Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)
Sylabus przedmiotu Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie i poznanie wybranych koncepcji lub idei kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka. |
C-2 | Zrozumienie zwiazku pomiedzy cechami przestrzeni a formami zachowania człowieka oraz atrakcyjnoscia przestrzeni a stopniem zaspokojenia potrzeb uzytkowników przestrzeni. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cechy przestrzeni edukacyjnej, terapeutycznej, zabawowej i ocena jej potencjału | 4 |
T-A-2 | Dobór środków przestrzennych w celu wzmocnienia potencjału przestrzeni (np. integracyjnego, terapeutycznego, zabawowego, edukacyjnego) – opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu. | 11 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody badan srodowiskowych. Mapy behawioralne i ocena jakosci rozwiazan przestrzennych | 4 |
T-W-2 | Wpływ cech przestrzeni na zachowania uzytkowników. | 2 |
T-W-3 | Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup uzytkowników: przestrzeń terapeutyczna, edukacyjna, rekreacyjna | 6 |
T-W-4 | Poczucie miejsca. Swojskosc i bezpieczenstwo. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie analiz i koncepcji aranżacji przestrzeni | 15 |
A-A-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie prezentacji | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład problemowy |
M-2 | Metody praktyczne - metoda analizy i projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena projektu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Prezentacja |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C09_W01 Posiada wiedze dotyczacą kształtowania przestrzeni a takze zjawisk w krajobrazie miejskim w kontekscie uwarunkowań psychologicznych i kulturowych. | AK_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C09_U01 Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych | AK_2A_U02 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-A-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C09_K01 Student ma swiadomosc istoty krajobrazu jako złozonego zjawiska przestrzennego, którego czesc stanowia ludzie i ich zachowania. | AK_2A_K07 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C09_W01 Posiada wiedze dotyczacą kształtowania przestrzeni a takze zjawisk w krajobrazie miejskim w kontekscie uwarunkowań psychologicznych i kulturowych. | 2,0 | Student nie zna cech i środków przestrzennych wymaganych dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni. |
3,0 | Student zna tylko niektóre cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni. | |
3,5 | Student zna częściowo cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni. | |
4,0 | Student większość cech i środków przestrzennych wymaganych dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni na podstawowym poziomie. | |
4,5 | Student dobrze zna cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C09_U01 Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo przygotować analizy i koncepcji niewielkiej przestrzeni, wzmacniając wybrany potencjal przestrzeni. |
3,0 | Student analizuje i wykonuje projekt wybranej niewielkiej przestrzeni, stosując częściowo niektóre zasady projektowe dla wzmocnienia wybranego potencjału przestrzeni. | |
3,5 | Student analizuje i wykonuje projekt wybranej niewielkiej przestrzeni, stosując niektóre zasady projektowe dla wzmocnienia wybranego potencjału przestrzeni. | |
4,0 | Student analizuje i wykonuje projekt wybranej niewielkiej przestrzeni, stosując zasady projektowe dla wzmocnienia wybranego potencjału przestrzeni. | |
4,5 | Student analizuje i wykonuje projekt wybranej niewielkiej przestrzeni, stosując zasady projektowe dla wzmocnienia wybranego potencjału przestrzeni w ponadpodstawowym zakresie. | |
5,0 | Student analizuje i wykonuje projekt wybranej niewielkiej przestrzeni, stosując zasady projektowe dla wzmocnienia wybranego potencjału przestrzeni w ponadpodstawowym zakresie w bardzo kreatywny i tworczy sposób. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C09_K01 Student ma swiadomosc istoty krajobrazu jako złozonego zjawiska przestrzennego, którego czesc stanowia ludzie i ich zachowania. | 2,0 | Student nie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje zainteresowania tematyką przedmiotu. |
3,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje zainteresowania tematyką przedmiotu. | |
3,5 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, wykazuje małe zainteresowanie tematyką przedmiotu. | |
4,0 | Student uczestniczy w zajęciach, wykazując zainteresowanie tematyką przedmiotu. | |
4,5 | Student uczestniczy w zajęciach, wykazując duże zainteresowanie tematyką przedmiotu. | |
5,0 | Student uczestniczy w zajęciach, wykazując bardzo duże zainteresowanie tematyką przedmiotu. |
Literatura podstawowa
- Bańka A., Architektura psychologicznej przestrzeni życia. Behawioralne podstawy projektowania, Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, Poznań, 2016
- Bańka A., Społeczna psychologia srodowiskowa, Scholar, Warszawa, 2002
- Bell P. A., Greene Th. C., Fisher J. D., Baum A, Psychologia srodowiskowa, Gdanskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdansk, 2004
- Hall E., Ukryty wymiar, PIW, Warszawa, 1997
- Wejchert K., Przestrzen wokół nas., Fibak Noma Press, Katowice, 1993
Literatura dodatkowa
- Wallis A., Socjologia przestrzeni, Niezalezna Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1990