Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy ekologicznej uprawy warzyw i ziół:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Podstawy ekologicznej uprawy warzyw, ziół i grzybów | ||
Przedmiot | Podstawy ekologicznej uprawy warzyw i ziół | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | warzywnictwo, uprawa gleby, i roślin ogrodniczych, ochrona środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie potrzeby produkcji żywności metodą ekologiczna i integrowaną |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami prawnymi funkcjonowania gospodarstw ogrodniczych prowadzących uprawy ekologiczne |
C-3 | Charakterystyka niekonwencjonalnych systemów gospodarowania |
C-4 | Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem organizacji zrzeszajacych producentów zywności ekologicznej |
C-5 | Zapoznanie studentów z metodami proekologicznej uprawy warzyw i ziół |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena jakości warzyw i ziół pochodzących z gospodarstw ekologicznych. Lokalizacja ogrodów działkowych i przydomowych w aglomeracji miejskiej a jakość warzyw i ziół. Ekologiczna uprawa warzyw i ziół w gospodarstwach ekoturystycznych. | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe zasady ogrodnictwa ekologicznego. Stan ogrodnictwa ekologicznego w Polsce i na świecie. Różnice między systemami uprawy: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. Charakterystyka metod ogrodnictwa ekologicznego: biodynamicznej, organicznej, biologicznej oraz organiczno-biologicznej. | 6 |
T-W-2 | Organizacja gospodarstwa ekologicznego.Wskaźniki stanu środowiska dla upraw ekologicznych. Regulacje prawne, zasady dofinansowania do upraw ekologicznych warzyw i ziół. | 2 |
T-W-3 | Organizacje zrzeszające producentów ekologicznych warzyw i ziół. Certyfikacja upraw. Organy powołane w celu atestacji i kontroli upraw ekologicznych. Dystrybucja warzyw i ziół z upraw ekologicznych. | 4 |
T-W-4 | Zmianowanie i płodozmian w gospodarstwie ekologicznym. Niekonwencjonalne metody uprawy gleby. Specyfika nawożenia upraw ekologicznych. Uprawa współrzędna warzyw i ziół - wykorzystanie zjawiska allelopatii. Pielęgnacja i ochrona ekologicznych upraw warzywnych i zielarskich. | 6 |
T-W-5 | Ekologiczne metody uprawy wybranych gatunków warzyw i ziół. | 6 |
24 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach audytoryjnych | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 8 |
A-A-3 | Wykonanie i przedstawienie przez studentów prezentacji w formie multimedialnej | 8 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 24 |
A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji w ramach wykładu konwersatoryjnego | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-5 | Studiowanie literatury przedmiotu | 11 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny |
M-2 | Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna |
M-3 | Metody eksponujące: film, prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: Przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O10-E2_W01 Wskazuje na konieczność poszukiwania alternatywnych metod produkcji żywności, poprzez stosowanie innych technologii i technik. Charakteryzuje ekologiczny system uprawy oraz wymienia różnice między systemami: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. | OG_1A_W14, OG_1A_W16 | — | — | C-1, C-3 | T-A-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-3 |
OG_1A_O10-E2_W02 Ma wiedzę na temat organizacji zrzeszajacych producentów żywności ekologicznej, zasad i metod ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz aktów prawnych dotyczących upraw ekologicznych. | OG_1A_W07, OG_1A_W14, OG_1A_W16 | — | — | C-5, C-4, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O10-E2_U01 Potrafi dobierać właściwe metody uprawy warzyw i ziół produkowanych w gospodarstwach ekologicznych. | OG_1A_U06, OG_1A_U08, OG_1A_U09 | — | — | C-5 | T-W-5 | M-2 | S-1 |
OG_1A_O10-E2_U02 Potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych z funduszy unijnych i je poprawnie rozliczyć. Planuje uprawę w taki sposób, aby te środki efektywnie wykorzystać. | OG_1A_U09 | — | — | C-2 | T-W-2 | M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O10-E2_K01 Jako aktywny członek zrzeszenia producentów żywności ekologicznej, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie proekologicznych metod uprawy warzyw i ziół. | OG_1A_K03, OG_1A_K01 | — | — | C-4, C-1, C-2 | T-A-1, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-2 | S-1 |
