Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Sylabus przedmiotu Monitoring ekosystemów leśnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Monitoring ekosystemów leśnych | ||
Specjalność | Ocena stanu i zagrożeń środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę z zakresu gospodarki leśnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procedurami obowiązującymi w zakresie monitoringu lasów i ekosystemów leśnych |
C-2 | Omówienie podstawowych zagrożeń dla stabilności ekosystemów leśnych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie pozyskiwania i interpretacji zagadnień z zakresu monitoringu lasów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawy prawne i wewnętrzne zarządzenia administracji LP w zakresie monitoringu lasów | 2 |
T-A-2 | Monitoring siedlisk leśnych | 2 |
T-A-3 | Prace projektowe z zakresu interpretacji wymagań monitoringowych w określonych typach drzewostanu | 6 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ocena odporności ekosystemów leśnych na kwaśne depozycje | 2 |
T-W-2 | Wpływ warunków biocenotycznych na odporność drzewostanów | 2 |
T-W-3 | Ocena uszkodzeń drzewostanów w aspekcie czasowym i przestrzennym | 2 |
T-W-4 | Monitoring przeciwpożarowy | 2 |
T-W-5 | Monitoring zdrowotności i ochrony przeciwgradacyjnej drzewostanów | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | czytanie wskazanej literatury | 2 |
A-A-3 | sprawozdanie z wyjazdu terenowego | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 10 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | wykład problemowy |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach, udział w dyskusji |
S-2 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach terenowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne części wykładowej i ćwiczeniowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D06-oz_W01 Student po zrealizowaniu części wykłądowej i ćwiczeniowej pogłębi swą wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych źródeł zanieczyszczeń na ekosystemy leśne oraz pozna techniki i metody ich oceny | OS_2A_W05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-A-2, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D06-oz_U01 Po zrealizowaniu programu przedmiotu student nabędzie umiejętność samodzielnej oceny oraz przygotowywania praz w zakresie wykonywania bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych. | OS_2A_U06, OS_2A_U07, OS_2A_U08 | — | — | C-3 | T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-A-2, T-A-1 | M-1, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D06-oz_K01 Studnet po zrealizowaniu przedmiotu nabędzie kompetencje z zakresu samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie sposobów oceny stanu, zagrożeń i ochrony ekosystemów leśnych. | OS_2A_K04 | — | — | C-3 | T-W-5, T-W-1, T-A-2, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D06-oz_W01 Student po zrealizowaniu części wykłądowej i ćwiczeniowej pogłębi swą wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych źródeł zanieczyszczeń na ekosystemy leśne oraz pozna techniki i metody ich oceny | 2,0 | student nie posiadł wiedzy z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i nie zna metod ich oceny |
3,0 | student w nieznacznym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna podstawowe metody ich oceny | |
3,5 | student w dostatecznym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna metody ich oceny | |
4,0 | student w dobrym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna metody ich oceny | |
4,5 | student w dobrym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna metody ich oceny oraz pogłębił wiedzę w tym zakresie | |
5,0 | student w bardzo dobrym stopniu posiadł wiedzę z zakresu oddziaływania antropogenicznych zanieczyszczeń na ekosystemy leśne i zna metody ich oceny oraz pogłębił wiedzę w tym zakresie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D06-oz_U01 Po zrealizowaniu programu przedmiotu student nabędzie umiejętność samodzielnej oceny oraz przygotowywania praz w zakresie wykonywania bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych. | 2,0 | student nie posiada umiejętności samodzielnego wykonania bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych |
3,0 | student posiada zadowalające umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych | |
3,5 | student posiada zadowalające umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych i potrafi je interpretować | |
4,0 | student posiada dobre umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych i potrafi je interpretować | |
4,5 | student posiada dobre umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych i potrafi je interpretować oraz wykazuje chęć ich pogłębienia | |
5,0 | student posiada bardzo dobre umiejętności umożliwiające samodzielne wykonanie bilansów prawidłowego funkcjonowania ekosystemów leśnych i potrafi je interpretować oraz wykazuje chęć ich pogłębienia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D06-oz_K01 Studnet po zrealizowaniu przedmiotu nabędzie kompetencje z zakresu samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie sposobów oceny stanu, zagrożeń i ochrony ekosystemów leśnych. | 2,0 | student nie nabył kompetencji w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu |
3,0 | student nabył w stopniu zadowalającym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu | |
3,5 | student nabył w stopniu dostatecznym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu | |
4,0 | student nabył w stopniu dobrym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu | |
4,5 | student nabył w stopniu dobrym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu i jest aktywny na zajęciach | |
5,0 | student nabył w stopniu bardzo dobrym kompetencje w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie przedmiotu i jest aktywny na zajęciach |
Literatura podstawowa
- Szymański S., Ekologiczne podstawy hodowli lasu, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2000
- Smurzyński E., Hodowla lasu, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2002
- Sejm RP, Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2001 nr 62 poz. 627 z późn. zm.), 2001
- Sejm RP, Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. 1991 nr 101 poz. 444 z późn. zm.), 1991
Literatura dodatkowa
- Falencka-Jabłońska I., Zagrożenie środowiska przyrodniczego w Polsce, Fundacja Centrum Edukacji Wsi, Warszawa, 1991