Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Tereny zieleni - pielęgnacja w zależności od miejsca:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Tereny zieleni - historia i pielęgnacja | ||
Przedmiot | Tereny zieleni - pielęgnacja w zależności od miejsca | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii, urządzania terenów zieleni |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na drzewach ozdobnych |
C-2 | Przekazanie wiedzy o podstawowych pracach pielęgnacyjnych na krzewach |
C-3 | Określenie pielęgnacji drzew i krzewów w zależności od gatunku, epoki i pory roku |
C-4 | Określenie pielęgnacji i zabezpieczenia drzew i krzewów w terenach zieleni po posadzeniu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje rośinności stosowanej w terenach zieleni | 2 |
T-W-2 | Cechy roślinności drzewiastej, wybór rośliny w zależności od miejsca, funkcji i stanowiska | 4 |
T-W-3 | Przegląd podstawowych i najważniejszych cięć drzew i krzewów | 3 |
T-W-4 | Pielęgnacja drzew i krzewów w zależności od gatunku, epoki i pory roku | 4 |
T-W-5 | Warunki przy sadzeniu drzew i krzewów wiosną i jesienią | 3 |
T-W-6 | Pielęgnacja i zabezpieczenie drzew i krzewów po posadzeniu | 3 |
T-W-7 | Pielęgnacja roślin okrywowych i trawników | 4 |
T-W-8 | Pielegnacja żywopłotów | 2 |
T-W-9 | Pielęgnacja drzew i krzewów przy ciagach komunikacyjnych | 2 |
T-W-10 | Pielęgnacja zabytkowych terenów zieleni | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie fachowej literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia oraz obecność na zaliczeniu | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające i problemowe (Wykłady informacyjny, konwersatoryjny) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O09-T2_W01 Ma wiedzę na temat podstawowych sposobów cięć i określania wymagań pielęgnacyjnych w zależności od pory roku i gatunku drzew i krzewów | OG_1A_W10, OG_1A_W15 | — | — | C-2, C-1, C-4, C-3 | T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O09-T2_U01 Wykorzystuje znajomość drzew i krzewów oraz podstawowych prac pielęgnacyjnych i potrafi je ocenić | OG_1A_U03 | — | — | C-2, C-1, C-4, C-3 | T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O09-T2_K01 Dokształca sie w zakresie dendrologii i świadomie ocenia walory dekoracyjne roślin w zależności od pielęgnacji | OG_1A_K04, OG_1A_K01 | — | — | C-3 | T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O09-T2_W01 Ma wiedzę na temat podstawowych sposobów cięć i określania wymagań pielęgnacyjnych w zależności od pory roku i gatunku drzew i krzewów | 2,0 | student nie przyswoił żadnych wiadomości podanych na zajęciach |
3,0 | zna podstawowe problemy związane z przedmiotem | |
3,5 | zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady | |
4,0 | zna podstawowe problemy w rozszerzonym zakresie | |
4,5 | zna zakres przedmiotu podany i obowiazujacy na zajęciach | |
5,0 | zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O09-T2_U01 Wykorzystuje znajomość drzew i krzewów oraz podstawowych prac pielęgnacyjnych i potrafi je ocenić | 2,0 | Nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajeciach |
3,0 | Potrafi ocenić i rozpoznać podstawowe gatunki drzew i krzewów | |
3,5 | Potrafi oznaczyć podstawowe gatunki roślin i zna historię rozwoju ogrodów | |
4,0 | Wykorzystuje znajomość roślin i ocenia ich dobór i pielęgnację dla odpowiedniego stylu zabytkowego parku | |
4,5 | Wykorzystuje znajomość roślin, stylu parku i potrafi to wykorzystać w projekcie prac zwiazanych z rewaloryzacją | |
5,0 | Potrafi wykonaćdokładną dokumentację prac pielęgnacyjnych zwiazanych z rewaloryzacją zabytkowego parku |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O09-T2_K01 Dokształca sie w zakresie dendrologii i świadomie ocenia walory dekoracyjne roślin w zależności od pielęgnacji | 2,0 | nie ma żadnych informacji na temat przedmiotu |
3,0 | zna podstawowe gatunki drzew i krzewów | |
3,5 | zna podstawowe gatunki roślin i sposoby ich pielęgnacji | |
4,0 | zna podstawowe gatunki drzew i krzewów , sposoby ich pielęgnacji w zależności od epoki | |
4,5 | potrafi przeprowadzić rewaloryzację zabytkowego parku - projekt pielęgnacji | |
5,0 | potrafi przeprowadzić prawidłowo rewaloryzację zabytkowego parku rozróżniając ich styl i prace pielęgnacyjne w stopniu rozszerzonym |
Literatura podstawowa
- Bradley S, Przycinanie drzew i krzewów, Muza, Warszawa, 2006
- Bugała W., Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 1991
- Chachulski Z., Chirurgia i pielęgnacja drzew, Legraf, 2000
- Seneta W. i Dolatowski J., Dendrologia, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Siewniak M. i M., Cięcie drzew, krzewów i pnączy. Przewodnik dla Arborysty
- Zeszyty Naukowe Międzynarodowego Towarzystwa Uprawy i Ochrony Drzew