Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Zagrożenia jakości wód obszarów wiejskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagrożenia jakości wód obszarów wiejskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Hydrologia, Chemia środowiska, Meteorologia i klimatologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozpoznanie i ustalenie przyczyn i źródeł zanieczyszczenia środowiska wodnego obszarów wiejskich |
C-2 | Sposoby ochrony wód powierzchniowych i podziemnych na obszarach wiejskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ćwiczenia projektowe-Nawozy naturalne i mineralne-ich migracja w środowisku wodnym | 6 |
T-A-2 | Ocena stanu środowiska wodnego na podstawie danych o jakości wód powierzchniowych | 5 |
T-A-3 | Ocena strat biogenów z systemów odwadnaijacych - drenowanie | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnień ochrony śrdowiska wodnego, wody podziemne i wody powierzchniowe | 2 |
T-W-2 | Skład i właściwości wód podziemnych i powierzchniowych | 2 |
T-W-3 | Pochodzenie i właściwości zanieczyszczeń wód powierzchniowych i podziemnych | 4 |
T-W-4 | Jakość wód powierzchniowych i podziemnych, zasady klasyfikacji | 2 |
T-W-5 | Emisja zanieczyszczeń z zagrody wiejskiej | 2 |
T-W-6 | Zanieczyszczenia obszarowe i rozproszone ze źródeł rolniczych. Monitoring wód powierzchniowych | 2 |
T-W-7 | Gospodarka wodno-ściekowa i jej wpływ na jakość wód obszarów wiejskich | 2 |
T-W-8 | Straty składników z systemów odwadniajcych | 2 |
T-W-9 | Dyrektywa Azotanowa i jej wdrażanie. Zasady ochrony wód powierzchniowych | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Wykonanie projektu zaliczającego ćwiczenia | 5 |
A-A-3 | Konsultacje prac projektowych | 4 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu, demonstarcje prezentacji | 2 |
A-A-5 | Zapozanie sięz Dyrektywami odnośnie spraw wody- Ramowa I Azotanowa | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji zaliczającej wykłady | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do kolokwium końcowego | 12 |
A-W-5 | Zapoznanie się aktualnymi publikacjami na temat stanu środowiska wodnego obszarów wiejskich -raporty WIOŚ | 8 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy z ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z kolokwium zaliczającego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O12-2_W01 posiada wiedzę na temat stanu środowiska wodnego obszarów wiejskich, umie objaśnić zjawiska zagrożeń jakości wody pochodzącymi ze źródeł punktowych i obszarowych terenów wiejskich. | OS_1A_W10 | — | — | C-2, C-1 | T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O12-2_U01 umie zinterpretować wyniki badań jakości wód podziemnych i powierzchniowych na obszarach wiejskich wykorzystując dane z WIOŚ i innych instytucji monitorujących jakość wód | OS_1A_U02, OS_1A_U01 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O12-2_K01 aktywnie dba o jakość środowiska wodnego obszarów wiejskich przez postępowanie przyjazne dla środowiska | OS_1A_K03, OS_1A_K04 | — | — | C-2 | T-A-3, T-W-3, T-W-6, T-W-8 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O12-2_W01 posiada wiedzę na temat stanu środowiska wodnego obszarów wiejskich, umie objaśnić zjawiska zagrożeń jakości wody pochodzącymi ze źródeł punktowych i obszarowych terenów wiejskich. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat stanu środowiska wodnego i wystepujących zagrożeń, nie zna literatury przedmiotu |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę na temat stanu środowiska wodnego obszarów wiejskich, zna podstawowe źródła zagrożeń jakości wód, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu | |
3,5 | Student posiada wiedzę na temat stanu środowiska wodnego obszarów wiejskich, umie objaśnić zjawiska zagrożeń jakości wód ze źródeł punktowych i obszarowych, zna wybrane pozycje literatury | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat stanu środowiska wodnego obszarów wiejskich, objaśnia zjawiska związane z powstawaniem zagrożeń dla jakości wód, wyróżnia źródła punktowe i obszarowe na terenach wiejskich, zna podstawową i uzupełniającą literaturę przedmiotu | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat stanu środowiska wodnego obszarów wiejskich, sprawnie objaśnie zjawiska związane ze żrółami zanieczyszczeń punktowych i obszarowych, zna metody ograniczania skutków zanieczyszczeń na terenach wiejskich, zna literaturę przedmiotu | |
5,0 | Student posiada pełną wiedzę na temat stanu środowiska wodnego obszarów wiejskich, dokładnie zna źródła zanieczyszczeń powstające na obszarach wiejskich, ma wiedzę na temat metod stosowanych w rozwiązywaniu problemów gospodarki wodnej, ma wiedzę na temat zobowiązań Polski w sprawie realizacji Dyrektywy Azotanowej, zna literaturę przedmiotu, także opracowanai branżowe |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O12-2_U01 umie zinterpretować wyniki badań jakości wód podziemnych i powierzchniowych na obszarach wiejskich wykorzystując dane z WIOŚ i innych instytucji monitorujących jakość wód | 2,0 | Student nie potrafi interpretować wyników badań jakości wód |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu potrafi ocenić wyniki badań jakości wód powierzchniowych | |
3,5 | Student potrafi interpretować wyniki badań jakości wód powierzchniowych obszarów wiejskich wykorzystując dane z WIOŚ | |
4,0 | Student potrafi interpretować wyniki badań jakości wód podziemnych i powierzchniowych występujących na obszarach wiejskich, wykorzystuje dane z WIOŚ | |
4,5 | Student sprawnie interpretuje wyniki badań jakości wód podziemnych i powierzchniowych na obszarach wiejskich, wykorzystuje dane dostępne z WIOŚ i innych instytucji monitorujących wody (Sanepid, ZWiK) | |
5,0 | Student umiejętnie omawia i ocenia wyniki badań jakości wód podziemnych i powierzchniowych obszarów wiejskich, sprawnie korzysta z wszystkich dostępnych baz danych na temat jakości wód terenów wiejskich, w rozwiązywaniu problemów gospodarki wodnej łaczy działania typowo techniczne z proekologicznymi |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O12-2_K01 aktywnie dba o jakość środowiska wodnego obszarów wiejskich przez postępowanie przyjazne dla środowiska | 2,0 | Student nie ma kompetencji w rozwiązywaniu problemów środowiska wodnego związnych z jakością wód |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu uczestniczy w działąniach związanych z ochroną środowiska wodnego obszarów wiejskich | |
3,5 | Student ma kompetencje do działań związanych z ochroną środowiska wodnego obszarów wiejskich poprze wybrane działąnia techniczne | |
4,0 | Student aktywnie uczestniczy w działaniach i technicznych i proekologicznych w celu ochrony środowiska wodnego przed zanieczyszczeniami pochodzącymi z rolnictwa | |
4,5 | Student aktywnie uczestniczy w działaniach w rozwiązywaniu problemów gospodarki wodnej, ochrony jakości wód podziemnych i powierzchniowych przez stosowanie działań przyjaznych dla środowiska wodnego i ograniczających dopływ zanieczyszczeń antropogenicznych | |
5,0 | Student aktywnie uczestniczy w działanich technicznych i proekologicznych związanych z ochroną jakości wód obszarów wodnych, stosuje wszystkie skuteczne rozwiązania przyjazne dla środowiska w celu poprawy środowiska wodnego |
Literatura podstawowa
- Paluch J., Pulikowski K., Trybała M., Ochrona wód i gleb, AR Wrocław, Wrocław, 2001
- Praca zb. red. Bieszczad S., Sobota. J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, AR Wrocław, Wrocław, 1993
- Chełmicki W., Woda, zasoby degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001
- Praca zb. red, Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, MRiRW, IMUZ Falenty, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Czasopisma techniczne, Gospodarka Wodna, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie, NOT, Warszawa, 2012