Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstaw matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie. |
C-2 | Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów, a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów. |
C-3 | Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz obliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady bezpiecznej pracy w pracowni fizycznej, użytkowanie analogowych i cyfrowych przyrządów pomiarowych. Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowywania sprawozdań z ćwiczeń. | 2 |
T-L-2 | Wyznaczanie gęstości ciał stałych o kształtach prawidłowych. | 2 |
T-L-3 | Wyznaczanie gęstosci cieczy i roztworów. | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie współczynników pochłaniania światła przez materiały osłonowe i/lub wyznaczanie stężenia roztworów barwnych za pomocą fotokolorymetru. | 2 |
T-L-5 | Wyznaczanie wilgotności materiału roślinnego i powietrza. | 2 |
T-L-6 | Wyznaczanie ciepła topnienia lodu lub ciepła parowania (skraplania) wody. | 2 |
T-L-7 | Pomiary współczynników napiecia powierzchniowego i/lub lepkości cieczy. | 2 |
T-L-8 | Pomiary rezystancji i wyznaczanie sprawności elektrycznych urządzeń grzejnych. | 4 |
T-L-9 | Pomiary wielkości fotometrycznych i/lub wyznaczanie skuteczności lamp oświetleniowych. | 2 |
T-L-10 | Pomiar współczynnika załamania światła cieczy i roztworów metodą refraktometryczną i/lub wyznaczanie zawartosci chlorofilu a i b w acetonowych wyciągach roślinnych. | 2 |
T-L-11 | Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń. | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia wstępne: rola fizyki w rozwoju nauki. Wielkości i prawa fizyczne. Układ jednostek SI. | 1 |
T-W-2 | Grawitacja: pole grawitacyjne, prawo powszechnego ciążenia, ciężar. | 1 |
T-W-3 | Kinematyka i dynamika punktu materialnego: klasyfikacja ruchu. Ruch w układach odniesienia inercjalnym i nieinercjalnym. Wielkości i prawa opisujące ruch. Praca jako sposób przekazywania energii. | 3 |
T-W-4 | Drgania i fale mechaniczne: wielkości charakteryzujące ruch drgający. Mechanizm powstawania i rozchodzenia się fal mechanicznych w ciałach stałych, cieczach i w gazach. Zjawiska falowe. Elementy akustyki. | 2 |
T-W-5 | Mechanika cieczy: statyka cieczy. Wielkości i prawa opisujące ruch płynów doskonałych i rzeczywistych. | 2 |
T-W-6 | Fizyka cząsteczkowa: teoria kinetyczno – molekularna. Elementy termodynamiki. Zjawiska powierzchniowe w cieczach i ich znaczenie w przyrodzie. | 2 |
T-W-7 | Podstawy elektryczności i magnetyzmu: klasyczna teoria przewodnictwa elektrycznego metali. Wielkości i prawa związane z przepływem stałego prądu elektrycznego. Natężenie, strumień i wektor indukcji magnetycznej. Pole magnetyczne w otoczeniu przewodnika z prądem. Właściwości elektryczne i magnetyczne materii. | 3 |
T-W-8 | Fale elektromagnetyczne: mechanizm rozchodzenia się i przenoszenia energii oraz zjawiska falowe. Elementy optyki. | 2 |
T-W-9 | Elementy fizyki atomowej i jądrowej: ogólna charakterystyka atomu i jądra atomowego. Promieniotwórczość naturalna. Rodzaje promieniowania. Oddziaływanie promieniowania i biologiczne skutki promieniowania jonizującego. | 2 |
T-W-10 | Ogólne wiadomości o wszechświecie i Słońcu. Promieniowanie słoneczne i jego skutki. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych. | 5 |
A-L-3 | Konsultacje związane z korektą sprawozdań. | 5 |
A-L-4 | Sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń. | 10 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki realizowanej na wykładach. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne (dyskusja dydaktyczna), praca w zespołach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B08_W01 Student definiuje podstawowe i pochodne wielkości fizyczne oraz ich jednostki miar według układu SI. | OS_1A_W02, OS_1A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
OS_1A_B08_W02 Student opisuje i wyjaśnia fizyczną naturę zjawisk w oparciu o prawa fizyczne. | OS_1A_W02, OS_1A_W05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
