Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)

Sylabus przedmiotu Rośliny pojemnikowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny pojemnikowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin.
W-2Znajomość reakcji roślin na stresy środowiskowe, fizjologii wzrostu i rozwoju roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie z zasadami doboru roślin do dekoracji wnętrz mieszkalnych oraz obiektów użyteczności publicznej.
C-2Zapoznanie z budową i metodami aranżacji okien i witryn kwiatowych, vivariów, paludariów, orchidariów, ogrodów wertykalnych i zimowych.
C-3Opanowanie podstawowych zasad pielęgnacji roślin pojemnikowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wymagania roślin pojemnikowych stosowanych we wnętrzach mieszkalnych.2
T-W-2Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie roślin doniczkowych.2
T-W-3Dobór i zastosowanie roślin pojemnikowych do dekoracji zróżnicowanych pomieszczeń.1
T-W-4Uprawa hydroponiczna. Okno, witryna kwiatowa, vivarium, paludarium, orchidarium, pień do ekspozycji epifitów oraz ogrody zimowe i wertykalne - dobór gatunków oraz zakładanie i pielęgnacja.2
T-W-5Bonsai - podstawowe style, dobór gatunków, zasady formowania i pielęgnacji.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.9
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.8
A-W-3Rozpoznawanie roślin i opis na kolekcjach dydaktycznych.6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, fotografie, kolekcja roślin doniczkowych)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca kontrolna
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O03.3_W01
Proponuje odpowiednie gatunki do wykorzystania w dekoracji wnętrz mieszkalnych i obiektach użyteczności publicznej zgodnie z ich wymaganiami.
AK_2A_W05, AK_2A_W06C-1T-W-1, T-W-5, T-W-3M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O03.3_U01
Dobiera właściwe urządzenia i metody pielęgnacji do poszczególnych gatunków roślin doniczkowych.
AK_2A_U03C-3, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-5M-3, M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O03.3_K01
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków i rozwiązań technologicznych we wnętrzach mieszkalnych.
AK_2A_K01C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-3M-3, M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O03.3_W01
Proponuje odpowiednie gatunki do wykorzystania w dekoracji wnętrz mieszkalnych i obiektach użyteczności publicznej zgodnie z ich wymaganiami.
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student proponuje podstawowe gatunki do dekoracji wnętrz mieszkalnych i obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem ich wymagań.
3,5Student proponuje wszystkie poznane gatunki do dekoracji wnętrz mieszkalnych i obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem ich wymagań.
4,0Student dobrze opanował wiedzę z zakresu wykorzystania roślin doniczkowych w dekoracji wnętrz. Właściwie dobiera odpowiednie gatunki do poszczególnych wnętrz.
4,5Student ma wiedzę na temat powiązań między gatunkiem rośliny, jej wymaganiami a pomieszczeniem, w którym może być wykorzystana. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. Proponuje właściwe gatunki do wnętrz mieszkalnych i obiektów użyteczności publicznej.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat powiązań między gatunkiem rośliny, jej wymaganiami a pomieszczeniem do dekoracji, którego może być wykorzystana. Dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. Proponuje właściwe gatunki do poszczególnych pomieszczeń.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O03.3_U01
Dobiera właściwe urządzenia i metody pielęgnacji do poszczególnych gatunków roślin doniczkowych.
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student dobiera właściwe urządzenia i metody pielęgnacji dla podstawowych gatunków roślin doniczkowych stosowanych do dekoracji wnętrz.
3,5Student dobiera właściwe urządzenia i metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin doniczkowych stosowanych do dekoracji wnętrz.
4,0Student dobrze opanował umiejętności urządzania i pielęgnacji wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. Wyjaśnia współzależności między rośliną a środowiskiem.
4,5Student dostrzega złożone efekty przyczynowo-skutkowe zachodzące między rośliną a środowiskiem. Samodzielnie dobiera odpowiednie metody pielęgnacji dla poznanych gatunków oraz właściwe urządzenia do ich uprawy w poszczególnych wnętrzach.
5,0Student ma pogłębione umiejętności z zakresu urządzania i pielęgnacji roślin pojemnikowych. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. Samodzielnie dobiera odpowiednie metody pielęgnacji dla poznanych gatunków oraz właściwe urządzenia do ich uprawy w poszczególnych wnętrzach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O03.3_K01
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków i rozwiązań technologicznych we wnętrzach mieszkalnych.
