Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Obrót środkami ochrony roślin i nawozami

Sylabus przedmiotu Charakterystyka i stosowanie środków ochrony roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Obrót środkami ochrony roślin i nawozami
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Charakterystyka i stosowanie środków ochrony roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 3,00,70zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawową wiedze z: chemii, gleboznawstwa, BHP.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu charakterystyki i stosowania środków ochrony roślin w rolnictwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Praktyczne umiejętności w określaniu potrzeb stosowania herbicydów.4
T-A-2Praktyczne umiejętności w określaniu potrzeb stosowania insektycydów.4
T-A-3Praktyczne umiejętności w określaniu potrzeb stosowania fungicydów.2
10
wykłady
T-W-1Charakterystyka, skład i podział środków ochrony roślin.6
T-W-2Charakterystyka i stosowanie herbicydów, insektycydów i fungicydów.6
T-W-3Najnowsze trendy w ochronie roślin. Okresy karencji i prewencji.4
T-W-4Czynniki warunkujące skuteczne działanie środków ochrony roślin.2
T-W-5Posługiwanie narzędziami informatycznymi w zakresie doboru środków ochrony roślin.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.5
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.11
A-A-3Konsultacje przedmiotowe.4
A-A-4uczestnictwo w zajęciach10
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury45
A-W-3Konsultacje przedmiotowe.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Prezentacja multimedialna.
M-4Metody praktyczne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zaangażowania w dyskusję.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona na podstawie prezentacji (projektu) stosowania wybranych środków ochrony roślin.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-3_W01
Student ma wiedzę z zakresu charakterystyki i stosowania środków ochrony roślin.
OSO_10-_W03C-1T-W-5, T-W-4, T-A-3, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-2M-2, M-3, M-4, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-3_U01
Student zna środki ochrony roślin i posiada umiejętność ich zastosowania w produkcji roślinnej.
OSO_10-_U03C-1T-W-2, T-A-3, T-W-1, T-W-5, T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-A-2M-4, M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-3_K01
Student wykazuje zrozumienie potrzeb wykorzystania środków ochrony roślin i ich wpływu na rolnictwo i środowiska.
OSO_10-_K06, OSO_10-_K01C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-A-3, T-W-5, T-A-2, T-A-1M-3, M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-3_W01
Student ma wiedzę z zakresu charakterystyki i stosowania środków ochrony roślin.
2,0
3,0Student zna niektóre podstawowe pojęcia związane z charakterystyką i stosowanie środków ochrony roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-3_U01
Student zna środki ochrony roślin i posiada umiejętność ich zastosowania w produkcji roślinnej.
2,0
3,0Student zna podstawowe środki ochrony roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-3_K01
Student wykazuje zrozumienie potrzeb wykorzystania środków ochrony roślin i ich wpływu na rolnictwo i środowiska.
2,0
3,0Student wykazuje zrozumienie potrzeb wykorzystania środków ochrony roślin i ich wpływu na rolnictwo i środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Vademecum środków ochrony roślin katalog., Wydawnictwo Agronom, 2017
  2. Programy ochrony roślin.
  3. Praca zbiorowa., Zalecenia Ochrony Roślin Rolniczych, Tom I, II, III.
  4. Praca zbiorowa, Wykaz środków ochrony roślin.
  5. Praca zbiorowa., Ochrona roślin rolniczych., Wydawnictwo Oikos, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Praczyk T. (red.)., Kodeks dobrej praktyki roślin., Ministerstwo rolnictwa i rozwoju wsi.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Praktyczne umiejętności w określaniu potrzeb stosowania herbicydów.4
T-A-2Praktyczne umiejętności w określaniu potrzeb stosowania insektycydów.4
T-A-3Praktyczne umiejętności w określaniu potrzeb stosowania fungicydów.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka, skład i podział środków ochrony roślin.6
T-W-2Charakterystyka i stosowanie herbicydów, insektycydów i fungicydów.6
T-W-3Najnowsze trendy w ochronie roślin. Okresy karencji i prewencji.4
T-W-4Czynniki warunkujące skuteczne działanie środków ochrony roślin.2
T-W-5Posługiwanie narzędziami informatycznymi w zakresie doboru środków ochrony roślin.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.5
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.11
A-A-3Konsultacje przedmiotowe.4
A-A-4uczestnictwo w zajęciach10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.20
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury45
A-W-3Konsultacje przedmiotowe.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_PD-OŚORN-3_W01Student ma wiedzę z zakresu charakterystyki i stosowania środków ochrony roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_W03Zna i potrafi stosować środki ochrony roślin.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu charakterystyki i stosowania środków ochrony roślin w rolnictwie.
