Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Oddziaływanie produkcji energii odnawialnej na środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oddziaływanie produkcji energii odnawialnej na środowisko
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 9 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy prawne w zakresie ochrony środowiska i gospodarki przestrzennej, podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania systemu ochrony przyrody w Polsce

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami jakie wynikają z produkcji energii odnawialnej w odniesieniu do poszczególnych elementów środowiska. Przybliżenie sposobu ich eliminacji lub minimalizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metodyka oceny stanu zachowania siedlisk przyrodniczych i gatunków - rzeczywiste i potencjalne zagrożenia wynijkące z oddziaływania OZE3
T-A-2Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja, podstawy prawne, charakterystyka.4
T-A-3Wpływ funkcjonowania różnych technologii OZE na elementy środowiska przyrodniczego na obszarach Natura 2000 - analiza dokumentacji SFD wybranych ostoi siedliskowych na terenie województwa zachodniopomorskiego.2
9
wykłady
T-W-1Wpływ produkcji biomasy i jej pozyskiwania ze źródeł rolniczych i pozarolniczych na środowisko1
T-W-2Oddziaływanie instalacji siłowni wiatrowych, biogazowni, geotermii i fotowoltaiki na środowisko1
T-W-3Potencjalne zagrożenia wynikające z oddziaływania różnych form produkcji energii odnawialnej na obszary prawnie chronione2
T-W-4Wpływ upraw roślin energetycznych obcego pochodzenia na stan zachowania lokalnej różnorodności biologicznej1
T-W-5Wpływ instalacji związanych z produkcją energii odnawialnej na stan rodzimej fauny - migracje zwierząt, funkcjonowanie korytarzy ekologicznych, izolacje i fragmentacje populacji.2
T-W-6Rola monitoringu środowiskowego w ocenie wpływu produkcji energii odnawialnej na lokalne środowisko abiotyczne i biotyczne.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Opracowanie wybranego zagadnienia w oparciu o materiały źródłowe - praca indywidualna6
A-A-3Przygotowanie do zajęć, analizowanie literatury przedmiotu7
A-A-4Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Opracowywanie i uzupełnianie notatek z wykładów4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć6
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Zaliczenie pisemne2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy i informacyjny - prezentacja mutimedialna
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3studium przypadku - praca zespołowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: sprawozdanie pisemne z analizy materiałów źródłowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C26_W01
student ma wiedzę dotyczącą oddziaływania produkcji energii odnawialnej na środowisko, w szczególności dotyczącą wpływu pozyskiwania odnawialnych surowców eneregetycznych ze źródeł rolniczych oraz środowiskowego oddziaływania instalacji OZE
OZE_1A_W18C-1T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C26_U01
student potrafi określić zagrożenia dotyczące wprowadzania i wykorzystywania OZE na środowisko abiotyczne i biotyczne
OZE_1A_U18C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C26_K01
student ma świadomość wagi i rozumie znaczenie ochrony naturalnego środowiska oraz skutków jakie dla niego niesie pozyskiwanie energii z odnawialnych źródeł
OZE_1A_K04C-1T-A-3M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C26_W01
student ma wiedzę dotyczącą oddziaływania produkcji energii odnawialnej na środowisko, w szczególności dotyczącą wpływu pozyskiwania odnawialnych surowców eneregetycznych ze źródeł rolniczych oraz środowiskowego oddziaływania instalacji OZE
2,0
3,0Student zna podstawowe mechanizmy oddziaływania produkcji energii z OZE na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C26_U01
student potrafi określić zagrożenia dotyczące wprowadzania i wykorzystywania OZE na środowisko abiotyczne i biotyczne
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe zagrożenia dla środowiska przyrodniczego wynikające z pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C26_K01
student ma świadomość wagi i rozumie znaczenie ochrony naturalnego środowiska oraz skutków jakie dla niego niesie pozyskiwanie energii z odnawialnych źródeł
2,0
3,0Student ma świadomość zagrożeń jakie niesie wykorzystywanie OZE, rozumie znaczenie pogłębiania wiedzy na ich temat i budowania świadomości społecznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Symonides E., Ochrona przyrody, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008, I
  2. Ustawa z dn.16 kwietnia 2004, o ochronie przyrody, Dz.U 2004 nr 92 poz.880, Warszawa, 2004
  3. ustawa z dn. 27 kwietnia 2001, Prawo ochrony środowiska, Dz.U 2001 nr 62 poz.627, 2001
  4. Ustawa z dn.27 marca 2003, o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Dz.U 2003 nr 80 poz.717, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Domański R., Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne., PWN, Warszawa, 2009
  2. Europejskie Centrum Energii Odnawialnej, Odnawialne źródła energii jako element rozwoju lokalnego. Przewodnik., Warszawa, 2003
  3. Ziarnek K., Piątkowska D. (red.), Wdrażanie europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 na przykładzie województwa zachodniopomorskiego, RDOŚ BKP w Szczecinie, Szczecin, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metodyka oceny stanu zachowania siedlisk przyrodniczych i gatunków - rzeczywiste i potencjalne zagrożenia wynijkące z oddziaływania OZE3
T-A-2Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja, podstawy prawne, charakterystyka.4
T-A-3Wpływ funkcjonowania różnych technologii OZE na elementy środowiska przyrodniczego na obszarach Natura 2000 - analiza dokumentacji SFD wybranych ostoi siedliskowych na terenie województwa zachodniopomorskiego.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ produkcji biomasy i jej pozyskiwania ze źródeł rolniczych i pozarolniczych na środowisko1
