena stanu odżywiania roślin.3
T-W-10Technologia nawożenia wybranych roślin ogrodniczych.3
T-W-11Pisemne zaliczenie wykładów1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2wykonanie projektu nawozowego gospodarstwa ogrodniczego4
A-A-3dokończenie sprawaozdań z ćwiczeń oraz samodzielne studiowanie literatury przedmiotowej8
A-A-4konsultacje6
A-A-5przygotowanie prezentacji2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2udział w konsultacjach dotyczących zagadnień realizowaneho przedmiotu1
A-W-3samodzielne przygotowanie do zaliczenia przredmiotu, studiowanie literatury przedmiotowej2
A-W-4przygotowanie na kolokwium2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców, odpadów)
M-3Metody praktyczne (rozpoznawanie nawozów, interpretacja wyników i wyciągnięcie wniosków, opanowanie obsługi programu komputerowego stosownego w doradztwie nawozowym roślin ogrodniczych, zasada działania i obsługa aparatu do absorpcji atomowej ASA)
M-4Opracowanie projektu nawozowego gospodarstwa ogrodniczego
M-5Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-6Samodzielene studiowanie fachowej literatury

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzenia w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejetności organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykladów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O01-Ż_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu żywienia roślin ogrodniczych. Zna ich wymagania nawozowe i pokarmowe. Zna właściwości fizycznochemiczne gleb i podłoży w celu wykorzystania ich jako główne źródło zawartości ogólnej i form przyswajalnych makroskąłdników dla roślin ogrodniczych. Posiada wiedzę na temat wpływu uprawy i nawożenia na wielkość plonu oraz jakość podstawowych roślin ogrodniczych z uwzględnieniem czynników środowiska wpływających na ich wzrost i rozwój. Posiada wiedzę posługiwania się s programem komputerowym do ustalania potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych.
OG_1A_W09C-1, C-2T-W-1, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-4, M-5, M-6S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O01-Ż_U01
Potrafi pobierać i przygotować próby glebowe i roślinne do analiz chemicznych. Zna podstawowe metody analiz chemicznych. Interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski. Potrafi wykonać projekt nawozowy dla gospodarstwa ogrodniczego
OG_1A_U08, OG_1A_U09, OG_1A_U11C-1, C-3T-W-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-4, M-6, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O01-Ż_K01
Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje
OG_1A_K04C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-A-6M-1, M-2S-1
OG_1A_O01-Ż_K02
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej
OG_1A_K06C-3T-A-5, T-A-2, T-A-3M-4, M-6, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O01-Ż_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu żywienia roślin ogrodniczych. Zna ich wymagania nawozowe i pokarmowe. Zna właściwości fizycznochemiczne gleb i podłoży w celu wykorzystania ich jako główne źródło zawartości ogólnej i form przyswajalnych makroskąłdników dla roślin ogrodniczych. Posiada wiedzę na temat wpływu uprawy i nawożenia na wielkość plonu oraz jakość podstawowych roślin ogrodniczych z uwzględnieniem czynników środowiska wpływających na ich wzrost i rozwój. Posiada wiedzę posługiwania się s programem komputerowym do ustalania potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakrsu oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz zna ich potrzeby nawozowe i pokarmowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O01-Ż_U01
Potrafi pobierać i przygotować próby glebowe i roślinne do analiz chemicznych. Zna podstawowe metody analiz chemicznych. Interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski. Potrafi wykonać projekt nawozowy dla gospodarstwa ogrodniczego
2,0
3,0Student posiada minimalne umiejętności z zakresu oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz ich potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O01-Ż_K01
Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_O01-Ż_K02
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Nużyński, Nawożenie roślin ogrodniczych, Akademia Rolnicza, Lublin, 2003, II