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków i rozwiązań technologicznych we wnętrzach.
3,5Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków i rozwiązań technologicznych we wnętrzach. Potrafi właściwie korzystać i wyszukiwać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin pojemnikowych.
4,0Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków i rozwiązań technologicznych we wnętrzach. Potrafi właściwie korzystać i wyszukiwać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin pojemnikowych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne i dostępne gatunki w Polsce, nadające się do uprawy we wnętrzach.
4,5Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków i rozwiązań technologicznych we wnętrzach. Potrafi właściwie korzystać i wyszukiwać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin pojemnikowych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne i dostępne gatunki w Polsce i na świecie, nadające się do uprawy we wnętrzach.
5,0Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków i rozwiązań technologicznych we wnętrzach. Potrafi właściwie korzystać i wyszukiwać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin pojemnikowych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne i dostępne gatunki w Polsce i na świecie, nadające się do uprawy we wnętrzach. Jest zorientowany w lokalizacji obiektów, w których zastosowano najlepsze rozwiązania.

Literatura podstawowa

  1. Chmiel H., Uprawaroślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. Czekalski M., Rośliny ozdobne do dekoracji wnętrz, AR, Poznań, 1996
  3. Płochocki A., Bonsai - sztuka miniaturyzacji drzew i krzewów, PWRiL, Warszawa, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Wolverton B. C., Rośliny przyjazne dla domu, Korporint - Elew, Warszawa, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymagania roślin pojemnikowych stosowanych we wnętrzach mieszkalnych.2
T-W-2Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie roślin doniczkowych.2
T-W-3Dobór i zastosowanie roślin pojemnikowych do dekoracji zróżnicowanych pomieszczeń.1
T-W-4Uprawa hydroponiczna. Okno, witryna kwiatowa, vivarium, paludarium, orchidarium, pień do ekspozycji epifitów oraz ogrody zimowe i wertykalne - dobór gatunków oraz zakładanie i pielęgnacja.2
T-W-5Bonsai - podstawowe style, dobór gatunków, zasady formowania i pielęgnacji.2
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.9
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.8
A-W-3Rozpoznawanie roślin i opis na kolekcjach dydaktycznych.6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O03.3_W01Proponuje odpowiednie gatunki do wykorzystania w dekoracji wnętrz mieszkalnych i obiektach użyteczności publicznej zgodnie z ich wymaganiami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W05posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie kształtowania krajobrazu i terenów zieleni z elementami projektowania i utrzymywania terenów zieleni oraz upraw ogrodniczych
AK_2A_W06ma rozszerzoną wiedzę z zakresu znajomości i uprawy roślin oraz ich doboru i wykorzystania w dekoracji wnętrz i w terenach zieleni
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z zasadami doboru roślin do dekoracji wnętrz mieszkalnych oraz obiektów użyteczności publicznej.
Treści programoweT-W-1Wymagania roślin pojemnikowych stosowanych we wnętrzach mieszkalnych.
T-W-5Bonsai - podstawowe style, dobór gatunków, zasady formowania i pielęgnacji.
T-W-3Dobór i zastosowanie roślin pojemnikowych do dekoracji zróżnicowanych pomieszczeń.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, fotografie, kolekcja roślin doniczkowych)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca kontrolna
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student proponuje podstawowe gatunki do dekoracji wnętrz mieszkalnych i obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem ich wymagań.
3,5Student proponuje wszystkie poznane gatunki do dekoracji wnętrz mieszkalnych i obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem ich wymagań.
4,0Student dobrze opanował wiedzę z zakresu wykorzystania roślin doniczkowych w dekoracji wnętrz. Właściwie dobiera odpowiednie gatunki do poszczególnych wnętrz.
