Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Urządzenia ochrony atmosfery:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urządzenia ochrony atmosfery | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiadomości z zakresu botaniki, ekologii, gleboznawstwa, meteorologii i klimatologii, chemii rolnej. |
W-2 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu chemii, fizyki, analizy chemicznej, biologii, technologii stosowanych w ochronie środowiska, ekologii, gospodarowania odpadami i problematyki prawnej dotyczącej ochrony środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze specyfiką produkcji roślinnej i oddziaływaiem roślin rolniczych na środowisko. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu regulowania wpływu czynników siedliska na plonowanie roślin i degradację środowiska. |
C-3 | Nabycie umiejetności rozpoznawania gatunków chwastów najczęściej zachwaszczających rośliny rolnicze i możliwości regulowania ich nasilenia. |
C-4 | Zapoznanie studentów z urządzeniami i charakterystyką procesów stosowanych w ochronie atmosfery. |
C-5 | Student zapozna się z technologią redukcji zanieczyszczeń gazowych. |
C-6 | Pozna aparaturę procesową niezbędna do rozwiązywania zagadnień aparaturowych występujących w instalacjach oczyszczania gazów odlotowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Główne źródła zanieczyszczeń powietrza. Technologie i urządzenia stosowane w redukcji zanieczyszczeń. Technologia redukcji zanieczyszczeń gazowych - NOx. Technologia redukcji zanieczyszczeń gazowych – CO2. Technologia redukcji zanieczyszczeń gazowych – SO2. Technologie redukcji zanieczyszczeń pyłowych. Urządzenia i metody oczyszczania gazów odlotowych. Biomasa możliwością redukcji gazów cieplarnianych. Emisje z sektora rolniczego i sposoby ich ograniczania. | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Główne źródła zanieczyszczeń atmosfery. Energia ze źródeł odnawialnych. | 2 |
T-W-2 | Wpływ rolnictwa na zanieczyszczenie atmosfery | 1 |
T-W-3 | Energia elektryczna – wytwarzanie. | 1 |
T-W-4 | Urządzenia stosowane w produkcji paliw alternatywnych | 2 |
T-W-5 | Pierwotne i wtórne metody zapobiegania zanieczyszczeniu atmosfery. | 1 |
T-W-6 | Urządzenia i charakterystyka procesów stosowanych w ochronie atmosfery (absorpcja, adsorpcja, spalanie). | 1 |
T-W-7 | Zanieczyszczenie atmosfery w świetle obowiązujących przepisów prawa. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji. | 6 |
A-A-3 | Studiowanie literatury. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 9 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach przedmiotowych | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia treści programowych wykładów. | 4 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Klasyczna metoda problemowa. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-4 | Metoda podająca: wykład informacyjny, objaśnienie. |
M-5 | Metoda praktyczna: pokaz. |
M-6 | Prezentacja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian podsumowujący wiedzę zdobytą na wykładach. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników sprawdzianów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena z wykładów na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie przygotowanej prezentacji. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C09_W01 Student potrafi scharakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki decydujące o wielkości i jakości plonu. Potrafi odpowiednio do warunków siedliska dobierać sposób gospodarowania czy uprawy roli aby zapobiegać degradacji środowiska. | OS_1A_W07, OS_1A_W10 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
OS_1A_C09_W02 Efektem wiedzy zapoznanie z aparaturą procesową niezbędna do rozwiązywania zagadnień aparaturowych występujących w instalacjach oczyszczania gazów odlotowych. | OS_1A_W07 | — | — | C-4 | T-W-7, T-A-1 | M-4, M-5 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C09_U01 Potrafi dokonać standardowej analizy czynników agrotechnicznych i przyrodniczych (siedliskowych) wpływających na wielkość i jakość plonów roślin uprawnych w odniesieniu do środowiska i zna możliwości ich optymalizacji. | OS_1A_U06 | — | — | C-2, C-3 | T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
OS_1A_C09_U02 Efektem umiejętności jest doboru najnowszych rozwiązań technicznych w ochronie atmosfery celu uzyskania zamierzonych efektów zgodnie wymogami w zakresie ochrony środowiska. | OS_1A_U09 | — | — | C-6 | T-W-7, T-A-1 | M-6 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C09_K01 Ma świadomość zmian w agrotechnice roślin rolniczych spowodowanych postępem w ciągłym rozwoju nauk biologicznych i chemicznych i wynikajacą z tego potrzebę odskonalenia umiejętności i uczenia sie przez całe życie. | OS_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
