Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Tereny zieleni - historia i projektowanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł Tereny zieleni - historia i pielęgnacja
Przedmiot Tereny zieleni - historia i projektowanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW5 20 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii i historii sztuki ogrodowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu powstania i budowy ogrodów różnych epok
C-2Przekazanie wiedzy z zakresu zagospodarowania ogrodów różnych epok
C-3Przekazanie wiedzy na temat kategorii zieleni w mieście
C-4Przekazanie wiedzy o warunkach i wykonaniu projektów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni15
15
wykłady
T-W-1Podstawy z historii – okres powstawania poszczególnych stylów ogrodów2
T-W-2Powstanie i zagospodarowania ogrodów w różnych epokach6
T-W-3Przegląd podstawowych kategorii zieleni w miastach, kryteria doboru roślin4
T-W-4Formy roślinne i typy kompozycji terenów zieleni2
T-W-5Konstrukcja założenia ogrodowego2
T-W-6Przegląd czynników i elementów kompozycji2
T-W-7Przegląd poszczególnych części projektu2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie do ćwiczeń5
A-A-2Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-3Studiowanie fahcowej literatury10
30
wykłady
A-W-1Studiowanie fachowej literatury8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu3
A-W-3Udział w wykładach20
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Zajęcia audytoryjne - wykonanie projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Formująca - sprawdzian
S-2Ocena formująca: Podsumowująca - kolokwium i zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O09-T1_W01
Ma wiedzę umożliwiającą zaprojektowanie ogrodu w stylu dla odpowiedniej epoki i wykonania prawidłowej dokumentacji projektowej
OG_1A_W10, OG_1A_W15, OG_1A_W20C-1, C-4, C-2, C-3T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O09-T1_U01
Wykorzystuje umiejętność organizacji rewaloryzacji zabytkowego parku dla epoki
OG_1A_U03, OG_1A_U09C-1, C-4, C-2, C-3T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O09-T1_K01
Świadomie ocenia walory roślin stosowanych w kompozycjach różnych epok i dokształca się w zakresie projektowania i dendrologii
OG_1A_K04, OG_1A_K01C-1, C-4, C-2, C-3T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O09-T1_W01
Ma wiedzę umożliwiającą zaprojektowanie ogrodu w stylu dla odpowiedniej epoki i wykonania prawidłowej dokumentacji projektowej
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym
4,5zna zakres przedmiotu obowiązujący i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski
5,0zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O09-T1_U01
Wykorzystuje umiejętność organizacji rewaloryzacji zabytkowego parku dla epoki
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0powinien umieć podstawowe zagadnienia z zakresu dendrologii oraz historii ogrodów
3,5zna historię rozwoju ogrodów i gatunki drzew i krzewów w stopniu rozszerzonym
4,0wykorzystuje znajomość roślin i ocenia ich dobór dla odpowiedniego stylu zabytkowego parku
4,5analizuje znajomość roślin, stylu parku i potrafi to zastosować w projekcie
5,0Potrafi opracować dokładną dokumentację projektową rewaloryzacji zabytkowego parku

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O09-T1_K01
Świadomie ocenia walory roślin stosowanych w kompozycjach różnych epok i dokształca się w zakresie projektowania i dendrologii
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0poprawnie wykorzystuje podstawowe wiadomości odnośnie przedmiotu
3,5umiejętnie stosuje wiedzę w
4,0wykorzystuje znajomość podstawowe gatunków drzew i krzewów, ich pielęgnację w zależności od stylu ogrodu
4,5potrafi prawidłowo ocenić wartość wykonanej pracy związanej z rewaloryzacją zabytkowego parku
5,0prawidłowo rozróżnia style zabytkowych parków i dokształca się w zakresie dendrologii – zna rozszerzona listę roślin

Literatura podstawowa

  1. Bugała W., Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 1991
  2. Bugała W., Drzewa i krzewy iglaste, PWRiL, Warszawa, 2000
  3. Hobhouse P., Historia ogrodów, Arkady, 2005
  4. Majdecki L., Historia ogrodów t. 1, WN PWN, 2007
  5. Majdecki L., Historia ogrodów t. 2, WN PWN, 2008
  6. Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, WN PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Architektura Krajobrazu, czasopismo - kwartalnik

