Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Ekologia wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawowe założenia monitoringu środowiska oraz powinien znać wskaźniki i biowskaźniki wykorzystywane w mionitoringu środowiska naturalnego. Studen powinien znać podstawy zarządzania środowiskiem na szczeblu krajowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami funkcjonowania, analizowania i oceniania systemów zarządzania środowiskiem, organizacja monitoringu środowiska i interpretacji wyników niezbędnych do oceny stanu środowiska naturalnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1wykorzystanie danych monitoringu środowiska i gospodarki odpadami w opracowaniach środowiskowych6
6
wykłady
T-W-1Wmagania prawne w zakresie monitoringu środowiska i gospodarki odpadami. Organizacja systemu monitoringu środowiska w Polsce.4
T-W-2Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska.2
T-W-3Monitoring zanieczyszczenia środowiska metalami ciężkimi.3
T-W-4Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego. Ocena skuteczności monitoringu na terenie województwa zachodniopomorskiego.2
T-W-5zaliczenie przedmiotu1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3przygotowanie projektu zaliczeniowego14
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2czytanie wskazanej literatury13
A-W-3przygotowanie sie do zaliczenia15
A-W-4przygotowanie sie do dyskusji na zajęcia13
A-W-5konsultacje7
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu sprawdzające poziom wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z przedmiotem.
S-2Ocena formująca: oceny okresowych osiagnięć studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D02_W01
Student opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
OS_1A_W09, OS_1A_W10, OS_1A_W12C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3M-1, M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D02_U01
Student posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrefi dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzenowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska.
OS_1A_U02, OS_1A_U07, OS_1A_U09C-1T-W-4M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D02_K01
Student potrafi samodzielnie podejmowac decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzykoi potrafi ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Samodzielnie przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.
OS_1A_K05, OS_1A_K06C-1T-W-4M-1, M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D02_W01
Student opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
2,0
3,0Umie wymienić kilka zagadnień dotyczących funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji.
3,5Student opanował materiał z zakresu ekologii w stopniu pozwalającym na zrozumienie procesów zachodzących w ekosystemach. Umie wymienić i opisać kilka zagadnień dotyczących funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji.
4,0Student opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód w stopniu dobrym - ma wiedze o strukturze, mechanizmach i funkcjach procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji.
4,5Student opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód w stopniu ponad dobrym - ma wiedze o strukturze, mechanizmach i funkcjach procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji
5,0Student rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D02_U01
Student posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrefi dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzenowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać metody informatyczne (w tym metody GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz umie przy pomocy nauczyciela przeprowadzić analizy wskaźników oceny stanu środowiska. Posługuje się słownictwem związanym z przedmiotem w stopniu dobrym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D02_K01
Student potrafi samodzielnie podejmowac decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzykoi potrafi ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Samodzielnie przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.
2,0
3,0Student potrafi podjąć podstawowe decyzje w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Umie ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Zna i potrafi dobrać i ocenić poszczególne systemy zarządzania środowiskiem. Umie pracować w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Michał Jan Cichy, Adam Ryszko, „Zarządzanie Środowiskiem” czI, Politechnika Śląska, Polskie Centrum CP, Katowice, 2011
  2. Piotr Stepnowski, Elżbieta Synak, Beata Szafranek, Zbigniew Kaczyński, Monitoring i analityka zanieczyszczeń w środowisku, Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2010

Literatura dodatkowa

  1. WIOŚ Szczecin, Raport o stanie środowiska naturalnego w województwie zachodniopomorskim, WIOŚ Szczecin, Szczecin, 2011
  2. GIOŚ, Raport o stanie środowiska naturalnego w Polsce, GIOŚ Warszawa, Warszawa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1wykorzystanie danych monitoringu środowiska i gospodarki odpadami w opracowaniach środowiskowych6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wmagania prawne w zakresie monitoringu środowiska i gospodarki odpadami. Organizacja systemu monitoringu środowiska w Polsce.4
T-W-2Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu środowiska.2
T-W-3Monitoring zanieczyszczenia środowiska metalami ciężkimi.3
T-W-4Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego. Ocena skuteczności monitoringu na terenie województwa zachodniopomorskiego.2
T-W-5zaliczenie przedmiotu1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3przygotowanie projektu zaliczeniowego14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2czytanie wskazanej literatury13
A-W-3przygotowanie sie do zaliczenia15
A-W-4przygotowanie sie do dyskusji na zajęcia13
A-W-5konsultacje7
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D02_W01Student opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
OS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
OS_1A_W12Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami funkcjonowania, analizowania i oceniania systemów zarządzania środowiskiem, organizacja monitoringu środowiska i interpretacji wyników niezbędnych do oceny stanu środowiska naturalnego.
Treści programoweT-W-4Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego. Ocena skuteczności monitoringu na terenie województwa zachodniopomorskiego.
T-W-1Wmagania prawne w zakresie monitoringu środowiska i gospodarki odpadami. Organizacja systemu monitoringu środowiska w Polsce.
T-W-3Monitoring zanieczyszczenia środowiska metalami ciężkimi.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu sprawdzające poziom wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z przedmiotem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie wymienić kilka zagadnień dotyczących funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji.
3,5Student opanował materiał z zakresu ekologii w stopniu pozwalającym na zrozumienie procesów zachodzących w ekosystemach. Umie wymienić i opisać kilka zagadnień dotyczących funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji.
4,0Student opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód w stopniu dobrym - ma wiedze o strukturze, mechanizmach i funkcjach procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji.
4,5Student opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód w stopniu ponad dobrym - ma wiedze o strukturze, mechanizmach i funkcjach procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji
5,0Student rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D02_U01Student posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrefi dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzenowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
OS_1A_U07Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako podstawowym narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami funkcjonowania, analizowania i oceniania systemów zarządzania środowiskiem, organizacja monitoringu środowiska i interpretacji wyników niezbędnych do oceny stanu środowiska naturalnego.
Treści programoweT-W-4Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego. Ocena skuteczności monitoringu na terenie województwa zachodniopomorskiego.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu sprawdzające poziom wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z przedmiotem.
S-2Ocena formująca: oceny okresowych osiagnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać metody informatyczne (w tym metody GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz umie przy pomocy nauczyciela przeprowadzić analizy wskaźników oceny stanu środowiska. Posługuje się słownictwem związanym z przedmiotem w stopniu dobrym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D02_K01Student potrafi samodzielnie podejmowac decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzykoi potrafi ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Samodzielnie przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
OS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami funkcjonowania, analizowania i oceniania systemów zarządzania środowiskiem, organizacja monitoringu środowiska i interpretacji wyników niezbędnych do oceny stanu środowiska naturalnego.
Treści programoweT-W-4Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego. Ocena skuteczności monitoringu na terenie województwa zachodniopomorskiego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu sprawdzające poziom wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z przedmiotem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi podjąć podstawowe decyzje w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Umie ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Zna i potrafi dobrać i ocenić poszczególne systemy zarządzania środowiskiem. Umie pracować w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0