OS_1A_B08_W03 Student objaśnia zależność właściwości ciał i zjawisk w oparciu o poznane prawa fizyczne. | OS_1A_W02, OS_1A_W05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-2, T-W-10, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B08_U01 Student prawidłowo stosuje jednostki miar i wielkości fizyczne. | OS_1A_U05, OS_1A_U01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
OS_1A_B08_U02 Student posługuje się prawidłowo przyrządami pomiarowymi. | OS_1A_U01 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-2 | S-2 |
OS_1A_B08_U03 Student stosuje właściwe wzory i formuły prowadzące do otrzymania wyniku pomiaru pośredniego. Interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń w oparciu o dane zaczerpnięte z wiarygodnego źródła. | OS_1A_U05, OS_1A_U01 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B08_K01 Student wykazuje umiejętność pracy w zespole realizującym wyznaczone zadanie. | OS_1A_K02, OS_1A_K01 | — | — | C-2, C-3 | T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-11, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-2 | S-2, S-3 |
OS_1A_B08_K02 Student wykazuje dbałośc o udostępnione narządzia, urządzenia i aparaturę. | OS_1A_K02, OS_1A_K01 | — | — | C-3 | T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B08_W01 Student definiuje podstawowe i pochodne wielkości fizyczne oraz ich jednostki miar według układu SI. | 2,0 | Student nie zna większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału. |
3,0 | Student wykazuje zadowalającą znajomość wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału. | |
3,5 | Student wykazuje zadowalającą znajomość większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału. | |
4,0 | Student wykazuje dobrą znajomość większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału. | |
4,5 | Student wykazuje dobrą wiedzę i znajomość wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału. | |
5,0 | Student wykazuje znakomitą wiedzę i znajomość wielkości fizycznych i ich jednostek z całego zakresu zrealizowanego materiału. | |
OS_1A_B08_W02 Student opisuje i wyjaśnia fizyczną naturę zjawisk w oparciu o prawa fizyczne. | 2,0 | Student nie wykazuje wiedzy ze zrealizowanego materiału. |
3,0 | Student wykazuje zadowalające opanowanie wiedzy ze zrealizowanego materiału. | |
3,5 | Student wykazuje zadowalającą wiedzę z większości zrealizowanego materiału. | |
4,0 | Student wykazuje dobrą znajomość zrealizowanego materiału. | |
4,5 | Student wykazuje dobrą wiedzę i znajomość zrealizowanego materiału. | |
5,0 | Student wykazuje znakomitą wiedzę z zakresu całego zrealizowanego materiału. | |
OS_1A_B08_W03 Student objaśnia zależność właściwości ciał i zjawisk w oparciu o poznane prawa fizyczne. | 2,0 | Student nie wykazuje wiedzy ze zrealizowanego materiału. |
3,0 | Student wykazuje zadowalające opanowanie wiedzy ze zrealizowanego materiału. | |
3,5 | Student wykazuje zadowalającą wiedzę z większości zrealizowanego materiału. | |
4,0 | Student wykazuje dobrą znajomość zrealizowanego materiału. | |
4,5 | Student wykazuje dobrą wiedzę i znajomość zrealizowanego materiału. | |
5,0 | Student wykazuje znakomitą wiedzę z zakresu całego zrealizowanego materiału. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B08_U01 Student prawidłowo stosuje jednostki miar i wielkości fizyczne. | 2,0 | Student nie zna większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału. |
3,0 | Student wykazuje zadowalającą umiejętność zastosowania wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału. | |
3,5 | Student wykazuje zadowalającą umiejętność zastosowania większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału. | |
4,0 | Student wykazuje dobrą umiejętność zastosowania większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału. | |
4,5 | Student wykazuje dobrą wiedzę i umiejętność zastosowania wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału. | |
5,0 | Student wykazuje znakomitą wiedzę i umiejętność zastosowania wielkości fizycznych i ich jednostek z całego zakresu zrealizowanego materiału. | |
OS_1A_B08_U02 Student posługuje się prawidłowo przyrządami pomiarowymi. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać pomiarów podstawowych wielkości fizycznych oraz nie umie obsługiwać prostych przyrządów pomiarowych. |