T-W-2Oddziaływanie instalacji siłowni wiatrowych, biogazowni, geotermii i fotowoltaiki na środowisko1
T-W-3Potencjalne zagrożenia wynikające z oddziaływania różnych form produkcji energii odnawialnej na obszary prawnie chronione2
T-W-4Wpływ upraw roślin energetycznych obcego pochodzenia na stan zachowania lokalnej różnorodności biologicznej1
T-W-5Wpływ instalacji związanych z produkcją energii odnawialnej na stan rodzimej fauny - migracje zwierząt, funkcjonowanie korytarzy ekologicznych, izolacje i fragmentacje populacji.2
T-W-6Rola monitoringu środowiskowego w ocenie wpływu produkcji energii odnawialnej na lokalne środowisko abiotyczne i biotyczne.2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Opracowanie wybranego zagadnienia w oparciu o materiały źródłowe - praca indywidualna6
A-A-3Przygotowanie do zajęć, analizowanie literatury przedmiotu7
A-A-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Opracowywanie i uzupełnianie notatek z wykładów4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć6
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Zaliczenie pisemne2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C26_W01student ma wiedzę dotyczącą oddziaływania produkcji energii odnawialnej na środowisko, w szczególności dotyczącą wpływu pozyskiwania odnawialnych surowców eneregetycznych ze źródeł rolniczych oraz środowiskowego oddziaływania instalacji OZE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W18ma wiedzę o oddziaływaniu produkcji energii odnawialnej na środowisko, w szczególności dotyczącą wpływu pozyskiwania rolniczych odnawialnych surowców energetycznych, szkodliwych związków powstających w procesie spalania biopaliw i gospodarki popiołem poprodukcyjnym, środowiskowego oddziaływania biogazowi i gospodarki pofermentem, środowiskowego oddziaływania instalacji geotermalnych, siłowni wiatrowych i małych elektrowni wodnych;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami jakie wynikają z produkcji energii odnawialnej w odniesieniu do poszczególnych elementów środowiska. Przybliżenie sposobu ich eliminacji lub minimalizacji.
Treści programoweT-W-3Potencjalne zagrożenia wynikające z oddziaływania różnych form produkcji energii odnawialnej na obszary prawnie chronione
T-W-5Wpływ instalacji związanych z produkcją energii odnawialnej na stan rodzimej fauny - migracje zwierząt, funkcjonowanie korytarzy ekologicznych, izolacje i fragmentacje populacji.
T-W-1Wpływ produkcji biomasy i jej pozyskiwania ze źródeł rolniczych i pozarolniczych na środowisko
T-W-4Wpływ upraw roślin energetycznych obcego pochodzenia na stan zachowania lokalnej różnorodności biologicznej
T-W-2Oddziaływanie instalacji siłowni wiatrowych, biogazowni, geotermii i fotowoltaiki na środowisko
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy i informacyjny - prezentacja mutimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe mechanizmy oddziaływania produkcji energii z OZE na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C26_U01student potrafi określić zagrożenia dotyczące wprowadzania i wykorzystywania OZE na środowisko abiotyczne i biotyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U18interpretuje i stosuje prawodawstwo dotyczące odnawialnych źródeł energii (dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy oraz krajowe uregulowania prawne dotyczące odnawialnych źródeł energii i ochrony środowiska) oraz orientuje się w zakresie znaczenia energii dla społeczeństwa, polityki energetycznej Polski i Unii Europejskiej, krajowego systemu energetycznego i jego podsystemów, dystrybucji nośników i mediów energetycznych, źródeł finansowania inwestycji związanych z wytwarzaniem energii ze źródeł odnawialnych;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami jakie wynikają z produkcji energii odnawialnej w odniesieniu do poszczególnych elementów środowiska. Przybliżenie sposobu ich eliminacji lub minimalizacji.
Treści programoweT-A-2Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja, podstawy prawne, charakterystyka.
T-A-3Wpływ funkcjonowania różnych technologii OZE na elementy środowiska przyrodniczego na obszarach Natura 2000 - analiza dokumentacji SFD wybranych ostoi siedliskowych na terenie województwa zachodniopomorskiego.
T-A-1Metodyka oceny stanu zachowania siedlisk przyrodniczych i gatunków - rzeczywiste i potencjalne zagrożenia wynijkące z oddziaływania OZE
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3studium przypadku - praca zespołowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: sprawozdanie pisemne z analizy materiałów źródłowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe zagrożenia dla środowiska przyrodniczego wynikające z pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C26_K01student ma świadomość wagi i rozumie znaczenie ochrony naturalnego środowiska oraz skutków jakie dla niego niesie pozyskiwanie energii z odnawialnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K04rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków produkowania energii ze źródeł odnawialnych i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami jakie wynikają z produkcji energii odnawialnej w odniesieniu do poszczególnych elementów środowiska. Przybliżenie sposobu ich eliminacji lub minimalizacji.
Treści programoweT-A-3Wpływ funkcjonowania różnych technologii OZE na elementy środowiska przyrodniczego na obszarach Natura 2000 - analiza dokumentacji SFD wybranych ostoi siedliskowych na terenie województwa zachodniopomorskiego.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3studium przypadku - praca zespołowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawozdanie pisemne z analizy materiałów źródłowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość zagrożeń jakie niesie wykorzystywanie OZE, rozumie znaczenie pogłębiania wiedzy na ich temat i budowania świadomości społecznej
3,5
4,0
4,5
5,0