Treści programoweT-W-5Posługiwanie narzędziami informatycznymi w zakresie doboru środków ochrony roślin.
T-W-4Czynniki warunkujące skuteczne działanie środków ochrony roślin.
T-A-3Praktyczne umiejętności w określaniu potrzeb stosowania fungicydów.
T-W-1Charakterystyka, skład i podział środków ochrony roślin.
T-W-3Najnowsze trendy w ochronie roślin. Okresy karencji i prewencji.
T-W-2Charakterystyka i stosowanie herbicydów, insektycydów i fungicydów.
T-A-1Praktyczne umiejętności w określaniu potrzeb stosowania herbicydów.
T-A-2Praktyczne umiejętności w określaniu potrzeb stosowania insektycydów.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-3Prezentacja multimedialna.
M-4Metody praktyczne.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona na podstawie prezentacji (projektu) stosowania wybranych środków ochrony roślin.
S-1Ocena formująca: Ocena zaangażowania w dyskusję.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna niektóre podstawowe pojęcia związane z charakterystyką i stosowanie środków ochrony roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_PD-OŚORN-3_U01Student zna środki ochrony roślin i posiada umiejętność ich zastosowania w produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_U03Umie stosować środki ochrony roślin w produkcji roślinnej.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu charakterystyki i stosowania środków ochrony roślin w rolnictwie.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka i stosowanie herbicydów, insektycydów i fungicydów.
T-A-3Praktyczne umiejętności w określaniu potrzeb stosowania fungicydów.
T-W-1Charakterystyka, skład i podział środków ochrony roślin.
T-W-5Posługiwanie narzędziami informatycznymi w zakresie doboru środków ochrony roślin.
T-A-1Praktyczne umiejętności w określaniu potrzeb stosowania herbicydów.
T-W-3Najnowsze trendy w ochronie roślin. Okresy karencji i prewencji.
T-W-4Czynniki warunkujące skuteczne działanie środków ochrony roślin.
T-A-2Praktyczne umiejętności w określaniu potrzeb stosowania insektycydów.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne.
M-2Wykład problemowy.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona na podstawie prezentacji (projektu) stosowania wybranych środków ochrony roślin.
S-1Ocena formująca: Ocena zaangażowania w dyskusję.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe środki ochrony roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_PD-OŚORN-3_K01Student wykazuje zrozumienie potrzeb wykorzystania środków ochrony roślin i ich wpływu na rolnictwo i środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_K06Jest świadomy ważności i potrzeby ochrony środowiska.
OSO_10-_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz poszerzania wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu charakterystyki i stosowania środków ochrony roślin w rolnictwie.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka, skład i podział środków ochrony roślin.
T-W-4Czynniki warunkujące skuteczne działanie środków ochrony roślin.
T-W-2Charakterystyka i stosowanie herbicydów, insektycydów i fungicydów.
T-W-3Najnowsze trendy w ochronie roślin. Okresy karencji i prewencji.
T-A-3Praktyczne umiejętności w określaniu potrzeb stosowania fungicydów.
T-W-5Posługiwanie narzędziami informatycznymi w zakresie doboru środków ochrony roślin.
T-A-2Praktyczne umiejętności w określaniu potrzeb stosowania insektycydów.
T-A-1Praktyczne umiejętności w określaniu potrzeb stosowania herbicydów.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja multimedialna.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-4Metody praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zaangażowania w dyskusję.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona na podstawie prezentacji (projektu) stosowania wybranych środków ochrony roślin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje zrozumienie potrzeb wykorzystania środków ochrony roślin i ich wpływu na rolnictwo i środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0