Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Obrót środkami ochrony roślin i nawozami
Sylabus przedmiotu Ograniczenie zachwaszczania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Obrót środkami ochrony roślin i nawozami | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ograniczenie zachwaszczania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu: gleboznawstwa, botaniki, chemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu rozpoznawania chwastów i charakterystyki zbiorowisk. |
C-2 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu agrotechnicznych metod ograniczania zachwaszczania. |
C-3 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu doboru herbicydów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Ocena stanu zachwaszczenia upraw polowych. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Agroekologiczne podstawy ochrony przed chwastami. | 3 |
T-W-2 | Rozpoznawanie chwastów i charakterystyka zbiorowisk. | 3 |
T-W-3 | Agrotechniczne metody ograniczania zachwaszczenia. | 3 |
T-W-4 | Dobór herbicydów w integrowanej produkcji roślin. | 3 |
T-W-5 | Technika nanoszenia herbicydów. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Udziałw zajęciach | 5 |
A-T-2 | Konsultacje | 5 |
A-T-3 | Opracowanie protokołu z lustracji plantacji | 15 |
A-T-4 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie wskazanej literatury | 35 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów | 35 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody praktyczne (pokaz roślin w doświadczeniach polowych i plantacji produkcyjnych w RSD Lipnik i okolicy) |
M-3 | Prezentacje multimedialne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona na podstawie prac zaliczeniowych dotyczących treści przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-14_W01 Ma wiedzę związaną z zachwaszczeniem roślin rolniczych i metodami ich ograniczania. | OSO_10-_W14 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-T-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-14_U01 Zna metody ograniczenia zachwaszczenia roślin i potrafi przedstawić możliwości zwalczania chwastów wybranych grup roślin. | OSO_10-_U14 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-T-1, T-W-5, T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-14_K01 Rozumie potrzeby wykorzystania herbicydów w technologii uprawy roślin. Wykazuje również świadomość ich wpływu na rolnictwo i środowisko. | OSO_10-_K01, OSO_10-_K06, OSO_10-_K04 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-T-1, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-14_W01 Ma wiedzę związaną z zachwaszczeniem roślin rolniczych i metodami ich ograniczania. | 2,0 | |
3,0 | Student zna niektóre podstawowe pojęcia związane z zachwaszczeniem roślin rolniczych i metodami ich ograniczania. Poprawnie definiuje niektóre z nich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-14_U01 Zna metody ograniczenia zachwaszczenia roślin i potrafi przedstawić możliwości zwalczania chwastów wybranych grup roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe metody ograniczenia zachwaszczenia roślin i potrafi przedstawić możliwości zwalczania chwastów wybranych grup roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-14_K01 Rozumie potrzeby wykorzystania herbicydów w technologii uprawy roślin. Wykazuje również świadomość ich wpływu na rolnictwo i środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zrozumienie potrzeb wykorzystania herbicydów w technologii uprawy roślin. Wykazuje również świadomość ich wpływu na rolnictwo i środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Klaaßen H., Freitag J., Profesjonalny atlas chwastów, BASF, 2018
- Kotecki A., Uprawa rosśin, UP Wrocław, Wrocław, 2020, tom 1
- Karczmarczyk S., Agrotechnika roślin uprawnych, AR Szczecin, Szczecin, 2005
- Jasińska Z., Kotecki A., Szczegółowa uprawa roślin., AR Wrocław, Wrocław, 1999, tom 1, 2
- Praca zbiorowa, Kodeks dobrej praktyki rolniczej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2004