Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Inżynieria ochrony hydrosfery:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria ochrony hydrosfery
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 6 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z chemii wody.
W-2Znajomość praw fizyki dotyczących płynów.
W-3Opanowana na poziomie akademickim umiejętność obliczeń matematycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami występującymi przy użytkowaniu hydrosfery.
C-2Nabycie przez studentów umiejętności wyznaczania fizykochemicznych parametrów cieczy ( w tym zawiesin i roztworów wieloskładnikowych) w zmiennych warunkach ciśnienia i temperatury .
C-3Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń inżynierskich w procesach związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego podejmowania decyzji w procesach użytkowania hydrosfery oraz przewidywania skutków podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie gęstości i lepkości cieczy w różnych temperaturach. Wyznaczanie parametrów mieszaniny wieloskładnikowej, zawiesiny. Zastosowanie równania ciągłości strugi.2
T-A-2Problemy związane z przepływem cieczy rzeczywistych. Przepływ cieczy rurociągiem. Miejscowe opory przepływu. Napełnianie i opróżnianie zbiorników.2
T-A-3Zastosowanie filtracji i sedymentacji w usuwaniu zanieczyszczeń- podstawowe obliczenia2
6
wykłady
T-W-1Własności płynów (w tym roztworów wieloskładnikowych i zawiesin). Podstawowe pojęcia teorii przepływów. Ruch ustalony i nieustalony. Równanie ciągłości strugi.2
T-W-2Równanie bernuliego. Przepływ cieczy rzeczywistych. Doświadczenie Reynoldsa. Przepływ laminarny i burzliwy. Opory przepływu: straty ciśnienia w rurociągu prostym, straty lokalne.2
T-W-3Filtracja. Rodzaje filtracji. Filtracja przez warstwy o stałej grubości. Sedymentacja2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.6
A-A-2Kondultacje i samodzielne wykonanie zadań kontrolnych9
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.6
A-W-2Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia wykładów.9
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników, dyskusje).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonanie zestawu zadań kontrolnych).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Rozwiązywanie przez studentów zadań na ćwiczeniach wspólnie z nauczycielem.
S-2Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zestawu zadań zaliczających ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - test lub pytania otwarte

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O07-2_W01
Posiada wiedzę na temat zjawisk naturalnych i wymuszonych występujących przy użytkowaniu hydrosfery. Zna zasady obliczania parametrów fizykochemicznych wody, roztworów wieloskładnikowych, zawiesin. Ma wiedzę na temat obliczania podstawowych urządzeń związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
OS_2A_W01, OS_2A_W02C-1, C-3, C-4, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O07-2_U01
Student umie zastosować wiedzę na temat procesów występujących przy użytkowaniu hydrosfery. Umie wykonać podstawowe obliczenia inżynierskie w procesach związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Potrafi przewidzieć skutki podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
OS_2A_U02, OS_2A_U06C-3, C-4, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_O07-2_K01
Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich w ochronie hydrosfery. W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję i przewidzieć jej skutki. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali swoje umiejętności. Potrafi w sposób twórczy działać w zespole.
OS_2A_K04, OS_2A_K05, OS_2A_K01C-1, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_O07-2_W01
Posiada wiedzę na temat zjawisk naturalnych i wymuszonych występujących przy użytkowaniu hydrosfery. Zna zasady obliczania parametrów fizykochemicznych wody, roztworów wieloskładnikowych, zawiesin. Ma wiedzę na temat obliczania podstawowych urządzeń związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
2,0
3,0Student ma częściową wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna podstawowe wzory stosowane w obliczaniach z zakresu inżynierii hydrosfery.Czasami błednie przewiduje skutki podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
3,5Student ma ogólną wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna podstawowe wzory stosowane w obliczaniach z zakresu inżynierii hydrosfery. Na ogół poprawnie potrafi przewidzieć skutki podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
4,0Student ma ogólną wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna podstawowe wzory stosowane w obliczaniach z zakresu inżynierii hydrosfery.Zwykle poprawnie potrafi przewidzieć skutki podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
4,5Student ma wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna podstawowe wzory stosowane w obliczaniach z zakresu inżynierii hydrosfery.Rzadko nie potrafi przewidzieć skutkow podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
5,0Student ma wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna podstawowe wzory stosowane w obliczaniach z zakresu inżynierii hydrosfery. Potrafi przewidzieć skutkow podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_O07-2_U01
Student umie zastosować wiedzę na temat procesów występujących przy użytkowaniu hydrosfery. Umie wykonać podstawowe obliczenia inżynierskie w procesach związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Potrafi przewidzieć skutki podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
2,0
3,0Student umie częsciowo wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy i wykonać samodzielnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Czasami popełnia błędy w obliczeniach.
