Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Opakowania żywności - podział, funkcje i bezpieczeństwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł Opakowania żywności
Przedmiot Opakowania żywności - podział, funkcje i bezpieczeństwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedzę o procesach zachodzących w surowcach i produktach żywnościowych
W-2Student zna zagadnienia z zakresu przechowalnictwa produktów żywnościowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi wiedzy o rodzajach opakowań i ich funkcjach oraz wymaganiach jakim powinny odpowiadać w świetle regulacji prawnych i przeznaczenia
C-2Zaznajomienie studenta ze wskaźnikami jakości opakowań oraz oceną skuteczności w pełnieniu funkcji ochronnej dla zawartego w nim produktu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza informacji zawartych na opakowaniach różnych produktów dostępnych w handlu w świetle wymagań zawartych w przepisach2
T-A-2Mikrobiologiczny stan opakowań a jakość produktu.3
T-A-3Opakowania o aktywności antymikrobiologicznej1
T-A-4Ocena wybranych właściwości opakowań i ich wpływu na cechy opakowanego produktu3
T-A-5Gospodarka opakowaniami a ochrona środowiska1
10
wykłady
T-W-1Definicja opakowania i oraz charakterystyka funkcji opakowań.2
T-W-2Podział opakowań w oparciu o kryteria podstawowe (przeznaczenie, materiał, konstrukcja) z uwzglednieniem zasad doboru opakowań.5
T-W-3Bezpieczeństwo opakowań - regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa zdrowotnego, znakowania opakowań i informacji na opakowaniach.3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2opracowanie sprawozdań z ćwiczeń5
A-A-3studiowanie zalecanej literatury5
A-A-4przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń10
30
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładach10
A-W-2studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2praktyczna ocena niektórych właściwości opakowań i formułowanie wniosków
M-3dyskusja dydaktyczna związna z omawianym zagadnieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena wykonania poleconych zadań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O12-O1_W01
Student ma wiedzę o rodzajach, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać opakowania przeznaczone dla produktów żywnościowych przetworzonych i przechowywanych
OG_1A_W19C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-3M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O12-O1_U01
Student potrafi analizować jakość opakowań oraz ich zgodność z wymaganiami i przeznaczeniem
OG_1A_U06C-2T-A-1, T-A-2, T-A-4M-1, M-3, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O12-O1_K01
Student ma świadomość opowiedzialności za właściwy dobór opakowań do żywności, ich wpływu na jakość opakowanych produktów oraz znaczenia odpadów opakowaniowych dla środowiska naturalnego
OG_1A_K03C-1T-W-3, T-W-2, T-A-4, T-A-5M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-3
OG_1A_O12-O1_K02
Student wie o znaczeniu właściwości opakowań dla bezpieczeństwa produktu, uzytkownika i środowiska
OG_1A_K04C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O12-O1_W01
Student ma wiedzę o rodzajach, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać opakowania przeznaczone dla produktów żywnościowych przetworzonych i przechowywanych
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę o rodzajach, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać opakowania przeznaczone dla produktow zywnościowych prztworzonych i przechowywanych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O12-O1_U01
Student potrafi analizować jakość opakowań oraz ich zgodność z wymaganiami i przeznaczeniem
2,0
3,0student dostatecznie potrafi analizować jakość opakowań oraz ich zgodność z wymaganiami i przeznaczeniem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O12-O1_K01
Student ma świadomość opowiedzialności za właściwy dobór opakowań do żywności, ich wpływu na jakość opakowanych produktów oraz znaczenia odpadów opakowaniowych dla środowiska naturalnego
2,0
3,0student ma dostateczną świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór opakowań do żywności, ich wpływu na jakość opakowanego produktu oraz znaczenia odpadów opakowaniowych dla stanu środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_O12-O1_K02
Student wie o znaczeniu właściwości opakowań dla bezpieczeństwa produktu, uzytkownika i środowiska
2,0
3,0student wykazuje dostateczną świadomość znaczenia właściwości opakowań dla bezpieczeństwa żywności, użytkownika i środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czerniawski B., Michniewicz J., Opakowania żywności, AGRO Food Technology, Czeladź, 1998
  2. Liśińska-Kuśnierz M., Ucherek M., Współczesne opakowania, Wyd. Naukowe Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności, Kraków, 2003
  3. Lisińska-Kuśnierz M., Ucherek M., Postęp techniczny w opakowalnictwie, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Kraków, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Kubera H., Korzeniowski A., Tendencje rozwojowe w przemyśle opakowań, Przemysł Spożywczy, 2000, 8, str. 3-5
  2. Żakowska H., Znakowanie opakowań związane z wymaganiami ekologicznymi., Przemysł Spożywczy, 2000, 8, str. 6-8

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza informacji zawartych na opakowaniach różnych produktów dostępnych w handlu w świetle wymagań zawartych w przepisach2
T-A-2Mikrobiologiczny stan opakowań a jakość produktu.3
T-A-3Opakowania o aktywności antymikrobiologicznej1
T-A-4Ocena wybranych właściwości opakowań i ich wpływu na cechy opakowanego produktu3
T-A-5Gospodarka opakowaniami a ochrona środowiska1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja opakowania i oraz charakterystyka funkcji opakowań.2
T-W-2Podział opakowań w oparciu o kryteria podstawowe (przeznaczenie, materiał, konstrukcja) z uwzglednieniem zasad doboru opakowań.5
T-W-3Bezpieczeństwo opakowań - regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa zdrowotnego, znakowania opakowań i informacji na opakowaniach.3
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2opracowanie sprawozdań z ćwiczeń5
A-A-3studiowanie zalecanej literatury5
A-A-4przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładach10
A-W-2studiowanie zalecanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O12-O1_W01Student ma wiedzę o rodzajach, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać opakowania przeznaczone dla produktów żywnościowych przetworzonych i przechowywanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W19student ma wiedzę w zakresie technologii przechowywania i przetwarzania produktów ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi wiedzy o rodzajach opakowań i ich funkcjach oraz wymaganiach jakim powinny odpowiadać w świetle regulacji prawnych i przeznaczenia
Treści programoweT-W-1Definicja opakowania i oraz charakterystyka funkcji opakowań.