3,0 | Student przy pomocy nauczyciela obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. | |
3,5 | Student potrafi obsługiwać proste przyrządy pomiarowe i samodzielnie wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potafi oszacować niepewności pomiaru użytych przyrzadów. | |
4,0 | Student obsługuje przyrządy pomiarowe, wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potafi wyznaczyć niepewności pomiaru użytych przyrzadów. | |
4,5 | Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe, wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potafi dobrze wyznaczyć niepewności pomiaru użytych przyrzadów. | |
5,0 | Student obsługuje przyrządy pomiarowe, wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. Potafi bezbłędnie wyznaczyć niepewności pomiaru użytych przyrządów oraz ma świadomość innych niepewności. | |
OS_1A_B08_U03 Student stosuje właściwe wzory i formuły prowadzące do otrzymania wyniku pomiaru pośredniego. Interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń w oparciu o dane zaczerpnięte z wiarygodnego źródła. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich pomiarów. |
3,0 | Student prezentuje " suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, opracować sprawozdanie. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki, formułuje prawidłowe podstawowe wnioski. Student potrafi samodzielnie opracowac sprawozdanie. | |
4,0 | Student potrafi dobrze opracowac sprawozdanie, efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Potrafi przeprowdzić dyskusję osiągniętych wyników. Zna podstawy oceny niepewności pomiarów. | |
4,5 | Student potrafi bardzo dobrze opracowac sprawozdanie, efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Potafi oszacować niepewności pomiarów metodami statystycznymi. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i interpretować osiągnięte wyniki. Oszacować niepewności pomiarów różnymi metodami. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B08_K01 Student wykazuje umiejętność pracy w zespole realizującym wyznaczone zadanie. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa swojego i innych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym wykazuje zanagażowanie w pracę zespołową. Zazwyczaj szanuje pracę własną i innych. | |
3,5 | Student potrafi pracować w zespole. Szanuje pracę własną i innych. | |
4,0 | Student chętnie pracuje w zespołe. Szanuje pracę własną i innych. | |
4,5 | Student wykazuje zangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | |
5,0 | Student kieruje pracą zespołu, wykazuje kreatywność i zangażowanie. Szanuje pracę swoją i innych. Jest świadom odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | |
OS_1A_B08_K02 Student wykazuje dbałośc o udostępnione narządzia, urządzenia i aparaturę. | 2,0 | Student nie wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt. Stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa swojego i innych. |
3,0 | Student przeważnie wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt. | |
3,5 | Student wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt. | |
4,0 | Student wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt. | |
4,5 | Student wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. | |
5,0 | Student wykazuje odpowiedzialność i dbałość za powierzany sprzęt. |
Literatura podstawowa
- Przestalski S., Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki., Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2001
- Hallyday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki tom 1-5, PWN, Warszawa, 2006
- Brzóstowicz A. i in., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki., Pod redakcją E. Skórskiej, Wyd.Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2009
Literatura dodatkowa
- Hewitt P.G., Fizyka wokół nas, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2010
- Bobrowski Cz., Fizyka – krótki kurs, WNT, Warszawa, 1998, wyd. 6 (lub następne wydania - wznowienia)
- Jegierski K., Sierański K., Szlufarska I., Fizyka. Repetytorium - zadania z rozwiązaniami. Kurs powtórkowy dla studentów pierwszego roku i uczniów szkół średnich., Oficyna Wydawnicza Scripta, Wrocław, 2003