Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)

Sylabus przedmiotu Bioklimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioklimatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości ze szkoły średniej z zakresu geografii i biologii oraz z fizjografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem atmosferycznym. Poznanie metod badania warunków bioklimatycznych oraz sposobów oceny warunków biometeorologicznych w zróżnicowanym krajobrazie geograficznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka.2
T-W-2Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych. Wskaźniki biometeorologiczne.2
T-W-3Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologi Meteoropatia. Rytmy biologiczne.2
T-W-4Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Bioklimat Polski. Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne.2
T-W-5Bioklimatologia urbanistyczna. Czynniki kształtujące klimat obszarów zurbanizowanych i uzdrowiskowych. Bioklimatyczne i aerosanitarne aspekty życia w mieście. Rola klimatu w architekturze, budownictwie i urbanistyce. Metody poprawy klimatu odczuwalnego obszarów zurbanizowanych. Klimat miasta, fitoklimat, klimat lasu, klimat obszarów rekreacyjnych4
T-W-6Zastosowanie programu komputerowego do ocena bioklimatu wybranych terenów3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przyswojenie materiału zdobytego w trakcie zajęć9
A-W-3Studiowanie literatury4
A-W-4Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego, dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Uczestnictwo na wykładach i pisemne zaliczenie treści wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O06.3_W01
Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka w róznych formach krajobrazu ze szczególnym uwzględnieniem warunków miejskich.
AK_2A_W01C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O06.3_U01
Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego obszaru
AK_2A_U09C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O06.3_K01
Ma świadomość ustawicznego dokształcania się w zakresie wpływu środowiska atmosferycznego na człowieka w różnicowanych warunkach i formach zagospdarownia terenu.
AK_2A_K04, AK_2A_K07C-1T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O06.3_W01
Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka w róznych formach krajobrazu ze szczególnym uwzględnieniem warunków miejskich.
2,0Nie zna żadnych związków pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a organizmami żywymi.
3,0Ma elementarną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Nie zna metod oceny warunków bioklimatycznych.
3,5Ma podstawową wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna w stopniu podstawowym metody oceny warunków bioklimatycznych i regiony bioklimatyczne.
4,0Ma wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna podstawowe metody oceny warunków bioklimatycznych i potrafi scharakteryzować regiony bioklimatyczne. Potrafi w prosty sposób opisać warunki bioklimatyczne wybranych obszarów.
4,5Ma znaczą wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna rózne metody oceny warunków bioklimatycznych i potrafi szczegółowo scharakteryzować regiony bioklimatyczne. Potrafi dokładnie opisać warunki bioklimatyczne wybranych obszarów.
5,0Ma poszerzoną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna zróznicowane metody oceny warunków bioklimatycznych i potrafi je zastosować. Potrafi scharakteryzować szczegółowo regiony bioklimatyczne. Potrafi opisać i zinterpretować warunki bioklimatyczne wybranych obszarów wraz z czynnikami je kształtującymi.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O06.3_U01
Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego obszaru
2,0Nie potrafi wskazać związku elementów meteorologicznych (środowiska atmosferycznego) ze zdrowiem, samopoczuciem i warunkami zycia człowieka.
3,0Potrafi wskazać podstawowe zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekeim.
3,5Potrafi wskazać podstawowe zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekeim. Umie wskazać podstawowe metody oceny warunków bioklimatycznych.
4,0Potrafi wskazać zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekeim. Umie poprawnie wskazać metody oceny warunków bioklimatycznych. Potrafi dokonać prostej analizy warunków bioklimatycznych dla wybranego obszaru.
4,5Potrafi wskazać i opisać zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekeim. Umie poprawnie wskazać i dobrać metody oceny warunków bioklimatycznych. Potrafi dokonać analizy i interpretacji warunków bioklimatycznych dla wybranego obszaru.
5,0Potrafi wskazać, opisać i zinterpretować zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekeim. Umie poprawnie wybrać odpowiednie metody oceny warunków bioklimatycznych. Potrafi dokonać analizy i interpretacji warunków bioklimatycznych dla wybranego obszaru. Potrafi wskazać na czynniki kształtujące warunki bioklimatyczne w wybranym terenie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O06.3_K01
Ma świadomość ustawicznego dokształcania się w zakresie wpływu środowiska atmosferycznego na człowieka w różnicowanych warunkach i formach zagospdarownia terenu.