3,5Student umie częsciowo wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy i wykonać samodzielnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Rzadko popełnia błędy w obliczeniach.
4,0Student umie częsciowo wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy i wykonać samodzielnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
4,5Student umie zazwyczaj wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy i wykonać samodzielnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
5,0Student umiej wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy i wykonać samodzielnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_O07-2_K01
Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich w ochronie hydrosfery. W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję i przewidzieć jej skutki. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali swoje umiejętności. Potrafi w sposób twórczy działać w zespole.
2,0
3,0Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich, jednak unika samodzielnego podejmowania decyzji i przewidywania skutków. Rzadko dokonuje samooceny i doskonali swoje umiejętności. Ma problemy z pracą w zespole.
3,5Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich, zazwyczaj unika samodzielnego podejmowania decyzji i przewidywania skutków. Rzadko dokonuje samooceny i doskonali swoje umiejętności. Ma problemy z pracą w zespole.
4,0Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich,umie samodzielnie podejmować decyzji i przewidywać ich skutki. Rzadko dokonuje samooceny i doskonali swoje umiejętności.Zazwycza radzi sobie zj pracą w zespole.
4,5Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich,umie samodzielnie podejmować decyzji i przewidywać ich skutki. Często dokonuje samooceny i doskonali swoje umiejętności.Zazwycza radzi sobie zj pracą w zespole.
5,0Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich,umie samodzielnie podejmować decyzji i przewidywać ich skutki. Dokonuje samooceny i doskonali swoje umiejętności. Radzi sobie zj pracą w zespole.

Literatura podstawowa

  1. R. Koch, A. Naworyta, Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 2004
  2. A.N. Płanowski, W.M. Ramm, S.Z. Kagan, Inżynieria chemiczna, WNT, 1974

Literatura dodatkowa

  1. L. Gradoń, A. Selecki, Podstawowe procesy przemysłu chemicznego, WNT, Warszawa, 1985

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie gęstości i lepkości cieczy w różnych temperaturach. Wyznaczanie parametrów mieszaniny wieloskładnikowej, zawiesiny. Zastosowanie równania ciągłości strugi.2
T-A-2Problemy związane z przepływem cieczy rzeczywistych. Przepływ cieczy rurociągiem. Miejscowe opory przepływu. Napełnianie i opróżnianie zbiorników.2
T-A-3Zastosowanie filtracji i sedymentacji w usuwaniu zanieczyszczeń- podstawowe obliczenia2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Własności płynów (w tym roztworów wieloskładnikowych i zawiesin). Podstawowe pojęcia teorii przepływów. Ruch ustalony i nieustalony. Równanie ciągłości strugi.2
T-W-2Równanie bernuliego. Przepływ cieczy rzeczywistych. Doświadczenie Reynoldsa. Przepływ laminarny i burzliwy. Opory przepływu: straty ciśnienia w rurociągu prostym, straty lokalne.2
T-W-3Filtracja. Rodzaje filtracji. Filtracja przez warstwy o stałej grubości. Sedymentacja2
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.6
A-A-2Kondultacje i samodzielne wykonanie zadań kontrolnych9
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.6
A-W-2Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia wykładów.9
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_O07-2_W01Posiada wiedzę na temat zjawisk naturalnych i wymuszonych występujących przy użytkowaniu hydrosfery. Zna zasady obliczania parametrów fizykochemicznych wody, roztworów wieloskładnikowych, zawiesin. Ma wiedzę na temat obliczania podstawowych urządzeń związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
OS_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod matematycznych oraz metod badania wielkości fizycznych stosowanych w naukach o środowisku. Ma zaawansowana wiedzę na temat właściwości pierwiastków oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posiada podstawy techniki i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami występującymi przy użytkowaniu hydrosfery.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń inżynierskich w procesach związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego podejmowania decyzji w procesach użytkowania hydrosfery oraz przewidywania skutków podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
C-2Nabycie przez studentów umiejętności wyznaczania fizykochemicznych parametrów cieczy ( w tym zawiesin i roztworów wieloskładnikowych) w zmiennych warunkach ciśnienia i temperatury .
