Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S2)
Sylabus przedmiotu Abiotyczne zasoby energii odnawialnej i ich wykorzystanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Abiotyczne zasoby energii odnawialnej i ich wykorzystanie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma wiedzę i umiejętności z zakresu fizyki, chemii na poziomie studiów 1 stopnia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat abiotycznych źródeł energii odnawialnej, ich klasyfikacji, potencjału i możliwości wykorzystania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie podstawowych parametrów instalacji fotowoltaicznych i kolektorowych, ogniw wodorowych. | 4 |
T-A-2 | Wyznaczanie podstawowych parametrów elektrowni wiatrowych. | 3 |
T-A-3 | Wyznaczanie podstawowych parametrów elektrowni wodnych. | 3 |
T-A-4 | Wyznaczanie podstawowych parametrów instalacji geotermalnych i geotermicznych. | 3 |
T-A-5 | Zaliczenie pisemne przedmiotu. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Abiotyczne źródła energii- klasyfikacja i potencjał. | 2 |
T-W-2 | Energia słoneczna- bezpośrednie wykorzystanie promieniowania słonecznego- fotoogniwa i kolektory słoneczne. | 6 |
T-W-3 | Pośrednie wykorzystanie energii słonecznej- ogrzewanie powierzchni ziemii i atmosfery- pompy ciepła i elektrownie OTEC | 2 |
T-W-4 | Wykorzystanie energii wiatru- elektrownie wiatrowe, instalacje oparte o efekt Magnusa, rotorowce i żaglowce. | 4 |
T-W-5 | Wykorzystanie energii wód płynących- parowanie i opady, elektrownie wodne. | 4 |
T-W-6 | Wykorzystanie energii fal i pływów morskich- energia grawitacji | 4 |
T-W-7 | Wykorzystanie energii wnętrza Ziemii- energia geotermalna, elektrownie i ciepłownie geotermalne | 3 |
T-W-8 | Szanse i zagrożenia związane z wykorzystaniem abiotycznych źródeł energii. | 3 |
T-W-9 | Kierunki rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury, czasopism i portali tematycznych. Konsultacje. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia formy zajęć. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i czasopism branżowych. Konsultacje. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu i egzamin pisemny | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca- kolokwium zaliczeniowe. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_C01_W01 Student ma szeroką wiedzę z zakresu źródeł, potencjału i sposobów wykorzystania energii odnawialnej ze źródeł abiotycznych. | OZE_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_C01_U01 Student potrafi oszacować potencjał abiotycznych źródeł energii oraz podstawowe parametry urządzeń i instalacji wykorzystujących te źródła do przetwarzania energii. | OZE_2A_U05 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_2A_C01_K01 Student ma świadomość potrzeby zwiększania roli OZE dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. | OZE_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_C01_W01 Student ma szeroką wiedzę z zakresu źródeł, potencjału i sposobów wykorzystania energii odnawialnej ze źródeł abiotycznych. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu abiotycznych zasobów energii odnawialnej i sposobów ich wykorzystania. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu abiotycznych zasobów energii odnawialnej i sposobów ich wykorzystania. | |
3,5 | Student ma zadowalającą wiedzę z zakresu abiotycznych zasobów energii odnawialnej i sposobów ich wykorzystania. | |
4,0 | Student ma dobrą wiedzę z zakresu abiotycznych zasobów energii odnawialnej i sposobów ich wykorzystania. | |
4,5 | Student ma wyróżniającą wiedzę z zakresu abiotycznych zasobów energii odnawialnej i sposobów ich wykorzystania. | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą wiedzę z zakresu abiotycznych zasobów energii odnawialnej i sposobów ich wykorzystania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_C01_U01 Student potrafi oszacować potencjał abiotycznych źródeł energii oraz podstawowe parametry urządzeń i instalacji wykorzystujących te źródła do przetwarzania energii. | 2,0 | Student nie opanował umiejętności rozwiązywania zadań problemowych i rachunkowych z zakresu abiotycznych źródeł energii, potrafi stosować podstawowe zależności i pojęcia w praktyce. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym opanował umiejętności rozwiązywania zadań problemowych i rachunkowych z zakresu abiotycznych źródeł energii, potrafi stosować podstawowe zależności i pojęcia w praktyce. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym opanował umiejętności rozwiązywania zadań problemowych i rachunkowych z zakresu abiotycznych źródeł energii, potrafi stosować podstawowe zależności i pojęcia w praktyce. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował umiejętności rozwiązywania zadań problemowych i rachunkowych z zakresu abiotycznych źródeł energii, potrafi stosować podstawowe zależności i pojęcia w praktyce. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym się opanował umiejętności rozwiązywania zadań problemowych i rachunkowych z zakresu abiotycznych źródeł energii, potrafi stosować podstawowe zależności i pojęcia w praktyce. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym opanował umiejętności rozwiązywania zadań problemowych i rachunkowych z zakresu abiotycznych źródeł energii, potrafi stosować podstawowe zależności i pojęcia w praktyce. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_2A_C01_K01 Student ma świadomość potrzeby zwiększania roli OZE dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. | 2,0 | Student nie rozumie roli rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych dla rozwoju gospodarki i ochrony środowiska. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozumie rolę rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych dla rozwoju gospodarki i ochrony środowiska. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym rozumie rolę rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych dla rozwoju gospodarki i ochrony środowiska. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym rozumie rolę rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych dla rozwoju gospodarki i ochrony środowiska. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym się rozumie rolę rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych dla rozwoju gospodarki i ochrony środowiska. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym rozumie rolę rozwoju OZE ze źródeł abiotycznych dla rozwoju gospodarki i ochrony środowiska. |
Literatura podstawowa
- Laudyn D., Pawlik M., Strzelczyk F., Elektrownie, WNT, Warszawa, 2000
- Mikielewicz J., Cieśiński J., Niekonwencjonalne urządzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, Wrocław, 1999
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2007
- Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
- Lubośny Z., Elektrownie wiatrowe w systemie elektroenergetycznym, WNT, Warszawa, 2007
- Boczar T., Energetyka wiatrowa. Aktualne możliwości wykorzystania, PAK, Warszawa, 2008
- Pluta Z., Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
- Pluta Z., Słoneczne instalacje energetyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
- Wolańczyk F., Elektrownie wiatrowe, KaBe, Krosno, 2009
- Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2010
- Nowak W., Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1996
- Klugmann-Radziemska E., Fotowoltaika w teorii i praktyce, BTC, Legionowo, 2010
- Wolańczyk F, Elektrownie wiatrowe, KaBe, Krosno, 2009
- Klugmann-Radziemska Ewa, Lewandowski Witold M., Proekologiczne odnawialne źródła energii. Kompendium, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008
- Czasopisma branżowe, np. Polska Energetyka Słoneczna, 2017