Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Materiały eksploatacyjne w instalacjach OZE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały eksploatacyjne w instalacjach OZE
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>, Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 18 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy materiałoznawstwa.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w procesach pozyskiwania surowców i ich przetwarzania w instalacjach OZE

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych
C-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
C-3Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych w zależności od stawianych wymagań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ewolucja maszyn w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów oraz eksploatacyjnych2
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia1
T-W-3Woda i powietrze jako materiał eksploatacyjny, systemy przygotowania oraz filtracji.2
T-W-4Środki myjące – rodzaje zanieczyszczeń, rodzaje środków myjących, właściwości2
T-W-5Środki ochrony czasowej - zabezpieczanie materiałów ceramicznych, metalowych, polimerów, drewna, betonu2
T-W-6Paliwa i biopaliwa. Właściwości paliw i biopaliw3
T-W-7Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju2
T-W-8Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział2
T-W-9Płyny hydrauliczne, chłodzące, elektrolity - właściwości2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.60
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu20
A-W-4Konsultacje10
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O03-2_W01
Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w pozyskiwaniu (produkcji) OZE oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji.
OZE_1A_W19C-2, C-1T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-1M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O03-2_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych
OZE_1A_U11C-2, C-1T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-1M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O03-2_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko natutalne oraz konieczności dalszego dokształcania
OZE_1A_K04, OZE_1A_K02C-2, C-1T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-1M-3, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O03-2_W01
Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w pozyskiwaniu (produkcji) OZE oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji.
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O03-2_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi dobrać materiały eksploatacyjne do warunków eksploatacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O03-2_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko natutalne oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zwierzycki W, Oleje, paliwa i smary dla motoryzacji i przemysłu, ITE, Radom, 2001
  2. Hebda M, Procesy tarcia, smarowania i zużywania maszyn, Warszawa-Radom, 2007
  3. Baczewski K., Kołdoński T., Paliwa do silników o zapłonie iskrowym i samoczynnym, WKŁ, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Blicharski M, Inżynieria powierzchni, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2009
  2. Dobrzański L.A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo - materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucja maszyn w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów oraz eksploatacyjnych2
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia1
T-W-3Woda i powietrze jako materiał eksploatacyjny, systemy przygotowania oraz filtracji.2
T-W-4Środki myjące – rodzaje zanieczyszczeń, rodzaje środków myjących, właściwości2
T-W-5Środki ochrony czasowej - zabezpieczanie materiałów ceramicznych, metalowych, polimerów, drewna, betonu2
T-W-6Paliwa i biopaliwa. Właściwości paliw i biopaliw3
T-W-7Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju2
T-W-8Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział2
T-W-9Płyny hydrauliczne, chłodzące, elektrolity - właściwości2
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.60
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu20
A-W-4Konsultacje10
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O03-2_W01Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w pozyskiwaniu (produkcji) OZE oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W19ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z obszaru nauki o materiałach, obejmującą strukturę i właściwości materiałów technicznych, stale, staliwa i żeliwa, stopy metali nieżelaznych, metalurgię proszków, tworzywa sztuczne, materiały ceramiczne i węglowe, kompozyty, drewno i inne materiały naturalne, niezbędną dla właściwego stosowania materiałów w technice;
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
C-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych
Treści programoweT-W-7Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia
T-W-8Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział
T-W-3Woda i powietrze jako materiał eksploatacyjny, systemy przygotowania oraz filtracji.
T-W-4Środki myjące – rodzaje zanieczyszczeń, rodzaje środków myjących, właściwości
T-W-5Środki ochrony czasowej - zabezpieczanie materiałów ceramicznych, metalowych, polimerów, drewna, betonu
T-W-6Paliwa i biopaliwa. Właściwości paliw i biopaliw
T-W-9Płyny hydrauliczne, chłodzące, elektrolity - właściwości
T-W-1Ewolucja maszyn w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów oraz eksploatacyjnych
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O03-2_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U11potrafi wykorzystać poznaną wiedzę z obszaru nauki o materiałach, grafiki inżynierskiej, części maszyn i maszynoznawstwa, wytwórczych procedur technologicznych, a także obsługi i utrzymania maszyn i urządzeń do: 1) właściwego stosowania materiałów w technice, 2) czytania rysunków technicznych, odwzorowywania i wymiarowania elementów maszyn i urządzeń, w tym z zastosowaniem programu CAD, 3) analizy pracy mechanizmów i prawidłowego doboru części oraz zespołów w urządzeniach, a także projektowania i wykonywania obliczeń wytrzymałościowych dla prostych elementów, 4) doboru wytwórczych procedur technologicznych dla prostych elementów maszyn i urządzeń, 5) planowania i nadzorowania systemów użytkowania i utrzymania maszyn w dobrym stanie technicznym;
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
C-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych
Treści programoweT-W-7Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia
T-W-8Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział
T-W-3Woda i powietrze jako materiał eksploatacyjny, systemy przygotowania oraz filtracji.
T-W-4Środki myjące – rodzaje zanieczyszczeń, rodzaje środków myjących, właściwości
T-W-5Środki ochrony czasowej - zabezpieczanie materiałów ceramicznych, metalowych, polimerów, drewna, betonu
T-W-6Paliwa i biopaliwa. Właściwości paliw i biopaliw
T-W-9Płyny hydrauliczne, chłodzące, elektrolity - właściwości
T-W-1Ewolucja maszyn w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów oraz eksploatacyjnych
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi dobrać materiały eksploatacyjne do warunków eksploatacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O03-2_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko natutalne oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K04rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków produkowania energii ze źródeł odnawialnych i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
OZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
C-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych
Treści programoweT-W-7Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia
T-W-8Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział
T-W-3Woda i powietrze jako materiał eksploatacyjny, systemy przygotowania oraz filtracji.
T-W-4Środki myjące – rodzaje zanieczyszczeń, rodzaje środków myjących, właściwości
T-W-5Środki ochrony czasowej - zabezpieczanie materiałów ceramicznych, metalowych, polimerów, drewna, betonu
T-W-6Paliwa i biopaliwa. Właściwości paliw i biopaliw
T-W-9Płyny hydrauliczne, chłodzące, elektrolity - właściwości
T-W-1Ewolucja maszyn w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów oraz eksploatacyjnych
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, potrafi pracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0