Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Obrót środkami ochrony roślin i nawozami
Sylabus przedmiotu Technika wykonywania zabiegów w ochronie roślin i nawożeniu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Obrót środkami ochrony roślin i nawozami | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technika wykonywania zabiegów w ochronie roślin i nawożeniu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zalecana znajomość podstawowych wiadomości za zakresu hydrauliki płynów oraz umiejętność czytania schematów maszyn i urządzeń |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie budowy i zasady działania maszyn i urządzeń stosowanych w ochronie roślin i nawożeniu |
C-2 | Poznanie i opanowanie zasad doboru i eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w ochronie roślin i nawożeniu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Sprawdzenie stanu technicznego poszczególnych urządzeń opryskiwacza pod kątem ich wpływu na jakość wykonania zabiegu: kalibracja opryskiwacza, dobór parametrów pracy i regulacja opryskiwacza, dobór rozpylaczy. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Technika nawożenia doglebowego i dolistnego. Sposoby stosowania środków ochrony roślin w zależności od ich formy użytkowej: opryskiwanie, zaprawianie, rozsiewanie, podlewanie, gazowanie, zamgławianie, sublimowanie, zwabianie. Sposoby stosowania środków ochrony roślin do dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji pomieszczeń i magazynów. | 2 |
T-W-2 | Budowa i zasada działania oraz regulacje maszyn i urządzeń stosowanych w ochronie roślin i nawożeniu. Rozwiązania techniczne ograniczające lub zapobiegające skażeniu środowiska ze szczególnym uwzględnieniem efektywnych technik stosowania środków ochrony roślin zapobiegających skażeniu wody: znoszenie cieczy roboczej podczas oprysku lub stosowanie nawozów na granicy pola oraz zapobieganie skażeniom punktowym. Postępowanie ze sprzętem przed zabiegiem i po zabiegu wykonanym przy użyciu środków ochrony roślin i nawozów. | 4 |
T-W-3 | Zasady przeprowadzania zabiegów ochrony roślin i nawożenia: informowanie o planowanych zabiegach z użyciem sprzętu agrolotniczego, potwierdzanie sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin, oddziaływanie środków ochrony roślin na organizmy pożyteczne, w szczególności pszczołę miodną - sposoby ograniczania ryzyka, zmiany zachodzące w środowisku na skutek stosowania środków ochrony roślin, nawozów i sposoby ograniczania tych zmian, następstwa stosowania środków ochrony roślin i nawozów na jakość produktów spożywczych, środki ochrony środowiska wodnego i wody pitnej, w tym: zasady doboru środków ochrony roślin pod kątem wpływu ma środowisko wodne i wodę pitną, stosowanie środków ochrony roślin w strefach ochronnych ujęć wody oraz na terenie uzdrowisk, postępowanie ze środkami ochrony roślin i opróżnionymi opakowaniami po środkach ochrony roślin oraz pozostałościami cieczy użytkowej po zabiegu. | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-T-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-T-3 | Konsultacje | 5 |
A-T-4 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 45 |
A-W-3 | Konsultacje | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
M-2 | Ćwiczenia terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-16_W01 Ma wiedzę z zakresu budowy, zasady działania oraz regulacji wybranych maszyn i urządzeń stosowanych w ochronie roślin i nawożeniu | OSO_10-_W16 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-T-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-16_U01 Potrafi poprawnie eksploatować wybrane maszyny i urządzenia stosowane w ochronie roślin i nawożeniu | OSO_10-_U16 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-T-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-16_K01 Rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska | OSO_10-_K01, OSO_10-_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-T-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-16_W01 Ma wiedzę z zakresu budowy, zasady działania oraz regulacji wybranych maszyn i urządzeń stosowanych w ochronie roślin i nawożeniu | 2,0 | |
3,0 | Student identyfikuje maszyny i narzędzia oraz ich podstawowe zespoły i regulacje w odniesieniu do programu nauczania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-16_U01 Potrafi poprawnie eksploatować wybrane maszyny i urządzenia stosowane w ochronie roślin i nawożeniu | 2,0 | |
3,0 | Student umie opisać zasadę działania większości poznanych oraz zaproponować i przeprowadzić regulacje wybranych maszyn i narzędzi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-16_K01 Rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności w obszarze związanych z przedmiotem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hołownicki R, Technika opryskiwania roślin., Planttpress Sp. o.o., Kraków, 2014
- Dreszer K., Pawłowski T., Szczepaniak J., Szymanek M., Tanaś W., Maszyny rolnicze, PIMR, 2008
- Błaszkiewicz Z., Technika rolnicza - Narzędzia i maszyny rolnicze, UP Poznań, Poznań, 2012
Literatura dodatkowa
- Technika Rolnicza Leśna Ogrodnicza, Inżynieria Rolnicza (Agricultural Engineering), Rolniczy Przegląd Techniczny, 2021, Czasopisma branżowe
- Kufel K., Błażejczak D., Jurga J., Maszyny i urządzenia rolnicze, AR Szczecin, Szczecin, 2002