T-W-3Bezpieczeństwo opakowań - regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa zdrowotnego, znakowania opakowań i informacji na opakowaniach.
T-W-2Podział opakowań w oparciu o kryteria podstawowe (przeznaczenie, materiał, konstrukcja) z uwzglednieniem zasad doboru opakowań.
T-A-1Analiza informacji zawartych na opakowaniach różnych produktów dostępnych w handlu w świetle wymagań zawartych w przepisach
T-A-3Opakowania o aktywności antymikrobiologicznej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna związna z omawianym zagadnieniem
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę o rodzajach, funkcjach i wymaganiach jakim powinny odpowiadać opakowania przeznaczone dla produktow zywnościowych prztworzonych i przechowywanych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O12-O1_U01Student potrafi analizować jakość opakowań oraz ich zgodność z wymaganiami i przeznaczeniem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie studenta ze wskaźnikami jakości opakowań oraz oceną skuteczności w pełnieniu funkcji ochronnej dla zawartego w nim produktu
Treści programoweT-A-1Analiza informacji zawartych na opakowaniach różnych produktów dostępnych w handlu w świetle wymagań zawartych w przepisach
T-A-2Mikrobiologiczny stan opakowań a jakość produktu.
T-A-4Ocena wybranych właściwości opakowań i ich wpływu na cechy opakowanego produktu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna związna z omawianym zagadnieniem
M-2praktyczna ocena niektórych właściwości opakowań i formułowanie wniosków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena wykonania poleconych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dostatecznie potrafi analizować jakość opakowań oraz ich zgodność z wymaganiami i przeznaczeniem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O12-O1_K01Student ma świadomość opowiedzialności za właściwy dobór opakowań do żywności, ich wpływu na jakość opakowanych produktów oraz znaczenia odpadów opakowaniowych dla środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi wiedzy o rodzajach opakowań i ich funkcjach oraz wymaganiach jakim powinny odpowiadać w świetle regulacji prawnych i przeznaczenia
Treści programoweT-W-3Bezpieczeństwo opakowań - regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa zdrowotnego, znakowania opakowań i informacji na opakowaniach.
T-W-2Podział opakowań w oparciu o kryteria podstawowe (przeznaczenie, materiał, konstrukcja) z uwzglednieniem zasad doboru opakowań.
T-A-4Ocena wybranych właściwości opakowań i ich wpływu na cechy opakowanego produktu
T-A-5Gospodarka opakowaniami a ochrona środowiska
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna związna z omawianym zagadnieniem
M-2praktyczna ocena niektórych właściwości opakowań i formułowanie wniosków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena wykonania poleconych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma dostateczną świadomość odpowiedzialności za właściwy dobór opakowań do żywności, ich wpływu na jakość opakowanego produktu oraz znaczenia odpadów opakowaniowych dla stanu środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O12-O1_K02Student wie o znaczeniu właściwości opakowań dla bezpieczeństwa produktu, uzytkownika i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi wiedzy o rodzajach opakowań i ich funkcjach oraz wymaganiach jakim powinny odpowiadać w świetle regulacji prawnych i przeznaczenia
C-2Zaznajomienie studenta ze wskaźnikami jakości opakowań oraz oceną skuteczności w pełnieniu funkcji ochronnej dla zawartego w nim produktu
Treści programoweT-W-3Bezpieczeństwo opakowań - regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa zdrowotnego, znakowania opakowań i informacji na opakowaniach.
T-W-2Podział opakowań w oparciu o kryteria podstawowe (przeznaczenie, materiał, konstrukcja) z uwzglednieniem zasad doboru opakowań.
T-A-2Mikrobiologiczny stan opakowań a jakość produktu.
T-A-3Opakowania o aktywności antymikrobiologicznej
T-A-5Gospodarka opakowaniami a ochrona środowiska
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna związna z omawianym zagadnieniem
M-2praktyczna ocena niektórych właściwości opakowań i formułowanie wniosków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje dostateczną świadomość znaczenia właściwości opakowań dla bezpieczeństwa żywności, użytkownika i środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0