Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Geologia i gleboznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia i gleboznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 2,00,60zaliczenie
laboratoriaL2 9 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu chemii, fizyki, biochemii oraz mikrobiologii gleb.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów skał i gleb z uwzglednieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb, a także wykształcenie umiejetności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szata roślinną.
C-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
C-3Umiejętność określania żyzności gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.1
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego i ich rola w powstawaniu gleb.2
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.2
T-L-4Oznaczanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb1
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.1
T-L-6Oznaczanie składu mechanicznego gleb metodą organoleptyczną oraz metodą areometryczną.2
9
wykłady
T-W-1Historia Ziemi, jej budowa i skład chemiczny.1
T-W-2Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów3
T-W-3Minerały ilaste-powstawanie, budowa i własciwości oraz znaczenie w powstawaniu gleb.1
T-W-4Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.2
T-W-5Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.3
T-W-6Skały metamorficzne-podział, właściwości1
T-W-7Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie-działalność wód powierzchniowych, opadów, wiatru, ruchów masowych).1
T-W-8Zlodowcenia i ich zasięgi, twory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski.1
T-W-9Surowce mineralne Polski.1
T-W-10Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.2
T-W-11Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.9
A-L-2Konsultacje.20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.20
A-L-4Przygotowanie do zajęć11
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.18
A-W-2Praca własna.15
A-W-3Studiowanie literatury specjalistycznej.15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, przedstawiający - zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne.
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C07_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
OS_1A_W08, OS_1A_W09, OS_1A_W11C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C07_U01
Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb.
OS_1A_U05, OS_1A_U01C-3T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-11M-3, M-4S-1, S-2
OS_1A_C07_U02
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych.
OS_1A_U05C-3, C-4T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C07_K01
Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska.
OS_1A_K02C-4, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-11M-3, M-4S-1
OS_1A_C07_K02
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
OS_1A_K02C-3, C-4, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C07_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C07_U01
Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb.
2,0
3,0Student posiada umiejetności w stopniu podstawowym interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Student potrafi w stopniu zadawalajacym korzystać z systemów oceny wartości gleb.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C07_U02
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych.
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C07_K01
Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska.
2,0
3,0Student jest mało aktywny w samodzielny poszukiwaniu rozwiązań dot. ochrony gleb, wykazuje ograniczoną dbałość o ergonomiczną organizację pracy własnej i zespołu, wykazuje w ograniczonym zakresie zdolność do prawidłowej oceny jakości środowiska glebowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C07_K02
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1999, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
  2. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, brak

Literatura dodatkowa

  1. Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., gleboznawstwo z elementami geologii., AR Szczecin, Szczecin, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.1
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego i ich rola w powstawaniu gleb.2
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.2
T-L-4Oznaczanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb1
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.1
T-L-6Oznaczanie składu mechanicznego gleb metodą organoleptyczną oraz metodą areometryczną.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia Ziemi, jej budowa i skład chemiczny.1
T-W-2Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów3
T-W-3Minerały ilaste-powstawanie, budowa i własciwości oraz znaczenie w powstawaniu gleb.1
T-W-4Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.2
T-W-5Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.3
T-W-6Skały metamorficzne-podział, właściwości1
T-W-7Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie-działalność wód powierzchniowych, opadów, wiatru, ruchów masowych).1
T-W-8Zlodowcenia i ich zasięgi, twory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski.1
T-W-9Surowce mineralne Polski.1
T-W-10Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.2
T-W-11Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.9
A-L-2Konsultacje.20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.20
A-L-4Przygotowanie do zajęć11
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.18
A-W-2Praca własna.15
A-W-3Studiowanie literatury specjalistycznej.15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C07_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
OS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Cel przedmiotuC-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów skał i gleb z uwzglednieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb, a także wykształcenie umiejetności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szata roślinną.
Treści programoweT-W-2Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów
T-W-4Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
T-W-5Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.
T-W-10Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.
T-W-11Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, przedstawiający - zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C07_U01Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność określania żyzności gleb.
Treści programoweT-W-2Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów
T-W-4Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
T-W-5Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.
T-W-10Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.
T-W-11Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejetności w stopniu podstawowym interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Student potrafi w stopniu zadawalajacym korzystać z systemów oceny wartości gleb.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C07_U02Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność określania żyzności gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.
Treści programoweT-L-4Oznaczanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C07_K01Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Cel przedmiotuC-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.
C-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
Treści programoweT-W-2Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów
T-W-4Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
T-W-5Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.
T-W-11Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest mało aktywny w samodzielny poszukiwaniu rozwiązań dot. ochrony gleb, wykazuje ograniczoną dbałość o ergonomiczną organizację pracy własnej i zespołu, wykazuje w ograniczonym zakresie zdolność do prawidłowej oceny jakości środowiska glebowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C07_K02Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Cel przedmiotuC-3Umiejętność określania żyzności gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.
C-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
Treści programoweT-W-2Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów
T-W-4Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb.
T-W-5Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym.
T-W-10Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze.
T-W-11Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych.
T-L-4Oznaczanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb
T-L-2Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-3Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-1Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb.
T-L-5Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0