Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Geologia i gleboznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geologia i gleboznawstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe zagadnienia z zakresu chemii, fizyki, biochemii oraz mikrobiologii gleb. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów skał i gleb z uwzglednieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb, a także wykształcenie umiejetności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szata roślinną. |
C-2 | Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb. |
C-3 | Umiejętność określania żyzności gleb. |
C-4 | Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb. | 3 |
T-L-2 | Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego i ich rola w powstawaniu gleb. | 3 |
T-L-3 | Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb. | 3 |
T-L-4 | Oznaczanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb | 1 |
T-L-5 | Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb. | 1 |
T-L-6 | Oznaczanie składu mechanicznego gleb metodą organoleptyczną oraz metodą areometryczną. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia Ziemi, jej budowa i skład chemiczny. | 2 |
T-W-2 | Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów | 4 |
T-W-3 | Minerały ilaste-powstawanie, budowa i własciwości oraz znaczenie w powstawaniu gleb. | 2 |
T-W-4 | Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb. | 4 |
T-W-5 | Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym. | 4 |
T-W-6 | Skały metamorficzne-podział, właściwości | 2 |
T-W-7 | Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie-działalność wód powierzchniowych, opadów, wiatru, ruchów masowych). | 2 |
T-W-8 | Zlodowcenia i ich zasięgi, twory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski. | 2 |
T-W-9 | Surowce mineralne Polski. | 2 |
T-W-10 | Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze. | 3 |
T-W-11 | Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach. | 15 |
A-L-2 | Konsultacje. | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 25 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Praca własna. | 15 |
A-W-3 | Studiowanie literatury specjalistycznej. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, przedstawiający - zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne. |
M-3 | Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach. |
S-2 | Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C07_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb. | OS_1A_W08, OS_1A_W09, OS_1A_W11 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-11, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C07_U01 Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb. | OS_1A_U05, OS_1A_U01 | — | — | C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-11, T-W-10 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
OS_1A_C07_U02 Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych. | OS_1A_U05 | — | — | C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C07_K01 Posiada świadomość znaczenia i roli gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska. | OS_1A_K02 | — | — | C-4, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-11 | M-3, M-4 | S-1 |
OS_1A_C07_K02 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych. | OS_1A_K02 | — | — | C-3, C-4, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-11, T-W-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C07_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb. | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C07_U01 Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejetności w stopniu podstawowym interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Student potrafi w stopniu zadawalajacym korzystać z systemów oceny wartości gleb. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_C07_U02 Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych. | 2,0 | |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C07_K01 Posiada świadomość znaczenia i roli gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student jest mało aktywny w samodzielny poszukiwaniu rozwiązań dot. ochrony gleb, wykazuje ograniczoną dbałość o ergonomiczną organizację pracy własnej i zespołu, wykazuje w ograniczonym zakresie zdolność do prawidłowej oceny jakości środowiska glebowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_C07_K02 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych. | 2,0 | |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1999, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
- Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, brak
Literatura dodatkowa
- Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
- Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., gleboznawstwo z elementami geologii., AR Szczecin, Szczecin, 1997