Treści programoweT-W-1Własności płynów (w tym roztworów wieloskładnikowych i zawiesin). Podstawowe pojęcia teorii przepływów. Ruch ustalony i nieustalony. Równanie ciągłości strugi.
T-W-2Równanie bernuliego. Przepływ cieczy rzeczywistych. Doświadczenie Reynoldsa. Przepływ laminarny i burzliwy. Opory przepływu: straty ciśnienia w rurociągu prostym, straty lokalne.
T-W-3Filtracja. Rodzaje filtracji. Filtracja przez warstwy o stałej grubości. Sedymentacja
T-A-1Obliczanie gęstości i lepkości cieczy w różnych temperaturach. Wyznaczanie parametrów mieszaniny wieloskładnikowej, zawiesiny. Zastosowanie równania ciągłości strugi.
T-A-2Problemy związane z przepływem cieczy rzeczywistych. Przepływ cieczy rurociągiem. Miejscowe opory przepływu. Napełnianie i opróżnianie zbiorników.
T-A-3Zastosowanie filtracji i sedymentacji w usuwaniu zanieczyszczeń- podstawowe obliczenia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników, dyskusje).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zestawu zadań zaliczających ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - test lub pytania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma częściową wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna podstawowe wzory stosowane w obliczaniach z zakresu inżynierii hydrosfery.Czasami błednie przewiduje skutki podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
3,5Student ma ogólną wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna podstawowe wzory stosowane w obliczaniach z zakresu inżynierii hydrosfery. Na ogół poprawnie potrafi przewidzieć skutki podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
4,0Student ma ogólną wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna podstawowe wzory stosowane w obliczaniach z zakresu inżynierii hydrosfery.Zwykle poprawnie potrafi przewidzieć skutki podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
4,5Student ma wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna podstawowe wzory stosowane w obliczaniach z zakresu inżynierii hydrosfery.Rzadko nie potrafi przewidzieć skutkow podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
5,0Student ma wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. Zna podstawowe wzory stosowane w obliczaniach z zakresu inżynierii hydrosfery. Potrafi przewidzieć skutkow podejmowanych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_O07-2_U01Student umie zastosować wiedzę na temat procesów występujących przy użytkowaniu hydrosfery. Umie wykonać podstawowe obliczenia inżynierskie w procesach związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Potrafi przewidzieć skutki podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U02Rozumie i stosuje współczesne, dostępne metody informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji o środowisku i produkcji rolniczej i przemysłowej oraz wykorzystuje je do oceny stanu i zagrożeń środowiska. Potrafi przeprowadzać pogłębione eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ocenia poprawność wykonanego zadania.
OS_2A_U06Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań.
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń inżynierskich w procesach związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego podejmowania decyzji w procesach użytkowania hydrosfery oraz przewidywania skutków podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
C-2Nabycie przez studentów umiejętności wyznaczania fizykochemicznych parametrów cieczy ( w tym zawiesin i roztworów wieloskładnikowych) w zmiennych warunkach ciśnienia i temperatury .