2,0Nie ma świadomości potrzeby poznania warunkó bioklimatycznych
3,0Ma ograniczoną świadomość o wpływie warunków atmosferycznych na życie i zdrowie człowieka.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie człowieka.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie człowieka. Ma świadomośc odmienności i róznorodności watunków bioklimatycznych róznych terenów.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie człowieka. Ma świadomośc odmienności i róznorodności watunków bioklimatycznych róznych terenów. Potrafi ocenić zagrożenia i zna sposoby łagodzenia wpływu niektórych niekorzystnych waunków bioklimatycznych.
5,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie człowieka. Ma świadomośc odmienności i róznorodności watunków bioklimatycznych róznych terenów. Potrafi ocenić zagrożenia i zna sposoby łagodzenia wpływu niektórych niekorzystnych waunków bioklimatycznych. Potrafi samodzielnie wykonać analizę bioklimatyczną.

Literatura podstawowa

  1. Kozłowska-Szczęsna T., Błażejczyk K., Krawczyk B., Bioklimatologia człowieka. Metody i ich zastosowanie w badaniach bioklimatu, PAN IGiPZ, Warszawa, 1997
  2. Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka., PAN, IGiPZ, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński C., Michalska B., Szczepanowska E., Górnik K., Marks R., Turystyka zdrowotna, uzdrowiskowa i uwarunkowania bioklimatyczne, Uniwersytet Szczeciński, Szcecin, 2015, 2 rozszerzone
  2. Szponar A., Fizjografia urbanistyczna, PWN, Warszawa, 2003
  3. Lewińska J., Klimat miasta. Zasoby. Zagrożenia. Kształtowanie., IGPiK., 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka.2
T-W-2Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych. Wskaźniki biometeorologiczne.2
T-W-3Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologi Meteoropatia. Rytmy biologiczne.2
T-W-4Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Bioklimat Polski. Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne.2
T-W-5Bioklimatologia urbanistyczna. Czynniki kształtujące klimat obszarów zurbanizowanych i uzdrowiskowych. Bioklimatyczne i aerosanitarne aspekty życia w mieście. Rola klimatu w architekturze, budownictwie i urbanistyce. Metody poprawy klimatu odczuwalnego obszarów zurbanizowanych. Klimat miasta, fitoklimat, klimat lasu, klimat obszarów rekreacyjnych4
T-W-6Zastosowanie programu komputerowego do ocena bioklimatu wybranych terenów3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przyswojenie materiału zdobytego w trakcie zajęć9
A-W-3Studiowanie literatury4
A-W-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O06.3_W01Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka w róznych formach krajobrazu ze szczególnym uwzględnieniem warunków miejskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W01ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem atmosferycznym. Poznanie metod badania warunków bioklimatycznych oraz sposobów oceny warunków biometeorologicznych w zróżnicowanym krajobrazie geograficznym.
Treści programoweT-W-2Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych. Wskaźniki biometeorologiczne.
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka.
T-W-3Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologi Meteoropatia. Rytmy biologiczne.
T-W-5Bioklimatologia urbanistyczna. Czynniki kształtujące klimat obszarów zurbanizowanych i uzdrowiskowych. Bioklimatyczne i aerosanitarne aspekty życia w mieście. Rola klimatu w architekturze, budownictwie i urbanistyce. Metody poprawy klimatu odczuwalnego obszarów zurbanizowanych. Klimat miasta, fitoklimat, klimat lasu, klimat obszarów rekreacyjnych
T-W-6Zastosowanie programu komputerowego do ocena bioklimatu wybranych terenów
T-W-4Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Bioklimat Polski. Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Uczestnictwo na wykładach i pisemne zaliczenie treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna żadnych związków pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a organizmami żywymi.
3,0Ma elementarną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Nie zna metod oceny warunków bioklimatycznych.
3,5Ma podstawową wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna w stopniu podstawowym metody oceny warunków bioklimatycznych i regiony bioklimatyczne.
4,0Ma wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna podstawowe metody oceny warunków bioklimatycznych i potrafi scharakteryzować regiony bioklimatyczne. Potrafi w prosty sposób opisać warunki bioklimatyczne wybranych obszarów.
4,5Ma znaczą wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna rózne metody oceny warunków bioklimatycznych i potrafi szczegółowo scharakteryzować regiony bioklimatyczne. Potrafi dokładnie opisać warunki bioklimatyczne wybranych obszarów.