OS_1A_C09_K02 Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery. | OS_1A_K06 | — | — | C-6 | T-W-7, T-A-1 | M-6 | S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C09_W01 Student potrafi scharakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki decydujące o wielkości i jakości plonu. Potrafi odpowiednio do warunków siedliska dobierać sposób gospodarowania czy uprawy roli aby zapobiegać degradacji środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi poprawnie charakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki wpływające na wielkość i jakość plonu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_C09_W02 Efektem wiedzy zapoznanie z aparaturą procesową niezbędna do rozwiązywania zagadnień aparaturowych występujących w instalacjach oczyszczania gazów odlotowych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudnosci z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystac w stopniu zadowalajacym. | |
4,0 | Student zna podstawowe rozwiązania techniczne stosowane w ochronie atmosfery. | |
4,5 | Student zna rozwiązania techniczne stosowane w ochronie atmosfery. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna rozwiązania techniczne stosowane w ochronie atmosfery. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C09_U01 Potrafi dokonać standardowej analizy czynników agrotechnicznych i przyrodniczych (siedliskowych) wpływających na wielkość i jakość plonów roślin uprawnych w odniesieniu do środowiska i zna możliwości ich optymalizacji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi poprawnie interpretować wpływ podstawowych czynników siedliska na wielkość i jakość plonów roślin rolniczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_C09_U02 Efektem umiejętności jest doboru najnowszych rozwiązań technicznych w ochronie atmosfery celu uzyskania zamierzonych efektów zgodnie wymogami w zakresie ochrony środowiska. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym | |
4,0 | Student potrafi skorzystać z typowych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery. | |
4,5 | Student potrafi skorzystać z najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery. | |
5,0 | Student potrafi skorzystać z najnowszych rozwiązań technicznych w ochronie atmosfery celu uzyskania zamierzonych efektów zgodnie wymogami w zakresie ochrony środowiska. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C09_K01 Ma świadomość zmian w agrotechnice roślin rolniczych spowodowanych postępem w ciągłym rozwoju nauk biologicznych i chemicznych i wynikajacą z tego potrzebę odskonalenia umiejętności i uczenia sie przez całe życie. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość wpływ rozwoju nauk biologicznych i chemicznych na niektóre zmiany w agrotechnice roślin rolniczych lecz nie widzi potrzeby uzupełniania wiadomości. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_C09_K02 Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | Student opanował podstawowa wiedze i potrafi ja wykorzystać w stopniu zadowalającym. | |
4,0 | Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery. | |
4,5 | Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery w celu uzyskiwania odpowiedniego efektu pracy. | |
5,0 | Student ma bardzo dużą świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery w celu uzyskiwania jak najlepszego efektu pracy. |
Literatura podstawowa
- Dzienia S., Romek B., Wrzesińska E., Agroekologiczne podstawy produkcji roślinnej, AR Szczecin, Szczecin, 1999
- Świętochowski B., Jabłoński B., Krężel R., Radomska M., Ogólna uprawa roli i roslin, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1993
- Centrum Informatyki Energetyki., Zanieczyszczenie atmosfery. Źródła oraz metodyka szacowania wielkości emisji zanieczyszczeń., Wyd. CIE Warszawa, Warszawa, 1997
- Świętochowski B., Jabłoński B., Krężel R., Radomska M., Ogólna uprawa roli i roslin, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1993
- Chmielniak T, Technologie energetyczne., WNT Warszawa, Warszawa, 2008
- Grochowicz E., Korytkowski J., Ochrona powietrza, WSziP, Warszawa., Warszawa, 1996
- Hłuszyk H., Stankiewicz A, Szkolny słownik – „Ekologia", WSiP Warszawa, Warszawa, 1996
- Jabłoński W., Wnuk J, Zarządzanie odnawialnymi źródłami energii. – Aspekty ekonomiczno – techniczne, Oficyna Wydawnicza HUMANITAS., 2009
- Kucowsski J., Laudyn D., Przekwas M., Energetyka, a ochrona środowiska, WNT Warszawa, Warszawa, 1994
- Tytko R., Odnawialne źródła energii, Warszawa, 2011, III
- Ulbrich R, Alternatywne źródła energii, Oficyna Wydawnicza Politechnika Opolska, Opole, 2010
- Warych J., Oczyszczanie przemysłowych gazów odlotowych, WNT Warszawa, Warszawa, 1994
- Warych J., Oczyszczanie gazów – procesy i aparatura, WNT Warszawa, Warszawa, 1998, III
Literatura dodatkowa
- Dzienia S., Dojss D., Szarek P., Teoretyczne podstawy uprawy roli, AR Szczecin, Szczecin, 2000
- Woźnica Z, Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL, Poznań, 2008
- Obowiązujące akty prawne
- Skrzypczk G., Blecharczyk A., Swędrzyński A., Podręczny atlas chwastów, MULTUM, Poznań, 2000
- Woźnica Z, Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL, Poznań, 2008
- Czaspismo, Energetyka Cieplna i Zawodowa
- Skrzypczk G., Blecharczyk A., Swędrzyński A., Podręczny atlas chwastów, MULTUM, Poznań, 2000
- Czasopismo, Nowa Energia
- Czasopismo, Ochrona Powietrza i Problemy Odpadów