Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)
Sylabus przedmiotu Kogeneracja i systemy hybrydowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kogeneracja i systemy hybrydowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>, Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu techniki cieplnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem i rozwiązaniami urządzeń i instalacji kogeneracyjnych. |
C-2 | Nabycie przez studenta umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń w zakresie przedmiotu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza istniejących instalacji skojarzonego wytwarzania ciepła i energii (case studies). Podstawowe obliczenia elementów instalacji i jej elementów. | 6 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczanie podstawowych parametrów eksploatacyjnych urządzenia mikrokogeneracyjnego z silnikiem Stirlinga. | 3 |
T-L-2 | Wyznaczanie podstawowych parametrów eksploatacyjnych urządzenia mikrokogeneracyjnego z ogniwem paliwowym. | 4 |
T-L-3 | Wyznaczanie parametrów eksploatacyjnych instalacji hybrydowej. | 3 |
T-L-4 | Zaliczenie pisemne przedmiotu. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teoria skojarzonego wytwarzania ciepła i energii. Klasyfikacja systemów kogeneracyjnych. Parametry techniczne kogeneracji. Charakterystyka instalacji kogeneracyjnych. | 4 |
T-W-2 | Efekty ekonomiczne zastosowania układów skojarzonych. Możliwości kojarzenia procesów cieplnych. Sprawności cząstkowe w procesie skojarzonym. Wybór instalacji do pokrycia zapotrzebowania na ciepło i elektryczność. Przykłady instalacji kogeneracyjnych. | 4 |
T-W-3 | Trigeneracja i poligeneracja. Mikroinstalacje kogeneracyjne. Możliwość kogeneracji na terenach wiejskich w oparciu o OZE. Systemy hybrydowe. Generacja rozproszona. | 4 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 6 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie przykładów obliczeniowych. | 16 |
A-A-3 | Konsultacje | 4 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
31 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 12 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań, praca włąsna i przygotowanie do zaliczenia formy zajęć. | 33 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 12 |
A-W-2 | Praca własna. przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 33 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia obliczeniowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Samodzielne rozwiązywanie zadań, sprawdziany |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń labolatoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C26_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji obiektów niezbędną przy prawidłowej eksploatacji urządzeń i instalacji OWK oraz racjonalizacji ich użytkowania. | OZE_1A_W12 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C26_U01 Potrafi eksploatować maszyny, urządzenia i instalacje OWK stosowane w przemyśle oraz racjonalnie je użytkować. | OZE_1A_U17 | — | — | C-2 | T-A-1, T-W-1, T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C26_K01 Jest świadomy potrzeby racjonalnego gospodarowanie energią zarówno w aspekcie ekonomicznym jak i srodowiskowym. | OZE_1A_K01, OZE_1A_K02 | — | — | C-2 | T-A-1, T-W-1, T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C26_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji obiektów niezbędną przy prawidłowej eksploatacji urządzeń i instalacji OWK oraz racjonalizacji ich użytkowania. | 2,0 | Nie zna podstawowych praw, definicji i zależności związanych z przedmiotem. |
3,0 | Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z przedmiotem w zakresie kogeneracji i systemów hybrydowych. | |
3,5 | Zna podstawowe prawa, definicje i zależności związane z przedmiotem. | |
4,0 | W stopniu dobrym opanował wiedzę w zakresie systemów hybrydowych i układów kogeneracyjnych. | |
4,5 | W stopniu dobrym opanował wiedzę w zakresie systemów hybrydowych i układów kogeneracyjnych. Zna prawie wszystkie prawa, definicje i zależności związane z przedmiotem. | |
5,0 | W stopniu bardzo dobrym opanował wiedzę w zakresie systemów hybrydowych i układów kogeneracyjnych. Zna wszystkie prawa, definicje i zależności związane z przedmiotem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C26_U01 Potrafi eksploatować maszyny, urządzenia i instalacje OWK stosowane w przemyśle oraz racjonalnie je użytkować. | 2,0 | Student nie potrafi analizować pracę większości omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji. |
3,0 | Student potrafi analizować pracę większości omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji | |
3,5 | Student potrafi analizować pracę omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji. | |
4,0 | Student potrafi analizować pracę omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji. Zna ich budowę i zasadę działania większości komponentów. | |
4,5 | Student potrafi analizować pracę omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji. Zna ich budowę i zasadę działania wszystkich komponentów. | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi analizować pracę omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji. Zna ich budowę i zasadę działania wszystkich komponentów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C26_K01 Jest świadomy potrzeby racjonalnego gospodarowanie energią zarówno w aspekcie ekonomicznym jak i srodowiskowym. | 2,0 | Nie ma świadomości ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. |
3,0 | Ma świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | |
3,5 | W stopniu zadowalającym ma świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | |
4,0 | W stopniu dobrym ma świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | |
4,5 | W stopniu wyróżniającym się ma świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | |
5,0 | W stopniu bardzo dobrym ma świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. |
Literatura podstawowa
- Marecki, J, Gospodarka skojarzona cieplno-elektryczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1991
- Paska, J, Wytwarzanie rozproszone energii elektrycznej i ciepła, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010
- Opracowanie zbiorowe pod redakcją Radosława Szczerbowskiego i Piotra kwiatkiewicza, Energetyka. Aspekty badań interdyscyplinarnych, Fundacja na rzecz czystej energii, Warszawa, 2018
Literatura dodatkowa
- Kacejko, P., Generacja rozproszona w systemie elektroenergetycznym, Wyd. Uczelniane Politechniki Lubelskiej, Lublin, 2004