  2. S. Krzebietke, Z. Benedyka, Nawożenie roślin ogrodniczych. Zeszyt do ćwiczeń, UWM w Olsztynie, Olsztyn, 2006, I
  3. M. Czekalski, Uprawa roślin ozdobnych, Akademia Rolnicza, Poznań, 2005, I
  4. Nurzyński J. (redaktor), Przewodnik do cwiczeń z uprawy roli i nawozenia roślin ogrodniczych, Wyd. SGGW, Warszawa, 2019
  5. Komosa A., Żywienie roślin ogrodniczych. Podstawy i perspektywy, PWRiL, Poznań, 2012

Literatura dodatkowa

  1. E. Krzywy-Gawrońska, Analiza chemiczna gleb, nawozów i roślin, Akadamia Rolnicza, Szczecin, 2007, I
  2. E. Krzywy, Żywienie roślin, Akadamia Rolnicza, Szczecin, 2007, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady pobierania reprezentatywnych próbek gleby z upraw polowych, sadów, rabat, podłoży z upraw szklarniowych oraz hydroponik.2
T-A-2Omówienie klas zasobności gleb w makro- i mikroskładniki. Oznaczanie przyswajalnego fosforu w glebie metodą Egnera-Riehma.2
T-A-3Metoda oznaczania azotu w glebie i podłożach ogrodniczych (destylacyjna).1
T-A-4Wyznaczenie krzywej neutralizacji oraz oznaczenie zasolenia gleb i ziem ogrodniczych.1
T-A-5Demonstracja próbek nawozów mineralnych, organicznych i naturalnych2
T-A-6Komputerowe doradztwo stosowane w nawożeniu roślin ogrodniczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe prawa w żywieniu roślin. Ustawa o nawozach i nawożeniu.2
T-W-2Gleba i podłoża jako główne źródło składników pokarmowych (makro- i mikroskładniki) dla roślin.3
T-W-3Charakterystyka nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych, ich podział oraz zasady stosowania i przechowywania. Obliczanie dawek nawozowych2
T-W-4Produkcja, stosowanie i przechowywanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych.2
T-W-5Podłoża pochodzenia organicznego i mineralnego oraz syntetyczne w uprawie roślin ogrodniczych pod osłonami.1
T-W-6Efektywność i opłacalność nawożenia2
T-W-7Wykorzystanie odpadów przemysłowych i komunalnych w ogrodnictwie. Negatywne i pozytywne skutki stosowania nawożenia.3
T-W-8Określenie i obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych. Dokamianie dolistne roślin3
T-W-9Metody pobierania próbek roślin ogrodniczych oraz przygotowanie ich do analiz chemicznych. Mineralizacja na "sucho" materiału roślinnego. Ocena stanu odżywiania roślin.3
T-W-10Technologia nawożenia wybranych roślin ogrodniczych.3
T-W-11Pisemne zaliczenie wykładów1
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2wykonanie projektu nawozowego gospodarstwa ogrodniczego4
A-A-3dokończenie sprawaozdań z ćwiczeń oraz samodzielne studiowanie literatury przedmiotowej8
A-A-4konsultacje6
A-A-5przygotowanie prezentacji2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2udział w konsultacjach dotyczących zagadnień realizowaneho przedmiotu1
A-W-3samodzielne przygotowanie do zaliczenia przredmiotu, studiowanie literatury przedmiotowej2
A-W-4przygotowanie na kolokwium2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O01-Ż_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu żywienia roślin ogrodniczych. Zna ich wymagania nawozowe i pokarmowe. Zna właściwości fizycznochemiczne gleb i podłoży w celu wykorzystania ich jako główne źródło zawartości ogólnej i form przyswajalnych makroskąłdników dla roślin ogrodniczych. Posiada wiedzę na temat wpływu uprawy i nawożenia na wielkość plonu oraz jakość podstawowych roślin ogrodniczych z uwzględnieniem czynników środowiska wpływających na ich wzrost i rozwój. Posiada wiedzę posługiwania się s programem komputerowym do ustalania potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W09student ma wiedzę z zakresu żywienia roślin ogrodniczych, wpływu nawożenia organicznego i mineralnego na glebę i środowisko naturalne
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta zasad żywienia i wpływu nawozów na prawidłowy wzrost, rozwój i jakość roślin ogrodniczych
C-2Poznanie gleb oraz podłoży ogrodniczych jako źródła składników pokarmowych. Umiejętność doboru komponentów do sporządzenia podłoży.
Treści programoweT-W-1Podstawowe prawa w żywieniu roślin. Ustawa o nawozach i nawożeniu.
T-A-5Demonstracja próbek nawozów mineralnych, organicznych i naturalnych
T-A-1Zasady pobierania reprezentatywnych próbek gleby z upraw polowych, sadów, rabat, podłoży z upraw szklarniowych oraz hydroponik.