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy z historii – okres powstawania poszczególnych stylów ogrodów2
T-W-2Powstanie i zagospodarowania ogrodów w różnych epokach6
T-W-3Przegląd podstawowych kategorii zieleni w miastach, kryteria doboru roślin4
T-W-4Formy roślinne i typy kompozycji terenów zieleni2
T-W-5Konstrukcja założenia ogrodowego2
T-W-6Przegląd czynników i elementów kompozycji2
T-W-7Przegląd poszczególnych części projektu2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie do ćwiczeń5
A-A-2Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-3Studiowanie fahcowej literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie fachowej literatury8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu3
A-W-3Udział w wykładach20
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O09-T1_W01Ma wiedzę umożliwiającą zaprojektowanie ogrodu w stylu dla odpowiedniej epoki i wykonania prawidłowej dokumentacji projektowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W10student ma elementarną wiedzę z zakresu ekologii, ochrony środowiska i przyrody, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia funkcjonowania naturalnych układów ekologicznych
OG_1A_W15student posiada wiedzę z zakresu dendrologii i zagospodarowania terenów zieleni niezbędną do ich projektowania i eksploatacji
OG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu powstania i budowy ogrodów różnych epok
C-4Przekazanie wiedzy o warunkach i wykonaniu projektów
C-2Przekazanie wiedzy z zakresu zagospodarowania ogrodów różnych epok
C-3Przekazanie wiedzy na temat kategorii zieleni w mieście
Treści programoweT-A-1Wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni
T-W-2Powstanie i zagospodarowania ogrodów w różnych epokach
T-W-3Przegląd podstawowych kategorii zieleni w miastach, kryteria doboru roślin
T-W-1Podstawy z historii – okres powstawania poszczególnych stylów ogrodów
T-W-6Przegląd czynników i elementów kompozycji
T-W-7Przegląd poszczególnych części projektu
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Zajęcia audytoryjne - wykonanie projektu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Podsumowująca - kolokwium i zaliczenie projektu
S-1Ocena formująca: Formująca - sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym
4,5zna zakres przedmiotu obowiązujący i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski
5,0zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O09-T1_U01Wykorzystuje umiejętność organizacji rewaloryzacji zabytkowego parku dla epoki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu powstania i budowy ogrodów różnych epok
C-4Przekazanie wiedzy o warunkach i wykonaniu projektów
C-2Przekazanie wiedzy z zakresu zagospodarowania ogrodów różnych epok
C-3Przekazanie wiedzy na temat kategorii zieleni w mieście
Treści programoweT-A-1Wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni
T-W-2Powstanie i zagospodarowania ogrodów w różnych epokach
T-W-3Przegląd podstawowych kategorii zieleni w miastach, kryteria doboru roślin
T-W-1Podstawy z historii – okres powstawania poszczególnych stylów ogrodów
T-W-6Przegląd czynników i elementów kompozycji
T-W-7Przegląd poszczególnych części projektu
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Zajęcia audytoryjne - wykonanie projektu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Podsumowująca - kolokwium i zaliczenie projektu
S-1Ocena formująca: Formująca - sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0powinien umieć podstawowe zagadnienia z zakresu dendrologii oraz historii ogrodów
3,5zna historię rozwoju ogrodów i gatunki drzew i krzewów w stopniu rozszerzonym
4,0wykorzystuje znajomość roślin i ocenia ich dobór dla odpowiedniego stylu zabytkowego parku
4,5analizuje znajomość roślin, stylu parku i potrafi to zastosować w projekcie
5,0Potrafi opracować dokładną dokumentację projektową rewaloryzacji zabytkowego parku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O09-T1_K01Świadomie ocenia walory roślin stosowanych w kompozycjach różnych epok i dokształca się w zakresie projektowania i dendrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
OG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu powstania i budowy ogrodów różnych epok
C-4Przekazanie wiedzy o warunkach i wykonaniu projektów
C-2Przekazanie wiedzy z zakresu zagospodarowania ogrodów różnych epok
C-3Przekazanie wiedzy na temat kategorii zieleni w mieście
Treści programoweT-A-1Wykonanie projektu zagospodarowania terenu zieleni
T-W-2Powstanie i zagospodarowania ogrodów w różnych epokach
T-W-3Przegląd podstawowych kategorii zieleni w miastach, kryteria doboru roślin
T-W-1Podstawy z historii – okres powstawania poszczególnych stylów ogrodów
T-W-6Przegląd czynników i elementów kompozycji
T-W-7Przegląd poszczególnych części projektu
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Zajęcia audytoryjne - wykonanie projektu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Podsumowująca - kolokwium i zaliczenie projektu
S-1Ocena formująca: Formująca - sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0poprawnie wykorzystuje podstawowe wiadomości odnośnie przedmiotu
3,5umiejętnie stosuje wiedzę w
4,0wykorzystuje znajomość podstawowe gatunków drzew i krzewów, ich pielęgnację w zależności od stylu ogrodu
4,5potrafi prawidłowo ocenić wartość wykonanej pracy związanej z rewaloryzacją zabytkowego parku
5,0prawidłowo rozróżnia style zabytkowych parków i dokształca się w zakresie dendrologii – zna rozszerzona listę roślin