Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne i projektowanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Planowanie przestrzenne i projektowanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,00,62egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 9 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z geodezji i kartografii
W-2Podstawowe wiadomości dotyczące środowiska przyrodniczego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat planowania przestrzennego
C-2Zapoznanie się z systemem planowania przestrzennego oraz dokumentacją planistyczną obowiązującą w Polsce
C-3Umiejętność wykonania fragmentu opracowania ekofizjograficznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wymogi graficznej prezentacji dokumentów planistycznych3
T-A-2Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (SUiKZP) - charakterystyka wybranych uwarunkowań6
9
wykłady
T-W-1Pojęcie przestrzeni i planowania przestrzennego. Planowanie przestrzenne a system ochrony środowiska. Pojęcie rozwoju zrównoważonego. Ład przestrzenny i jego forma zintegrowana.2
T-W-2Krajobraz jako nadrzędna jednostka systemu przyrodniczego. Metody badań krajobrazowych. Narzędzia ochrony krajobrazu. Ustawa krajobrazowa w planowaniu przetrzennym. Audyt krajobrazowy.2
T-W-3Dokumentacja planistyczna. Podstawowe akty prawne w planowaniu przestrzennym. Polityka przestrzenna w skali kraju i województwa.2
T-W-4Podstawowe akty prawne w planowaniu przestrzennym. Ochrona środowiska jako element planowania przestrzennego w Polsce. Postępowanie środowiskowe a planowanie.2
T-W-5Metody pracy w planowaniu przestrzennym. Inwentaryzacje urbanistyczno-krajobrazowe i analizy przestrzenne. Analiza ustaleń MPZP2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-A-4Przygotowanie do egzaminu15
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / indywidualne ćwiczenia z mapami topograficznymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Indywidualne opracowania

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C11_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu planowania przestrzennego, polityki przestrzennej oraz dokumentacji planistycznej obowiązującej w Polsce
OS_2A_W07, OS_2A_W09C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C11_U01
Student potrafi dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego; potrafi samodzielnie wykonać wybrane elementy opracowania ekofizjograficznego
OS_2A_U03, OS_2A_U07C-2, C-3T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C11_K01
Student ma świadomość potrzeby samokształcenia się oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie kształtowania polityki przestrzennej, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska naturalnego
OS_2A_K02, OS_2A_K03, OS_2A_K04, OS_2A_K05C-2, C-3T-W-5, T-A-2M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C11_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu planowania przestrzennego, polityki przestrzennej oraz dokumentacji planistycznej obowiązującej w Polsce
2,0
3,0student posiada ograniczona wiedzę z zakresu planowania przestrzennego,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C11_U01
Student potrafi dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego; potrafi samodzielnie wykonać wybrane elementy opracowania ekofizjograficznego
2,0
3,0student potrafi w ograniczonym zakresie dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C11_K01
Student ma świadomość potrzeby samokształcenia się oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie kształtowania polityki przestrzennej, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska naturalnego
2,0
3,0student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia się oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie planowania przestrzennego z uwzględnieniem stanu środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zieńko J., Tokarski J., Planowanie przestrzenne a ochrona środowiska, AR Szczecin, Szczecin, 1999
  2. Arvay-Podhalańska E. (red.), Gospodarka przestrzenna gmin. Poradnik, Tom 1-3, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Kraków, 1998
  3. Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Malczyk T, Wystyczne do projektowania na terenach zabudowanych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie, Nysa, 2005
  2. Florkiewicz E., Tyszecki A., Postępowania w sprawie OOŚ przy podejmowaniu decyzji administracyjnych., 2011
  3. Malczyk T, Wytyczne do projektowania na terenach zabudowanych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie, Nysa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wymogi graficznej prezentacji dokumentów planistycznych3
T-A-2Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (SUiKZP) - charakterystyka wybranych uwarunkowań6
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie przestrzeni i planowania przestrzennego. Planowanie przestrzenne a system ochrony środowiska. Pojęcie rozwoju zrównoważonego. Ład przestrzenny i jego forma zintegrowana.2
T-W-2Krajobraz jako nadrzędna jednostka systemu przyrodniczego. Metody badań krajobrazowych. Narzędzia ochrony krajobrazu. Ustawa krajobrazowa w planowaniu przetrzennym. Audyt krajobrazowy.2
T-W-3Dokumentacja planistyczna. Podstawowe akty prawne w planowaniu przestrzennym. Polityka przestrzenna w skali kraju i województwa.2
T-W-4Podstawowe akty prawne w planowaniu przestrzennym. Ochrona środowiska jako element planowania przestrzennego w Polsce. Postępowanie środowiskowe a planowanie.2
T-W-5Metody pracy w planowaniu przestrzennym. Inwentaryzacje urbanistyczno-krajobrazowe i analizy przestrzenne. Analiza ustaleń MPZP2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-A-4Przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C11_W01Student posiada podstawową wiedzę z zakresu planowania przestrzennego, polityki przestrzennej oraz dokumentacji planistycznej obowiązującej w Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma poszerzoną wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna zaawansowane technologie inżynierskie wykorzystywane w ochronie środowiska.