OG_1A_O10-E2_K02 Jest świadomy zagrożeń wynikających ze skażenia środowiska przyrodniczego i wykazuje dbałość o środowisko naturalne. | OG_1A_K03 | — | — | C-1, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-W-2 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O10-E2_W01 Wskazuje na konieczność poszukiwania alternatywnych metod produkcji żywności, poprzez stosowanie innych technologii i technik. Charakteryzuje ekologiczny system uprawy oraz wymienia różnice między systemami: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. | 2,0 | Nie potrafi scharakteryzować ekologicznego systemu uprawy i nie dostrzega różnic pomiędzy istniejącymi systemami uprawy. |
3,0 | Wskazuje ekologiczny system uprawy jako alternatywę dla produkcji zdrowej żywności. Jest ogólnie zorientowany w różnicach pomiędzy systemami gospodarowania. | |
3,5 | Charakteryzuje ekologiczny, integrowany i konwencjonalny system uprawy. Wymienia większość różnic pomiędzy istniejącymi systemami uprawy i potrafi dokonać ich oceny. | |
4,0 | Szczegółowo opisuje ekologiczny system gospodarowania. Potrafi krytycznie ocenić wady i zalety poszczególnych systemów gospodarowania. | |
4,5 | Dobrze zna uwarunkowania, które skłaniają ogrodników i rolników do zmiany systemu gospodarowania. Posiada bardzo dobrą znajomość zasad rolnictwa ekologicznego, integrowanego i konwencjonalnego oraz potrafi je ocenić. | |
5,0 | Jest doskonale zorientowany w alternatywnych metodach gospodarowania. Biegle potrafi wymienić wszystkie różnice pomiędzy systemami uprawy. Wykazuje inicjatywę w poszukiwaniu dodatkowych informacji, rozszerzających wiedzę na temat alternatywnych metod uprawy. | |
OG_1A_O10-E2_W02 Ma wiedzę na temat organizacji zrzeszajacych producentów żywności ekologicznej, zasad i metod ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz aktów prawnych dotyczących upraw ekologicznych. | 2,0 | Student nie opanował wiedzy z zakresu organizacji producentów ekologicznych, ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz prawodawstwa ekologicznej produkcji żywności. |
3,0 | Student jest słabo zorientowany w metodach ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz prawie regulującym tą produkcję. | |
3,5 | Posiada wiedzę na temat organizacji producentów żywności ekologicznej. Zna metody ekologicznej uprawy większości gatunków warzyw i ziół. Posiada ogólną wiedzę na temat prawa z zakresu ekologicznej produkcji żywności. | |
4,0 | Dobrze zna krajowe i zagraniczne organizacje zrzeszające producentów żywności ekologicznej oraz zasady ich funkcjonowania. Jest dobrze zorientowany w zakresie ekologicznej uprawy warzyw i ziół. Zna akty prawne obowiązujące w rolnictwie ekologicznym. | |
4,5 | Ma ugruntowaną wiedzę o istniejących organizacjach i zrzeszeniach, skupiających producentów żywności ekologicznej w kraju i na świecie. Ocenia ich działanie. Bardzo dobrze poznał metody ekologicznej uprawy warzyw i ziół. Posiada ugruntowaną wiedzę na temat prawa obowiązującego w produkcji ekologicznej warzyw i ziół. | |
5,0 | Ma pogłębioną wiedzę na temat organizacji zrzeszających producentów żywności ekologicznej. Szczegółowo orientuje się w zakresie metod ekologicznej uprawy wszystkich gatunków warzyw i ziół opracowanych przez PIORiN oraz dodatkowo pogłębia tematykę w oparciu o literaturę uzupełniającą. Bardzo dobrze zna i interpretuje akty prawne z zakresu rolnictwa ekologicznego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O10-E2_U01 Potrafi dobierać właściwe metody uprawy warzyw i ziół produkowanych w gospodarstwach ekologicznych. | 2,0 | Ma trudności ze wskazaniem metod uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych. |
3,0 | Potrafi wskazać podstawowe metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych. | |
3,5 | Potrafi dobrać właściwe metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych. | |
4,0 | Bardzo trafnie dobiera metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych. Dobrze zna terminy uprawy, zalecane odmiany, normy siewu, rozstawę różnych gatunków warzyw i ziół produkowanych w gospodarstwach ekologicznych. | |
