Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Obrót środkami ochrony roślin i nawozami

Sylabus przedmiotu Zapobieganie negatywnemu wpływowi środków ochrony roślin i nawozów na środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Obrót środkami ochrony roślin i nawozami
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Zapobieganie negatywnemu wpływowi środków ochrony roślin i nawozów na środowisko
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowej wiedzy z chemii ogólnej, gleboznawstwa, ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemikaliów stosowanych w rolnictwie i przyrodniczymi skutkami ich stosowania
C-2Wyrobienie umiejętności zmniejszania uciążliwości dla środowiska związanych z produkcją i stosowaniem agrochemikaliów
C-3Zapoznanie z przyrodniczymi i społecznymi skutkami chemizacji rolnictwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rodzaje agrochemikaliów, cel stosowania i wielkość ich zużycia w rolnictwie polskim i światowym. Formy użytkowe środków ochrony roślin. Sposoby i zasady stosowania środków ochrony roślin. Zanieczyszczenia środowiska spowodowane produkcją nawozów mineralnych.3
T-W-2Kryteria oceny środków ochrony roślin. Pestycydy a środowisko - czynniki wpływające na akumulację i rozkład substancji aktywnych. Monitoring jakości płodów rolnych.3
T-W-3Wpływ stosowania pestycydów w rolnictwie na pszczoły i na siedliska dzikich zwierząt2
T-W-4Wpływ stosowania pestycydów w rolnictwie na zdrowie człowieka3
T-W-5Wpływ stosowania środków ochrony roślin i nawozów w rolnictwie na jakość plonu4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów50
A-W-3udział w konsultacjach5
A-W-4samodzielne studiowanie wskazanej literatury specjalistycznej50
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wiedzy z wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-8_W01
Student zna właściwości agrochemikaliów, zasady racjonalnego ich użycia oraz skutki odziaływania na środowisko
OSO_10-_W05C-3, C-2, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-8_U01
Student potrafił wymienić negatywne skutki chemizacji rolnictwa i podać metody ich minimalizacji
OSO_10-_U08C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-8_K01
Student ma świadomość wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów oraz wpływu na rośliny rolnicze.
OSO_10-_K03C-1, C-2, C-3T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-8_W01
Student zna właściwości agrochemikaliów, zasady racjonalnego ich użycia oraz skutki odziaływania na środowisko
2,0
3,0Student zna właściwości agrochemikaliów, zasady racjonalnego ich użycia oraz skutki odziaływania na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-8_U01
Student potrafił wymienić negatywne skutki chemizacji rolnictwa i podać metody ich minimalizacji
2,0
3,0Student potrafił wymienić negatywne skutki chemizacji rolnictwa i podać metody ich minimalizacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-8_K01
Student ma świadomość wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów oraz wpływu na rośliny rolnicze.
2,0
3,0Student ma świadomość wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów oraz wpływu na rośliny rolnicze.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bieszczad S., Sobota J. [red.], Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, Wydaw. AR Wrocław, Wrocław, 1999
  2. Kabata-Pendias A., Pendias H., Biogeochemia pierwiastków śladowych, PWN, Warszawa, 1999, Tom II
  3. Borecki Z., Fungicydy stosowane w ochronie roślin, PWN, Warszawa, 1984
  4. Praca zbiorowa, Kodeks dobrej praktyki rolniczej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2004
  5. Praca zbiorowa, Kodeks doradczy dobrej praktyki rolniczej dotyczący ograniczenia emisji amoniaku., Ministerstwo rolnictwa i rozwoju wsi, Warszawa, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Materiały szkoleniowe nr 91, Stosowanie agrochemikaliów, IUNG PIB Pułąwy, Puławy, 2005, nr 91
  2. Zalecenia Ochrony Roślin, Instytut Ochrony Roślin, Poznań, ostatni dostępny rocznik, lub dowolny poprzedni
  3. Ustawa z dnia 7 maja 2020 r. o zmianie ustawy o nawozach i nawożeniu oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Dz.U. 2020 poz. 1069
  4. GUS, Roczniki statystyczne Ochrona Środowiska, GUS, Warszawa, 2020

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje agrochemikaliów, cel stosowania i wielkość ich zużycia w rolnictwie polskim i światowym. Formy użytkowe środków ochrony roślin. Sposoby i zasady stosowania środków ochrony roślin. Zanieczyszczenia środowiska spowodowane produkcją nawozów mineralnych.3
T-W-2Kryteria oceny środków ochrony roślin. Pestycydy a środowisko - czynniki wpływające na akumulację i rozkład substancji aktywnych. Monitoring jakości płodów rolnych.3
T-W-3Wpływ stosowania pestycydów w rolnictwie na pszczoły i na siedliska dzikich zwierząt2
T-W-4Wpływ stosowania pestycydów w rolnictwie na zdrowie człowieka3
T-W-5Wpływ stosowania środków ochrony roślin i nawozów w rolnictwie na jakość plonu4
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów50
A-W-3udział w konsultacjach5
A-W-4samodzielne studiowanie wskazanej literatury specjalistycznej50
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_PD-OŚORN-8_W01Student zna właściwości agrochemikaliów, zasady racjonalnego ich użycia oraz skutki odziaływania na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_W05Ma wiedze z zakresu zrównoważonego nawożenia roślin.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z przyrodniczymi i społecznymi skutkami chemizacji rolnictwa
C-2Wyrobienie umiejętności zmniejszania uciążliwości dla środowiska związanych z produkcją i stosowaniem agrochemikaliów
C-1Zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemikaliów stosowanych w rolnictwie i przyrodniczymi skutkami ich stosowania
Treści programoweT-W-3Wpływ stosowania pestycydów w rolnictwie na pszczoły i na siedliska dzikich zwierząt
T-W-1Rodzaje agrochemikaliów, cel stosowania i wielkość ich zużycia w rolnictwie polskim i światowym. Formy użytkowe środków ochrony roślin. Sposoby i zasady stosowania środków ochrony roślin. Zanieczyszczenia środowiska spowodowane produkcją nawozów mineralnych.
