Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Elementy maszyn i urządzeń w technologiach ochrony środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy maszyn i urządzeń w technologiach ochrony środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 0,70,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 6 0,30,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podatawowa wiedza z zakresu gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z elementami maszn urządzeń stosowanych w technologiach ochrony środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy budowy i konstrukcji maszyn i urządzeń. Elementy części maszyn - połączenia, łożyskowania i przekłądnie. Pompy, wentylatory, sprężarki - budowa, zasada działania i przaznaczenie. Napędy oraz systemy sterowania wybranych maszyn i urządzeń. Maszyny i urządzenia do segregacji i utylizacji odpadów. 66
6
wykłady
T-W-1Światowe, unijne i krajowe trendy zwiazane z rozwojem urządzeń stosowanych w ochronie środowiska. Podstawowe elementy maszyn i urządzeń stosowanych w technologiach ochrony gleby, powietrza i wody. Charakterystyki techniczno eksploatacykne wybranych maszym i urzadzeń oraz zasady ich działania. Podstawowe wymagania stawiane takim maszynom i urządzeniom. Dobór maszyn pod kątem realizowanych technologii stosowanych w ochronie gleby, powietrza i wody.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-A-2Przygotowanie zadanej prezentacji3
9
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów7
A-W-3Konsultacje5
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wagi dla poszczególnych form zajęć (wykłady - ww =1, ćwiczenia - wc=0,6)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C10_W01
Zna podstawy techniki kształtowania srodowiska, zna podstawowy cykl życia urzadzeń, obiektów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem srodowiska
OS_1A_W01C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C10_U01
Potrafi zaprojektować oraz zealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces typowe dla studiowanego kierunki. Potrafi dokonać wstepnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inzynierskich.
OS_1A_U05, OS_1A_U09C-1T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C10_K01
Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska
OS_1A_K06C-1T-W-1, T-A-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C10_W01
Zna podstawy techniki kształtowania srodowiska, zna podstawowy cykl życia urzadzeń, obiektów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem srodowiska
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych p[odstaw związanych z zakresem programu przedmiotu
3,0Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student ma dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C10_U01
Potrafi zaprojektować oraz zealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces typowe dla studiowanego kierunki. Potrafi dokonać wstepnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inzynierskich.
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności, w odniesieniu do zakresu programu, niezbędnych do uzyskania zaliczenia przedmiotu
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student opanował dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student opanował ponad dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student opanował bardzo dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C10_K01
Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska
2,0Student nie przejawia potrzeby i nie zna możliwości ciągłego podnoszenia kompetencji
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje
3,5Student sporadycznie przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji
4,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób nieciągły
4,5Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły
5,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły, samodzielnie poszukując nowych sposobów realizacji tego zadania

Literatura podstawowa

  1. Zarzycki R., Imberowicz M., Stalmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, WN-T Warszawa, Warszawa, 2007
  2. Biały W., Maszynoznawstwo, WN-T Warszawa, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Rutkowski A., Części maszyn, WSiP Warszawa, Warszawa, 1996, IV

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy budowy i konstrukcji maszyn i urządzeń. Elementy części maszyn - połączenia, łożyskowania i przekłądnie. Pompy, wentylatory, sprężarki - budowa, zasada działania i przaznaczenie. Napędy oraz systemy sterowania wybranych maszyn i urządzeń. Maszyny i urządzenia do segregacji i utylizacji odpadów. 66
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Światowe, unijne i krajowe trendy zwiazane z rozwojem urządzeń stosowanych w ochronie środowiska. Podstawowe elementy maszyn i urządzeń stosowanych w technologiach ochrony gleby, powietrza i wody. Charakterystyki techniczno eksploatacykne wybranych maszym i urzadzeń oraz zasady ich działania. Podstawowe wymagania stawiane takim maszynom i urządzeniom. Dobór maszyn pod kątem realizowanych technologii stosowanych w ochronie gleby, powietrza i wody.9
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-A-2Przygotowanie zadanej prezentacji3
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów7
A-W-3Konsultacje5
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C10_W01Zna podstawy techniki kształtowania srodowiska, zna podstawowy cykl życia urzadzeń, obiektów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem srodowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z elementami maszn urządzeń stosowanych w technologiach ochrony środowiska
Treści programoweT-W-1Światowe, unijne i krajowe trendy zwiazane z rozwojem urządzeń stosowanych w ochronie środowiska. Podstawowe elementy maszyn i urządzeń stosowanych w technologiach ochrony gleby, powietrza i wody. Charakterystyki techniczno eksploatacykne wybranych maszym i urzadzeń oraz zasady ich działania. Podstawowe wymagania stawiane takim maszynom i urządzeniom. Dobór maszyn pod kątem realizowanych technologii stosowanych w ochronie gleby, powietrza i wody.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wagi dla poszczególnych form zajęć (wykłady - ww =1, ćwiczenia - wc=0,6)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych p[odstaw związanych z zakresem programu przedmiotu
3,0Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student ma dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C10_U01Potrafi zaprojektować oraz zealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces typowe dla studiowanego kierunki. Potrafi dokonać wstepnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inzynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z elementami maszn urządzeń stosowanych w technologiach ochrony środowiska
Treści programoweT-A-1Podstawy budowy i konstrukcji maszyn i urządzeń. Elementy części maszyn - połączenia, łożyskowania i przekłądnie. Pompy, wentylatory, sprężarki - budowa, zasada działania i przaznaczenie. Napędy oraz systemy sterowania wybranych maszyn i urządzeń. Maszyny i urządzenia do segregacji i utylizacji odpadów. 6
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wagi dla poszczególnych form zajęć (wykłady - ww =1, ćwiczenia - wc=0,6)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności, w odniesieniu do zakresu programu, niezbędnych do uzyskania zaliczenia przedmiotu
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student opanował dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student opanował ponad dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student opanował bardzo dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C10_K01Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z elementami maszn urządzeń stosowanych w technologiach ochrony środowiska
Treści programoweT-W-1Światowe, unijne i krajowe trendy zwiazane z rozwojem urządzeń stosowanych w ochronie środowiska. Podstawowe elementy maszyn i urządzeń stosowanych w technologiach ochrony gleby, powietrza i wody. Charakterystyki techniczno eksploatacykne wybranych maszym i urzadzeń oraz zasady ich działania. Podstawowe wymagania stawiane takim maszynom i urządzeniom. Dobór maszyn pod kątem realizowanych technologii stosowanych w ochronie gleby, powietrza i wody.
T-A-1Podstawy budowy i konstrukcji maszyn i urządzeń. Elementy części maszyn - połączenia, łożyskowania i przekłądnie. Pompy, wentylatory, sprężarki - budowa, zasada działania i przaznaczenie. Napędy oraz systemy sterowania wybranych maszyn i urządzeń. Maszyny i urządzenia do segregacji i utylizacji odpadów. 6
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wagi dla poszczególnych form zajęć (wykłady - ww =1, ćwiczenia - wc=0,6)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia potrzeby i nie zna możliwości ciągłego podnoszenia kompetencji
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje
3,5Student sporadycznie przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji
4,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób nieciągły
4,5Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły
5,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły, samodzielnie poszukując nowych sposobów realizacji tego zadania