OS_2A_W09Ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat planowania przestrzennego
C-2Zapoznanie się z systemem planowania przestrzennego oraz dokumentacją planistyczną obowiązującą w Polsce
Treści programoweT-W-2Krajobraz jako nadrzędna jednostka systemu przyrodniczego. Metody badań krajobrazowych. Narzędzia ochrony krajobrazu. Ustawa krajobrazowa w planowaniu przetrzennym. Audyt krajobrazowy.
T-W-3Dokumentacja planistyczna. Podstawowe akty prawne w planowaniu przestrzennym. Polityka przestrzenna w skali kraju i województwa.
T-W-1Pojęcie przestrzeni i planowania przestrzennego. Planowanie przestrzenne a system ochrony środowiska. Pojęcie rozwoju zrównoważonego. Ład przestrzenny i jego forma zintegrowana.
T-W-4Podstawowe akty prawne w planowaniu przestrzennym. Ochrona środowiska jako element planowania przestrzennego w Polsce. Postępowanie środowiskowe a planowanie.
T-W-5Metody pracy w planowaniu przestrzennym. Inwentaryzacje urbanistyczno-krajobrazowe i analizy przestrzenne. Analiza ustaleń MPZP
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada ograniczona wiedzę z zakresu planowania przestrzennego,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C11_U01Student potrafi dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego; potrafi samodzielnie wykonać wybrane elementy opracowania ekofizjograficznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U03Posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej. Korzysta z literatury w języku obcym (angielskim).
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z systemem planowania przestrzennego oraz dokumentacją planistyczną obowiązującą w Polsce
C-3Umiejętność wykonania fragmentu opracowania ekofizjograficznego
Treści programoweT-A-1Wymogi graficznej prezentacji dokumentów planistycznych
T-A-2Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (SUiKZP) - charakterystyka wybranych uwarunkowań
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / indywidualne ćwiczenia z mapami topograficznymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Indywidualne opracowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w ograniczonym zakresie dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C11_K01Student ma świadomość potrzeby samokształcenia się oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie kształtowania polityki przestrzennej, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
OS_2A_K03Przejawia wrażliwość poszanowania i zachowania walorów estetycznych, kulturowych i utylitarnych. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z systemem planowania przestrzennego oraz dokumentacją planistyczną obowiązującą w Polsce
C-3Umiejętność wykonania fragmentu opracowania ekofizjograficznego
Treści programoweT-W-5Metody pracy w planowaniu przestrzennym. Inwentaryzacje urbanistyczno-krajobrazowe i analizy przestrzenne. Analiza ustaleń MPZP
T-A-2Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (SUiKZP) - charakterystyka wybranych uwarunkowań
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / indywidualne ćwiczenia z mapami topograficznymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Indywidualne opracowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia się oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie planowania przestrzennego z uwzględnieniem stanu środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0