5,0Ma poszerzoną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna zróznicowane metody oceny warunków bioklimatycznych i potrafi je zastosować. Potrafi scharakteryzować szczegółowo regiony bioklimatyczne. Potrafi opisać i zinterpretować warunki bioklimatyczne wybranych obszarów wraz z czynnikami je kształtującymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O06.3_U01Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego obszaru
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U09posiada umiejętność analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku; wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik do ochrony, rekultywacji i rewitalizacji środowiska
Cel przedmiotuC-1Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem atmosferycznym. Poznanie metod badania warunków bioklimatycznych oraz sposobów oceny warunków biometeorologicznych w zróżnicowanym krajobrazie geograficznym.
Treści programoweT-W-2Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych. Wskaźniki biometeorologiczne.
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka.
T-W-3Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologi Meteoropatia. Rytmy biologiczne.
T-W-5Bioklimatologia urbanistyczna. Czynniki kształtujące klimat obszarów zurbanizowanych i uzdrowiskowych. Bioklimatyczne i aerosanitarne aspekty życia w mieście. Rola klimatu w architekturze, budownictwie i urbanistyce. Metody poprawy klimatu odczuwalnego obszarów zurbanizowanych. Klimat miasta, fitoklimat, klimat lasu, klimat obszarów rekreacyjnych
T-W-6Zastosowanie programu komputerowego do ocena bioklimatu wybranych terenów
T-W-4Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Bioklimat Polski. Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Uczestnictwo na wykładach i pisemne zaliczenie treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wskazać związku elementów meteorologicznych (środowiska atmosferycznego) ze zdrowiem, samopoczuciem i warunkami zycia człowieka.
3,0Potrafi wskazać podstawowe zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekeim.
3,5Potrafi wskazać podstawowe zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekeim. Umie wskazać podstawowe metody oceny warunków bioklimatycznych.
4,0Potrafi wskazać zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekeim. Umie poprawnie wskazać metody oceny warunków bioklimatycznych. Potrafi dokonać prostej analizy warunków bioklimatycznych dla wybranego obszaru.
4,5Potrafi wskazać i opisać zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekeim. Umie poprawnie wskazać i dobrać metody oceny warunków bioklimatycznych. Potrafi dokonać analizy i interpretacji warunków bioklimatycznych dla wybranego obszaru.
5,0Potrafi wskazać, opisać i zinterpretować zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekeim. Umie poprawnie wybrać odpowiednie metody oceny warunków bioklimatycznych. Potrafi dokonać analizy i interpretacji warunków bioklimatycznych dla wybranego obszaru. Potrafi wskazać na czynniki kształtujące warunki bioklimatyczne w wybranym terenie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O06.3_K01Ma świadomość ustawicznego dokształcania się w zakresie wpływu środowiska atmosferycznego na człowieka w różnicowanych warunkach i formach zagospdarownia terenu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie kształtowania krajobrazu z uwzględnieniem jej wpływu na środowisko
AK_2A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem atmosferycznym. Poznanie metod badania warunków bioklimatycznych oraz sposobów oceny warunków biometeorologicznych w zróżnicowanym krajobrazie geograficznym.
Treści programoweT-W-6Zastosowanie programu komputerowego do ocena bioklimatu wybranych terenów
Metody nauczaniaM-1Wykłady z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Uczestnictwo na wykładach i pisemne zaliczenie treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości potrzeby poznania warunkó bioklimatycznych
3,0Ma ograniczoną świadomość o wpływie warunków atmosferycznych na życie i zdrowie człowieka.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie człowieka.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie człowieka. Ma świadomośc odmienności i róznorodności watunków bioklimatycznych róznych terenów.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie człowieka. Ma świadomośc odmienności i róznorodności watunków bioklimatycznych róznych terenów. Potrafi ocenić zagrożenia i zna sposoby łagodzenia wpływu niektórych niekorzystnych waunków bioklimatycznych.
5,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie człowieka. Ma świadomośc odmienności i róznorodności watunków bioklimatycznych róznych terenów. Potrafi ocenić zagrożenia i zna sposoby łagodzenia wpływu niektórych niekorzystnych waunków bioklimatycznych. Potrafi samodzielnie wykonać analizę bioklimatyczną.