Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Obrót środkami ochrony roślin i nawozami

Sylabus przedmiotu Integrowana ochrona roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Obrót środkami ochrony roślin i nawozami
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Integrowana ochrona roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z botaniki, fizjologii roślin, entomologii stosowanej, uprawy roślin i roli

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z obowiązującymi aktami prawnymi, metodykami oraz zasadami prowadzenia dokumentacji w integrowanej ochronie roślin
C-2opanowanie umiejętności zastosowania integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami w różnych uprawach rolniczych
C-3zdobycie wiedzy na temat roli organizmów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami
C-4zdobycie wiedzy na temat negatywnych skutków stosowania pestycydów w agrocenozach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Definicje i obowiązujące akty prawne w zakresie integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami4
T-W-2Monitorowanie i prognozowanie szkodników w wybranych uprawach rolniczych. Metody i narzędzia wspomagające decyzję o wykonaniu zabiegów chemicznych w ochronie roślin przed szkodnikami.4
T-W-3Integrowana ochrona pszenicy i kukurydzy przed szkodnikami.4
T-W-4Integrowana ochrona rzepaku i wybranych upraw roślin okopowych przed szkodnikami4
T-W-5Znaczenie i ochrona organizmów pożytecznych w agrocenozach. Możliwości ich praktycznego wykorzystania w zwalczaniu szkodników roślin.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2studiowanie zalecanej literatury dotyczącej przedmiotu31
A-W-3przygotowanie do zaliczenia treści programowych35
A-W-4konsultacje4
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: praca zespołowa
S-2Ocena podsumowująca: test ze zdobytej wiedzy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-4_W01
Student ma wiedzę o szkodnikach w wybranych uprawach rolniczych oraz metodach i narzędziach wspomagających decyzję o wykonaniu zabiegów chemicznych w ochronie roślin przed szkodnikami.
OSO_10-_W08, OSO_10-_W03C-4, C-1, C-2, C-3T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-4_U01
Student potrafi samodzielnie monitorować i prognozować szkodniki w wybranych uprawach rolniczych a także zastowawać metody ich zwalczania.
OSO_10-_U03, OSO_10-_U08C-1, C-4, C-3, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-4_K01
Student jest świadomy wpływu występowania szkodników na środowisko oraz wpływu stosowania odpowiednich środków do ich zwalczania.
OSO_10-_K01, OSO_10-_K06C-1, C-3, C-4, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-4_W01
Student ma wiedzę o szkodnikach w wybranych uprawach rolniczych oraz metodach i narzędziach wspomagających decyzję o wykonaniu zabiegów chemicznych w ochronie roślin przed szkodnikami.
2,0
3,0jeśli w zakresie wymaganej wiedzy student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-4_U01
Student potrafi samodzielnie monitorować i prognozować szkodniki w wybranych uprawach rolniczych a także zastowawać metody ich zwalczania.
2,0
3,0jeśli w zakresie wymaganych umiejętności student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-4_K01
Student jest świadomy wpływu występowania szkodników na środowisko oraz wpływu stosowania odpowiednich środków do ich zwalczania.
2,0
3,0jeśli w zakresie wymaganych kompetencji student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mrówczyński M. (red.)., Integrowana ochrona upraw rolniczych. Podstawy integrowanej ochrony, PWRiL, Poznań, 2013, Tom I
  2. Mrówczyński M. (red.)., Integrowana ochrona upraw rolniczych. Zastosowanie integrowanej ochrony, PWRiL, Poznań, 2013, Tom II
  3. Häni F., Popow G., Reinhard H., Schwarz A., Tanner K., Vorlet M., Ochrona roślin rolniczych w uprawie integrowanej. Choroby, szkodniki, organizmy pożyteczne., PWRiL, Warszawa, 1998
  4. Hołubowicz-Kliza G., Mrówczyński M., Strażyński P., Szkodniki i owady pożyteczne w integrowanej ochronie roślin rolniczych., IUNG-PIB Puławy, Puławy, 2018
  5. Boczek J., Lewandowski M., Nauka o szkodnikach roślin uprawnych., 2016