T-W-5Wpływ stosowania środków ochrony roślin i nawozów w rolnictwie na jakość plonu
T-W-4Wpływ stosowania pestycydów w rolnictwie na zdrowie człowieka
T-W-2Kryteria oceny środków ochrony roślin. Pestycydy a środowisko - czynniki wpływające na akumulację i rozkład substancji aktywnych. Monitoring jakości płodów rolnych.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (film, ekspozycja).
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wiedzy z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna właściwości agrochemikaliów, zasady racjonalnego ich użycia oraz skutki odziaływania na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_PD-OŚORN-8_U01Student potrafił wymienić negatywne skutki chemizacji rolnictwa i podać metody ich minimalizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_U08Potrafił ograniczyć negatywne skutki chemizacji rolnictwa.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemikaliów stosowanych w rolnictwie i przyrodniczymi skutkami ich stosowania
C-2Wyrobienie umiejętności zmniejszania uciążliwości dla środowiska związanych z produkcją i stosowaniem agrochemikaliów
C-3Zapoznanie z przyrodniczymi i społecznymi skutkami chemizacji rolnictwa
Treści programoweT-W-2Kryteria oceny środków ochrony roślin. Pestycydy a środowisko - czynniki wpływające na akumulację i rozkład substancji aktywnych. Monitoring jakości płodów rolnych.
T-W-5Wpływ stosowania środków ochrony roślin i nawozów w rolnictwie na jakość plonu
T-W-4Wpływ stosowania pestycydów w rolnictwie na zdrowie człowieka
T-W-3Wpływ stosowania pestycydów w rolnictwie na pszczoły i na siedliska dzikich zwierząt
T-W-1Rodzaje agrochemikaliów, cel stosowania i wielkość ich zużycia w rolnictwie polskim i światowym. Formy użytkowe środków ochrony roślin. Sposoby i zasady stosowania środków ochrony roślin. Zanieczyszczenia środowiska spowodowane produkcją nawozów mineralnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wiedzy z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafił wymienić negatywne skutki chemizacji rolnictwa i podać metody ich minimalizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_PD-OŚORN-8_K01Student ma świadomość wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów oraz wpływu na rośliny rolnicze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemikaliów stosowanych w rolnictwie i przyrodniczymi skutkami ich stosowania
C-2Wyrobienie umiejętności zmniejszania uciążliwości dla środowiska związanych z produkcją i stosowaniem agrochemikaliów
C-3Zapoznanie z przyrodniczymi i społecznymi skutkami chemizacji rolnictwa
Treści programoweT-W-5Wpływ stosowania środków ochrony roślin i nawozów w rolnictwie na jakość plonu
T-W-4Wpływ stosowania pestycydów w rolnictwie na zdrowie człowieka
T-W-2Kryteria oceny środków ochrony roślin. Pestycydy a środowisko - czynniki wpływające na akumulację i rozkład substancji aktywnych. Monitoring jakości płodów rolnych.
T-W-3Wpływ stosowania pestycydów w rolnictwie na pszczoły i na siedliska dzikich zwierząt
T-W-1Rodzaje agrochemikaliów, cel stosowania i wielkość ich zużycia w rolnictwie polskim i światowym. Formy użytkowe środków ochrony roślin. Sposoby i zasady stosowania środków ochrony roślin. Zanieczyszczenia środowiska spowodowane produkcją nawozów mineralnych.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (film, ekspozycja).
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wiedzy z wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów oraz wpływu na rośliny rolnicze.
3,5
4,0
4,5
5,0