Treści programoweT-A-1Obliczanie gęstości i lepkości cieczy w różnych temperaturach. Wyznaczanie parametrów mieszaniny wieloskładnikowej, zawiesiny. Zastosowanie równania ciągłości strugi.
T-A-2Problemy związane z przepływem cieczy rzeczywistych. Przepływ cieczy rurociągiem. Miejscowe opory przepływu. Napełnianie i opróżnianie zbiorników.
T-A-3Zastosowanie filtracji i sedymentacji w usuwaniu zanieczyszczeń- podstawowe obliczenia
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników, dyskusje).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonanie zestawu zadań kontrolnych).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie przez studentów zadań na ćwiczeniach wspólnie z nauczycielem.
S-2Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zestawu zadań zaliczających ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - test lub pytania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie częsciowo wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy i wykonać samodzielnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Czasami popełnia błędy w obliczeniach.
3,5Student umie częsciowo wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy i wykonać samodzielnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. Rzadko popełnia błędy w obliczeniach.
4,0Student umie częsciowo wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy i wykonać samodzielnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
4,5Student umie zazwyczaj wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy i wykonać samodzielnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
5,0Student umiej wyznaczyć podstawowe parametry fizykochemiczne cieczy i wykonać samodzielnie podstawowe obliczenia inżynierskie związane z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_O07-2_K01Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich w ochronie hydrosfery. W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję i przewidzieć jej skutki. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali swoje umiejętności. Potrafi w sposób twórczy działać w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
OS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami występującymi przy użytkowaniu hydrosfery.
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego podejmowania decyzji w procesach użytkowania hydrosfery oraz przewidywania skutków podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-1Własności płynów (w tym roztworów wieloskładnikowych i zawiesin). Podstawowe pojęcia teorii przepływów. Ruch ustalony i nieustalony. Równanie ciągłości strugi.
T-W-2Równanie bernuliego. Przepływ cieczy rzeczywistych. Doświadczenie Reynoldsa. Przepływ laminarny i burzliwy. Opory przepływu: straty ciśnienia w rurociągu prostym, straty lokalne.
T-W-3Filtracja. Rodzaje filtracji. Filtracja przez warstwy o stałej grubości. Sedymentacja
T-A-1Obliczanie gęstości i lepkości cieczy w różnych temperaturach. Wyznaczanie parametrów mieszaniny wieloskładnikowej, zawiesiny. Zastosowanie równania ciągłości strugi.
T-A-2Problemy związane z przepływem cieczy rzeczywistych. Przepływ cieczy rurociągiem. Miejscowe opory przepływu. Napełnianie i opróżnianie zbiorników.
T-A-3Zastosowanie filtracji i sedymentacji w usuwaniu zanieczyszczeń- podstawowe obliczenia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników, dyskusje).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonanie zestawu zadań kontrolnych).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie przez studentów zadań na ćwiczeniach wspólnie z nauczycielem.
S-2Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zestawu zadań zaliczających ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - test lub pytania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich, jednak unika samodzielnego podejmowania decyzji i przewidywania skutków. Rzadko dokonuje samooceny i doskonali swoje umiejętności. Ma problemy z pracą w zespole.
3,5Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich, zazwyczaj unika samodzielnego podejmowania decyzji i przewidywania skutków. Rzadko dokonuje samooceny i doskonali swoje umiejętności. Ma problemy z pracą w zespole.
4,0Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich,umie samodzielnie podejmować decyzji i przewidywać ich skutki. Rzadko dokonuje samooceny i doskonali swoje umiejętności.Zazwycza radzi sobie zj pracą w zespole.
4,5Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich,umie samodzielnie podejmować decyzji i przewidywać ich skutki. Często dokonuje samooceny i doskonali swoje umiejętności.Zazwycza radzi sobie zj pracą w zespole.
5,0Student rozumie techniczne i pozatechniczne aspekty stosowania metod inżynierskich,umie samodzielnie podejmować decyzji i przewidywać ich skutki. Dokonuje samooceny i doskonali swoje umiejętności. Radzi sobie zj pracą w zespole.