T-A-2Omówienie klas zasobności gleb w makro- i mikroskładniki. Oznaczanie przyswajalnego fosforu w glebie metodą Egnera-Riehma.
T-A-3Metoda oznaczania azotu w glebie i podłożach ogrodniczych (destylacyjna).
T-A-4Wyznaczenie krzywej neutralizacji oraz oznaczenie zasolenia gleb i ziem ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców, odpadów)
M-4Opracowanie projektu nawozowego gospodarstwa ogrodniczego
M-5Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-6Samodzielene studiowanie fachowej literatury
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykladów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakrsu oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz zna ich potrzeby nawozowe i pokarmowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O01-Ż_U01Potrafi pobierać i przygotować próby glebowe i roślinne do analiz chemicznych. Zna podstawowe metody analiz chemicznych. Interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski. Potrafi wykonać projekt nawozowy dla gospodarstwa ogrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
OG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
OG_1A_U11student potrafi zdiagnozować zasobność gleb i podłoży ogrodniczych, posługuje się metodami oceny stanu odżywienia roślin, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roślin ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta zasad żywienia i wpływu nawozów na prawidłowy wzrost, rozwój i jakość roślin ogrodniczych
C-3Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzania, określenia i właściwości mieszanek nawozowych stosowanych w ogrodnictwie
Treści programoweT-W-4Produkcja, stosowanie i przechowywanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych.
T-A-5Demonstracja próbek nawozów mineralnych, organicznych i naturalnych
T-A-1Zasady pobierania reprezentatywnych próbek gleby z upraw polowych, sadów, rabat, podłoży z upraw szklarniowych oraz hydroponik.
T-A-2Omówienie klas zasobności gleb w makro- i mikroskładniki. Oznaczanie przyswajalnego fosforu w glebie metodą Egnera-Riehma.
T-A-3Metoda oznaczania azotu w glebie i podłożach ogrodniczych (destylacyjna).
T-A-4Wyznaczenie krzywej neutralizacji oraz oznaczenie zasolenia gleb i ziem ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-4Opracowanie projektu nawozowego gospodarstwa ogrodniczego
M-6Samodzielene studiowanie fachowej literatury
M-3Metody praktyczne (rozpoznawanie nawozów, interpretacja wyników i wyciągnięcie wniosków, opanowanie obsługi programu komputerowego stosownego w doradztwie nawozowym roślin ogrodniczych, zasada działania i obsługa aparatu do absorpcji atomowej ASA)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykladów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzenia w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejetności organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada minimalne umiejętności z zakresu oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz ich potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O01-Ż_K01Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta zasad żywienia i wpływu nawozów na prawidłowy wzrost, rozwój i jakość roślin ogrodniczych
Treści programoweT-W-3Charakterystyka nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych, ich podział oraz zasady stosowania i przechowywania. Obliczanie dawek nawozowych
T-W-1Podstawowe prawa w żywieniu roślin. Ustawa o nawozach i nawożeniu.
T-W-4Produkcja, stosowanie i przechowywanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych.
T-A-6Komputerowe doradztwo stosowane w nawożeniu roślin ogrodniczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców, odpadów)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzenia w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejetności organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O01-Ż_K02Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K06student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcja ogrodniczą
Cel przedmiotuC-3Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzania, określenia i właściwości mieszanek nawozowych stosowanych w ogrodnictwie
Treści programoweT-A-5Demonstracja próbek nawozów mineralnych, organicznych i naturalnych
T-A-2Omówienie klas zasobności gleb w makro- i mikroskładniki. Oznaczanie przyswajalnego fosforu w glebie metodą Egnera-Riehma.
T-A-3Metoda oznaczania azotu w glebie i podłożach ogrodniczych (destylacyjna).
Metody nauczaniaM-4Opracowanie projektu nawozowego gospodarstwa ogrodniczego
M-6Samodzielene studiowanie fachowej literatury
M-3Metody praktyczne (rozpoznawanie nawozów, interpretacja wyników i wyciągnięcie wniosków, opanowanie obsługi programu komputerowego stosownego w doradztwie nawozowym roślin ogrodniczych, zasada działania i obsługa aparatu do absorpcji atomowej ASA)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykladów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
3,5
4,0
4,5
5,0