Literatura dodatkowa

  1. Bunalski M., Piekarska-Boniecka H., Wilkaniec B., . Entomologia. Entomologia ogólna 1, PWRiL, Poznań, 2009
  2. Wilkaniec B. (red.), Entomologia. Entomologia szczegółowa 2, PWRiL, Poznań, 2010
  3. Jaworska M., Ochrona środowiska i ochrona roślin., Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie., Kraków, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje i obowiązujące akty prawne w zakresie integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami4
T-W-2Monitorowanie i prognozowanie szkodników w wybranych uprawach rolniczych. Metody i narzędzia wspomagające decyzję o wykonaniu zabiegów chemicznych w ochronie roślin przed szkodnikami.4
T-W-3Integrowana ochrona pszenicy i kukurydzy przed szkodnikami.4
T-W-4Integrowana ochrona rzepaku i wybranych upraw roślin okopowych przed szkodnikami4
T-W-5Znaczenie i ochrona organizmów pożytecznych w agrocenozach. Możliwości ich praktycznego wykorzystania w zwalczaniu szkodników roślin.4
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2studiowanie zalecanej literatury dotyczącej przedmiotu31
A-W-3przygotowanie do zaliczenia treści programowych35
A-W-4konsultacje4
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_PD-OŚORN-4_W01Student ma wiedzę o szkodnikach w wybranych uprawach rolniczych oraz metodach i narzędziach wspomagających decyzję o wykonaniu zabiegów chemicznych w ochronie roślin przed szkodnikami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_W08Zna skutki odziaływania agrochemikaliów na środowisko.
OSO_10-_W03Zna i potrafi stosować środki ochrony roślin.
Cel przedmiotuC-4zdobycie wiedzy na temat negatywnych skutków stosowania pestycydów w agrocenozach
C-1zapoznanie z obowiązującymi aktami prawnymi, metodykami oraz zasadami prowadzenia dokumentacji w integrowanej ochronie roślin
C-2opanowanie umiejętności zastosowania integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami w różnych uprawach rolniczych
C-3zdobycie wiedzy na temat roli organizmów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami
Treści programoweT-W-5Znaczenie i ochrona organizmów pożytecznych w agrocenozach. Możliwości ich praktycznego wykorzystania w zwalczaniu szkodników roślin.
T-W-2Monitorowanie i prognozowanie szkodników w wybranych uprawach rolniczych. Metody i narzędzia wspomagające decyzję o wykonaniu zabiegów chemicznych w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-3Integrowana ochrona pszenicy i kukurydzy przed szkodnikami.
T-W-4Integrowana ochrona rzepaku i wybranych upraw roślin okopowych przed szkodnikami
T-W-1Definicje i obowiązujące akty prawne w zakresie integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz
M-1wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test ze zdobytej wiedzy
S-1Ocena formująca: praca zespołowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jeśli w zakresie wymaganej wiedzy student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_PD-OŚORN-4_U01Student potrafi samodzielnie monitorować i prognozować szkodniki w wybranych uprawach rolniczych a także zastowawać metody ich zwalczania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_U03Umie stosować środki ochrony roślin w produkcji roślinnej.
OSO_10-_U08Potrafił ograniczyć negatywne skutki chemizacji rolnictwa.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z obowiązującymi aktami prawnymi, metodykami oraz zasadami prowadzenia dokumentacji w integrowanej ochronie roślin
C-4zdobycie wiedzy na temat negatywnych skutków stosowania pestycydów w agrocenozach
C-3zdobycie wiedzy na temat roli organizmów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami
C-2opanowanie umiejętności zastosowania integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami w różnych uprawach rolniczych
Treści programoweT-W-1Definicje i obowiązujące akty prawne w zakresie integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami
T-W-5Znaczenie i ochrona organizmów pożytecznych w agrocenozach. Możliwości ich praktycznego wykorzystania w zwalczaniu szkodników roślin.
T-W-3Integrowana ochrona pszenicy i kukurydzy przed szkodnikami.
T-W-2Monitorowanie i prognozowanie szkodników w wybranych uprawach rolniczych. Metody i narzędzia wspomagające decyzję o wykonaniu zabiegów chemicznych w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-4Integrowana ochrona rzepaku i wybranych upraw roślin okopowych przed szkodnikami
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: praca zespołowa
S-2Ocena podsumowująca: test ze zdobytej wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jeśli w zakresie wymaganych umiejętności student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_PD-OŚORN-4_K01Student jest świadomy wpływu występowania szkodników na środowisko oraz wpływu stosowania odpowiednich środków do ich zwalczania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz poszerzania wiedzy.
OSO_10-_K06Jest świadomy ważności i potrzeby ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z obowiązującymi aktami prawnymi, metodykami oraz zasadami prowadzenia dokumentacji w integrowanej ochronie roślin
C-3zdobycie wiedzy na temat roli organizmów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami
C-4zdobycie wiedzy na temat negatywnych skutków stosowania pestycydów w agrocenozach
C-2opanowanie umiejętności zastosowania integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami w różnych uprawach rolniczych
Treści programoweT-W-3Integrowana ochrona pszenicy i kukurydzy przed szkodnikami.
T-W-1Definicje i obowiązujące akty prawne w zakresie integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami
T-W-4Integrowana ochrona rzepaku i wybranych upraw roślin okopowych przed szkodnikami
T-W-5Znaczenie i ochrona organizmów pożytecznych w agrocenozach. Możliwości ich praktycznego wykorzystania w zwalczaniu szkodników roślin.
T-W-2Monitorowanie i prognozowanie szkodników w wybranych uprawach rolniczych. Metody i narzędzia wspomagające decyzję o wykonaniu zabiegów chemicznych w ochronie roślin przed szkodnikami.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test ze zdobytej wiedzy
S-1Ocena formująca: praca zespołowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jeśli w zakresie wymaganych kompetencji student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej
3,5
4,0
4,5
5,0