4,5Student ma wiedzę na temat powiązań między gatunkiem rośliny, jej wymaganiami a pomieszczeniem, w którym może być wykorzystana. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. Proponuje właściwe gatunki do wnętrz mieszkalnych i obiektów użyteczności publicznej.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat powiązań między gatunkiem rośliny, jej wymaganiami a pomieszczeniem do dekoracji, którego może być wykorzystana. Dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. Proponuje właściwe gatunki do poszczególnych pomieszczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O03.3_U01Dobiera właściwe urządzenia i metody pielęgnacji do poszczególnych gatunków roślin doniczkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U03posiada pogłębioną umiejętność prawidłowego doboru roślin do dekoracji wnętrz oraz urządzania i pielegnowania terenów zieleni, a także doboru odpowiednich technologii i urządzeń do ich pielęgnacji
Cel przedmiotuC-3Opanowanie podstawowych zasad pielęgnacji roślin pojemnikowych.
C-2Zapoznanie z budową i metodami aranżacji okien i witryn kwiatowych, vivariów, paludariów, orchidariów, ogrodów wertykalnych i zimowych.
Treści programoweT-W-2Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie roślin doniczkowych.
T-W-4Uprawa hydroponiczna. Okno, witryna kwiatowa, vivarium, paludarium, orchidarium, pień do ekspozycji epifitów oraz ogrody zimowe i wertykalne - dobór gatunków oraz zakładanie i pielęgnacja.
T-W-5Bonsai - podstawowe style, dobór gatunków, zasady formowania i pielęgnacji.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, fotografie, kolekcja roślin doniczkowych)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student dobiera właściwe urządzenia i metody pielęgnacji dla podstawowych gatunków roślin doniczkowych stosowanych do dekoracji wnętrz.
3,5Student dobiera właściwe urządzenia i metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin doniczkowych stosowanych do dekoracji wnętrz.
4,0Student dobrze opanował umiejętności urządzania i pielęgnacji wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. Wyjaśnia współzależności między rośliną a środowiskiem.
4,5Student dostrzega złożone efekty przyczynowo-skutkowe zachodzące między rośliną a środowiskiem. Samodzielnie dobiera odpowiednie metody pielęgnacji dla poznanych gatunków oraz właściwe urządzenia do ich uprawy w poszczególnych wnętrzach.
5,0Student ma pogłębione umiejętności z zakresu urządzania i pielęgnacji roślin pojemnikowych. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. Samodzielnie dobiera odpowiednie metody pielęgnacji dla poznanych gatunków oraz właściwe urządzenia do ich uprawy w poszczególnych wnętrzach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O03.3_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków i rozwiązań technologicznych we wnętrzach mieszkalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K01ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w architekturze krajobrazu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób oraz przekazywać wiedzę dotyczącą architektury krajobrazu społeczeństwu
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z zasadami doboru roślin do dekoracji wnętrz mieszkalnych oraz obiektów użyteczności publicznej.
C-2Zapoznanie z budową i metodami aranżacji okien i witryn kwiatowych, vivariów, paludariów, orchidariów, ogrodów wertykalnych i zimowych.
Treści programoweT-W-4Uprawa hydroponiczna. Okno, witryna kwiatowa, vivarium, paludarium, orchidarium, pień do ekspozycji epifitów oraz ogrody zimowe i wertykalne - dobór gatunków oraz zakładanie i pielęgnacja.
T-W-5Bonsai - podstawowe style, dobór gatunków, zasady formowania i pielęgnacji.
T-W-3Dobór i zastosowanie roślin pojemnikowych do dekoracji zróżnicowanych pomieszczeń.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, fotografie, kolekcja roślin doniczkowych)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków i rozwiązań technologicznych we wnętrzach.
3,5Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków i rozwiązań technologicznych we wnętrzach. Potrafi właściwie korzystać i wyszukiwać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin pojemnikowych.
4,0Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków i rozwiązań technologicznych we wnętrzach. Potrafi właściwie korzystać i wyszukiwać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin pojemnikowych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne i dostępne gatunki w Polsce, nadające się do uprawy we wnętrzach.
4,5Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków i rozwiązań technologicznych we wnętrzach. Potrafi właściwie korzystać i wyszukiwać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin pojemnikowych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne i dostępne gatunki w Polsce i na świecie, nadające się do uprawy we wnętrzach.
5,0Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków i rozwiązań technologicznych we wnętrzach. Potrafi właściwie korzystać i wyszukiwać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin pojemnikowych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne i dostępne gatunki w Polsce i na świecie, nadające się do uprawy we wnętrzach. Jest zorientowany w lokalizacji obiektów, w których zastosowano najlepsze rozwiązania.