4,5 | Wykazuje dużą samodzielność w trafnym doborze metod uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych, wykazując przy tym biegłą znajomość agrotechniki tych gatunków. | |
5,0 | Student samodzielnie i trafnie dobiera metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwie ekolologicznym, prawidłowo stosuje dane agrotechniczne. Wyszukuje i przedstawia dodatkowe informacje na temat nowych rozwiązań, z zamiarem wdrożenia ich do praktyki ogrodniczej. | |
OG_1A_O10-E2_U02 Potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych z funduszy unijnych i je poprawnie rozliczyć. Planuje uprawę w taki sposób, aby te środki efektywnie wykorzystać. | 2,0 | Nie orientuje się w regulacjach prawnych i nie potrafi skorzystać ze środków unijnych wspierających produkcję żywności ekologicznej. |
3,0 | Zna podstawowe akty prawne i próbuje je wykorzystać do pozyskania funduszy wsparcia. | |
3,5 | Wykorzystuje w praktyce większość aktów prawnych i potrafi aplikować o dotacje do produkcji ekologicznej warzyw i ziół i się z nich rozliczyć. | |
4,0 | Potrafi na bazie znajomości aktów prawnych, prowadzić produkcję i zbyt. Aplikuje o fundusze wsparcia i je rozlicza. | |
4,5 | Bardzo dobrze posługuje się aktami prawnymi w zakresie ekologicznej uprawy roślin i posiada umiejętność korzystania z funduszy na dofinansowanie upraw ekologicznych i je rozlicza. | |
5,0 | Samodzielnie wyszukuje nowych aktów prawnych. Zasięga informacji, w jaki sposób efektywnie wykorzystać środki na dotacje do upraw ekologicznych i jak je rozliczyć. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O10-E2_K01 Jako aktywny członek zrzeszenia producentów żywności ekologicznej, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie proekologicznych metod uprawy warzyw i ziół. | 2,0 | Nie widzi potrzeby dokształcania się w zakresie ekologicznych metod uprawy warzyw i ziół. |
3,0 | W ograniczonym zakresie uzupełnia swoją wiedzę na temat ekologicznych metod uprawy warzyw i ziół. | |
3,5 | Ma świadomość dokształcania się w ramach przynależności do organizacji zrzeszających producentów żywności ekologicznej. | |
4,0 | Wykazuje pełną świadomość potrzeby samodoskonalenia, aktualizacji danych agrotechnicznych. | |
4,5 | Student, na bazie zebranych przez siebie materiałów, aktywnie uczestniczy w dyskusji i jest w pełni przekonany o potrzebie dokształcania się. | |
5,0 | Student świadomie analizuje i ocenia stan upraw ekologicznych. Jest w pełni świadomy potrzeby dokształcania się, angażuje się w wyszukiwanie aktualnych informacji, monitoruje zachodzące zmiany i dyskutuje te problemy z innymi. | |
OG_1A_O10-E2_K02 Jest świadomy zagrożeń wynikających ze skażenia środowiska przyrodniczego i wykazuje dbałość o środowisko naturalne. | 2,0 | Student nie dostrzega skażenia środowiska przyrodniczego i nie jest zainteresowany dbałością o środowisko naturalne. |
3,0 | Student dostrzega skutki skażenia środowiska przyrodniczego. | |
3,5 | Wykazuje świadomość skażenia środowiska i dbałość o nie. | |
4,0 | Uzasadnia przyczyny skażenia środowiska przyrodniczego i będzie przeciwdziałał tym skutkom. | |
4,5 | Będąc w pełni świadomy zagrożeń wynikających ze skażenia środowiska przyrodniczego, wykazuje inicjatywę i dbałość o środowisko. | |
5,0 | Posiada ugruntowaną świadomość stopnia skażenia środowiska przyrodniczego, uświadamia też inne osoby. Świadomie podejmuje kroki związane z poprawą warunków wzrostu i rozwoju roślin oraz z wprowadzeniem na rynek zdrowej żywności. |
Literatura podstawowa
- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Rolnictwo ekologiczne, http://www.minrol.gov.pl/pol/Jakosc-zywnosci/Rolnictwo-ekologiczne
- Woźniak J., Ekologiczny ogród, Wydaw. Buchmann, 2013
- Siebeneicher G. E., Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa, 1997
- Wiech K., Ekologiczna ochrona roślin na działce, Wydaw. Działkowiec, 2015
- Kołodziej B., Uprawa ziół. Poradnik dla plantatorów., PWRiL, Poznań, 2010
Literatura dodatkowa
- Bartosik W., Zasady prawidłowego prowadzenia gospodarstwa ekologicznego., Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, ZODR w Barzkowicach, Barzkowice, 2010
- Hallmann E., Żywność ekologiczna, Wydaw. SGGW, W-wa, 2014
- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Wyniki badań z zakresu rolnictwa ekologicznego., Wydawnictwo ITP, Warszawa - Falenty, 2010
- Mika B., Zioła w ogrodzie, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2011